Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis naar en van Zweden zomer 2022 - Forum Wereldfietser

Fietsreis naar en van Zweden zomer 2022

Ik wil alvast een fietstrip naar en van Zweden in de zomer van 2022 gaan plannen.

Het plan is grofweg als volgt:

1. Fietsen vanaf de stad Groningen naar Kiel.
2. Van Kiel veerboot pakken naar Goteborg (Zweden).
3. Vanaf Goteborg zuidwaarts langs de kust fietsen naar Trelleborg.
4. Vanaf Trelleborg veerboot pakken naar Rostock.
5. Vanaf Rostock terug fietsen naar Groningen.

Nu zit ik nog wel met deze vraag: moet ik die veerboten persé ruim vantevoren reserveren of ik kan ik op de bonnefooi in de haven een ticket regelen als we daar eenmaal zijn?

Ik heb jaren geleden een fietsmaat gehad die de tickets in Trelleborg op de bonnefooi kocht en zodoende konden we toen een oversteek maken naar Rugen (Duitsland). Maar ik ben al jaren niet meer in die contreien geweest en ik heb geen idee van eventueel strenger geworden regels.
Bij de nachtboot is volgens mij (ook alweer 10 jaar geleden) een kajuit verplicht, die zou ik tijdig boeken. Wij moesten toen een vrije dure kajuit boeken
Ik hoop dat je van Göteborg naar Trelleborg ook een stukje binnenland, bv tot aan Jönköping, meeneemt.
Bij de nachtboten is dat inderdaad verplicht, en ook zou ik ruim vooraf (zeker in het hoogseizoen) boeken. Voor de vrachtwagenchauffeurs worden standaard al een boel kajuiten/kamers gereserveerd (meestal de goedkope) dus dat maakt de spoeling al snel dun.
dus met het plannen van je trip daar ook over na denken.
ivokremer schreef:
za 21 aug, 2021 07:37
2. Van Kiel veerboot pakken naar Goteborg (Zweden).
4. Vanaf Trelleborg veerboot pakken naar Rostock.

Nu zit ik nog wel met deze vraag: moet ik die veerboten persé ruim vantevoren reserveren of ik kan ik op de bonnefooi in de haven een ticket regelen als we daar eenmaal zijn?
https://viatioga.nl/praktische-info/vraagbaak/ferry/
Stena Line Scandinavië (Kiel - Göteborg), op deze nachttochten is een hut verplicht.
officieel is van te voren reserveren niet verplicht (heb het telef. nog even gecheckt), maar geen hut beschikbaar betekent simpelweg dat je niet meekan!

Trelleborg heeft meer weg van een busverbinding
(net als Goteborg-Frederikshaven)
De mogelijke bottleneck is het aantal autoplaatsen.
Fiets kan in principe altijd wel mee. Tenzij het maximum passagiers is bereikt. Heb ik echter nog op al mijn trips naar en van Zweden, waaronder Trelleborg, nog nooit meegemaakt.
(één keer zat het richting maximum, vandaar dat ik het weet)