Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje fietsen Slovenië, leuke tips/route/must see ?! - Forum Wereldfietser

Rondje fietsen Slovenië, leuke tips/route/must see ?!

Hi allemaal !

Wij willen 23 juli een mooi rondje fietsen door Slovenië.
We denken erover om in Oostenrijk te beginnen bij Villach, dan via het Triglav gebergte de grens met Italië volgen richting Postojna, Ljubljana, Novo Mesto en dan via Celje weer richting Villach.

Bovenstaande is zomaar een idee.
Zijn er mensen die er gefietst hebben en denken, ohhh maar dat mag je echt niet missen !
Of wellicht leuke aanvullende tips hebben? Of een ander rondje waarvan je denkt dat was echt mooi!
We houden erg van de bergen en niet toeristische plekken.

Tijdens onze wereldreis hebben we altijd vrij gekampeerd. Nu willen we een beetje afwisseling ( hahah we werken weer dus een mooie natuurcamping met een lekkere douche kan weer ;-).
Mocht je leuke natuurcampings weten dan zijn de tips meer dan welkom.
Of andere leuke highlights die we niet mogen missen. Lekker een dagje hiken vinden we ook leuk ;-)

Kortom heb je informatie, tips en andere dingen dan super leuk,
Daarnaast ben ik allergisch voor gluten. Weet iemand toevallig of je in Slovenie makkelijk glutenvrije artikelen kan kopen in de supermarkt?

Fijn om van je te horen.
Groetjes Isa en Youri
www.ithaka.im
Grotten! En dan met name de grotten van Škocjan. Die van Postojna zijn bekender (en toeristischer) maar die van Škocjan vond ik persoonlijk indrukwekkender. Ik was er in 2019, er is een camping een paar km er vandaan. Fietsers kunnen op een apart 'eilandje' gaan staan waar verder geen caravans e.d. komen.

website camping: http://www.dujceva.si/ang.htm

Hij staat te koop maar dat stond ie in 2019 ook al.

Stadje Škofja Loka is ook wel mooi.
- Lublijana. deel binnenstad is toeristisch, maar het stuk met water door binnenstad is ook erg mooi. Ik ga ook altijd even op het station op een vertrekstaat kijken en krijg zo een beeld van regio en verbindingen. Het stationsgebouw geeft ook een soort tijdsbeeld qua stijl en opzet. Toen ik er was, ging daar de nachttrein terug naar NL.

- wij bezochten buiten de steden boerderijen, waar/zodat je hun zelfgestookte 'pallnka' kan proeven of drinken.

Ik was er in de jaren negentig op een wandelvakantie in Slovenië. Het was toen echt een land in opbouw/doorontwikkeling met bijvoorbeeld veel nieuwe en goede wegen, prima huurbusjes-vervoer en ov en vooral prachtige en afwisselende landschappen en heel vriendelijke mensen.
Wij waren er, samen met vrienden, op onze honeymoon fietsvakantie in 2000. We vonden Slovenië landschappelijk mooi en gelukkig niet zo aangeharkt als bijvoorbeeld Zwitserland of Oostenrijk. Ook toen waren er al fietspaden:

Slovenie 2000-041.jpg
In de tussentijd kan er echter veel zijn veranderd, dus concrete suggesties hebben geen zin. Alhoewel... Is dit 'prachtige' standbeeld van Melania Trump (https://youtu.be/xUf2PHWh29w) het omrijden waard? 🤭
Vergeet de grotten van Postojna, (hoog disney gehalte en het lijkt niet echt te zijn) Skocjan is wat dat betreft indrukwekkender, wel een aardige camping bij Postojna

Er zijn overigens voldoende fietsroutes in Slovenië, zoek hier op het forum of bij het Sloveens verkeersbureau.
Verkijk je overigens niet op de vele heuvels en bergen, juist de heuvels dalen en stijgen soms flink.
Het meer van Bled ben je nog vergeten.
Hi allemaal,

Dank je wel voor alle leuke tips !!!!
Wij gaan zeker naar de grotten van Skocjan, klinkt een stuk beter dan de Disney grot ;-).

Thanks !!
Wij vonden fietsen via Villach - Tarvisio - Kransjka Gora prachtig mooi, moest je dat nog niet van plan zijn.
Hi allemaal,

Wij zijn inmiddels terug en hebben genoten van een prachtige rit door Oostenrijk, Italië en Slovenië.
Lekker veel klimmen en vrij kamperen. Zo was het hoogseizoen goed te doen ;-).

Dank je wel allemaal voor jullie tips!

Groetjes x
Isa en Youri schreef:
zo 15 aug, 2021 09:57
...Wij zijn inmiddels terug en hebben genoten van een prachtige rit door Oostenrijk, Italië en Slovenië...
En welke tips en must sees voor Slovenië heb je voor ons / toekomstige forumbezoekers?
We hebben uiteindelijk een route gereden van 12 dagen.

Echt super mooie route geworden. Eerst over de Adria weg, paar dagen downhill, dan off the beaten track en weer de bergen in om via kleine wegen richting de groten te gaan. Absoluut een aanrader ondanks het toeristme. Daarvandaan de hoofdstad ingereden, leuk voor een dagje afwisseling en dan recht naar boven richting oostenrijk via de radwegen aldaar.
Veel wild camperen gedaan en dat was super.

Hoe kan ik de GPX file hier bijvoegen?
Isa en Youri schreef:
ma 16 aug, 2021 21:57
We hebben uiteindelijk een route gereden van 12 dagen.

Echt super mooie route geworden. Eerst over de Adria weg, paar dagen downhill, dan off the beaten track en weer de bergen in om via kleine wegen richting de groten te gaan. Absoluut een aanrader ondanks het toeristme. Daarvandaan de hoofdstad ingereden, leuk voor een dagje afwisseling en dan recht naar boven richting oostenrijk via de radwegen aldaar.
Veel wild camperen gedaan en dat was super.

Hoe kan ik de GPX file hier bijvoegen?
Dat kan volgens mij niet (heb het net even geprobeerd door een gpx naar jpg te hernoemen maar daar is de forum software iets te slim voor.)
Ok stuur maar een prive bericht als je belangstelling hebt voor de GPX file.