Bedankt voor de vele reacties mensen! Ik kwam er achter dat de vraag van Bert niet zo'n gekke was aangezien ik zelf de verkeerde topic naam (inmiddels aangepast) heb gekozen. Ik ga namelijk de Balkan Kustroute fietsen. Deze route is geschreven door Erik van den Boom, uitgegeven door Benjaminse Uitgeverij Europe Cycling.
De start is in Triëst, maar ga mogelijk starten in Ljubljana, altijd al eens in Slovenië willen fietsen! Van daaruit dus via de kust tot aan Griekenland, Corfu. Vanaf daar is het plan om de boot naar Italië te pakken en met de nationale trein terug naar startpunt. Ik kies er voor om met de auto (op groengas) vanuit Nederland te gaan rijden. Vliegen vind ik sowieso geen goed idee en met de internationale trein trekt mij niet zo. Met name omdat ik alleen reis en het reizen met je fiets in een zak/doos en dan nog je losse bagage niet echt zie zitten. Lijkt mij zeer onpraktisch met overstappen, tillen, etc. Mogelijk hebben jullie in de praktijk andere ervaringen?
Voor deze route gekozen omdat ik enorm van de kust houd en het prima doe op het tropisch klimaat. Ben in 2018 van Eindhoven naar Barcelona gefietst, in 2019 van Groningen naar Fredikshavn - Goteborg - Kopenhagen (toen wel met de trein en intacte fiets naar huis). Qua conditie heb ik niet zo'n zorg, natuurlijk zullen de klimpartijen wel een en ander vragen.
Ik fiets op een relatief licht bepakte gravelracer, vandaar ook wel mijn vraag omtrent eventuele ervaringen met het wegdek. Benieuwd of er mensen zijn die deze route gefietst hebben en iets over kunnen zeggen...
Tentje achterop en plan om veel op rustige plekken te kamperen. Liefst wel op een terrein met minimaal stromend water. Wild kamperen is een optie maar zeker niet in de landen waar nog mijnen liggen. Ik heb al wel een beetje begrepen dat campings wat schaarser kunnen zijn en relatief duur voor fietsers. Een simpele kamer is altijd nog een optie. Brandertje mee (iemand ervaring met het kopen van campinggaz daar? Of is benzine toch wel echt aangeraden?) en ook regelmatig mijn eigen potje koken. Zeker ook zin in het lokale eten! Dat trekt mij ook aan deze route, dat je zeker na Kroatië verlaten te hebben naar mijn idee in een andere wereld terecht komt. Dat hoop ik tenminste! Cultuur vooral vanaf de fiets opsnuiven, tijdens de stops en overnachtingen. Gezien het aantal weken dat ik vakantie heb (3,5) neem ik niet de tijd om uitgebreid te verblijven. Voor mij is de reis het doel op zich!