Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eurovelo 15: Franse of Duitse variant? - Forum Wereldfietser

Eurovelo 15: Franse of Duitse variant?

Hoi!

Ik heb het plan opgevat om in augustus en september in +- 35 á 40 dagen richting zwitserland heen en terug te fietsen, gewoon omdat het kan. :oops:

Aangezien de Eurovelo 15 hier letterlijk voor mijn deur langs loopt, MOET ik natuurlijk via de rijnroute naar Zwitserland toe gaan fietsen 8)

Nu zie ik dat er even voorbij Karsruhe/vlak voor de Franse grens ook een variant door de Elzas gaat. Aangezien de Franse variant niet direct langs de Rijn loopt maar meer landinwaarts, ben ik benieuwd welke variant interessante/mooier/fijner is om te fietsen.

Ik meen al ergens hier op het forum al meerdere malen gelezen te hebben dat 'het stuk tussen Basel en Straatsburg' ronduit saai is; maar daar stond dan weer niet bij welke variant dat was.

Aan de mensen die hem ook gefietst hebben, welke kant fietsten jullie en wat vonden jullie ervan 8)
Wij hebben vanaf Huningue (vlakbij Basel) de franse kant gefietst tot aan Straatsburg.
Je fietst er voornamelijk langs een kanaal, rechtuit, weinig afwisseling.
De andere kant, de duitse kant ken ik niet.

F28EB739-8CA3-45F0-8970-36DAF085F29B.jpeg
Als je heen en terug fiets, kan je ze mooi allebei fietsen en ons daarna vertellen wat beter beviel :D. Als ik 40 dagen had zou ik helemaal niet langs de Rijn willen fietsen, maar het achterland opzoeken
.
Edwin* schreef:
do 15 jul, 2021 09:55
Wij hebben vanaf Huningue (vlakbij Basel) de franse kant gefietst tot aan Straatsburg.
Je fietst er voornamelijk langs een kanaal, rechtuit, weinig afwisseling.
De andere kant, de duitse kant ken ik niet.


F28EB739-8CA3-45F0-8970-36DAF085F29B.jpeg
Ha dank je, dat kanaal heb ik volgens mij al zien staan op de kaart als een gigantisch lange rechte streep :shock:
Bert van Sprang schreef: Als je heen en terug fiets, kan je ze mooi allebei fietsen en ons daarna vertellen wat beter beviel :D. Als ik 40 dagen had zou ik helemaal niet langs de Rijn willen fietsen, maar het achterland opzoeken
Haha nee dat was ik niet van plan. Het plan is om via de rijn naar de bron te fietsen, vervolgens een rondje Zwitserland en dan een route via frankrijk/luxemburg/belgie terug. Door het binnenland dus.

En dat 'Moeten' moet je niet te serieus nemen, als ik de Rijn op een gegeven moment zat word dan ga ik gewoon een andere route fietsen. Maar goed ik heb nog geen 3000 jaar fietservaring zoals de meesten hier, dus ik denk dat het wel mee zal vallen. Het meeste langs de rijn is sowieso nieuw voor mij :D
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 09:51
Ik meen al ergens hier op het forum al meerdere malen gelezen te hebben dat 'het stuk tussen Basel en Straatsburg' ronduit saai is; maar daar stond dan weer niet bij welke variant dat was.

Aan de mensen die hem ook gefietst hebben, welke kant fietsten jullie en wat vonden jullie ervan 8)
Ik fietste die richting uit in 2018. In plaats van het saaie stuk langs de EV15 tussen Strasbourg en Bazel, ben ik vanuit Strasbourg westwaarts naar de wijnroute gehopt, langs Obernai, Sélestat, Colmar. Je fietst dan langs de rand van het Parque des Vosges, voortdurende op en neer tussen de wijnvelden, en langs veel culinaire verwennerijen. Een aanrader.
Veel plezier! En geniet in Zwitserland vooral van de mooie vrijliggende fietspaden in het "laagland" en van de vergezichten in het hoogland. En windt je niet te veel op over de hoge prijzen. Het loont wel de moeite om vooraf even te checken wat de overnachtingskosten zijn van de camping waar je naar toe wilt, zodat je eventueel een alternatief kunt zoeken. Vorig jaar geconstateerd dat er erg veel prijsverschil is.
.
nicolevelo schreef:
do 15 jul, 2021 10:31
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 09:51
Ik meen al ergens hier op het forum al meerdere malen gelezen te hebben dat 'het stuk tussen Basel en Straatsburg' ronduit saai is; maar daar stond dan weer niet bij welke variant dat was.

Aan de mensen die hem ook gefietst hebben, welke kant fietsten jullie en wat vonden jullie ervan 8)
Ik fietste die richting uit in 2018. In plaats van het saaie stuk langs de EV15 tussen Strasbourg en Bazel, ben ik vanuit Strasbourg westwaarts naar de wijnroute gehopt, langs Obernai, Sélestat, Colmar. Je fietst dan langs de rand van het Parque des Vosges, voortdurende op en neer tussen de wijnvelden, en langs veel culinaire verwennerijen. Een aanrader.
Dank je voor je suggestie, die wijnroute klinkt goed als alternatief. Ga ik eens onderzoeken. Tnx!
Bert van Sprang schreef: Veel plezier! En geniet in Zwitserland vooral van de mooie vrijliggende fietspaden in het "laagland" en van de vergezichten in het hoogland. En windt je niet te veel op over de hoge prijzen. Het loont wel de moeite om vooraf even te checken wat de overnachtingskosten zijn van de camping waar je naar toe wilt, zodat je eventueel een alternatief kunt zoeken. Vorig jaar geconstateerd dat er erg veel prijsverschil is.
Dankje! Het wordt niet de eerste keer Zwitserland, en toen vielen de prijzen van de campings mij alleszins mee. Dat was wel met de auto, dus ben benieuwd...

Nu wel de eerste keer op de fiets. Ik kijk er naar uit 8)
willem.m schreef:
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 10:26
...Het plan is om via de rijn naar de bron te fietsen, vervolgens een rondje Zwitserland en dan een route via frankrijk/luxemburg/belgie terug. Door het binnenland dus. ...
Wat dan misschien wel een aardig thema zou kunnen zijn is het fietsen langs de bronnen van enkele van de grotere rivieren: niet alleen de Rijn, maar pak dan ook gelijk die van de Donau, Rhône, Aare, Maas en Moezel mee. Dat is namelijk best goed te doen in de globale opzet die je kiest. Het is natuurlijk handig om gebruik te maken van bestaande lange afstandsroutes. Daarnaast kan je voor de verbindingsstukken zelf routes maken, bijvoorbeeld met brouter.de. Deze mix van al-door-anderen-bedacht en op-maat-zelf-bedacht zal vast iets moois opleveren. Veel voorpret alvast!

Capture2.PNG
Interessant idee, maar ik heb om eerlijk te zijn niet zo heel veel met fietsen/wandelen/reizen (kies maar uit) met een 'thema'. Ik weet van mezelf dat ik op een gegeven moment dat 'thema' zat ben :oops:

Gebruik maken van (gedeelten van) bestaande routes is eigenlijk sowieso mijn plan. Ik hoef (voorlopig) niet het wiel perse opnieuw uit te vinden :D
Ik heb beide routes wel eens gefietst. (Alle keren zuid=>noord, dus zo beschrijf ik het.)

Als ik graaf in mijn herinneringen, is de Duitse variant mooier.
Het horizontale gedeelte (Bodensee-Basel) omdat de Zwitserse variant je wat meer door bebouwing, en langs drukkere wegen lijkt te voeren, dus wat saaier is. Vanaf Basel (het verticale stuk Basel-S'bourg), is de Duitse kant mooier, omdat je langs de niet-gekanaliseerde kant van de stroom rijdt, dus nog een vrij natuurlijke rivier hebt. Aan de Franse kant bevind zich het Grand Canal d'Alsace, en zelfs daar blijft de route nog westelijk van.
Van de andere kant: ik heb me aan de resp. Zwitserse en Franse kant ook niet echt verveeld, hoor.

En je kunt natuurlijk continue wisselen van oever, als je dat leuk vindt. Voor eten & slapen kun je dan iig Zwitserland links laten liggen, want rete duur.

Een alternatief op EV15 aan de Franse kant, die de Rijn dus ook niet echt volgt, zou je de Rome-route van Benjaminse kunnen nemen. Die volgt een mooie route, nog net iets westelijker, op de rand van de vlakke Elzas en de heuvels/bergen van de Vogezen. Wel door Basel, en blijft iets westelijk (een kleine 20 km) van Strasbourg.

EDIT: even wat duidelijker gemaakt hoe ik de route heb gefietst, en dus beschrijf, om verwarring te voorkomen.
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 14:09
Ik weet van mezelf dat ik op een gegeven moment dat 'thema' zat ben :oops:
Dat herken ik wel.
Sowieso is zijn 'bronnen' van rivieren een bedacht concept, want er zijn weinig rivieren die echt uit één bron ontspringen. Een rivier is een resultante van een zijn stroomgebied, en elke sloot aan het begin kun je aanwijzen als 'de bron'.
Eigenlijk hetzelfde als die veelgeroemde 'divide'. Dat is weliswaar wel een meestal vrij duidelijk aanwijsbare lijn, maar tijdens je hele tocht langs zo'n divide zul je er niks van kunnen zien of merken...
Flix schreef:
do 15 jul, 2021 15:17
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 14:09
Ik weet van mezelf dat ik op een gegeven moment dat 'thema' zat ben :oops:
Dat herken ik wel.
Sowieso is zijn 'bronnen' van rivieren een bedacht concept, want er zijn weinig rivieren die echt uit één bron ontspringen. Een rivier is een resultante van een zijn stroomgebied, en elke sloot aan het begin kun je aanwijzen als 'de bron'.
Eigenlijk hetzelfde als die veelgeroemde 'divide'. Dat is weliswaar wel een meestal vrij duidelijk aanwijsbare lijn, maar tijdens je hele tocht langs zo'n divide zul je er niks van kunnen zien of merken...
@Flix: Polariteit noemde de bron van de Rijn, en ik wilde vanuit een positieve intentie meedenken. Blijkbaar is mijn gebruik van het woord 'thema' nu aanleiding om het nog eens extra te gaan afzeiken. Ik zal mijn bijdrage wel verwijderen.
Laat gewoon staan.
Zeker niet bedoeld om iemand 'af te zeiken'.
Het is gewoon het gevoel wat ik erbij heb, meer niet. Dat anderen het anders zien, is logisch, gezien de vele thema routes. Misschien ben ik wel de gek die het niet ziet...
Flix schreef:
do 15 jul, 2021 16:20
Laat gewoon staan.
Zeker niet bedoeld om iemand 'af te zeiken'.
Het is gewoon het gevoel wat ik erbij heb, meer niet. Dat anderen het anders zien, is logisch, gezien de vele thema routes. Misschien ben ik wel de gek die het niet ziet...
Ok fair, sorry dat ik zo overdreven reageerde dan. Ik fiets zelf ook geen themaroutes. Het was meer dat ik 'in de buurt' van de bron van de Rijn ook aan andere so-called bronnen moest denken. En deze unieke ontdekking wilde ik delen en gebruikte het woord 'thema'.

nu weer on topic
willem.m schreef:
do 15 jul, 2021 16:09
Flix schreef:
do 15 jul, 2021 15:17
Polariteit schreef:
do 15 jul, 2021 14:09
Ik weet van mezelf dat ik op een gegeven moment dat 'thema' zat ben :oops:
Dat herken ik wel.
Sowieso is zijn 'bronnen' van rivieren een bedacht concept, want er zijn weinig rivieren die echt uit één bron ontspringen. Een rivier is een resultante van een zijn stroomgebied, en elke sloot aan het begin kun je aanwijzen als 'de bron'.
Eigenlijk hetzelfde als die veelgeroemde 'divide'. Dat is weliswaar wel een meestal vrij duidelijk aanwijsbare lijn, maar tijdens je hele tocht langs zo'n divide zul je er niks van kunnen zien of merken...
@Flix: Polariteit noemde de bron van de Rijn, en ik wilde vanuit een positieve intentie meedenken. Blijkbaar is mijn gebruik van het woord 'thema' nu aanleiding om het nog eens extra te gaan afzeiken. Ik zal mijn bijdrage wel verwijderen.
Wat mij betreft is 'afzeiken' ook niet aan de orde en ik denk dat @flix dat ook niet zo bedoelde (zo vat ik het niet op iig), ik waardeer je reactie verder wel degelijk. Ik ga je suggesties alleen niet deze tocht gebruiken, vanwege de eerder door mij aangegeven reden. Ga ik er in de toekomst iets mee doen? Waarschijnliujk wel. Ik vind het fietsen van begin naar eind van een rivier zeker wel iets hebben. Of die 'bron' nu wel of niet fysiek ergens is maakt mij niet bijster veel uit, het gaat een beetje om het principe 'van begin tot eind' (of andersom, hoe je het ook bekijkt).

Ik denk dat we hier tegen het nadeel van internet aanlopen, soms is geschreven tekst een stuk moeilijker te interpreteren dan in reallife :lol:
Flix schreef:
do 15 jul, 2021 15:09
Ik heb beide routes wel eens gefietst.
Als ik graaf in mijn herinneringen, is de Duitse variant mooier.
Het horizontale gedeelte (Bodensee-Basel) omdat de Zwitserse variant je wat meer door bebouwing, en langs drukkere wegen lijkt te voeren, dus wat saaier is. Vanaf Basel is de Duitse kant mooier, omdat je langs de niet-gekanaliseerde kant van de stroom rijdt, dus nog een vrij natuurlijke rivier hebt. Aan de Franse kant bevind zich het Grand Canal d'Alsace, en zelfs daar blijft de route nog westelijk van.
Van de andere kant: ik heb me aan de resp. Zwitserse en Franse kant ook niet echt verveeld, hoor.

En je kunt natuurlijk continue wisselen van oever, als je dat leuk vindt. Voor eten & slapen kun je dan iig Zwitserland links laten liggen, want rete duur.

Een alternatief op EV15 aan de Franse kant, die de Rijn dus ook niet echt volgt, zou je de Rome-route van Benjaminse kunnen nemen. Die volgt een mooie route, nog net iets westelijker, op de rand van de vlakke Elzas en de heuvels/bergen van de Vogezen. Wel door Basel, en blijft iets westelijk (een kleine 20 km) van Strasbourg.
Kijk dit is ook een handige bijdrage, tnx. Dit geeft iig een idee van de verschillen. Waarschijnlijk beslis ik toch pas ter plekke welke oever ik ga nemen :lol:

De romeroute OF de Venetieroute van Benjaminse zijn potentiele opties voor de terugweg zodra ik 'klaar ben' met Zwitserland :)
Je fietst van Straatsburg tot Neuf Breisach langs het Marne Rijnkanaal. Ietwat saai, maar wel in de schaduw en je kan lekker doorrijden. Je komt er geen horeca of winkels tegen, maar de dorpjes liggen vlak bij. Daarna kom je richting Basel meer door dorpjes heen.

Door de wijngaarden van de Elzas is prachtig, maar is heuvelachtig en kan bloed heet zijn met alle zon.
En niet vergeten: Le Maquis - café Vélo in Strasbourg voor een gezellig kopje koffie of thee.
groverr schreef:
do 15 jul, 2021 17:43
Je fietst van Straatsburg tot Neuf Breisach langs het Marne Rijnkanaal. Ietwat saai, maar wel in de schaduw en je kan lekker doorrijden. Je komt er geen horeca of winkels tegen, maar de dorpjes liggen vlak bij. Daarna kom je richting Basel meer door dorpjes heen.

Door de wijngaarden van de Elzas is prachtig, maar is heuvelachtig en kan bloed heet zijn met alle zon.
Dank je voor je reactie, hier had ik eigenlijk nog geen rekening mee gehouden; maar als de temperaturen echt hoog zijn gaat het zeker meespelen :oops:
Polariteit schreef:
vr 16 jul, 2021 07:25
groverr schreef:
do 15 jul, 2021 17:43
Je fietst van Straatsburg tot Neuf Breisach langs het Marne Rijnkanaal. Ietwat saai, maar wel in de schaduw en je kan lekker doorrijden. Je komt er geen horeca of winkels tegen, maar de dorpjes liggen vlak bij. Daarna kom je richting Basel meer door dorpjes heen.

Door de wijngaarden van de Elzas is prachtig, maar is heuvelachtig en kan bloed heet zijn met alle zon.
Dank je voor je reactie, hier had ik eigenlijk nog geen rekening mee gehouden; maar als de temperaturen echt hoog zijn gaat het zeker meespelen :oops:
nicolevelo schreef:
do 15 jul, 2021 17:54
En niet vergeten: Le Maquis - café Vélo in Strasbourg voor een gezellig kopje koffie of thee.
Leuke koffietentjes zijn voor mij als koffiejunk altijd goed :twisted: