Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hamburg -Rugen - Forum Wereldfietser

Hamburg -Rugen

Dag,

Eind deze maand ben ik voornemens om de route Hamburg - Rugen te fietsen. Online is al redelijk veel informatie te vinden maar heeft iemand hier op het forum deze route gefietst? Zo ja wat zijn de ervaringen, zijn er tips/aanbevelingen?

Groet
Ik heb de route van Heiligenhafen tot Greifswald gefietst en ook van Hamburg naar Travemünde.
Langs zo'n beetje de hele kustlijn loopt zo'n oude militaire weg die ze hebben omgetoverd in fietspad met tal van pleisterplaatsen waar lekkernijen te koop zijn.
Bratwurst, Sauerkraut, Bier, ijs, koffie, thee.
De terrassen in o.a. Wismar en Lübeck mag je niet verpassen.
Op Darst-Zingst zijn heerlijke taartjes en gebakjes te koop.
Een route om je vingers bij af te likken.
Stel je in op volle campings aan de mooie Oostzee. Reserveren is aan te bevelen
henk huizenga schreef:
wo 07 jul, 2021 17:03
Stel je in op volle campings aan de mooie Oostzee. Reserveren is aan te bevelen
Maak daar in juli en augustus maar overvolle campings van (het is daar trouwens het hele jaar door druk)
Zelfs voor een klein trekkerstentje geen plek? Of kennen ze geen trekkersveldjes?
Vorig jaar heb ik de Hanze route van Stralsund naar Groningen gefietst. Hier en daar was het wegdek ondanks 55 mm banden een uitdaging (lopen dus). Behalve op het stuk pal langs het strand was het geen probleem een kampeerplek te vinden.
Ik wacht nog op de eerste keer dat er op een camping echt geen plek is.
Zelfs bij overvol was er altijd wel een plekje.
Inge1 schreef:
wo 07 jul, 2021 19:41
Zelfs voor een klein trekkerstentje geen plek? Of kennen ze geen trekkersveldjes?
Campings hebben zeker wel een trekkersveld, er zijn volop fietsers, ook Duitse fietsgezinnen met peuters in karren.. De meeste velden langs de kust zijn in juli en augustus wel echt overvol, zoals gezegd. Bereid je voor op lawaaiige nachten met blèrende kinderen, snurkende mannen van middelbare leeftijd en dronken pubers.
Inge1 schreef:
wo 07 jul, 2021 19:41
Zelfs voor een klein trekkerstentje geen plek? Of kennen ze geen trekkersveldjes?
Enkele jaren terug zijn wij in juni (met 30 graden) na 3 dagen van de kust afgegaan, omdat we op campings geweigerd werden, of de hoofdprijs betaalden (35 euro) voor een plek op een veldje tussen de huisjes, wat voor de huurders van die huisjes als hun ‘tuin’ werd beschouwd, met alle wrijving van dien.
Poppink schreef:
wo 07 jul, 2021 20:56
Ik wacht nog op de eerste keer dat er op een camping echt geen plek is.
Zelfs bij overvol was er altijd wel een plekje.
Ik heb het een keer meegemaakt, in Luxemburg bij de camping bij Larochette, tijdens het wandelen van een meerdaagse trektocht.

Geloof mij: als je dat als wandelaar overkomt is het wat minder grappig dan als fietser :oops:
Polling schreef:
do 08 jul, 2021 06:41
Inge1 schreef:
wo 07 jul, 2021 19:41
Zelfs voor een klein trekkerstentje geen plek? Of kennen ze geen trekkersveldjes?
Enkele jaren terug zijn wij in juni (met 30 graden) na 3 dagen van de kust afgegaan, omdat we op campings geweigerd werden, of de hoofdprijs betaalden (35 euro) voor een plek op een veldje tussen de huisjes, wat voor de huurders van die huisjes als hun ‘tuin’ werd beschouwd, met alle wrijving van dien.
Heb ik ook eens gehad, ik verwees die luid klagende huurder naar de receptie. Dit soort problemen zijn niet jou probleem, en moet je ook niet jou probleem (laten) maken :lol:
Polariteit schreef:
do 08 jul, 2021 12:06
Heb ik ook eens gehad, ik verwees die luid klagende huurder naar de receptie. Dit soort problemen zijn niet jou probleem, en moet je ook niet jou probleem (laten) maken :lol:
Heel belangrijk om te realiseren.
Ik probeer bij gelegenheid ook mijn probleem/problemen over te laten nemen door anderen.
Er lopen heel wat 'redders' rond die dat graag doen.
En als je dan nog eens belangstellend en met empathie vraagt of het lukt is het helemaal feest.

Sorry, offtopic.

De 'fietspaden' in Duitsland zijn over het algemeen beroerd en in de dorpen en steden is het nog een graadje erger. (Voor- of zadelvering is zeer aan te bevelen)
Kan je nog beter over bospaden en Waldwegen fietsen.
De recent aangelegde fietspaden in het voormalige Oost Duitsland zijn van behoorlijk goede kwaliteit.
Polariteit schreef:
do 08 jul, 2021 12:06
Polling schreef:
do 08 jul, 2021 06:41
Inge1 schreef:
wo 07 jul, 2021 19:41
Zelfs voor een klein trekkerstentje geen plek? Of kennen ze geen trekkersveldjes?
Enkele jaren terug zijn wij in juni (met 30 graden) na 3 dagen van de kust afgegaan, omdat we op campings geweigerd werden, of de hoofdprijs betaalden (35 euro) voor een plek op een veldje tussen de huisjes, wat voor de huurders van die huisjes als hun ‘tuin’ werd beschouwd, met alle wrijving van dien.
Heb ik ook eens gehad, ik verwees die luid klagende huurder naar de receptie. Dit soort problemen zijn niet jou probleem, en moet je ook niet jou probleem (laten) maken :lol:
Ik laat het inderdaad als hun probleem, alleen als er binnen een half uur vier mensen komen klagen (uit de vier omliggende huisjes) word ik daar toch niet erg blij van. Ik heb ook vakantie...
Dank voor jullie reactie, de route gaat https://www.off-to-mv.com/nl/radweg-hamburg-ruegen grotendeels door de 'binnenlanden' van Mecklenburg-Vorpommern en bijna niet langs de kust. Met de accommodaties/campings langs route heb ik contact gezocht ten aanzien van de beschikbaarheid, van enkele accommodaties heb ik al een reactie mogen ontvangen en zij die gereageerd hebben geven aan dat er plek is. Ik ben dus nog wel in afwachting van de andere accommodaties.
Hoop alleen niet dat de stijgende coronacijfers in Nederland effect hebben op het mogen reizen naar het buitenland.
Ik deel je bezorgdheid over de besmettingscijfers. Gisteren was dat in de stad Groningen drie keer zo hoog als op de twee eerdere pieken. We gaan naar de 1000 registraties van besmettingen op zondag, want die mensen zijn gisteren of eergisteren al besmet en daar helpen beperkingen niet meer tegen.
Duitsland is daar terecht altijd heel streng over geweest dus ze zullen zeker iets doen. De vraag is of volledige vaccinatie je een ontheffing geeft, maar dat doet Duitsland terecht ook niet steeds. Ik maak me ook zorgen over mijn geplande tour in de Eifel. Maar ik kan ze geen ongelijk geven: het loslaten van de beperkingen voordat iedereen in elk geval een effectieve eerste prik had was erg dom. Veel experts hadden nog zo gewaarschuwd.
Beste Bennie3000

Wij zijn voornemens om dezelfde route (Rugen Hamburg door de binnenlanden en dus niet langs de kust) te fietsen, waarvan 1 fiets met karretje.
In de beschrijving staat dat er delen met kinderkopjes zijn, en we lezen berichten over niet gemakkelijk te fietsen ivm het wegdek/zandpaden, daarbij geluiden over maar enkele campings op die route.
We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en tips.

Vr. groet, John en Miek