Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E73 tussen Mostar en Jablanica - Forum Wereldfietser

E73 tussen Mostar en Jablanica

Hallo,
We zijn plannen aan het maken om volgend jaar te gaan fietsen in de Balkan.
Het is onze bedoeling om de "kustroute" en "dwars door de Balkan" met elkaar te verbinden.
Het retourmoment ligt ongeveer bij Mostar (wat we zeer graag willen bezoeken) Nu zijn we aan het onderzoeken hoe we van Mostar aansluiting kunnen krijgen op de dwars door de Balkan route bij Jablanica. Tussen beide plaatsen loopt de E73 die ons behoorlijk druk lijkt, info verkregen via filmpjes op Youtube.
Heeft iemand ervaring met deze route, is deze daadwerkelijk zo druk of valt het mee?
Of heeft iemand een redelijk alternatief? We hebben in dit forum wel een verslag gevonden van Keesswart die "binnendoor fietste" richting noord. Maar als we naar het bijbehorende verslag en foto's kijken is dat voor ons te extreem.

vr gr Bennie
Kijk eens of RouteYou je kan helpen. Wanneer ik op mijn computer gepubliceerde routes vergelijk en StreetView ook laat meekijken heb ik heel sterk het vermoeden dat zij daar handig in zijn.
Erik van den Boom weet veel over fietsen in de Balkan. Hij heeft ook een gids geschreven.
Erik zit ook wel eens op dit forum. Je vindt hem ook op Facebook.
Het is maar 45 kilometer over die weg, dus als het al iets drukker is heb je hooguit een halve dag onaangenaam fietsen.

Alternatieve opties die ik zo snel zie:
1) Je lijkt van die 45 kilometer een kilometer of 20 op de andere oever te kunnen rijden aan begin en eind, lijkt wel onverhard
2) Er loopt ook een spoorlijn over het stuk, dus de trein pakken
3) Een lusje linksom via Blidinje jezero rijden, is wel een stuk langer maar lijkt een mooie route door de bergen via een kleinere weg
In 2016 heb ik deze weg gevolgd van Jablanica naar Mostar. Is prima te doen.
Ik reed toen vanaf Bosanska Gradiska (helemaal in het noorden) via Banja Luka, Jajce (watervallen), Donji Vakuf, Bugojno en zo naar Jablanica. Die gehele route over de 'grote' weg gereden, maar is over het algemeen vrij rustig. Mooie groene omgeving tussen twee berghellingen. Zou het zo weer doen.

Succes ermee.
Anno
Ik vond (en dat is inmiddels al weer 10 jaar geleden) die weg Mostar in zelf erg druk en vooral op het laatste stuk ben ik midden op mijn weghelft gaan fietsen want het werd me anders te gevaarlijk (Gevaarlijker dan in de spits over de snelweg Sarajevo binnen fietsen). Zelf zou ik nu, zeker voor het stuk Mostar uit, binnendoor een route proberen te vinden. En ik weet dat dat lastig wordt ook vanwege de vele doodlopende wegen en het onvermijdelijke klimmen.