Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Basel langs de Rijn - Forum Wereldfietser

Basel langs de Rijn

Hallo beste fietsers,

Ik ben van plan om eind September vanaf Basel langs de Rijn terug naar Nederland te fietsen.
Het liefst wil ik zonder van te voren overnachtingen te plannen op pad gaan.

Heeft er iemand er ervaring mee of het makkelijk is om per dag een slaaponderkomen te zoeken of is het handiger om dit van te voren te regelen?

Vriendelijke groet.
Hoi,

Ik vertrek over 3 weken voor een rondje door Duitsland, ongeveer zelfde afstand als jij. Het is mijn eerst op-de-fietsvakantie. Het plan is om zo rond de lunch te kijken naar een hotel o.i.d., en dan wilde ik eerst maar eens Booking en consorten raadplegen. En dan in de middag naar het hotel rijden. Dat zou toch moeten lukken. Rond de lunch kan ik wel inschatten hoeveel jus er nog in de benen zit. Op het eind van de fietsdag nog iets zoeken lijkt me dan weer niet handig; kom je goed moe aan in het dorp op de route, is er een super-goedbezocht meerdaags kantkloscongres gaande. En dan is onverwacht 20 km doorrijden niet lekker.
Vorig jaar in de nazomer gedaan. Eind van de dag camping oprijden en er was plek. Wel nog erg druk op de campings door Corona wilden veel Duitsers er op uit in eigen land. 1 maal geweigerd. Toen maar een hotel geboekt. Wij hebben vaak gewisseld van route, linker oder rechts. Veel plezier
Gewoon gaan en zo rond de thee kijken waar je uit denkt te komen. De kans dat er geen plek is is erg klein, zeker als je kampeert. Als je hotels of pensions zoekt dan is even bij de lokale VVV ook vaak een goede mogelijkheid om ergens goed terecht te komen (vaak goedkoper dan via de online-aanbieders)
Pedelaar schreef:
ma 16 aug, 2021 13:21
Ik ben van plan om eind September vanaf Basel langs de Rijn terug naar Nederland te fietsen.
Heeft er iemand er ervaring mee of het makkelijk is om per dag een slaaponderkomen te zoeken...
Best handig als je 'slaaponderkomen' definieert: camping of hotel (e.d.), want dat kan verschil geven.
Maar hoe dan ook: eind september. Ik denk niet dat het dan nog erg druk is met toeristen, dus in die slaaponderkomens.
Vergeet de wat oudere Duitsers niet uit die gezellig langs de Rijn met de bus er op uit gaan. En ook Beieren heeft nog laat vakantie. De wat grotere hotels zullen dus mogelijk vol zitten, maar de wat kleinere minder.
Beste Ped(d)elaar,
Ik zou je in overweging willen geven om een leuke vakantie te houden en Basel te vergeten.
Entweder, oder.
Entweder start ergens bij de Bodensee en pak het mooie stuk naar Basel mee, waarbij je niet moet vergeten je een eindje mee te laten drijven door/met de Rijn. (in je zwembroek en niet op de fiets uiteraard)
Oder vergeet de Rijn en neem de Moezel.
Pak de trein naar Mulhouse, fiets naar Thann en vervolgens naar de col de Bussang.
Sta stil bij het monument bij de bron van de Moezel en lees welke plaatsen aan de Moezel liggen.
Vul je fles met water uit de bron en ga op pad.
Rij naar Bussang en lees in het verhaal van de tunnel van Bussang, de Frans Duitse oorlog tot en met het einde van de tweede wereldoorlog en vervolg je weg langs de Moezel.
Je komt door de mooiste plaatsen en streken en eindigt bij Koblenz waar de Lorelei je lokt om tot Bingen stroomopwaarts te fietsen.
In Koblenz kan je je bidon weer leeg gooien in de Moezel. Heb je die rivier mooi even geholpen een flesje water richting de zee te dragen.
Beslis in de buurt van Bingen of je stroomafwaarts naar Nederland fietst of lekker de trein neemt vanaf Mainz maar Nederland.

Van te voren reserveren?
Zou ik niet doen.

De Rijn en Rome, voorbeelden van gebaande wegen die vragen om leuke alternatieven.
Bedankt voor de reacties allemaal.

De tip van de Moezel ga ik zeker onthouden.
Poppink, leuk voorstel, inderdaad.👍🏻

Wel is het zo dat de Moezel fietsroute ook niet echt een 'ongebaande route' is, en bovendien: als je welke route dan ook niet eerder hebt gereden, is het voor jou een 'ongebaande weg', ook Rijn en Rome routes.
Om enige relativering tbv de topicstarter te geven...
Ik vind het stuk langs de Rijn ten noorden van Bazel nogal saai. Ik ga in september de Badischer Weinradweg doen tot Heidelberg. https://www.schwarzwald-tourismus.info/ ... weinradweg
Er is een Bikeline gids. In deze gids staan overnachtingen.
Verder heb je in Duitsland Bett & Bike: een site met fietsvriendelijke overnachttingsadressen van de Duitse fietsersbond ADFC: https://www.bettundbike.de/
Overigens staan langs Duitse fietsroute vaak bordjes met overnachtingen voor fietsers aangeboden. Het hoogseizoen is nu bijna voorbij (in diverse Duitse deelstaten is het nog even vakantietijd), maar zelfs in het hoogseizoen is het aanbod groot.