Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostenrijk naar Nederland - Forum Wereldfietser

Oostenrijk naar Nederland

Hoi,

Ik ben van plan om in september vanaf mijn vakantieadres in Oostenrijk in het Zillertal terug te fietsen naar Nederland.
De planning is om via Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en België terug naar Nijmegen te fietsen.
Heeft iemand nog suggesties voor mooie routes en bergpassen die ik onderweg niet mag missen? :D
Mooie routes zijn over het algemeen fietsroutes en voor een vrij compleet overzicht van "officiële" routes zie https://cycling.waymarkedtrails.org. Voor details over de routes , klik de Routes button rechts onder zodat er recht een "side-bar" Routes zichtbaar wordt.

Wat niet op die kaart staat zijn de "Rome" routes van "uitgevers"/boekjes/websites, Benjaminse, Reitsema, Europafietsers en Emo's Reis. Delen van deze route ook over "officiële" routes. Voordeel van deze routes is, dat er met de route, route informatie is over de bezienswaardigheden en overnachtingsmogelijkheden op/langs de route.
Mooie routes zijn over het algemeen ... zelf gemaakte routes! Kijk eens op brouter.de en sta ervan versteld hoe leuk het is om *zelf* een route te verzinnen. Op deze manier ontwikkel je ook vooraf al een goed gevoel voor de omgeving waarin je gaat rijden.

Ik ben ben een fan van bergpassen (joepie: klimmen!), maar niet zozeer van die in Zwitserland, want de wegen zijn vaak breed en m.i. ietwat saai. Maar goed. Als je een beetje getraind bent, dan zou ik een stukje Italië meepakken, als je tijd hebt met een uitstapje naar de Timmelsjoch (Italiaanse kant is heel mooi!), via de Stelviopas (heel gaaf!), Livigno (goedkoop benzine tanken...) en de Berninapas (ietwat saaie weg) Zwitserland inrijden, en daarna de Albulapas (best wel mooi), Oberalppas (saai) en Furka+Grimsel dan wel Sustenpas naar Berner Oberland. Vanaf daar zijn er diverse mogelijkheden om wat relaxter te cruisen richting Jura en vanaf daar verder naar het noorden te geraken. Kortom, zoveel mogelijk hoogtemeters maken - vlak fietsen kan in Nederland ook YOLO :wink: