Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxemburg - Forum Wereldfietser

Luxemburg

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in het voorjaar mijn eerste buitenlandse fietsreis te gaan maken. Ik wil graag richting Luxemburg, omdat ik dit een prachtig land vind. Ik wil dit gaan doen in drie dagen met overnachtingen, omdat ik geen tent etc wil meenemen. Nu ben ik mij een beetje aan het voorbereiden/ orienteren, en heb ik een aantal vragen;

-Is er een route die jullie zouden aanbevelen?
-Wat is aan te raden/ handig om mee te nemen waar je niet snel aan zou denken?
-In Luxemburg zie je regelmatig mensen fietsen op de autoweg iets wat ik zelf niet zo fijn vind. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
- Welke navigatie (niet te uitgebreid) is aan te raden?

In Nederland vind ik het heerlijk fietsen, alleen wil ik al jaren een keer richting het buitenland. Altijd uitgesteld omdat ik het ergens best spannend vind om als vrouw alleen dit te doen. Maar ik zal vast niet de enige zijn.

Groeten, Marijke
Langs de grenzen van het Groothertogdom Luxemburg

Ik raad je aan om eens te kijken naar bovenstaande fietsgids. Deze fietsroutes lijken mij zeer geschikt om Luxemburg te ontdekken. Wij waren van plan om de gids dit jaar te gaan gebruiken maar zien hiervan af vanwege alle wateroverlast in de regio. Maar als je van plan bent volgend jaar te gaan denk ik dat dan de meeste schade wel hersteld is. Luxemburg is een fijn fietsland want alles is er extreem goed georganiseerd. Geweldig wegdek ook. En waar je de weg deelt met autoverkeer heb ik dit nooit als hinderlijk ervaren. De aanrijroute via de Vennbahn is autovrij. Er staan overnachtingsmogelijkheden in en er is een GPS route te downloaden.
Kijk eens op de site van cyclingeurope.nl. Zowel via België als via Duitsland kun je naar Luxemburg fietsen. Via deze site zijn goede routeboekjes te koop. Verder kun je via de genoemde site GPS-tracks gratis downloaden. Ook op deze site zijn reviews te lezen van fietsers die deze routes hebben gereden.

De Ardennen worden nogal eens onderschat. Als je alleen nog maar in Nederland gefietst hebt, houd dan rekening met soms pittig klimwerk.

Ik heb zelf dankbaar gebruik gemaakt van een van deze routes. Over het algemeen rijd je op wegen met weinig of geen autoverkeer, maar opletten blijft natuurlijk nodig.

Voor navigatie gebruik ik de Garmin 64s. Robuust en betrouwbaar apparaat, dat tegen een stootje en een regenbuitje kan. In principe eenvoudig te gebruiken maar zou iets gebruiksvriendelijker mogen. De GPS-bestanden kun je desgewenst via Basecamp op je GPS-apparaat zetten.

Succes!
Twee jaar geleden schreef ik op dit forum een ode aan Luxemburg: viewtopic.php?t=33543.

Verder is het zo dat je nogal uiteenlopende vragen stelt: behalve advies over fietsen in Luxemburg ook over wat je zoal moet meenemen en welke navigatie je zou kunnen gebruiken. Zoek voor de antwoorden op die veelgestelde vragen eens op dit forum in eerdere posts.
Je kunt prima grote stukken via oude spoorlijnen fietsen.
Ik heb wel een route die ik een aantal jaar geleden met een groep vrienden andersom heb gereden maar die is toegesneden op kamperen.
Neem je die wel mee, dan zou ik aanraden te beginnen in Aken en eerst via de Vennbahn naar Luxemburg te fietsen. Dan kun je met beperkt klimmen en weinig drukke wegen helemaal tot Pétange in het zuid-westen van Luxemburg fietsen.
Ik ben in juni op de fiets in Luxemburg geweest. Heen inderdaad vanaf Aken met de Vennbahn, daarna een stuk van de (dag)route "Wentger Genzentour" (goed gemarkeerd, maar alleen met de klok mee). Ik fietste met de Luxembourg Nord by cycle en Luxembourg Sud by cycle kaarten: https://www.dezwerver.nl/r/europa/luxem ... d-sud-lvi/

Dit waren mijn dagetappes:
Aken > Troisvierges
Troisvierges > Schimpach (via Wentgertour) > Reisdorf (via route 20 en 16)
Reisdorf > Mullerthal (via route 3 tot echternach) en daarna route 2 + klein stukje geen fietsroute)
Mullerthal > Esch sur Alzette (via route 2, route 1 en 6)
Esch sur Alzette > Vianden (via route 6, 12, 16 en 3)
Vianden > Kautenbach (via route 23, 22 en 21)

Ik ben er twee weken geweest en heb onder andere bij Troisvierges, Mullerthal heerlijk gewandeld en nog twee dagen in Luxemburg stad doorgebracht. Goed te weten: OV in Luxemburg is gratis en je fiets kan prima mee. Op de stations zijn alleen geen liften, dus af en toe moet je sjouwen. Wel is overal een "chef te la gare". Die heb ik gewoon gevraagd te helpen, was nooit een probleem. Wat je ook kan doen: een camping/hotel/B&B als basis kiezen, en vanuit daar dagtochten doen en terug met OV als dat de spanning van alleen in het buitenland met de fiets weghaalt. Campings zijn er beperkt, dus dat vond ik soms een beperkende factor. Wel zijn er speciale fietstochten van hostel naar hostel: https://youthhostels.lu/en/activities/c ... g-packages, ook superleuk als je hostels geen probleem vind.

Hopelijk vind je iets leuks en voor alles een eerste keer! ;-)
tomtandem schreef:
ma 16 aug, 2021 20:57
Langs de grenzen van het Groothertogdom Luxemburg

Ik raad je aan om eens te kijken naar bovenstaande fietsgids. Deze fietsroutes lijken mij zeer geschikt om Luxemburg te ontdekken. Wij waren van plan om de gids dit jaar te gaan gebruiken maar zien hiervan af vanwege alle wateroverlast in de regio. Maar als je van plan bent volgend jaar te gaan denk ik dat dan de meeste schade wel hersteld is. Luxemburg is een fijn fietsland want alles is er extreem goed georganiseerd. Geweldig wegdek ook. En waar je de weg deelt met autoverkeer heb ik dit nooit als hinderlijk ervaren. De aanrijroute via de Vennbahn is autovrij. Er staan overnachtingsmogelijkheden in en er is een GPS route te downloaden.
Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken! We zijn net terug uit Luxemburg met de auto. De waterschade was in het gebied waar wij waren al grotendeels hersteld. De Vennbahn lees ik meer over, klinkt een mooie route.
Alpineflower schreef:
di 17 aug, 2021 16:47
Ik ben in juni op de fiets in Luxemburg geweest. Heen inderdaad vanaf Aken met de Vennbahn, daarna een stuk van de (dag)route "Wentger Genzentour" (goed gemarkeerd, maar alleen met de klok mee). Ik fietste met de Luxembourg Nord by cycle en Luxembourg Sud by cycle kaarten: https://www.dezwerver.nl/r/europa/luxem ... d-sud-lvi/

Dit waren mijn dagetappes:
Aken > Troisvierges
Troisvierges > Schimpach (via Wentgertour) > Reisdorf (via route 20 en 16)
Reisdorf > Mullerthal (via route 3 tot echternach) en daarna route 2 + klein stukje geen fietsroute)
Mullerthal > Esch sur Alzette (via route 2, route 1 en 6)
Esch sur Alzette > Vianden (via route 6, 12, 16 en 3)
Vianden > Kautenbach (via route 23, 22 en 21)

Ik ben er twee weken geweest en heb onder andere bij Troisvierges, Mullerthal heerlijk gewandeld en nog twee dagen in Luxemburg stad doorgebracht. Goed te weten: OV in Luxemburg is gratis en je fiets kan prima mee. Op de stations zijn alleen geen liften, dus af en toe moet je sjouwen. Wel is overal een "chef te la gare". Die heb ik gewoon gevraagd te helpen, was nooit een probleem. Wat je ook kan doen: een camping/hotel/B&B als basis kiezen, en vanuit daar dagtochten doen en terug met OV als dat de spanning van alleen in het buitenland met de fiets weghaalt. Campings zijn er beperkt, dus dat vond ik soms een beperkende factor. Wel zijn er speciale fietstochten van hostel naar hostel: https://youthhostels.lu/en/activities/c ... g-packages, ook superleuk als je hostels geen probleem vind.

Hopelijk vind je iets leuks en voor alles een eerste keer! ;-)
Dankjewel! Klinkt als een mooie route die je gefietst hebt in combinatie met alle uitjes. Ik ken Luxemburg al redelijk goed, alleen niet met de fiets en zeker niet vanaf NL erheen fietsen.
De Vennbahn zie ik vaker staan, ik ga mij er eens in verdiepen klinkt wel mooi namelijk.
Bedankt voor het delen van je etappes en de link!
harriewbd schreef:
ma 16 aug, 2021 21:15
Kijk eens op de site van cyclingeurope.nl. Zowel via België als via Duitsland kun je naar Luxemburg fietsen. Via deze site zijn goede routeboekjes te koop. Verder kun je via de genoemde site GPS-tracks gratis downloaden. Ook op deze site zijn reviews te lezen van fietsers die deze routes hebben gereden.

De Ardennen worden nogal eens onderschat. Als je alleen nog maar in Nederland gefietst hebt, houd dan rekening met soms pittig klimwerk.

Ik heb zelf dankbaar gebruik gemaakt van een van deze routes. Over het algemeen rijd je op wegen met weinig of geen autoverkeer, maar opletten blijft natuurlijk nodig.

Voor navigatie gebruik ik de Garmin 64s. Robuust en betrouwbaar apparaat, dat tegen een stootje en een regenbuitje kan. In principe eenvoudig te gebruiken maar zou iets gebruiksvriendelijker mogen. De GPS-bestanden kun je desgewenst via Basecamp op je GPS-apparaat zetten.

Succes!
Bedankt! Het klimwerk zal inderdaad best een uitdaging worden :wink:
Luxemburg kent een net van bewegwijzerde nationale fietspaden. De P.C.'s. Er is nu 600 km, maar dit wordt snel uitgebreid naar 900 km.
Minister Francois Bausch van Mobiliteit trekt had aan de ontwikkeling van het fietsen, het openbaar vervoer en de combinatie van fiets en trein. Het binnenlands openbaar vervoer is gratis in de tweede klas. Ook fietsen kunnen gratis mee. Bij de fietsdeuren is een groot fietspictogram in een groen vlak. Kun je niet missen.
Luxemburg-stad kent een benedenstad en een bovenstad. Liften brengen je met je fiets vanuit het dal naar boven. Vanuit een van de liften krijg je een prachtig panorama.

Luxemburg kent een systeem van fietsvriendelijke overnachtingsadressen Bett & Bike. Luxemburg heeft jeugdherbergen en goede campings. Er zijn een aantal gemeentecampings, maar veel campinguitbaters zijn Nederlanders.
Alles is klein is Luxemburg. Het lijkt wel een operettedecor. Keurig aangeharkt. In 1839 is een deel van het land naar België gegaan. en dat vormt de provincie Belgisch-Luxemburg. In het uiterste zuidoosten van deze provincie spreekt men nog wat Luxemburgs, maar op de grens merk je onmiddellijk een contrast tussen het Waalse laat waar waaien en keurig georganiseerd.
De Luxemburgers zelf zijn drietalig. Onderling spreken ze het Letzeburgs: een Germaanse taal met wat Franse leenwoorden.
Op school krijgen de kinderen eerst onderwijs in het Duits en het jaar daarna leren ze Frans. Het Frans is de bestuurstaal en de taal in de rechtspraak. Het Duits is de kerktaal. De meeste kranten zijn in het Duits. Het land heeft ruim 600.000 inwoners, maar dagelijks pendelen een paar honderdduizend Walen, Fransen en Duitsers naar Luxemburg om er te werken. De Fransen en de Walen vooral in de horeca en de winkels en de Duitsers oefenen vooral technische beroepen uit. Er woont in Luxemburg een grote groep mensen van Portugese afkomst. Deze zijn aangetrokken in de tijd van de kolen en staal. Tijdens een EK- of WK-voetbal zie je opvallend veel Portugese vlaggen.
Kijk eens hier: https://www.visitluxembourg.com/nl/te-d ... fietspaden
bert sitters schreef:
do 19 aug, 2021 16:37
De Fransen en de Walen vooral in de horeca en de winkels en de Duitsers oefenen vooral technische beroepen uit. Er woont in Luxemburg een grote groep mensen van Portugese afkomst.
Dat heb ik gemerkt toen ik ergens in Luxemburg koffie wilde gaan drinken. Het personeel was vriendelijk, maar verstond geen Duits. Dus behielp ik me maar weer met mijn steenkolenfrans. Op campings word je vaak gelijk in het Nederlands aangesproken.
In de trein zag ik ook opvallend veel Afrikanen. Zijn die destijds met de Portugezen meegelift (Portugal heeft lang koloniën in Afrika gehad) of hebben zij andere roots?
Tijdens de spitsuren kunnen de treinen erg vol zijn (ook op de lijn naar Frankrijk, richting Thionville en Metz). Meenemen van fietsen is dan weliswaar toegestaan (of er moet onlangs iets veranderd zijn), maar best wel een uitdaging.
In het Franse Thionville (ooit de Luxemburgse stad Diedenhofen) is een wervingskantoor om in Luxemburg te werken.
Voor wie meer wil weten over Luxemburg is er een pagina op Wikipedia:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luxemburg_(land)