Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 maanden fietsen in Europa 2022 - Forum Wereldfietser

4 maanden fietsen in Europa 2022

In 2020 moesten we vanwege Covid-19 onze fietsreis afbreken. Komend jaar willen we opnieuw 4 maanden fietsen. Onze keuze valt op Europa. Deels omdat wereldwijd nog onduidelijk is wanneer grenzen opengaan, deels omdat we nu met een hond reizen, maar ook uit duurzaamheids oogpunt.

Het idee is omvan Schotland naar Spanje te fietsen (voorkeur) of andersom. Dat laatste wellicht vanuit het oogpunt van windrichting. Vertrekken in mei/juni tot en met augustus/september.

Wat we zeker willen is starten of eindigen in Wick, de hebredian way rijden en een flinke periode met lekker weer als tegenhanger van het onvoorspelbare schotse weer. Ook het binnenland van Bretagne willen we graag fietsen.

Wat we nog willen uitzoeken is de keuze Ierland of Engeland en het stuk na Bordeaux.
Spanje staat nog volledig open: vanauit spaanse grens naar het zuiden, naar santiago de compostella of canal dmidi vanaf bordeaux en dan de oostkust van spanje naar beneden

Heenreis zal met ferry naar Newcastle en dan trein naar het noorden zijn.
Terugreis met de TGV vanaf Barcelona na andere trein vanaf eindbestemming in Spanje. Fietsen willen we terug graag op transport zetten.

We staan pas aan het begin van de planning en alle tips/tops/ervaringe met fietsen in Schotland (500 north coast en hebridean way en alles naar het zuiden)., (noord)-Ierland en Spanje in zijn algeheel, zijn meer dan welkom.
En vooral ook advies over noord-zuid of zuid-noord ivm heersende windrichtingen


Benieuwd naar de reacties

Gr,
Christel
Afgelopen zomer drie weken in Frankrijk gefietst o.a. vanaf Le Havre richting Breskens. Alle boekjes schrijven dat de wind er vrijwel altijd uit het zuidwesten komt. Maar wij hadden twee weken constant een noordoosten wind tegen. Alleen op windrichting plannen is dus niet handig.

Verder verwacht ik dat je vanuit Spanje iets meer keus hebt voor het terugtransport van je fiets, al was het alleen maar om lastige douanekwesties te voorkomen.
En qua weer en lange dagen is. Mei/juni in Schotland/Ierland ook een stuk aantrekkelijker denk ik.
Dan gaan we dus verder met het plannen van noord naar zuid. Ik vind het ook fijner om naar het warme weer toe te rijden dan ervan weg.
Voordat we echt aan de tocht willen beginnen wil ik nog oude kennissen in de buurt van Stirling opzoeken. Vanaf daar kunnen we evt ook doorfietsen naar Oban om van zuid naar de hebreadian way en het noordelijke stuk van de north coast 500 te rijden. Vanaf Wick kunnen we dan altijd een stuk de trein naar beneden nemen en daar het fietsen verder weer oppakken. Of mss vinden we het zo tof dat we langer in GB blijven.
Polling schreef:
za 18 sep, 2021 20:16
En qua weer en lange dagen is. Mei/juni in Schotland/Ierland ook een stuk aantrekkelijker denk ik.
Hou in je overweging wel rekening met de temperatuur in Spanje, zeker in juli en augustus kan het daar verschrikkelijk heet zijn! Ik zou persoonlijk dus eerder kiezen voor mei/juni beginnen in Spanje en dan naar het noorden rijden.

En wat betreft lange dagen, ik denk dat je daar in Spanje misschien wel meer voordeel van hebt omdat de dagen daar sowieso net wat korter zijn. Ik was er laatst eind augustus/begin september en vond de dagen toen al echt kort worden.
Eens met ThomasG.

Het lijkt mij persoonlijk ook prettig om ver weg (Spanje) te beginnen, en op 1 nachtboot afstand van NL (Newcastle) te eindigen.

Maar goed, ieder zijn ding.

P.S.
Je zou ook nog Frankrijk kunnen overslaan. Dus lekker gaan fietsen in Spanje, en dan de ferry naar Engeland of Ierland pakken.

BF_Route_Map.gif
Wij zouden in 2023 iets gelijkaardigs van plan zijn maar zouden zeker in het zuiden starten eind april. De zomermaanden zijn mij veel te warm in het zuiden. En in het voorjaar wel al goede temperaturen om te fietsen terwijl je in het Noorden dan geluk moet hebben. Vergelijk de maanden april mei van dit jaar met die van vorig jaar maar 😉
[/quote]
Hou in je overweging wel rekening met de temperatuur in Spanje, zeker in juli en augustus kan het daar verschrikkelijk heet zijn! Ik zou persoonlijk dus eerder kiezen voor mei/juni beginnen in Spanje en dan naar het noorden rijden.

En wat betreft lange dagen, ik denk dat je daar in Spanje misschien wel meer voordeel van hebt omdat de dagen daar sowieso net wat korter zijn. Ik was er laatst eind augustus/begin september en vond de dagen toen al echt kort worden.
[/quote]

We zouden dan in september in Spanje zijn, na de ergste hitte. Kortere dagen lijken me niet heel erg. Meestal gaat bij onszelf ook al vroeg het licht uit :)
willem.m schreef:
za 18 sep, 2021 23:05
Eens met ThomasG.

Het lijkt mij persoonlijk ook prettig om ver weg (Spanje) te beginnen, en op 1 nachtboot afstand van NL (Newcastle) te eindigen.

Maar goed, ieder zijn ding.

P.S.
Je zou ook nog Frankrijk kunnen overslaan. Dus lekker gaan fietsen in Spanje, en dan de ferry naar Engeland of Ierland pakken.


BF_Route_Map.gif
Leuk idee met de ferry van Ierland naar Spanje of vv.

Grappig is dat dat sommigen graag dichtbij starten en ver eindigen en anderen juist ver starten en terugfietsen. Wij zijn meer van het eerste.
Ook wij hopen volgend jaar vier maanden door Europa te trekken, van begin april tot eind juli. Voorlopig plan door Spanje (vanaf Sevilla) en Portugal en dan in Barcelona de boot naar Civitavecchia en door Italie en Zwitserland naar Basel. Vorig jaar hadden we dat plan ook al, maar dat was toen door Corona onmogelijk.
Hou ook rekening met je hond. Honden hebben het veel sneller warm dan wij mensen.
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 14:53

Grappig is dat dat sommigen graag dichtbij starten en ver eindigen en anderen juist ver starten en terugfietsen. Wij zijn meer van het eerste.
En dan heb je mensen die liever rondjes fietsen...wat ook zo zijn voordelen heeft. Misschien is dat hier ook nog een optie. Wel wat andere keuzes maken.
Akako schreef:
zo 19 sep, 2021 19:49
Hou ook rekening met je hond. Honden hebben het veel sneller warm dan wij mensen.
We hebben dit jaar 4 weken met haar in Italië gefietst met 34 graden. Hond in een bakje met afdakje achterop de fiets. Heerlijk rijwindje. Was prima uit te houden voor haar. We hadden nog een coolvest heeft, maar dat heeft ze slechts eenmaal aan gehad
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 20:24
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 14:53

Grappig is dat dat sommigen graag dichtbij starten en ver eindigen en anderen juist ver starten en terugfietsen. Wij zijn meer van het eerste.
En dan heb je mensen die liever rondjes fietsen...wat ook zo zijn voordelen heeft. Misschien is dat hier ook nog een optie. Wel wat andere keuzes maken.
Ik heb echt een hekel aan rondjes :shock: :P :shock: :wink:
harmenploeg schreef:
zo 19 sep, 2021 18:25
Ook wij hopen volgend jaar vier maanden door Europa te trekken, van begin april tot eind juli. Voorlopig plan door Spanje (vanaf Sevilla) en Portugal en dan in Barcelona de boot naar Civitavecchia en door Italie en Zwitserland naar Basel. Vorig jaar hadden we dat plan ook al, maar dat was toen door Corona onmogelijk.
Ook mooie route
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 21:37
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 20:24
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 14:53

Grappig is dat dat sommigen graag dichtbij starten en ver eindigen en anderen juist ver starten en terugfietsen. Wij zijn meer van het eerste.
En dan heb je mensen die liever rondjes fietsen...wat ook zo zijn voordelen heeft. Misschien is dat hier ook nog een optie. Wel wat andere keuzes maken.
Ik heb echt een hekel aan rondjes :shock: :P :shock: :wink:
Belangrijk voordeel van een rondje is dat je weer uitkomt waar je begonnen bent. Bijvoorbeeld je huis. Klinkt nogal logisch maar aangezien de meeste fietstochten in een soort van rechte lijn lijken te gaan, wordt deze logica niet breed gedeeld.
LHTJoost schreef:
zo 19 sep, 2021 22:01

Belangrijk voordeel van een rondje is dat je weer uitkomt waar je begonnen bent. Bijvoorbeeld je huis. Klinkt nogal logisch maar aangezien de meeste fietstochten in een soort van rechte lijn lijken te gaan, wordt deze logica niet breed gedeeld.
Dat is voor mij juist het bezwaar van een rondje fietsen. Dat je weer ergens uit moet komen. Ik vind het fijn om te vertrekken en de bestemming open te houden.
Ik kijk altijd grofweg hoe een route eruit kan zien. De werkelijke route is altijd anders en onderhevig aan wat we op dat moment willen.
Voor onze 4 maanden houdt dat in dat we een startpunt bepalen en een richting - in dit geval Spanje.
De eerste 2 à 3 weken plan ik wat gedtailleerder. Voor de rest van de richting zoek ik zaken die ik graag zou willen zien. Die zet ik als pinnetjes op googlemaps. Een aan die hand van die pinnetjes ontvouwt zich meestal grove route.
Tijdens de reis kijk en zoek ik naar leuke wegen/weggetjes/fietsroutes.
De daadwerkelijke route plan ik vervolgens ‘s avonds voor de dag erop.

Op de routerichting kijk ik altijd wel waar ik mee te maken kan krijgen en zoek ik bv info over vertrektijden en routes van ferry’s etc.
Om je draadje niet te vervuilen ben ik er een nieuw topic over gestart.
hoeksie schreef:
za 18 sep, 2021 11:52
We staan pas aan het begin van de planning en alle tips/tops/ervaringe met fietsen in Schotland (500 north coast en hebridean way en alles naar het zuiden)., (noord)-Ierland en Spanje in zijn algeheel, zijn meer dan welkom.
Om even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag. Zijn er tips/tops/ervaringen van fietsers voor bv mooie routes, overnachtingsplekken, bezienswaardigheden, ferries, dont’s of mss blogs/videos websites op de route Schotland, Engeland, Ierland, westkust Frankrijk en Noord-Spanje.

Wat mogen we echt niet missen of kunnen volgens jou gerust overslaan.
hoeksie schreef:
di 21 sep, 2021 07:57
mooie routes... bezienswaardigheden...in Noord-Spanje.
De Bardenas Reales, een semi-woestijn in Noord Spanje. Prachtig.
Ik weet niet of oktober al nat kan zijn, want het zijn natuurlijk wel 'badlands', dus: mogelijkerwijs modder en gedoe als het nat is!