Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Frankrijk 6 weken vanaf 17 september, vragen/tips - Forum Wereldfietser

Fietsen in Frankrijk 6 weken vanaf 17 september, vragen/tips

Ons plan;
we stippelen wat rondjes uit van 500-600 km in Frankrijk, auto mee zodat we bij slecht weer kunnen schakelen naar een ander rondje en eind oktober weer naar huis kunnen rijden.
We zijn geen ‘regen of slecht weer’ fietsers, dan maar een dag langer in tent of hotel.
Aan de hand van diverse route boekjes gaan we wat rondjes samenstellen, waarbij we ook zelf routes moeten maken om wat verbinding te maken tussen bestaande routes.
Grof weg moet het er zo uit zien. Niet perse in de volgorde zoals hierna opgesomd wordt!

Ronde 1 tussen Nancy- Troyes en Dijon

Ronde 2 iets met de Loire route tussen Orleans en Tours

Ronde 3 iets met route in Bretagne van Tours…

Ronde 4 in Dordogne tussen Limoges, Perigueux en Cahors

Ronde 5 tussen Auch -Lourdes en Dax

Een leuk project, maar ook roept het wat vragen op:
1 Waar moeten we qua weer absoluut niet fietsen half tot eind oktober? ( sneeuw, kou, veel regen). Dordogne, Yonne en Gers zou moeten kunnen qua klimaat.
2 Heeft iemand routes die hier een beetje in passen? En eventueel GPX files?
3 Zijn er überhaupt campings open?
4 parkeren auto moeten we nog uitzoeken, zal bij campings en hotels worden oid maar misschien heeft iemand tips?

Alle tips zijn welkom, en liever geen discussie over de auto of die niet thuis kan blijven ( die discussie is hier al gevoerd en we zijn er nog niet helemaal uit)

Groet, Jaap en Anja
Of het nog zo is, dat weet ik niet, maar in het verleden hield het kampeerseizoen voor de Fransen op rond 1 september.

Verder heb ik afgelopen zomer ongeveer 400 km. route in Noord Frankrijk gepland met Komoot. Dat ging prima op twee stukjes na:
- een stuk met kasseien van 1,9 km.
- een stuk onverhard van 750 meter.
De kasseien had ik kunnen weten, dat gaf Komoot aan. Soms valt het mee, hier niet. We zijn teruggegaan en hebben een stukje omgefietst.

Het stukje onverhard was dicht bij een riviertje en het had de vorige dag geregend. De klei was zo vet dat alles aan de banden bleef plakken. Er zat zoveel klei aan de banden dat zelfs de wielen niet meer wilde draaien. We zijn daarna bijna een uur bezig geweest om de fietsen weer befietsbaar te krijgen.

Achteraf hadden we daar sneller moeten stoppen en teruggaan. Het ene onverhard is het andere niet.
Ik weet niet wat je eisen zijn qua weer en dit is misschien ook niet de reactie die je zoekt maar in oktober zou ik toch echt lekker naar Spanje gaan, zeker als je een auto tot je beschikking hebt. Overal goedkoop onderdak in plaats van gesloten campings en veel beter weer (droger vooral) dan in Midden- en zelfs Zuid-Frankrijk. Ik heb in oktober diverse keren heerlijk gefietst in Catalonië, in de Rioja en rond Cuenca en in Andalusië.
dijken63 schreef:
vr 06 aug, 2021 20:25

1 Waar moeten we qua weer absoluut niet fietsen half tot eind oktober? ( sneeuw, kou, veel regen). Dordogne, Yonne en Gers zou moeten kunnen qua klimaat.

3 Zijn er überhaupt campings open?
4 parkeren auto moeten we nog uitzoeken, zal bij campings en hotels worden oid maar misschien heeft iemand tips?
1) Volledig onvoorspelbaar, ook in de streken die je opnoemt. De kans op sneeuw is zeer klein maar massa's regen en lage temperaturen zijn mogelijk. Het kan ook prachtig weer zijn.

3) Sommige campings bij zeer toeristische plaatsen zoals Avignon blijven open na 1 september. Op andere plaatsen verwacht ik weinig. Dat zul je camping per camping moeten checken maar reken op teleurstellingen.
4) Hangt af van de camping/het hotel. Vooraf bellen. In grotere steden zijn er parkeergarages, maar die kunnen wel wat kosten. De wagen op de camping achterlaten ook, trouwens. We hebben het meegemaakt dat de auto ergens in een hoekje stond en de eigenaar ons achteraf de volledige dagprijs voor een kampeerplaats probeerde aan te rekenen. Na een discussie met mijn vrouw had zijn eigendunk enige schade opgelopen, maar uiteindelijk hebben we een faire prijs betaald. Aan de andere kant van het spectrum stond het hotel waar we niks hoefden te betalen, zolang we er voor het vertrek maar een nacht verbleven en een tweede nacht bij terugkomst.
Dank voor zover.
Naar Spanje hadden we ook al gekeken. Zit nog in ons hoofd.
Ik heb aantal jaren geleden maand september tot 5 oktober door Frankrijk gefietst en prachtig weer getroffen tot in de Pyreneeën.
Campings toen ook geen probleem.
Daarom zit Frankrijk vooral in ons systeem :D
Oorspronkelijke plan was begin september vanuit huis te fietsen, loopt iets anders dus nu even wat aanpassen.
Anja
De beste kansen op lekker weer buiten de zomer maak je in Frankrijk altijd aan de zuidoostkant van het centraal massief: Rhonedal, Ardêche, Provence en Narbonne/Perpignan en omgeving. Maar als de wind daar naar het Zuid-Oosten draait en vanaf de warme Middellandse zee komt spoel je met tent en al van de camping van de buien.
Ga er dus in principe van uit dat je naar Spanje door moet rijden.
Volg https://meteofrance.com/ eens een tijdje.
Dank je Leon, ik bestudeer het eens.

Anja
Kijk ook hier eens naar routes,
https://www.europafietsers.nl/
https://cyclingeurope.nl/

fietsen in de provence is ook een leuk rondje en kans op goed weer in oktober
https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... e-provence

verleden jaar dit rondje gedaan vanuit Cluny, ongeveer 750km, ik heb gps gegevens nog
Capture.JPG
Capture.JPG (6.77 KiB) 4266 keer bekeken
Kijk daar word ik blij van :D

Ik heb boekjes van Langs oude wegen (gefietst in 2015 maar in april/mei….nat nat natter
En boekje van Benjamins naar Barcelona.

Ik zou de GPX bestanden wel willen Jan.

Mag ook via Pb
Groet Anja
De GPX-tracks van de routes van Paul Benjaminse kun je vanaf zijn site downloaden https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/gps.php
@ DaVinci, die heb ik al.
Misschien ben ik niet duidelijk, maar zou de GPX van JandeFietser wel willen.

Ik ben vooral op zoek naar rondjes die mensen al zelf gemaakt hebben en beschikbaar stellen.

Zelf samenstellen kan altijd nog, maar waarom het wiel voor de 2e keer uitvinden?
Anja
Ok, sorry, ik dacht dat het printje van het kaartje van Jan de Fietser uit de route naar Barcelona kwam. Het kaartbeeld lijkt er nogal op.
DaVinci schreef:
za 07 aug, 2021 20:37
Ok, sorry, ik dacht dat het printje van het kaartje van Jan de Fietser uit de route naar Barcelona kwam. Het kaartbeeld lijkt er nogal op.
Klopt daar komt het ook vandaan, eerst wilde ik de hele route fietsen maar vanwege corona toch maar een stukje gedaan, achteraf goed, want Lyon werd rood nadat we daar weg waren. Ik heb de gps etappes die ik heb gefietst als pb gestuurd.
dijken63 schreef:
vr 06 aug, 2021 20:25

parkeren auto moeten we nog uitzoeken, zal bij campings en hotels worden oid maar misschien heeft iemand tips?
Niet de camping in Avallon daarvoor nemen. Die maakt een verdienmodel van auto's stallen. Verder een fraaie route, de Grande Traversé de Morvan, maar misschien wel wat zwaar voor sommigen.
@Jan; Pb gestuurd
@ Jurr, ik kijk er even naar.
Misschien als we in gefietst zijn :roll:

Anja
je kunt ook nog 4 dagen in de de Luberon fiesen, ook leuk.

http://www.velotoeren.be/index.php/en/f ... de-luberon
Het plan wordt concreter, de routes met MapOut gemaakt. De datum om te vertrekken iets naar voren geschoven en de derde week van oktober een appartement in de haut Savoie via familie kunnen regelen.
Diverse rondjes ( lees tussen de 400-600 km) gemaakt aan de hand van bestaande routes.
Langs oude wegen, midden Frankrijk, Loire en kastelen, Jacobsroute, Groene weg, en allerlei Franse fietspaden gebruikt om de boel aan elkaar vast te knopen.
Zelfs 2 pelgrimspaspoorten aangeschaft, je weet maar nooit of we die nodig hebben als campings dicht zitten en bij ander ongemak.

Het gaat nooit lukken om alles te fietsen maar we streven in ieder geval naar 2-4 rondjes. Afhankelijk van onze lijven, het weer en omstandigheden.
We starten in Vezelay, zetten de auto op de camping en maken dan eerst een lus via Nevers, Tours en Orleans om daarna ( als de zin er is en de omstandigheden zijn goed) ‘ over te steken’ naar een lus die qua hoogtemeters wat pittiger zal zijn, Auxerre-Beaune en Cluny.

En hoe het verder gaat …… dat zien we dan wel weer.
Mocht het echt gruwelijk slecht weer zijn kunnen we doorrijden naar Spanje.
Of langer in de Haut Savoie verblijven


Jaap en Anja