Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan kustroute - Forum Wereldfietser

Balkan kustroute

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de route? Ik ben van plan over 4 weken te vertrekken. Benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t:

-kamperen langs de route;
-kwaliteit wegdek;
-drukte?
-ov

Kom maar op met die verhalen! :)
welke route?
Benieuwd naar jouw aftrap; hoe lang ga je en waar start je, heb je een eindpunt of zie je dat nog wel, ga je grofweg doorrijden of wil je gaan zigzaggen? Ben je van de cultuur of wandelen naast de fiets, wil je km maken, grote steden wel of niet vermijden, de kust, klimmen, (wild)kamperen, B&B's hotels, zelf koken of aanschuiven, ga je alleen of met meerdere(n) Vertel wellicht wat over je eerdere fietstrips, mogelijk wat over je fiets en uitrusting, je algemene conditie, hoe je tot de keuze Balkan bent gekomen, wat je uitdagend lijkt, waar je bekend mee bent in de Balkan, kortom je aftrap. Kom maar door :D
Bijdrage weggehaald, want TS heeft een andere route op het oog dan in de eerste instantie benoemd.
Ja, het valt ook allemaal niet mee; en dan is ie nog niet eens vertrokken.
Overigens heel interessant om te lezen.
https://www.europafietsers.nl/fietsvaka ... eerstoppad
Deze route gaat dus maar door een klein stukje van de Balkan. Niet door Albanie, Noord-Macedonie, Bulgarije, Servie en Roemenie. Ik fietste eerder van de Zware Zee via Bulgarije, Turkije, Griekenland, Noord-Macedonie en Albanie naar de Middellandse Zee. Niet zoveel campinga, wel genoeg ruimte om wild te kamperen en ook genoeg andere overnachtingsmogelijkheden. Ik had deels een alternatieve onverharde route uitgezet mocht de doorgaande weg te druk zijn. De doorgaande weg was niet te druk en de onverharde weg was niet te fietsen. Veel plezier, ik wil er graag nog eens terug en dan vooral naar Albanie.
Ik zou het gewoon doen, naast dat het er prachtig is is de historie recent en ouder er nog zicht en voelbaar. Ik zou de route alleen andersom fietsen en in Villach of Ljubljana starten, beide prima met de trein te bereiken. Voordeel is dan ook dat je een beetje aan de temperatuur en de bergen went, want vergis je niet al vanaf Dubrovnik moet je meteen flink omhoog. (Ik ga er even van uit dat je eerst een paar dagen in Dubrovnik blijft om dat te aanschouwen.) De route begint vreemd genoeg direct bij het vliegveld en daar is het redelijk vlak. In Sarajevo zou ik nu zeker een andere route dan die over de snelweg kiezen (in mijn pré-GPS tijd was het moeilijk om niet over de snelweg de stad in te rijden), en dat is met wat zoekwerk ook best mogelijk, (Snap niet dat de maker dit zo gedaan heeft)
Ik zie dat je ook in wat plaatsen uit het recente verleden komt met een nogal nare geschiedenis, ik weet niet of het boekje daar open over is, maar wel iets om rekening mee te houden, voor jezelf en ook voor de bevolking.

Het deel door Albanië schampt de grens met Montenegro als ik goed kijk (als je op de kaart klikt kun je op de route inzoomen)
ik zou vooral vanaf Sarajevo door Albanie verder nnar het zuiden fietsen en bijvoorblled terugvliegen vanaf Corfu.
Bert van Sprang schreef:
di 27 jul, 2021 23:43
ik zou vooral vanaf Sarajevo door Albanie verder nnar het zuiden fietsen en bijvoorblled terugvliegen vanaf Corfu.
Ik zou dan de boot naar Venetië van Igoemenitsa pakken en even tot rust komen, al dat vliegen moet toch een keer ophouden. Of fietsen we om ons slechte gedrag te compenseren?

Overigens staan er op Europafietsers nog meer opmerkingen en verhalen te lezen, wel allemaal inmiddels 2 jaar of ouder.
Jasenovac is indrukwekkend. Zowel het museum over de oude moordadigheden als de helft van het dorp die half verlaten is vanwege de moderne etnische zuiveringen.
Iets noordelijk van de route, rond Lipik en Pakrac, zijn de verwoestingen een stuk groter, je 'mist' dus het ergste stuk van West-Slavonië.
Delen van je route reed ik in 2006 (delen van het stuk richting Sarajevo). Wegen waren prima, bevolking zeer gastvrij. Veel tips over wildkampeerplekken verderop. Ga niet, en ik herhaal absoluut niet, zelfstandig op zoek naar wildkampeer plekken. Er liggen op veel plaatsen nog mijnen. Vraag altijd de bevolking of het ok is. Ga ook geen verwoeste gebouwen in, vooral als er tekens of afkortingen op de gebouwen staan. Dat zijn overblijfselen van de etnische zuivering. Er werd vaak iets aan explosieven achtergelaten om te voorkomen dat de ongewenste oude bewoners terugkwamen.

Ik heb nog (foto) verslagen van mijn ritten uit 2006 en 2015 door de regio.
boot naar Venetië
ook goed :D .
Jasenovac
DSC_3200 - Copy.JPG
Maar vergeet Foča, Prozor Rama en Prijedor ook niet, als voorbeelden van waar de mens toe in staat is.
Bedankt voor de vele reacties mensen! Ik kwam er achter dat de vraag van Bert niet zo'n gekke was aangezien ik zelf de verkeerde topic naam (inmiddels aangepast) heb gekozen. Ik ga namelijk de Balkan Kustroute fietsen. Deze route is geschreven door Erik van den Boom, uitgegeven door Benjaminse Uitgeverij Europe Cycling.

De start is in Triëst, maar ga mogelijk starten in Ljubljana, altijd al eens in Slovenië willen fietsen! Van daaruit dus via de kust tot aan Griekenland, Corfu. Vanaf daar is het plan om de boot naar Italië te pakken en met de nationale trein terug naar startpunt. Ik kies er voor om met de auto (op groengas) vanuit Nederland te gaan rijden. Vliegen vind ik sowieso geen goed idee en met de internationale trein trekt mij niet zo. Met name omdat ik alleen reis en het reizen met je fiets in een zak/doos en dan nog je losse bagage niet echt zie zitten. Lijkt mij zeer onpraktisch met overstappen, tillen, etc. Mogelijk hebben jullie in de praktijk andere ervaringen?

Voor deze route gekozen omdat ik enorm van de kust houd en het prima doe op het tropisch klimaat. Ben in 2018 van Eindhoven naar Barcelona gefietst, in 2019 van Groningen naar Fredikshavn - Goteborg - Kopenhagen (toen wel met de trein en intacte fiets naar huis). Qua conditie heb ik niet zo'n zorg, natuurlijk zullen de klimpartijen wel een en ander vragen.
Ik fiets op een relatief licht bepakte gravelracer, vandaar ook wel mijn vraag omtrent eventuele ervaringen met het wegdek. Benieuwd of er mensen zijn die deze route gefietst hebben en iets over kunnen zeggen...

Tentje achterop en plan om veel op rustige plekken te kamperen. Liefst wel op een terrein met minimaal stromend water. Wild kamperen is een optie maar zeker niet in de landen waar nog mijnen liggen. Ik heb al wel een beetje begrepen dat campings wat schaarser kunnen zijn en relatief duur voor fietsers. Een simpele kamer is altijd nog een optie. Brandertje mee (iemand ervaring met het kopen van campinggaz daar? Of is benzine toch wel echt aangeraden?) en ook regelmatig mijn eigen potje koken. Zeker ook zin in het lokale eten! Dat trekt mij ook aan deze route, dat je zeker na Kroatië verlaten te hebben naar mijn idee in een andere wereld terecht komt. Dat hoop ik tenminste! Cultuur vooral vanaf de fiets opsnuiven, tijdens de stops en overnachtingen. Gezien het aantal weken dat ik vakantie heb (3,5) neem ik niet de tijd om uitgebreid te verblijven. Voor mij is de reis het doel op zich!
Sander de Eerste schreef:
wo 28 jul, 2021 20:25
... Brandertje mee (iemand ervaring met het kopen van campinggaz daar? Of is benzine toch wel echt aangeraden?) en ook regelmatig mijn eigen potje koken. Zeker ook zin in het lokale eten! ...
Als je brander op een blik met schroefdraad kan, blijkt er meer onder de zon dan Campingaz. Coleman bijvoorbeeld heeft ook betaalbaar gas. Met regelmatig uit eten gaan kom je wel uit met 1 grote tank (bijv. Coleman C500: 8 euro bij de Bever). En anders vind je vast wel een oplossing. Ik zou er persoonlijk geen benzinebrander voor gaan aanschaffen.
Ik persoonlijk zou lekker uit eten gaan, na Kroatië wordt dat ook nog eens goedkoper, en zeker net zo lekker, daar kun je zelf niet voor koken, campinggas is volgens mij geen probleem. Check van te voren wel even de veerboten, de tijden dat ze varen en of ze nog wel varen, de veren van het vaste land naar en van een eiland (de korte stukjes) zullen geen probleem zijn maar van Cres naar Rab en van Split naar Korcula (Vela Luka) zou zo maar eens ene uitdaging kunnen zijn. Hou er daarnaast rekening mee dat de kustweg in augustus erg druk is, met toeristen uit binnen en buitenland, en ze vaak erg dicht achter elkaar rijden zodat ze jou pas erg laat zien.
Langs de kust zijn campings zeker in Slovenië, Kroatië en Montenegro geen probleem, in het binnenland wordt het zoeken.
Wij hebben die route grotendeels gefietst vorige herfst. Er bestaat inderdaad een boekje van. Ik herinner me vooral asfaltwegen. Wij kozen ook wel vaak een alternatieve, meer gravelroute (zoals de parenzana in Istrië of een route via andere eilanden wegens beperkte veerbootregeling in Kroatië, in Albanië heel erg veel gravelwegen gekozen). Maar de route zelf is volgens mij zo goed als volledig op asfalt. Wij hebben erg weinig volk gezien, maar dat lag volgens mij aan de periode (oktober 2020). Vele campings waren (al) toe. Maar er waren er wel veel (in Albanië weet ik het niet wat betreft campings). Ook wildkamperen is nergens een probleem denk ik. Wij kookten op gas met schroef. Gemakkelijk te vinden in doe het zelf zaken. Maar toch ook veel uit eten gegaan. In regelmatig eens binnen geslapen. Beiden waren dus goedkoop, en zorgden voor leuke herinneringen.
Ik zet altijd waypoints van Decathlon winkels in mjin GPS. Dat zijn plekken waar je makkelijk aan gasblikjes e.d. kunt komen. Vaak kun je ook van te voren op de website checken of ze die op voorraad hebben en in noodgeval online bestellen en daar laten leveren.
Voor Kroatië kun je ze alvast makkelijk vinden:
https://www.decathlon.hr/hr/ducan
LukasWynona schreef:
wo 28 jul, 2021 23:16
Wij hebben die route grotendeels gefietst vorige herfst. Er bestaat inderdaad een boekje van. Ik herinner me vooral asfaltwegen. Wij kozen ook wel vaak een alternatieve, meer gravelroute (zoals de parenzana in Istrië of een route via andere eilanden wegens beperkte veerbootregeling in Kroatië, in Albanië heel erg veel gravelwegen gekozen). Maar de route zelf is volgens mij zo goed als volledig op asfalt. Wij hebben erg weinig volk gezien, maar dat lag volgens mij aan de periode (oktober 2020). Vele campings waren (al) toe. Maar er waren er wel veel (in Albanië weet ik het niet wat betreft campings). Ook wildkamperen is nergens een probleem denk ik. Wij kookten op gas met schroef. Gemakkelijk te vinden in doe het zelf zaken. Maar toch ook veel uit eten gegaan. In regelmatig eens binnen geslapen. Beiden waren dus goedkoop, en zorgden voor leuke herinneringen.
Bedankt! Hoe kwamen jullie op die gravelroutes terecht, gewoon zelf alternatieven zoeken wat je tegenkomt of ...? Krijg er alleen maar meer zin in!
_Peter_ schreef:
wo 28 jul, 2021 22:50
Check van te voren wel even de veerboten, de tijden dat ze varen en of ze nog wel varen, de veren van het vaste land naar en van een eiland (de korte stukjes) zullen geen probleem zijn maar van Cres naar Rab en van Split naar Korcula (Vela Luka) zou zo maar eens ene uitdaging kunnen zijn.
bedankt! Ga het uitzoeken, valt mij op dat de routegids hier niet zoveel over zegt (althans nog niet gevonden). Vervelend als je opeens bij een haven staat waar geen boten gaan al is dat ook onderdeel van het avontuur.

Binnenland kom ik niet echt in terecht dus dat scheelt mbt de campings.
Als de Bora, of een andere harde wind waait gooien ze gewoon de boel dicht, je kan dan zo maar vast zitten op een eiland. Als je kijkt op:
http://www.ferrycres.com/index-eng.php voor het trajekt (die vaart dus bijna constant)
https://www.jadrolinija.hr/en/ferry-croatia zoekt dan zie je 4 afvaarten per dag naar Rab vanaf Krk (Valbiska)
Naar het vaste land is ook weer een pontje
Van Split naar Vela Luka maar 2 per dag (op de catamaran nemen ze geen fietsen meer mee) (ook jadrolinja)
Van KORČULA (DOMINČE) naar Orebic (ook jadrolinja)

Vel plezier en neem voldoende zonnebrand mee.