Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie - naar Engeland - met kinderen - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie - naar Engeland - met kinderen

Ha allen,

Volgende jaar zomer (2022) zouden wij, twee volwassenen en twee kleine kinderen, voor het eerst op fietsvakantie willen. Het idee om dit te doen is ontstaan toen ik in 2012/13 in Londen woonde en merkte hoe het fietsen (vooral door de Olympische spelen) een boost kreeg in Groot Britannië.
Nu, een paar jaar en twee kinderen verder, wil ik dit idee omzetten in een echte vakantie. Alleen hebben mijn partner en ik beide geen ervaring met fietsvakanties en ik heb dan ook een paar vragen om de voorbereidingen op deze vakantie in gang te kunnen zetten.

Eerst even wat achtergrond info over ons, die van invloed kunnen zijn op de antwoorden. Mijn partner en ik zijn beide ervaren racefietsers. Met ervaring van klimmetjes in de duinen, Limburg, de Franse alpen en een paar losse fietstochtjes in Engeland in de buurt van Box Hill (Surrey). Alleen fietsen we sinds de kinderen (nu 3 en 1,5) geen hele lange afstanden meer. We hebben een fietskar waar de kinderen regelmatig in mee gaan, maar tot nu toe hebben ze daar niet langer dan twee uur achter elkaar in gezeten.
Voor de vakantie willen we twee tot drie weken uittrekken. Waarbij we genoeg rust dagen in plannen om de omgeving te verkennen en voor de kinderen om te spelen. Daarbij twijfelen we of we wel/niet moeten kamperen. Dit vanwege de bagage en het extra gewicht dat de kinderen al met zich mee brengen.

Om te beginnen heb ik vragen over de route en over de fiets.
Ten eerste de route. Ik zat er aan te denken om met de boot naar New castle, Hull of Harwich te gaan en vanuit daar een 'rondje' te maken. Ik ben al de hele middag een beetje op het internet aan het kijken en kom dan uit op een deel van de North Sea Cycle Route, van New castle naar Hull, of door naar Harwich. En als andere niet al te heuvelachtige en mooie route van Harwich naar Clevedon (het eerste deel van de London - land's end cycle route).
De laatste lijkt mij veelzijdiger, maar dan moeten we wel met alle bagage en de kinderen in de trein terug naar Harwich. Graag hoor ik daarom ervaringen en tips hierover.

Dan moet ik nog even eerlijk bekennen dat ik eigenlijk het liefste naar de Yorkshire dales ga. Dit is namelijk een gebied waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben en wat mij ontzettend mooi lijkt. Maar de hoeveelheid klimmetjes van 20% maken dit geen route voor een fiets met fietskar.
En dat raakt meteen mijn volgende vraag, namelijk over de fiets. Waar kan ik het beste informatie inwinnen over wat wij voor onze tocht nodig hebben? Ik heb nu al heel wat vragen, terwijl ik nog niet eens echt begonnen ben met uitzoeken wat er allemaal mogelijk is.
- Onze racefietsen of toch trekkingsfietsen?
- Hoe zit het met elektrische mountainbikes, die zie je in de alpen nu heel veel en misschien kunnen we daarmee toch een minder 'vlakke' tocht maken?
- Verstandig om naast de fietskar ook een kinderzitje op de fiets te nemen? En hoe zit dat dan met de fietstassen?

Dit is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen. :-)

Gr. Merielle
Ik heb 31 Europese landen gewereldfietst en vind Engeland het zwaarste fietsland........en ook 1 van de mooiste .Verkeersintensiteit/ heggen/ smalle wegen/ steile klimmen spelen daar in mee.
Om een mooie route te vinden kan ik de site Sustrans aanraden , verkeersluwe lange fietsroutes over oude spoorwegen en jaagpaden .
Als prima racefietser zou ik niet aan een e-bike denken ; ik ben 59 en fiets nog 20.000 km per jaar zonder accu.
Toen onze kinderen in de fietskar meegingen pasten we de afstanden gewoon aan. Racefiets zou ik uitsluiten ,vooral omdat de kar nogal wat torsie en stoempen op de achterophanging aflevert.
Al met al mooi wat te doen in een jaar maar ik zou beginnen met een makkie zoals Zuid-Zweden, Denemarken, Mecklenburg,Loire, Dordogne.
Succes !!
Pier.
Inderdaad eerst eens kortere 'proef' tochten maken. Een fietskar is heuvel op echt wel een blok aan het been. Met een voor trekking geschikte tandem of followme systeem kun je je kind veel makkelijker de heuvel op fietsen. Zelf bleek ik op een hase pino met zwaargebouwde 3-jarige makkelijker te klimmen in de ardennen dan echtgenote met alleen kampeerbagage. Met een redelijke fietsconditie op basis van geregeld gebruik (maar zonder intensief trainen), denk ik dat de mogelijke afstanden meer afhangen van wat je kind leuk vind dan van de hellingen. Met Engeland heb ik helaas nog geen ervaring, staat wel op de verlanglijst.

Of je gaat kamperen, zou ik beslissen op basis van of je dat ook echt leuk vind. Met moderne spullen is het gewicht van tent + slaapspullen goed te overzien vergeleken met dat van de kinderen zelf.
piviets schreef:
do 22 jul, 2021 20:53
Racefiets zou ik uitsluiten ,vooral omdat de kar nogal wat torsie en stoempen op de achterophanging aflevert.
Ligt er ook deels aan wat voor racefiets het is. De ene is een stuk minder ongeschikt dan de andere ;)
Merielle schreef:
do 22 jul, 2021 16:32
Voor de vakantie willen we twee tot drie weken uittrekken. Waarbij we genoeg rust dagen in plannen om de omgeving te verkennen en voor de kinderen om te spelen. Daarbij twijfelen we of we wel/niet moeten kamperen. Dit vanwege de bagage en het extra gewicht dat de kinderen al met zich mee brengen.
Ik zou niet twijfelen over kamperen maar wij doen dat graag, ook de kinderen. Je moet ook aan je kinderen denken, als die na een dag stilzitten op de fiets dan nog braaf op een stoel moeten zitten in een engelse B&B boordevol postuurkes kan dat veel stress opleveren. Op een camping hebben ze ruimte om te spelen.
Ik zou zelf met kleine kinderen lekker in Zuid-Frankrijk gaan fietsen. Mooi weer, veel campings, zwembaden, riviertjes: alleen maar voordelen. En op die leeftijd ben je nog niet niet gebonden aan schoolvakanties, dus dan zijn die mooie plekken op de camping en die zwembaden voor jullie. De keren dat we in Engeland waren vond ik het er knap steil; als je dan als alternatief stukken vlak landschap opzoekt dan kan je net zo goed naar Frankrijk gaan. En ja, Frankrijk is misschien wat saai als je er al vaak bent geweest (het zoveelste kasteel, de zoveelste gorge) en sommigen beweren dat de inwoners chagrijnig zijn, maar het gaat er toch om wat het prettigst is voor de kleintjes.
[ quote=willem.m post_id=400268 time=1626984663 user_id=2324
Ik zou zelf met kleine kinderen lekker in Zuid-Frankrijk gaan fietsen. (...) En ja, Frankrijk is misschien wat saai als je er al vaak bent geweest (het zoveelste kasteel, de zoveelste gorge) en sommigen beweren dat de inwoners chagrijnig zijn, maar het gaat er toch om wat het prettigst is voor de kleintjes.
[/quote]

Ik weet niet of het een belangrijke factor is, maar campings in Frankrijk zijn bovendien vaak erg goedkoop. Net van Doornik (Tournai) naar Tours gefietst door Parijs, en het is toch even schrikken wanneer je voor twee personen het machtige bedrag van 8,60 euro moet betalen voor een rustige plek. Wel checken of de campings nog open zijn met corona etc.
P.S.
Ik schrijf wel Zuid-Frankrijk, maar langs de kust in Bretagne zal ook leuk zijn. In plaats van de zwembaden heb je dan elke dag de zee om in te pierewaaien en het is er minder heet.
bdr schreef:
do 22 jul, 2021 21:39
Merielle schreef:
do 22 jul, 2021 16:32
Voor de vakantie willen we twee tot drie weken uittrekken. Waarbij we genoeg rust dagen in plannen om de omgeving te verkennen en voor de kinderen om te spelen. Daarbij twijfelen we of we wel/niet moeten kamperen. Dit vanwege de bagage en het extra gewicht dat de kinderen al met zich mee brengen.
Ik zou niet twijfelen over kamperen maar wij doen dat graag, ook de kinderen. Je moet ook aan je kinderen denken, als die na een dag stilzitten op de fiets dan nog braaf op een stoel moeten zitten in een engelse B&B boordevol postuurkes kan dat veel stress opleveren. Op een camping hebben ze ruimte om te spelen.
Eens, maar met de kanttekening dat campings in Engeland soms een strikt toelatingsbeleid hanteren. Bijvoorbeeld alleen caravans, alleen vaste gasten, alleen gereserveerde plaatsen of omdat het maximum aantal klanten bereikt is, waarbij er dan vaak nog volop ruimte over te zien is.
De bereidheid om uitzonderingen te maken voor trekkers met kleine tentjes, of voor een afgepeigerd gezin op de fiets met kinderen, heb ik in Engeland als klein ervaren. In vergelijking met andere europese landen.

Ook de horeca in Engeland is niet de meest kindvriendelijke al zal dit mogelijk wat beter dan vroeger zijn. Of kinderen tegenwoordig nog steeds vaak op ieder uur van de dag de toegang geweigerd wordt in pubs onderweg, weet ik zo niet, omdat we er zelf zonder kinderen op fietsvakantie waren.

Hans
javb2812 schreef:
do 22 jul, 2021 23:28
Eens, maar met de kanttekening dat campings in Engeland soms een strikt toelatingsbeleid hanteren. Bijvoorbeeld alleen caravans, alleen vaste gasten, alleen gereserveerde plaatsen of omdat het maximum aantal klanten bereikt is, waarbij er dan vaak nog volop ruimte over te zien is.
Ook eens, wij hebben in Engeland ook al rare en/of onvriendelijke campings meegemaakt maar voor ons is Engeland een lang stuk niks tussen thuis en Schotland. (Schotland zou ik overigens zeer sterk zou aanraden maar niet voor kinderen van vier en tweeenhalf)
Jurr schreef:
do 22 jul, 2021 21:37
piviets schreef:
do 22 jul, 2021 20:53
Racefiets zou ik uitsluiten ,vooral omdat de kar nogal wat torsie en stoempen op de achterophanging aflevert.
Ligt er ook deels aan wat voor racefiets het is. De ene is een stuk minder ongeschikt dan de andere ;)
Geen enkele standaard racefiets heeft een achterwiel dat geschikt is voor de almaar herhaalde torsiekrachten die optreden met een fietskar (typisch is die asymmetrisch aan één zijde vastgemaakt, en bij elke trap treden er krachten op, in en uitveren). Bij een bocht probeert de trekarm je achterwiel "paraplu" te duwen.
Een racefietswiel is gebouwd om net de fietser te kunnen dragen, geen extra belasting.

Ook een follow-me (symmetrische belasting) was bij mij trouwens ook goed voor vroeg loskomende spaken, zelfs al was dat een wat steviger standaardwiel.
Ik heb zelf geen vakantiefiets met stevige wielen, maar eigenlijk is die wel het beste om bagage en een fietskar te trekken.

Wat het kader van de fiets zelf betreft, dunne lichte aluminium buizen van een racefiets zijn ook niet ontworpen voor de belasting van het trekken van een fietskar.
Een carbon racefiets lijkt me al helemaal geen goed idee om buiten spec te gebruiken.

Ik zou een tocht met klimmen (en dalen) sowieso afraden, zelfs met een steviger fiets.
Zelf ben ik ooit wel eens de Muur van Geraardsbergen op gefietst met een zware Chariot-fietskar).
Het (bij een klim) voortdurende, bij elke trap, trekken en afremmen aan de mechaniek van de ophanging is niet goed, zowel voor je fiets, wiel, als de fietskar. En ook niet aangenaam voor de trekker.
Dalen is een extra belasting voor je remmen, en ook een risico omdat de kracht op de trekarm je achterwiel opzij kan duwen bij een noodstop, schijfrem of niet.
Als je al het gewicht in de fietskar concentreert (want een racefiets), betekent dat het achterwiel bij remmen vlugger zal slippen, en geen remkracht meer leveren.
Normaal levert de voorrem de meeste remkracht, maar met een fietskar leidt dat tot scharnieren tijdens een noodstop, dus ook geen oplossing... Enkel traag en veilig dalen is de oplossing.

Ik zou trouwens niet weten wat het voordeel van een racefiets is als je een fietskar en/of andere bagage trekt op vlak terrein.
Je gaat er niet sneller door fietsen, want de luchtweerstand van de fietskar en bagagetassen is bepalend. Bij de snelheid van een fietsvakantie wordt de betere luchtweerstand teniet gedaan door de extra rolweerstand van dunne bandjes.
Je kunt wel nat worden als er geen degelijke spatborden op staan.

Ik zou je aanraden om te starten met een fietsvakantie in vlak gebied. Je kunt gemakkelijk 3 weken fietsen in kustgebied met strand voor de kinderen, en onderweg drie dagen of een week in een vakantiepark blijven als de kinderen daar wat aan hebben. Dat laatste hebben wij verschillende keren gedaan.

Vlakke kustgebieden ideaal voor fietsvakantie met kinderen: de Hollandse en Zeeuwse kusten, Vlaanderen, de Franse zuidwestkust (Vélodyssee)...

Koop zeker nu al een Follow-Me want die is al nuttig vanaf 3 jaar voor gewone dagelijkse fietstochten.
vanaf de leeftijd van 5 jaar hebben wij de grote fietskar achterwege beginnen laten omdat de Follow-Me praktischer is (toch om te fietsen en om mee te trappen.
(Bij de Follow-Me heb je de eerste maal wel heel wat werk om te (laten) installeren op ouder- en kinderfiets.)
Dank jullie wel voor alle reacties en tips.
Dat de racefiets niet de ideale fiets is voor deze vakantie, hebben we zelf ook al bedacht. Rondje om het meer van Annecy afgelopen vakantie ging prima, maar dat kleine heuveltje dat erin zit heeft ons wel realistisch gemaakt daarover. Vandaar ook dat ik meer wil weten over wat voor fiets we dan zouden moeten hebben. Voor zo'n follow me systeem lijkt mijn oudste toch nog wat jong. Ik kan mij nu nog niet voorstellen dat hij rustig op zijn fiets blijft zitten.

Goed ook om de verhalen te horen over de campings in Engeland. Dat is iets waar ik geen rekening mee gehouden had en misschien wel de voornaamste reden om een ander land als bestemming te kiezen.

Ik hoop toch ook nog op meer positieve verhalen ;-)

Als er nog andere tips zijn over materiaal, dan hoor ik dat ook graag nog natuurlijk.

Gr. Merielle
Merielle schreef:
vr 23 jul, 2021 14:06
Vandaar ook dat ik meer wil weten over wat voor fiets we dan zouden moeten hebben.
Wat mij betreft moet dat niet zo speciaal zijn, een standaard trekkingfiets, niet op maat,
Natuurlijk wel bergversnellingen en een goede bagagedrager.
Maar daar kun je elders op dit forum meer over vinden.

Elektrische ondersteuning enkel om een huishouden bergop te kunnen sleuren lijkt mij niet de goede weg (die tandwielen gaan onder hoge belasting ook rap slijten).
Beter je geld steken in degelijkheid, en in een Follow-Me en andere nuttige accessoires.
En realistisch zijn over wat je gezin aan kan, en zorgen dat het voor iedereen ongeveer even makkelijk is.
Mijn vrouw rijdt sinds kort wel met een gewone degelijke elektrische fiets op fietsvakantie wegens rugproblemen, ikzelf met een gewone trekkingfiets.
Dat betekent dan extra aandacht voor goede stevige beugelsloten (U-sloten) om het frame altijd vast te hangen.
Voor zo'n follow me systeem lijkt mijn oudste toch nog wat jong. Ik kan mij nu nog niet voorstellen dat hij rustig op zijn fiets blijft zitten.
Nu nog te jong om een Follow-Me te gebruiken voor lange tochten en een volledige fietsvakantie, maar drie jaar is niet te jong om te gebruiken bij dagelijkse fietstochten (naar de winkel, opvang...)
Ze zullen rap de fietskar ontgroeien, al is het altijd handig als de oudste ook nog even wil afwisselen en bij de jongste in de fietskar wil uitrusten.
(Terzijde: leer de kinderen nooit fietsen op een fiets met steunwieltjes, maar wel op een echte loopfiets. Om te leren fietsen is het leren balanceren veel belangrijker dan het leren trappen.)
Ik hoop toch ook nog op meer positieve verhalen ;-)
We doen nog altijd (zelfs al zijn onze kinderen al 9 en 12 jaar) een emmertje en een strandschop mee (die uitsteekt uit de fietstas).
Een pauze aan het strand is ideaal als motivatie tegen eventuele moeilijke momenten.

En verder proberen we vooral de vakantie te plannen als een aaneenschakeling van attracties.
DriesO schreef:
vr 23 jul, 2021 15:01
We proberen vooral de fietsvakantie te plannen als een aaneenschakeling van "attracties".
Voor jullie kinderen nog niet zo relevant, maar in ons geval kan dat een leuk museum bv. over dino's zijn, een uitkijktoren aan een natuurgebied, een provinciaal domein (in Vlaanderen), een speeltuin, een veerpont, een kronkelend fietspad door een mooi natuurgebied...
We doen nog altijd (zelfs al zijn onze kinderen al 9 en 12 jaar) een emmertje en een strandschop mee (die uitsteekt uit de fietstas).
Een pauze aan een strand is ideaal als motivatie tegen eventuele moeilijke momenten, al ben ik zelf niet voor stranden.

We hebben in het verleden lange fietsvakanties gemaakt, maar met kinderen hebben we ons nog niet gewaagd aan wat ons de "grote leegte" lijkt van het Franse binnenland met zijn duizenden heuvels.
Voor ons als gezin is het handiger om in de buurt van toeristische gebieden te blijven, ergens tussen natuur en stad in. Ook handiger om overnachtingsplaatsen te vinden. Met kinderen heb je automatisch kortere trajecten en dus meer moeite om een overnachtingsplaats te vinden.

We hebben er zelf weinig ervaring mee, maar rivierfietsroutes zoals in Duitsland lijken mij ook ideaal voor met kinderen: afwisselend uitzicht, in het algemeen vlak en met voldoende stadjes zodat er wat te doen / zien is.

Ik sprak over vlakke (kust)gebieden, die hebben nog een ander voordeel: als je met kinderen op fietsvakantie bent, is het extra belangrijk om goede fietsinfrastructuur te hebben. Dat vind je in gebieden met veel fietsers en fietscultuur, maar niet bergop.
Met alle respect: in Londen wordt nu graag gesproken over "superfietssnelwegen" (die volgens Nederlandse normen eigenlijk gewone fietspaden zijn), maar op een fietsvakantie door Engeland ga je goed moeten zoeken naar iets wat op fietspaden lijkt.

Een goed compromis door heuvelachtig gebied zijn wel de spoorfietsroutes (een deel van de RAVEL's in Wallonië, een deel van de voies vertes in Frankrijk, Bahntrassenradln in Duitsland.
In Engeland zijn er ook wat "greenways" voor fietsers, maar ik ben er niet in thuis.
Op de loopfiets ging hij al vanaf het begin als een speer. Hij fietst nu sinds een paar weken met zijwieltjes, maar vraagt nu sinds een paar dagen zelf of die er af kunnen. Dat gaan we dus ook zeker doen.

Naast het fietsen zal de vakantie grotendeels om de kinderen draaien natuurlijk, daar wordt het voor ons ook leuker van. Schep, emmer en een bal zitten standaard in de vakantie inventaris. 🙃
Kijk zeker op het deelforum "Fietsen met kinderen"
viewforum.php?f=60#start

Daar is trouwens al direct iets te vinden over
"Vennbahn met kleine kinderen"

De Vennbahn Aken-Troisvierges (Luxemburg) is zo'n fietsroute over een oude spoorweg en daardoor een mooi compromis tussen vlakheid en een heuvelachtig gebied. Er zit trouwens ook nog hier en daar een flinke klim in, en je moet nog genoeg zweten als je de route verlaat naar een camping, b&b of om dat kasteel te bezoeken.

Voor mij persoonlijk lijken zulke spoorfietsroutes het hoogst haalbare in heuvelgebied met een gezin met kinderen onder de 12.

Ter info: In 2005 en 2006 zijn we - zonder kinderen - wel door de Ardennen en over verschillende hoge Jura- en Alpencols gefietst op fietsvakanties naar Zwitserland en naar Venetië, dus het ligt niet aan mij persoonlijk :-)

Er bestaat trouwens een "veloroute du soleil" die van Maastricht (heuvels ! ) en Aken direct deze Vennbahn volgt, en vanaf Groothertogdom Luxemburg op fietspaden langs rivierdalen in de Ardennen/Eifel. Dat stuk van de route lijkt mij interessantst voor met kinderen, van het stuk erna door het "lege" Noord-Frankrijk herinner ik me niets dat bijzonder kan zijn voor met kinderen.
Merielle schreef:
do 22 jul, 2021 16:32
- Verstandig om naast de fietskar ook een kinderzitje op de fiets te nemen? En hoe zit dat dan met de fietstassen?
Je kunt met wat zoeken een kinderzitje vinden (zoals sommige van OK Baby) dat hoog genoeg "zwevend" ingeklikt kan worden in een adapter op de zadelbuis, zodat eronder nog plaats is voor volle fietstassen zoals van Ortlieb (als je de fietstashaken zo instelt dat de tassen zoveel mogelijk achteraan hangen).

Eigenlijk zijn dat nog twee belangrijke voorwaarden voor jullie fiets:
  • het moet een mooie ronde rechte zadelbuis zijn waar de zadelpen in schuift. Als het zo'n ovale design-buis of een andere afwijkende vorm of een of ander uitsteeksel of remkabel, is dat moeilijker om zo'n adapter te bevestigen.
  • Nog een belangrijke voorwaarde voor de fiets: niet zo'n korte bagagedrager of met maximum 15 kg belasting, maar hij moet minstens 25 kg aankunnen, en LANG zijn, zodat er nog plaats is voor fietstassen achter het kinderzitje.
    Gebruik ook zo'n bagagedragerverlenger van Steco, dan heb je nog een paar cm extra plaats.
Een gewoon kinderzitje OP de bagagedrager kan normaal niet gebruikt worden samen met bagagetassen.

Zo'n "zwevend" kinderzitje op de fiets is essentieel voor dagelijks gebruik, maar het is misschien praktischer om het zitje niet mee te doen op fietsvakantie als je toch een fietskar mee hebt, Dan heb je plaats voor bagage boven op de bagagedrager.
Als je de plaats in de fietskar nodig hebt voor bagage, moet het oudste kind altijd in het kinderzitje, maar dan kan het nooit een echt dutje doen).

(Trouwens heeft mijn vrouw tegenwoordig geen Ortlieb-tassen, maar nog veel grotere klassieke fietstassen (Basil Kavan dubbele fietstas 65 liter). Niet alleen voor dagelijks gebruik, zeker ook voor fietsvakantie.
Daarin steken we twee trolleytassen (aan elkaar bevestigd voor de stabiliteit). Zo'n tassen zijn handig als onze twee kinderen moeten helpen om ons hebben en houden in het station in een keer naar de trein te rollen, of in en uit ons verblijf (we kiezen tegenwoordig voor b&b, hotel of vakantiepark).
Maar op die fiets is natuurlijk geen plaats meer voor een kinderzitje.)
Ik heb jaren in Engeland gewoond en er met veel plezier gefietst. Maar het kan druk zijn op smalle weggetjes (kan ook erg meevallen als je je huiswerk doet), de wegen kunnen erg steil zijn, en er zijn niet alleen relatief weinig campings, maar trekkers in tenten zijn lang niet overal welkom. Zelf zou ik eerder denken aan iets als de Veloroute du Soleil, of nog veel dichter bij huis. Toen onze kinderen echt klein waren deden we dagafstanden van 30-40 km, en meestal om de andere dag. Voor het overige heb je wellicht hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Voor het eerst op fietsvakantie met je kinderen, leuk! Als je wil, kun je mijn ervaringen lezen op deze website: https://actievevakantiemetkinderen.jouwweb.nl . Ik heb daar ook reviews geschreven over de spullen die wij voor de kinderen gebruiken in de diverse leeftijdsfases.

Ik beschrijf op de website ook een mogelijkheid om een kinderzitje te combineren met een fietsstoeltje achterop: https://t.eu1.jwwb.nl/W614054/YtCJQlq_K ... G_9286.jpg . Maar als je ook een fietskar hebt, lijkt me dat minder nodig.

Wij gebruikten geen fietskar, maar de Follow-Me en een Bob-yak. Maar onze kinderen waren 5 en 3 toen we begonnen met fietsvakanties.
Heb je weleens gehoord van de Hase Pino. De jongste was eind 3 toen we onze eerste fietsvakantie hebben gemaakt met de Pino. Wel best pittig bij steile stukken, maar heerlijk voor de kinderen. Zitten voorop, fietsen mee als ze willen en doen een slaapje als ze willen. Na 8 fietsvakanties hebben de kids nu elk hun eigen fiets, maar we hadden natuurlijk nog jaren door kunnen fietsen op de Pino's. Wij vonden het in ieder geval een heerlijke manier om onze vakantie in te vullen. Voordeel is dat je goed zicht hebt op je kinderen en ze heerlijk met je kunnen kletsen.

Bijlagen