Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Iceland Divide 2021 - Forum Wereldfietser

The Iceland Divide 2021

Ben net terug van een fraaie tocht door IJsland, van Noord naar Zuid, dwars door de Highlands. Het was een overweldigende ervaring. Bijgaand mijn dagboek en foto's van de tocht. Bijgaand de link naar mijn website http://alexander-ramselaar.com/reizen/f ... nd-divide/. De tocht staat goed beschreven op www.bikepacking.com.
Leuk reisverslag en bijzonder mooie foto's!!!

Sweet memories naar de keren dat wij er fietsten (en toen het nog geen Divide heette en er nog geen Bikepacking site bestond 😉) Die weersomstandigheden ... soms echt afzien daar, maar achteraf genieten!

Heel herkenbaar ook dat je soms nauwelijks opschiet omdat het zo mooi is dat je foto's blijft maken.

Begrijp ik goed dat je Askja hebt overgeslagen?
Maar wel de track langs de Krakatindur genomen. Daar fietste ik ooit met hetzelfde weer als jij in je reisverslag beschrijft, maar ik heb er niet zo'n mooie foto kunnen maken als jij daar gemaakt hebt. Al is de berg in het echt nog mooier. Complimenten, ook voor je andere foto's en verslag.
Deze route "divide", tja, gaat deels over behoorlijk onbekende tracks. Een soortgelijke noord-zuid route fietste ik eerder, maar dan vanuit Akureyri direct naar het zuiden het binnenland in, ook een ronduit schitterend stuk door een langgerekt en groen gletscherdal, waarna ook verder richting Nyidalur (de hut van de oostduitse ranger) en door naar het zuiden.

Tip voor wie in de buurt van de Krakatindur is: als je van daaruit richting de F210 fietst, sla dan ongeveer 10km vóór de kruising met die F210 linksaf richting Hrafftinusker. Via een waadoversteek van de Markarfljot leidt een ongenummerde track een aantal kilometers de bergen in naar een valleiensysteem vol vulkanische activiteit, Reykjadalur (niet te verwarren met de gelijknamige drukbezochte warme beek bij het dorp Hveragerdi).
Andere tip voor reizigers op de F210: sla bij de berg Maelifell de doodlopende weg naar het noorden in tot aan de hut aan de voet van de berg Strutur. Van daaruit loopt een "buitenaards" mooi paadje naar de warme bron Strutslaug.
Deze twee afgelegen plekken vond ik er echt uitspringen qua schoonheid van de natuur, na vier fietsvakanties op Ijsland. Geen mens te zien daar, zelfs in het hoogseizoen.

Hans
@AlexanderR. Mooi, inspirerend. Bedankt voor het delen.

@javb2812. Bedankt voor deze tips.
Bedankt voor 't mooie verslag !!
Bijna 40 jaar geleden dat ik een rondje Ijsland reed dus alles komt weer boven.
Genieten.
Pier
Ook mijn dank voor je mooie en boeiende verslag van je trip door IJsland, met veel plezier gelezen en genoten van je zeer fraaie foto's. Prachtig land is het, in het grijze verleden ben ik er twee keer geweest, liftend en wandelend. Nog een tijd gewerkt bij een boer die bij een heetwaterbron een tomatenkwekerij had (naast nog wat ander spul). Toen kon je het eiland nog niet helemaal 'ronden'. Maar indrukwekkend en ongerept is het gebleven!
JohnB schreef:
di 31 aug, 2021 09:33
Maar indrukwekkend en ongerept is het gebleven!
Dat ongerepte is er nog wel in grote delen van het land, maar op heel veel plekken is het toerisme dusdanig geëxplodeerd dat de ongereptheid ver te zoeken is. Het massatoerisme zorgt voor een vrij grote belasting van de natuur op de drukke plekken, waardoor ook de Ijslanders er toe over zijn gegaan om op die plekken veel te reguleren. Vooral de laatste vijf jaar is dit erg veranderd. Iets wat waarschijnlijk terecht is, maar wat het in het verleden door veel ijslandreizigers geprezen gevoel van vrijheid geen goed doet. Ook de verkeersdrukte in het hoogseizoen, op oa een groot deel van de ringweg, helpt daar tegenwoordig niet bij.

In veel van de nog rustige en zeer rustige gebieden (waaronder ook veel van de mooiste plekken van het land die om verschillende redenen niet bekend zijn bij het grote publiek) is de ongereptheid er zeker nog. Maar de reiziger moet daar meer zijn best voor doen dan vroeger. Wat dat betreft heeft Alexander (de topicstarter) zijn route goed uitgekozen.

Hans
Super tof om te lezen, bedankt!