Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Vlaanderen fietsroute - Forum Wereldfietser

Nieuwe Vlaanderen fietsroute

Wie heeft ervaring op de nieuwe Vlaanderen fietsroute, die in juni van dit jaar in gebruik is genomen en wil ervaringen delen?
Ik bedoel nadrukkelijk de nieuwe route, want deze loopt op veel plaatsen totaal anders dan de oude route. De nieuwe route is ook een stuk langer dan de oude.
bert sitters schreef:
do 16 sep, 2021 16:07
Wie heeft ervaring op de nieuwe Vlaanderen fietsroute, die in juni van dit jaar in gebruik is genomen en wil ervaringen delen?
Ik bedoel nadrukkelijk de nieuwe route, want deze loopt op veel plaatsen totaal anders dan de oude route. De nieuwe route is ook een stuk langer dan de oude.
In de omtrek van Leuven zijn er enkele verbeteringen, bijvoorbeeld de doortocht van het Meerdaalwoud.
Maar de route is nu wel héél bochtig geworden op veel plaatsen.
Voor een LF-route kronkelt de nieuwe versie te veel naar mijn smaak.
Ze lijkt nu (of toch rond Leuven) op een aaneenschakeling van lokaal bedoelde routes.
Over welke LF route gaat dit?
nicolevelo schreef:
do 16 sep, 2021 17:03
Over welke LF route gaat dit?
De Vlaanderenroute.
bert sitters schreef:
do 16 sep, 2021 17:27
nicolevelo schreef:
do 16 sep, 2021 17:03
Over welke LF route gaat dit?
De Vlaanderenroute.
Is dat een aaneenrijging van LF5, LF6 enzomeer? Of is die route helemaal anders dan de genoemde LF routes?
@Nicolevelo,

Vlaanderenroute: Google it!
Succes! :)
rickie schreef:
do 16 sep, 2021 18:05
@Nicolevelo,

Vlaanderenroute: Google it!
Succes! :)
Ik zie hem, maar ik denk dat die overlapt met bvb LF5. Zou de routes eens over elkaar willen zien op één kaart.
Ik geb het gegoogeld maar de site dwingt me een enquete te doen, ik kan het niet skippen. Dan niet hè?
Leon schreef:
do 16 sep, 2021 18:33
Ik geb het gegoogeld maar de site dwingt me een enquete te doen, ik kan het niet skippen. Dan niet hè?
Een antwoord als 'google maar zelf ' is ook niet bepaald stijlvol op zo'n forum - op het topic Raadplaatje na-.
Als ik ‘Vlaanderenroute’ Google, zie ik ( eerste 2 hits) dezelfde route genoemd worden, een langgerekte lus, 925 km lang, van West België/Vlaanderen naar Oost België/Vlaanderen, rondom Brussel. Erbij een mooie kaart hoe route loopt. Niks geen enquête of iets dergelijks….
Gr. Rickie
Kan je zeggen: Google it! Is niet gevraagde reactie, maar hoe duidelijk wil je het hebben….
Mijn vraag was of deze route een aaneenrijging is van de LF5 , LF6 en dergelijke meer. Dat vraagt wat meer inzicht dan een woord op te zoeken.
Ondertussen heb ik inderdaad gevonden dat deze route een aaneenrijging is van vier LF routes, waarvan LF5 en LF6.
Maar goed, als we voortaan telkens mekaars vragen gaan googelen, dan wordt het hier echt gezellig :roll:
rickie schreef:
do 16 sep, 2021 19:10
Kan je zeggen: Google it! Is niet gevraagde reactie, maar hoe duidelijk wil je het hebben….
Is een link te veel gevraagd?

Maar oké ik heb het kaartje kunnen zien; zelfs zonder achterlating van gegevens. Het is inderdaad een aaneenrijging van bekende routes. Als je de omrijfactor geen punt vind is het prima. Als je de bekende routes al kent en iets nieuws zou willen zien hoef je niet te gaan.
https://vlaanderenmetdefiets.be/routes/vlaanderen.html,

maar dit is geen antwoord op de vraag van TS Bert, meer antwoord op Nicolevelo en Leon...
Over en uit... :)
.
Leon schreef:
do 16 sep, 2021 19:36

Het is inderdaad een aaneenrijging van bekende routes. Als je de omrijfactor geen punt vind is het prima. Als je de bekende routes al kent en iets nieuws zou willen zien hoef je niet te gaan.
In de originele Vlaanderen fietsroute zaten een paar onvolmaaktheden, bijvoorbeeld de afdaling naar Hoegaarden vanuit Meldert - een vreselijk stuk kinderkopjes. Dat hebben ze proberen te verhelpen en daarin zijn ze soms geslaagd.
Maar het is in Vlaanderen (of toch in mijn stuk daarvan) intussen zo moeilijk geworden om rustige weggetjes te vinden dat het resultaat een beetje knullig is geworden.
Vlak voor het dorpje Duisburg, komende van Eizer, maak je bijvoorbeeld plots een raar driehoekje terwijl je even goed rechtdoor kunt rijden. De meerwaarde van dat driehoekje is infinitesimaal.
Ik heb ook het gevoel dat de gemeentelijke toeristische diensten veel inspraak gehad hebben. Zo ga je nu door Sint-Truiden en Borgloon, terwijl er aan de oude route, die zuidelijker lag, niks mis was - behalve dan dat ze niet door Sint-Truiden en Borgloon ging.
Ik wil niet te negatief zijn. Er zijn wellicht best wel mooie stukken bijgekomen: het oude kolenspoor tussen Genk en Houthalen bijvoorbeeld, heel mooi over de hei. Het nieuwe traject door de Limburgse Kempen lijkt me boeiender dan het vorige.
nicolevelo schreef:
do 16 sep, 2021 19:18
Mijn vraag was of deze route een aaneenrijging is van de LF5 , LF6 en dergelijke meer. Dat vraagt wat meer inzicht dan een woord op te zoeken.
Ondertussen heb ik inderdaad gevonden dat deze route een aaneenrijging is van vier LF routes, waarvan LF5 en LF6.
Het grootste deel van de route zit in OpenStreetMap, je kan die o.a. via https://cycling.waymarkedtrails.org vinden, als je op bijv. Gent in zoomt dan is hij gemarkeerd met VL:
Screenshot_20210916_210759.png
Screenshot_20210916_210759.png (11.82 KiB) 4201 keer bekeken
Als ik in OpenStreetMap de details bekijk (22 leden onderaan uitklappen) dan zie ik dat hij bestaat uit (delen van) de Kunststedenroute, Schelderoute, Kempenroute, Maasroute, Heuvelroute en Frontroute.
Wie heeft de nieuwe Vlaanderenroute in het geheel of grotendeels gedaan en kan ervaringen delen
Wij hebben vorig jaar een deel oude route gedaan en dit jaar een deel nieuwe route. Het grootste verschil is dat in de Kempen en Maasland de route nu veel lager ligt in Vlaanderen. Je komt ook niet meer heel even in Nederland, het witte stadje Thorn. Deze route is nu een onderdeel van de icoonroutes die de LF-routes vervangen. Alles was wel goed aangegeven vonden we.