Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ravel38 - Forum Wereldfietser

Ravel38

Zoals steeds op zoek naar nieuwe leuke weggetjes en routes in Zuid - Limburg in de aangrenzende Voerstreek en in het Land van Herve, stuitte ik op de Ravel38.
Het Ravel netwerk zal bij de meeste fietsers hier wel bekend zijn (bv van de Vennbahn), maar de Ravel38 is veel minder bekend.
Sinds 4 maanden is het volledige traject, van Fleron (bij Luik) tot aan de voet van de Vaalserberg aan de Belgische kant bij Gemmenich , netjes geasfalteerd.
Aan te raden is om de route van west naar oost, dus met startpunt Fleron te rijden.
Het eerste stuk tot aan Aubel telt ongeveer 20 km , waarbij de route door een vlak landschap met de nodige bebouwing voert.
Hoe dichter bij Aubel, hoe mooier en groener de omgeving wordt.
Aubel is een aanrader om te pauzeren. Het centrum is origineel oud, maar mooi onderhouden, en biedt mooie en gezellige terrasjes aan het dorpsplein. Op zondagochtend is er een streekmarkt. Een aanrader.

Na Aubel bevind je je in een mooi heuvelachtig landschap. Vergeet vooral niet te genieten!
De lus (2km) om Hombourg is zeer mooi. Bij aanvang hiervan passeer je meerdere wagons uit vervlogen tijd.

De laatste 9 km zijn zeer afwisselend.
In de verte zie je al de toren op de Vaalserberg, maar om daar te komen moet je flink je best doen.
Vanaf Blieberg loopt de Ravel licht omhoog.
Gemmenich passeer je van op hoogte, om uiteindelijk op de weg naar het drielandenpunt te komen , waar de Ravel38 eindigt.
De laatste 1500 meters klim je via enkele mooie lussen naar het drielandenpunt.

De totale afstand (tot op de top van de Vaalserberg) bedraagt ongeveer 40 km.
Waarom van west naar oost? Van oost naar west is de hele tijd bergaf. En jammer dat nu alles platgeasfalteerd is.
Deze Ravel was ook een van mijn favoriete gravelroutes.
Het meest westelijke punt is niet Fléron, maar Vaux-sous-Chèvremont, of volgens OSM zelfs Chênée. Je zou anders een bijzonder stuk missen.
Het gaat in westelijke richting helaas niet de hele tijd omlaag. Was leuk geweest.
Is het stuk van Hombourg naar Plombières nu geasfalteerd? Ik ben daar dit jaar nog niet geweest.

Blieberg is ter plaatse lastig te vinden. Ik denk niet dat inwoners je kunnen helpen. Plombières noemen ze het zelf en dat staat ook op borden naast de weg en plaatselijke kaarten. (Sorry, ik heb een bloedhekel aan de plaatsnaamvertalingen van google die geen mens kent.)
Maar toch fiets je vanuit het noordoosten fluitend naar Luik (of moet ik zeggen Liège? :D )
Ik zei niet voor niets 'die geen mens kent'.
In Plombières is nog een aftakking via de Ravel39 naar Welkenraedt.
Als ik het goed gezien heb op Streetview wel nog gravel.
Zie ook https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html voor een kaart met de Ravels in Wallonië.
Op die site lees ik dat de L38 in Plombières eindigt.
https://ravel.wallonie.be/nl/home/itine ... ne-38.html
Het is de 39 die verder richting Vaalserberg gaat.
Helemaal waar Leon, de route begint nog verder richting Luik.
Echter, Fleron is redelijk goed bereikbaar, vandaar dat ik dit hanteer als startplaats.
Waarom van West naar Oost? Dat staat uiteraard een ieder vrij, maar naar mijn mening is drielandenpunt , en het oplopende traject boven Gemmenich, een mooier eindpunt dan het westelijke startpunt.

Inderdaad, het gehele traject is nu prima geasfalteerd!!
Is het laatste stuk Ravel39?? Dat zou kunnen. Ik zal daar eens goed op letten als ik er weer kom!! (Komende week).
Je kunt je eerste bericht nog aanpassen.
De RAVeL 39/38 is onderdeel van van de Eurovelo 3, die net onder de Nederlandse grens op het Drielandenpunt vanuit Duitsland België binnenkomt. De route gaat onder Luik verder langs de Maas naar Namen en van daaruit verder langs de Samber naar de Franse grens bij Maubeuge. Je kunt vanaf Luik ook terug via de Maasroute naar Nederland. Via de knooppunten kun je ook via Aubel terug. Een andere mogelijkheid is via het Gulpdal naar Slenaken.
In Blieberg/Bleyberg (In 1919 duikt ineens de naam Plombières op) is een bewegwijzerde verbindingsroute langs de Geul richting Raeren met aansluiting op de Vennbahn. Ook een mooie route. Je gaat onder andere onder het 1 km lange spoorwegviaduct over het Geuldal.
In Blieberg is de site van de voormalige zinkmijn ´Compagnie des Mines et Fonderies du Bleyberg´ De laatste restanten zijn al in 1934 opgeblazen. Langs de Geul bloeit nog altijd het zinkviooltje. Er zijn plannen om de zinkwinning weer op te vatten. Langs de Geul in Nederlands Limburg is men zeer alert voor de milieuoverlast.
Bij Aubel kun je een uitstapje maken naar de Abdij Val Dieu in het dal van de Berwijn. Gesticht als Godsdael. De monniken zijn al jaren geleden vertrokken. Er wordt nog steeds bier gebrouwen dat in het lokaal wordt getapt. je kunt er ook lekker eten.
De RAVeL 38 was vooral bij Aubel in zeer slechte staat mee veel kuilen en grove steentjes. Voor mij niet prettig fietsen. Nu prettig fietsen op zoevend asfalt. Voor de ruiters is er naast het asfalt een strookje gravel.
bert sitters schreef:
wo 18 aug, 2021 16:15
Er zijn plannen om de zinkwinning weer op te vatten. Langs de Geul in Nederlands Limburg is men zeer alert voor de milieuoverlast.
Lees: de mensen langs en over de grens, die daar vrijwel allemaal van toerisme leven, zijn als de dood dat hier midden in een laatste restje van een oud cultuurlandschap een enorm industrieel complex komt en het (grond)water tot in alle eeuwigheid verkloot wordt.
Bent, je hebt het over een bewijzen route van Blieberg naar Raeren.
Heb je daar meer informatie over???
Bewijzen = bewegwijzerde.
Jurrie schreef:
do 19 aug, 2021 06:00
Bewijzen = bewegwijzerde.
Dit is de Inter-RAVeL Nord.
Je vindt deze o.a. op de tracks van de Unesco fietsroute Wallonie: https://walloniebelgietoerisme.be/nl/co ... ren-blegny
In Blieberg/Plombieres ga je bij de aansluiting van de L38 en L39 bij de oude mijnsite stroomopwaarts langs de Geul richting viaduct van Moresnet.
bert sitters schreef:
wo 18 aug, 2021 16:15
De RAVeL 38 was vooral bij Aubel in zeer slechte staat mee veel kuilen en grove steentjes.
Ik vond het altijd voor 99% een uitstekende gravelweg waar ik menigmaal, omlaag, met snelheden ruim in de 30 overheen ben gegaan.
Ja maar jij bent dan ook een gravelbiker sinds 1969... :wink:
Al jaren vind ik dit een heel geschikte lus in de lente, via de Ravel 38.
Bij Eijsden afzakken, pitoresk klimmetje in Dalhem, over de Ravel 38 en bij Hombourg terug richting Epen.

Een mooie 'voorjaarstest' na de winter is om dan Rue des Heids steil af te dalen naar Moulins-sous-Fléron en aan de overkant weer steil met 15% omhoog. :D
Weet iemand of de Ravel 39 van Plombieres naar Welkenraedt intussen ook geasfalteerd is ??
Jurrie schreef: Weet iemand of de Ravel 39 van Plombieres naar Welkenraedt intussen ook geasfalteerd is ??
niet geasfalteerd noch gepland