Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wateroverlast 2021 Effect op fietspaden - Forum Wereldfietser

Wateroverlast 2021 Effect op fietspaden

Hoi!
We willen over een week gaan fietsen naar de Rivièra. Wilden eigenlijk de Benjamins route via Basel doen, maar vanwege Long Covid klachten gekozen voor Benjamins Veloroute du Soleil vanaf Maastricht door Frankrijk. Wie is daar al geweest sinds de enorme overstromingen van afgelopen weken? We willen graag de begaanbaarheid van de fietspaden weten... Dank!!
Tegels schreef:
vr 23 jul, 2021 08:49
Hoi!
We willen over een week gaan fietsen naar de Rivièra. Wilden eigenlijk de Benjamins route via Basel doen, maar vanwege Long Covid klachten gekozen voor Benjamins Veloroute du Soleil vanaf Maastricht door Frankrijk. Wie is daar al geweest sinds de enorme overstromingen van afgelopen weken? We willen graag de begaanbaarheid van de fietspaden weten... Dank!!
Het traject door Oost-België zal relatief meevallen, want de Vennbahn Aken-Troisvierges (Luxemburg) is een oude spoorweg over de hoge gebieden die in het algemeen geen rivierdalen volgt.
Wel is
In het gebied van de Duitstalige Gemeenschap is de Our buiten haar oevers getreden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstrom ... _juli_2021
Spoorlijnen zijn ook nog onderbroken als je met de trein terug wilt.

Informeer zeker vooraf of de campings wel open zijn, en nog plaats hebben, want die liggen meestal laag, en er zijn er heel wat die lijken op een ravage van caravans en auto's...

In Groothertogdom Luxemburg zul je wel rivierdalen volgen...
Ook in het Groothertogdom Luxemburg zorgde zware regenval op 14 en 15 juli ervoor dat talrijke rivieren buiten hun oevers traden en naburige steden onder water zetten. Delen van de stad Echternach moesten op 15 juli worden geëvacueerd, evenals inwoners van verschillende andere plaatsen zoals Rosport.[11] In Bollendorf bereikte het niveau van de rivier de Sûre met 608 centimeter de op één na hoogste waarde sinds het begin van de metingen. Ernstige schade werd veroorzaakt in de benedenstad van de hoofdstad Luxemburg door de Alzette. De kerosinelevering aan de luchthaven werd onderbroken wegens de schade aan een pijpleiding dichtbij Echternacherbrück. De treindienst van Metz in Frankrijk naar Luxemburg werd zwaar getroffen en werd volledig stopgezet vanuit Thionville. Aanleiding hiervoor was het onderlopen van de treintunnel bij Hagondange. Veel spoorwegen en wegen in Luxemburg waren ook gesloten vanwege aardverschuivingen en overstromingen. In de middag van 15 juli 2021 daalde het waterpeil op veel plaatsen weer langzaam. De Luxemburgse premier kondigde een steunbedrag van 50 miljoen euro aan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstrom ... _juli_2021
kijk naar je route én kijk naar loop van de Maas en (vooral) de regionale wateren. daar waar dit samenkomt kun je e.e.a. verwachten,
uit het nieuws heb je ook kunnen opmaken in welke plaatsen de overlast en gevolgen waren.
maar met wat inventiviteit zul je toch wel je route kunnen volgen / je weg vinden.
Foute veronderstelling dat je alleen onderaan bij een rivier wateroverlast kan hebben. Net terug uit Frankrijk langs de Kanaalkust en 2x een route inondée gehad op een hoogvlakte, waar een soort soepbord was. Omdat de buien al 24 uur geleden waren, stond het water niet hoger dan 10 cm.
Ik verwacht niet zo veel problemen met de route.

Wat je altijd kan nakijken is of je route op google maps (verkeersinfo inschakelen) nog groen is. Dan weet je dat verkeer mogelijk is.

Ik zou me meer zorgen maken over campings en hotels/B&B. Die liggen mogelijk nog vol puin en modder als ze sterk geraakt werden.
Ik lees ff mee, als het meezit wil ik in september vanuit Zwitserland via fra/lux/bel naar huis fietsen. Campings zijn idd precies datgene waar ik me het meeste zorgen om maak. Die weggespoelde fietspaden kan je wel omheen fietsen.
Ik fiets nu in de Ardennen.
Gaat prima. Geen enkel probleem op het fietspad langs de Maas. Het fietspad langs de Ourthe is bij Comblain-au-Pont een klein stukje afgesloten. Je kunt daar gewoon op de weg.
Campings zijn open Er wordt druk gewerkt om alles op te ruimen. Ik sliep in Durbuy in een hotel waar het water 1.8 meter hoog heeft gestaan.
TIP: zorg voor cash geld. Pinnen kan verstoord zijn.
In Limburg zijn enkele gravelwegen deels weggespoeld maar dat lijkt mee te vallen. Wel is er het en der eea "uitgespoeld" waarbij alleen de grotere stenen achterblijven. Goed te berijden maar wel minder comfortabel.
Hoi,

Wij, twee volwassen en twee kinderen van 12 en 10, zijn nu bijna een week onderweg over de Veloroute du Soleil. Nergens problemen ondervonden tot vandaag. De bestemming was de camping in neuerburg (https://www.camping-inderenz.com/nl/) maar die is ivm herstel werkzaamheden nav de overstroming hier nog gesloten. Dan maar een hotel 😇😇 ook lekker.
We gaan nu wel even hier plannen wat de volgende etappes worden. Alle fietspaden en wegen zijn tot nu toe goed begaanbaar.
Even een update. Onderweg naar Rosport veel ellende onderweg gezien. Wegen allemaal prima begaanbaar maar wat een trieste aanblik van al die schade. Alle mensen zijn druk bezig alle rommel op te ruimen. Camping waar we nu staan in Rosport is vandaag voor het eerst weer open.
Een Duitse buurman zei zijn bouwvakvakantie te zullen starten met een paar dagen vrijwilligerswerk in de Eiffel, voor de mensen daar en de begaanbaarheid van de wegen. Ik gaf hem, met de linkerhand vanwege mijn schouderblessure rechts, een hele grote duim. Geweldig toch dat Wereldfietsers daar zo dan weer prettig kunnen vertoeven.
Ik zag een fb groep over vrijwilligerswerk daar. Heftig.
https://m.facebook.com/groups/349184323381776
Dank voor deze Facebookpag. over Hulp aan de watersnoodgebieden/ eerder ook fietsgebieden!
bikerch
Hallo, ik zit nu nabij Metz en fiets morgen richting de grens. Ik kom vanuit t zuiden en wil via de route soleil richting Maastricht. Na bovenstaande gelezen te hebben vroeg ik me af of er nog recente ervaringen zijn vanuit t overstromingsgebied. Alvast dank. Groeten ina
Afgelopen weekend vroeg iemand die een stuk van de Hanzefietsroute wil gaan fietsen, hoe deze er in het Sauerland en het gebied rond Keulen nu bijligt. Een korte blik op de route was voldoende om te concluderen dat de Hanzefietsroute daar precies door een van de zwaarst getroffen plaatsen loopt: Erftstadt-Blessem, waar een stuk straat met enkele huizen in een grindgroeve is verdwenen (zie deze foto's van voor- en na de ramp en de video op deze nieuwssite).

Op het kaartje hieronder heb ik de nieuwe situatie geschetst:

Afbeelding

Hier zal een omleiding gevonden moeten worden. Verder heb ik geen idee hoe het verderop langs de route is. Bijvoorbeeld op het fietspad langs de Roer - grofweg tussen Düren en Roermond, waar ook Reitsma's route naar Rome langsgaat. Door een dambreuk moet het water in de Roer extreem hoog hebben gestaan, wat vast sporen heeft nagelaten op het pad dat erlangs loopt. Als iemand weet hoe dat er nu bijligt, hoor ik dat graag.

Ik denk dat ik in september nog even wat veldwerk in het Sauerland en rond Keulen ga verrichten. Hopelijk is een groot deel van de lichtere schade dan hersteld, al zullen fietspaden en boswegen nu geen prioriteit hebben.
Hallo,

Ter info.
Zaterdag 30 juli van Remich naar Neuerburg gefietst. Pontje bij wasserbillig vaart. Vanaf Wasserbillig tot Neuerburg veel paden en bruggen beschadigd en afgesloten. Toch lukt t dit traject te fietsen door de rijbaan zelf te nemen. De weg is niet druk. Af en toe zijn er stukjes fietspad mogelijk. Vanaf Wassebillig heb ik eerst groot stuk aan de luxemburg zijde gefiets over n mooi fietspad. Dit omdat de eerste oversteek niet mogelijk was.
2 en 3 augustus gefietst tussen Roermond en Dinant.

Deels via Knooppunten, deels via Maasroute/Ravel la Meuse

Na Ohé en Laak (knooppunt3) richting Knpt 13 afsluiting fietspad. Geen omleiding aangegeven. Op te vangen door stukje over doorgaande weg te gaan richting Aasterberg.
Maastricht via knooppunten Eijsden en Visé naar Luik: geen last ondervonden.
Huy naar Namen (rechter oever): veel plassen op de weg, idem zand. met regelmaat zand+water/modder maar gewoon te befietsen. Geen omleidingen (meer) .
Namen naar Dinant (linker oever): nog wat plassen en zand. Vele malen beter dan Huy-Namen. 2 omleidingen.
1e deviation kun je negeren (doen de lokalo's ook) 2e 'Ravel Deviation' brengt je over de stuw/sluis richting Yvoir (aan de Maas) en later, na Yvoir, met de brug terug naar Anhée . :D
keesswart schreef:
do 29 jul, 2021 22:20
Ik denk dat ik in september nog even wat veldwerk in het Sauerland en rond Keulen ga verrichten. Hopelijk is een groot deel van de lichtere schade dan hersteld, al zullen fietspaden en boswegen nu geen prioriteit hebben.
Mijn indruk van de Hanzetrajecten die ik in september heb gefietst, is dat de schade door het noodweer in juli wel meevalt en grotendeels al is hersteld. In Blessem, waar een stuk van een straat in een grindgat verdwenen is, wordt hard gewerkt om de oude situatie te herstellen. Veel huizen zullen er nog lang te kampen hebben met vochtige muren en vloeren, maar ik verwacht dat alle straten er volgend jaar weer berijdbaar zullen zijn.

Ook op het grindpad langs de Roer worden de slechtste plekken opgelapt. Hier en daar kun je aan grasresten en drijfhout in bomen en struiken nog zien hoe hoog het water heeft gestaan.

De zuidtak van de Hanzefietsroute is dus nog steeds goed te fietsen. Op sommige plekken is wel het een en ander veranderd (zoals nieuwe wegen, fietspaden, bruggen en tunneltjes), waardoor de routebeschrijving in de bestaande gids (deel 3) niet overal meer klopt. Deze gids is al enkele maanden uitverkocht, zodat er in 2022 een grondig bijgewerkte versie kan verschijnen.
Hier en daar heb ik ook goede alternatieven gevonden voor slechte bospaden en wegen die nu waarschijnlijk drukker zijn dan in de tijd dat Michaël Wannet er nog fietste.