Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsverbinding Gelderland/Overijssel <> Flevoland - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsverbinding Gelderland/Overijssel <> Flevoland

Op vrijdag 2 juli is het fietspad over de nieuwe Reevesluis in het Drontermeer geopend. Hiermee is er dus een nieuwe verbinding bij voor fietsers/voetgangers vanaf Gelderland/Overijssel naar Flevoland.

Vanaf het "oude land" kom je bij de sluis vanaf het dorpje Noordeinde, dit ligt aan de Zuiderzeeroute. Noordeinde ligt nog in Gelderland, maar zodra je bij de oude Gelderse sluis rechtsaf slaat kom je in Overijssel. Vanaf Kampen kom je bij de sluis door de Zuiderzeeroute te volgen. Eenmaal op het fietspad langs het Reevediep rechtdoor het fietspad volgen.

Afbeelding

Zicht op de dijk van het Reevediep. De Zuiderzeeroute gaat hier rechtsaf, langs het Reevediep richting Kampen.Linksaf kom je na ca 600mtr bij de Reevesluis.

Afbeelding

Bij de nieuwe Reevesluis. Vooraan eerst de spuisluis, daar achter de schutsluis, met over de sluisdeur een fiets/wandelpad.

Afbeelding

Het fiets/wandelpad over de sluisdeur, gezien vanaf het "oude land".

Afbeelding

Op de sluisdeur, zicht richting Elburg/Harderwijk.

Afbeelding

De sluisdeur met fietspad gezien vanaf het "nieuwe land".

Afbeelding

Zicht op de sluis vanaf knooppunt 97 in de polder. Hier kun je richting Elburg of Kampen, in beide gevallen het fietspad langs het randmeer, of naar knooppunt 96 en vervolgens verder richting Dronten.
Er wijst al een bordje over de sluis richting knooppunt 24. Het zou zo maar eens kunnen dat dit een nieuw knooppunt wordt op het punt van de eerste foto.

De Reevesluis neemt de plaats in van de Roggebotsluis bij Kampen. Hier komt de nieuwe Roggebotbrug. Bij extreem hoog water in de IJssel wordt het Reevediep gebruikt als hoogwatergeul, zodat Kampen de voeten droog houdt. De Reevesluis wordt in zo'n geval gesloten, zodat het water uit het Reevediep richting het Ketelmeer en IJsselmeer stroomt.

Meer info over dit project:
https://www.ijsseldeltaprogramma.nl/nie ... eevesluis/
Bedankt voor het verslag, maar gebruikt om openstreetmap bij te werken. Mooie verbinding!

Vreemd genoeg kan ik de foto's in het bericht niet zien, door de source van de pagina te openen heb ik de URL's kunnen vinden en zo kan ik wel de foto's zien, bijv. https://www.jjfietst.nl/wf/reevesluis6.jpg. Zijn er meer mensen met die probleem? Ik gebruik Firefox en zie in plaats van de afbeeldingen het woord "Afbeelding".
Op mijn mobiel (Android) kan ik de foto's wél zien, zowel in Firefox als Chrome. Of bedoel je op je pc/laptop? En zo ja, welk platform?
Op mijn mobiel, ook met Firefox, zie ik de plaatjes wel maar op mijn Desktop (Firefox 89.0.2) dus niet.

Wat ook wel opmerkelijk is is dat als ik met de rechtermuisknop op "Afbeelding" druk en "Open Image in New Tab" doe ik niet het plaatje te zien krijg maar de website, https://www.jjfietst.nl/. Dat is niet met andere plaatjes op het forum.
Op mijn laptop en in Firefox 89.0.2 (64-bits) zie ik de foto's wel. Succes met dit mysterie!
Heb het hier uiteraard ook nog een keer getest, op mijn mobiel en op 2 verschillende laptops met verschillende browsers en vanaf meerdere IP-adressen en dat gaat allemaal goed. Op een afbeelding gaan staan en met rechtermuisknop de afbeelding openen in een nieuw tabblad werkt ook gewoon.
Inderdaad een mysterie dus!
Jammer van die hekken, al snap ik het wel, fietsers stappen nu eenmaal niet graag af, met een speciale fiets wordt het wel weer lastig hier door te komen zo lijkt het. Daarnaast is het pad ook lekker smal (een typisch Geldersch dingetje), waarom niet een volwaardig fietspad hier aan gelegd?
_Peter_ schreef:
zo 04 jul, 2021 09:54
Jammer van die hekken, al snap ik het wel, fietsers stappen nu eenmaal niet graag af, met een speciale fiets wordt het wel weer lastig hier door te komen zo lijkt het. Daarnaast is het pad ook lekker smal (een typisch Geldersch dingetje), waarom niet een volwaardig fietspad hier aan gelegd?
Een volwaardig fietspad zal duurder zijn en de maatschappelijke baten beperkt. Maar met deze assumptie ga ik in op jouw veronderstellingen... Misschien vallen de mogelijke problemen die je schetst in de prkatijk wel mee. Tijd om zelf even poolshoogte te nemen?
Vanwege een gebroken elleboog en pols zit fietsen er voorlopig helaas niet in, maar ik heb het idee dat er weinig fietsers betrokken zijn geweest bij het ontwerp en de uitvoering van dit onderdeel van het project (ook weer een aanname, maar het zou me niks verbazen als we het van de politiek maar aan de markt over moeten laten)
Voor mensen op een 3-wiel fiets (model van Raam) of met een aanhangertje zijn haakse bochten meestal een drama,
Ai, dat klinkt niet goed. Sterkte met het herstel, Peter!

@JJfietst: Mocht je in de buurt zijn, wil je dan kijken of deze doorgang heel lastig is voor mensen met brede fietsen en fietskarren?
@JJFietst:
Maak daar eventueel ook melding van bij de fietsrouteplanner https://www.fietsersbond.nl/fout-melden ... teplanner/ van de fietsersbond, die nemen het dan mee, zodat je met je brede fiets niet voor een verrassing komt te staan.
Het fietspad is overigens al wel gedeeltelijk ingetekend in de routeplanner.
Vanmiddag was ik nog weer in de buurt, dus meteen nog maar een paar foto's gemaakt, waarop de doorgang beter te zien is.

Afbeelding

Toegang vanaf de Overijsselse kant.

Afbeelding

Het fietspad bovenop de sluisdeur.

Afbeelding
Toegang vanaf de Flevolandse kant.

Beide bochten zijn ruim aan te snijden, zeker ook door de breedte van het pad aan beide kanten net voor de brug/sluis. Ook met een bredere fiets of een fiets met aanhanger kun je de bochten maken.

Toen ik vanmiddag aan kwam bij de sluis was deze net geopend en moesten de fietsers dus wachten. Aan beide kanten stonden tientallen fietsers te wachten. Toen de slagbomen weer omhoog gingen regelde het zich eigenlijk allemaal vanzelf. De fietsers vanaf Flevoland gingen eerst, daarna die vanaf Overijssel. In enkele minuten was vrijwel iedereen weer weg en kon ik rustig een paar foto's maken.

@Peter ik zal een melding doen bij de fietsrouteplanner dat het fietspad nu helemaal klaar is. Het fietspad langs het Reevediep was inderdaad al een jaar klaar, maar vlak voor de sluis werd de doorgang versperd met hekken en kon je dus niet verder.
JJFietst schreef:
zo 04 jul, 2021 18:31

Beide bochten zijn ruim aan te snijden, zeker ook door de breedte van het pad aan beide kanten net voor de brug/sluis. Ook met een bredere fiets of een fiets met aanhanger kun je de bochten maken.
Ik heb toch sterk de indruk dat ik daar met mijn Quest in elk geval fietsend niet door zou raken. Wat mij betreft dan inderdaad een vinkje in de Fietsersbond-routeplanner.

Groetjes,

Carl
JJFietst schreef:
za 03 jul, 2021 18:29
Op vrijdag 2 juli is het fietspad over de nieuwe Reevesluis in het Drontermeer geopend. Hiermee is er dus een nieuwe verbinding bij voor fietsers/voetgangers vanaf Gelderland/Overijssel naar Flevoland.
Wat leuk dat die dooie hoek - waar een tijdje geleden ook een zoekplaatje van gepubliceerd werd - nu in de vaart der volkeren is opgenomen.
En dan bovendien nog alleen voor fietsers.
Hulde aan de overheid, lokaal, provinciaal of wat dan ook.