Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dinant - Parijs via Benjaminse of Eurovelo 3 - Forum Wereldfietser

Dinant - Parijs via Benjaminse of Eurovelo 3

Hallo Allemaal,
Dinant - Parijs via Benjaminse of Eurovelo 3?
ik wil volgende week naar Parijs fietsen en probeer uit te vissen welke route vanuit Dinant het mooist/interessantst is. De route van Benjaminse loopt een stukje onder de route van Eurovelo3 door.
Het grote voordeel van de Eurovelo3 zal de bewegwijzering zijn denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee?

Paars is Eurovelo en blauw Benjaminse.
Chimayl -Parijs.JPG
Chimay -Parijs
Groet Kevin.
Het Franse deel van de Eurovelo3 is nog niet af. Het Belgische deel vanaf het Drielandenpunt op de Vaalserberg is wel af, met uitzondering van een brug bij Namen waar werkzaamheden zijn of waren. Deze route gaat niet langs Chimay. Bejaminse wel. De Eurovelo3 route doet een paar "grotere plaatsen" aan zoals Noyon en Compiegne, maar misschien vind je dit juist interessant. Noyon heeft een kolossale kathedraal die opvalt in het landschap.. Voor de protestanten: dit is de geboorteplaats van Calvijn. Er is een Calvijn-museum
Compiegne is de plaats waar de Duitsers in 1918 de wapenstolstand tekenden, waarmee een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. In 1940 moesten de Fransen hier een wapenstilstand slikken.
Benjaminse zoekt meer de rust op. Hel laatste stukje voor Parijs tot in Parijs volgt de Eurovelo3 de route die Paul Benjaminse al jaren geleden heeft bedacht.
KevinR schreef:
zo 29 aug, 2021 14:38
Hallo Allemaal,
Dinant - Parijs via Benjaminse of Eurovelo 3?
ik wil volgende week naar Parijs fietsen en probeer uit te vissen welke route vanuit Dinant het mooist/interessantst is.

Groet Kevin.
Ga je kamperen? Iets om rekening mee te houden is de beschikbaarheid van campings onderweg.
We zijn dit jaar van Doornik naar Parijs gereden langs de Sint-Jacobsroute en ik had de indruk dat er in dat deel van Frankrijk niet zo veel campings lagen.
Parijs binnenrijden langs het canal de l'Ourcq is inderdaad een heel aangename ervaring.
Over wegwijzers zou ik me geen zorgen maken. Met Benjaminse geen ervaring, maar ons routeboekje bracht ons zonder problemen naar Parijs.
derdekeer schreef:
zo 29 aug, 2021 20:29
KevinR schreef:
zo 29 aug, 2021 14:38
Hallo Allemaal,
Dinant - Parijs via Benjaminse of Eurovelo 3?
ik wil volgende week naar Parijs fietsen en probeer uit te vissen welke route vanuit Dinant het mooist/interessantst is.

Groet Kevin.
Ga je kamperen? Iets om rekening mee te houden is de beschikbaarheid van campings onderweg.
Klopt...via Benjaminse vanuit Parijs had ik na 160 km een camping.
Ik ken deze EV route niet maar over het algemeen ben ik niet heel erg kapot van de EV routes. Ik vind ze vrij saai en monotoon, eerder kiezend voor het makkelijk fietsbare dan voor het interessante. Daarentegen doet Benjaminse echt moeite om leuke stukjes te vinden. Nou blijft dat sowieso wel lastig in het desolate noord-Frankrijk, maar ik heb zijn route naar Parijs gereden en vond hem best aardig.
Anders schreef:
zo 29 aug, 2021 21:44
... het desolate noord-Frankrijk ...
Een van de redenen waarom ik het niet erg vond dat we Cambrai, Saint-Quentin, Noyon etc. aandeden.
Een route die in die streek alle steden vermijdt, zal wel rustig zijn maar kan een tikje desolaat lijken, stel ik me voor.
In sommige stukken van Frankrijk kunnen de kleinere dorpen/stadjes best wel charme hebben, maar dat gevoel had ik niet op deze tocht.
Het hangt er vanzelfsprekend ook vanaf wat je zoekt.
Ik ken trouwens de twee routes niet die besproken worden door de OP, dus het kan daar anders zijn.
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb nog niets besloten maar nijg naar wat meer "drukte"
Ik ga overnachten in hotels daarvan zijn er gelukkig iets meer.
KevinR schreef:
zo 29 aug, 2021 14:38
Het grote voordeel van de Eurovelo3 zal de bewegwijzering zijn denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik neem aan dat je met een GPS apparaat of je telefoon navigeert?
Dan heb je die bewegwijzering helemaal niet nodig, en daar doe je m.i. jezelf een groot plezier mee.
Want zo'n bewegwijzering is toch vaak meer een spelletje spoorzoeken.
Nu gaat de Eurovelo3 ook niet via Dinant. Deze route komt op de Vaalserberg net onder het Drielandenpunt vanuit Duitsland Belgie binnen. Vanaf Gemmenich volg je een oude spoorbaan naar Luik. Vanaf daar volg je de Maasroute naar Namen. De Eurovelo3 gaat hier langs de Samber en dwars door het industrieel erfgoed bij Charleroi naar de Franse grens bij Maubeuge. Deze stad is niets bijzonders. De burgemeester heeft enige jaren geleden de gemeentecamping verkocht aan een projectontwikkelaar om er bungalows op te bouwen.
Paul Benjaminse gaat wel via Dinant en een voormalig spoorbaantje naar Chimay. In het proeflokaal tegenover de abdij kun jet het Trappistenbier proeven. Net als de kaas en het brood van het klooster. In de weekeinden komen busladingen vol.
In voorjaar 2016 de Benjaminse gefietst. Hebben er goede herinneringen aan. Mooie vergezichten en ook intieme stukjes. Eindeloze velden met prachtig geel koolzaad. Wel op gps gefietst, de boekjes van Benjaminse zijn leuk, maar de kaartjes met beschrijving vind ik net wat minder.
ericplan schreef:
ma 30 aug, 2021 10:42
In voorjaar 2016 de Benjaminse gefietst. Hebben er goede herinneringen aan. Mooie vergezichten en ook intieme stukjes. Eindeloze velden met prachtig geel koolzaad. Wel op gps gefietst, de boekjes van Benjaminse zijn leuk, maar de kaartjes met beschrijving vind ik net wat minder.
Het is zeker een prima route van Benjaminse, maar zoals wel vaker bagatelliseert hij de zwaarte van de route nogal (zeker gezien zijn doelgroep, waarin de semi-sportieve grijze golf rijk vertegenwoordigd is). Met zijn opmerking dat "99% van de route heel gemakkelijk is", wekt hij de indruk dat je flierefluitend op een oude damesfiets zonder versnellingen naar Parijs kan fietsen. Gezien de 800 tot 1000 hoogtemeters per dag en het gebrek aan voorzieningen onderweg lijkt dat nogal optimistisch. Deze route naar Parijs is daarmee toch wel van een iets ander kaliber dan bijvoorbeeld een Rijn- of Donauroute. Neemt niet weg dat hij weer leuke weggetjes heeft gevonden, zie voor een impressie mijn reisverslag Fietsen van Maastricht naar Parijs.
peter de rijk schreef:
ma 30 aug, 2021 12:03
...Gezien de 800 tot 1000 hoogtemeters per dag en het gebrek aan voorzieningen onderweg ...
Als ik dit lees, krijg ik juist zin om deze route te gaan rijden!
willem.m schreef:
ma 30 aug, 2021 13:38
peter de rijk schreef:
ma 30 aug, 2021 12:03
...Gezien de 800 tot 1000 hoogtemeters per dag en het gebrek aan voorzieningen onderweg ...
Als ik dit lees, krijg ik juist zin om deze route te gaan rijden!
Snap ik, mijn observatie is dan ook in het geheel niet als ontmoediging bedoeld.
bert sitters schreef:
ma 30 aug, 2021 10:18
Nu gaat de Eurovelo3 ook niet via Dinant.
Klopt, ik wil m ook pas oppakken in de buurt van Chimay.
Ook het eerste stuk van Luik naar dinant wil ik de Maas route nemen.
De Ourte heb ik al een aantal keer gereden.
Het industriële landschap van de EV3 is boeiend, als je er van houdt. Er zijn inderdaad weinig campings onderweg maar wel enkele jeugdherbergen. Of je kan gebruik maken van Welcome to my Garden.
Hier een overzicht van deze route.
Wij hebben de Benjaminse route net vorige week gereden in omgekeerde richting (vanaf 100 km boven Parijs). Een prachtige route maar wel een stuk zwaarder dan Benjaminse zelf aangeeft. Tussen Chimay en Dinant ga je erg lang over een oude spoorlijn, prachtig autovrij asfalt, wel een beetje saai. Vanaf Chimay heeft Benjaminse meerdere routes, wij hebben de westelijke variant gedaan via Marle. Mooi, het eerste deel pittig, maar weinig voorzieningen tot aan Laon. Camping Du Pavillon in La Neuville-aux-Joutes (niet aan de route) is een aanrader. Ook de eerste 50 km na Laon zijn nog flink heuvelachtig, maar ook erg mooi. Veel plezier