Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hanzeroute - paar vragen - Forum Wereldfietser

Hanzeroute - paar vragen

Ik ben momenteel bezig om een alternatieve route uit te zoeken en ben uitgekomen op de Hanzeroute omdat Duitsland momenteel geel is ( Frankrijk/ België nog steeds oranje - 1e keus is deel Kastelen route gecombineerd met langs Oude wegen... en de Vennbahn).

Nu vroeg ik me af wat het handigste fietsen is: vanuit hier in de richting van Berlijn of omgekeerd dit i.v.m. het verkrijgen van treinkaartjes.
De route van Bikeline vertrekt vanuit Nederland en vermoed om dat "de overheersende windrichting op veruit de meeste plaatsen een westcomponent en de minst voorkomende richting ligt veelal tussen noord & oost". Als ik dus goed lees geeft vertrekken vanuit Nederland de meeste kans op op wind mee.

Zijn er mensen die de route al hebben gefietst en advies kunnen geven met wat het handigste is om vanuit te vertrekken. Andere tips &tricks (campings welke wel/ niet) ook van harte welkom. Ik wil de route oppakken in de buurt van Appeldoorn.
Ik heb vorig jaar de Hanzefietsroute aan de hand van de gids van Michael Wannet gefietst, en niet aan de hand van een bikelinegids, dus ik weet niet in hoeverre die hetzelfde is.

Ik heb toen deel 1 (Zaltbommel --> Lubeck) en deel 3 (BRandeburg --> Zaltbommel). Deel 2 gaat via oa. de oostzee en de grens van polen richting berlijn/brandenburg, maar dat heb ik dus geskipt vanwege de afstand. Ik verbond deel 1 en deel 3 via de elberadweg.

Qua treinverbindingen: je komt onderweg letterlijk 'tig' opties tegen om op de trein te stappen.

Qua wind: ik heb geen verschillen gemerkt tussen deel 1 (waarbij ik voornamelijk naar het noordoosten fietste) en deel 3 (westwaarts).

Wel ga je in deel 3 het sauerland over, dus dan mag je lekker klimmen 8)

Mooie route vond ik!
Ik snap de vraag niet helemaal. Je vertrekt vanuit apeldoorn en dan via noord- of zuidlus naar berlijn en dan treinen terug? of als alternatief: treinen naar berlijn en dan via noord- of zuidlus terug naar apeldoorn? zoiets?

Heb een jaar of 10 geleden de noordlus gereden (met de nodige ommetjes erlangs), dus de situatie kan nu anders zijn: Duitsland heeft natuurlijk niet veel kust. Dus de campings daar: vol, en verschrikkelijk. stukkie van de kust af: dun gezaaid. We zijn 2x doorgereden in de avond, 1x vanwege de camping was er niet meer en 1x vanwege niet dood gevonden willen worden aldaar. Vrij veel 'stadscampings' gebruikt die reis, en dat was eigenlijk best heel gezellig. Verder ook een leuke rit trouwens.

Ommetje op Rügen is me bijgebleven, die dag had ik niet willen missen.
We zijn paar jaar geleden met de R1 naar Berlijn gefietst en deels met de Hanzeroute weer terug.
Soms pittige klimmetjes. De Harz is een drama met de slechte kwaliteit van de paden.
Een prachtige route en soms waren de campings schaars, maar het is steeds gelukt.
Hier kun je meer lezen: https://fietsen.fbosman.nl/berlijn-2018/
Polariteit - "Hanzefietsroute aan de hand van de gids van Michael Wannet gefietst, en niet aan de hand van een bikelinegids, dus ik weet niet in hoeverre die hetzelfde is.

Ik heb toen deel 1 (Zaltbommel --> Lubeck) en deel 3 (BRandeburg --> Zaltbommel). Deel 2 gaat via oa. de oostzee en de grens van polen richting berlijn/brandenburg, maar dat heb ik dus geskipt vanwege de afstand. Ik verbond deel 1 en deel 3 via de elberadweg."

Dat vind ik een goede suggestie - fijn een gids in het Nederlands. ga ik naar kijken en bestellen - ook een rondje zonder trein vind ik een leuk idee. Is er van de Elberadweg ook een gids die je gebruikt hebt? En wat is dan het totaal aantal kilometers?

Dat er onderweg voldoende treinmogelijkheden zijn - is top! Dus de trein vanuit Berlijn zou dan geen probleem mogen opleveren

fbosman - R1 en hanze combineren is voor mij teveel kilometers. maar was anders ene prima idee geweest.
Inge,

Misschien heb je hier ook iets aan in je puzzel?
in voorbereiding Enschede naar Hamelen van Kees Swart

Wij hebben in 2017 Zaltbommel > Berlijn Hanzeroute 3 gedaan van Michaël Wannet en vanuit Berlijn terug met de trein, deze hadden we gereserveerd via de treinreiswinkel. maar ik verwacht dat als je de weekenden vermeid het te doen is er plekke een fietsplaats te bemachtigen.

Campings liggen niet voor het oprapen en ook niet altijd de mooiste plekken.
Inge1 schreef:
ma 21 jun, 2021 11:13
Polariteit - "Hanzefietsroute aan de hand van de gids van Michael Wannet gefietst, en niet aan de hand van een bikelinegids, dus ik weet niet in hoeverre die hetzelfde is.

Ik heb toen deel 1 (Zaltbommel --> Lubeck) en deel 3 (BRandeburg --> Zaltbommel). Deel 2 gaat via oa. de oostzee en de grens van polen richting berlijn/brandenburg, maar dat heb ik dus geskipt vanwege de afstand. Ik verbond deel 1 en deel 3 via de elberadweg."

Dat vind ik een goede suggestie - fijn een gids in het Nederlands. ga ik naar kijken en bestellen - ook een rondje zonder trein vind ik een leuk idee. Is er van de Elberadweg ook een gids die je gebruikt hebt? En wat is dan het totaal aantal kilometers?

Dat er onderweg voldoende treinmogelijkheden zijn - is top! Dus de trein vanuit Berlijn zou dan geen probleem mogen opleveren

fbosman - R1 en hanze combineren is voor mij teveel kilometers. maar was anders ene prima idee geweest.

Het rondje dat ik gefietst heb was in totaal 2497 kilometer. Dit is echter niet de 'officiële' route zoals je vind op https://www.hanzefietsroute.nl/website/#

*Ik ben ten eerste vanuit huis vertrokken naar Zaltbommel, en daar ook geëindigd: 100km extra tov hanzefietsroute
*Ik ben omgereden via Emmen, was ook iets van 50km extra
*Ik heb op deel3 een aantal 'lussen' naar steden afgesneden omdat ik klaar was met stadjes kijken :lol:
*Je kan kiezen voor een aantal varianten/inkortingen. Zo gaat de officiele route met een grote bocht door Friesland, maar je kan ook vanuit Zwolle redelijk rechtstreeks naar Bourtange. Ook is er een verkorting tussen Hamburg en Lubeck.
*Ik fietste de Elberadweg tussen Lauenburg en Tangermunde. Dit zal 225 á 250 kilometer zijn geweest. Bikeline heeft hier gidsjes van uitgegeven, maar die heb ik niet gebruikt. Ik reed op basis van Gps-track en markeringen. Helaas gingen deze op een gegeven moment uit elkaar lopen, en toen ging het navigeren een stuk lastiger omdat ik geen kaart had, en de gps-track redelijk slecht was.

Campings waren vooral in het noorden van duitsland wat schaarser, en daar had ik ook een paar keer wat forse etappes.

Wil je nog meer info, vraag gerust :)

Edit: Ik heb op mijn website een kaart staan met de volledig gefietste route. http://www.marceltuit.nl/?p=6908

Hij laadt wel redelijk sloom door de grote kaart :)
Oef dat zijn wel erg veel kilometers.

Ik denk dat ik hoogstens de helft haal - fiets meestal op fietsdagen iets van 60/ 70 km (met af en toe ene uitschieter richting de 80km).

Heb net de gidsjes 1 en 2 besteld - had gezien dat er verkortingen mogelijk zijn - voor nu in de planning heb ik de lange weg genomen - kan natuuurlijk altijd voor tijdswinst een verkorting nemen. Doch zal zeker een combi van 1 en 3 in mijn achterhoofd houden.

Dat er minder campings in het Noorden zijn had ik gezien via Archies dat wordt dus de dagafstanden erg goed plannen of een zimmer frei nemen als dat mogelijk is.

Ga vandaag/ morgen ook zeker naar je website link kijken - altijd handig.

Speel nu met de gedachte om toch in Berlijn te vertrekken en in de richting van huis te rijden - straks maar eens naar fiets-mee.nl mailen om te kijken wat er mogelijk is. Dan kan ik in ieder geval hopelijk definitief ergens vanuit gaan ipv nu in het "luchtledige te hangen" en me wat gaan inlezen.
Inge1 schreef:
ma 21 jun, 2021 12:05
... Speel nu met de gedachte om toch in Berlijn te vertrekken en in de richting van huis te rijden...
Dat lijkt mij een verstandige gedachte! Evt. stress over fiets & trein bij de start, en daarna heerlijk op de fiets ontstressen.
jasmon schreef:
ma 21 jun, 2021 11:29
Inge,

Misschien heb je hier ook iets aan in je puzzel?
[url=https://www.recreatief-fietsen.nl/websi ... rbereiding]in voorbereiding Enschede naar Hamelen van Kees Swart[/url
Deze route heb ik inmiddels doorgetrokken naar Berlijn, loopt noordelijker dan de R1 en is voor Duitse begrippen rijk aan campings. Binnenkort ga ik hier nog wat afsluitend veldwerk verrichten, maar afgezien van de cover, het voorwoord en de nodige tekstcorrecties is de gids zo goed als klaar. Proeffietsers kan ik al een pdf-bestand van deze bètaversie sturen.

Op het kaartje hieronder is te zien hoe deze route aansluit op andere fietsroutes.

Afbeelding
Kees - klinkt interessant - doch wat is de lengte van de route - wil ca 41/2 week weg zijn en wat is het thema?

Zou eventueel vanaf Lubeck naar Berlijn kunnen fietsen en jouw route vanaf Berlijn mits dat voor mij planbaar is. Hoop ca 60/70 km per dag te fietsen (fietsdagen) met uitzonderingen richting de 80 km.


Willem - dat was ook mijn gedacht bij in Berlijn starten (en misschien wat relax dagen nemen alvorens ik op de fiets stap - ga dan zo goed als vanuit school de vakantie in kan dus wel wat "kom tot rust dagen" gebruiken.
Inge1 schreef:
ma 21 jun, 2021 12:26
Kees - klinkt interessant - doch wat is de lengte van de route - wil ca 41/2 week weg zijn en wat is het thema?
De totale lengte is ongeveer 750 km. Het is vooral een mooie van-A-naar-B-route, met veel aandacht voor de (cultuur)historie en geografische bijzonderheden van landschappen en steden. Maar zonder overheersend thema zoals de Hanzefietsroute of de Frontlijnroute hebben.
Dan moet ik uitvogelen hoe lang ik erover doe om vanuit Lubeck naar Berlijn te fietsen en dan kijken of het past met jouw route. Kom ik op terug.

"veel aandacht voor de (cultuur)historie en geografische bijzonderheden van landschappen en steden" - goed te weten en ook leuk.
Inge1 schreef:
ma 21 jun, 2021 13:12
Dan moet ik uitvogelen hoe lang ik erover doe om vanuit Lubeck naar Berlijn te fietsen en dan kijken of het past met jouw route. Kom ik op terug.
Misschien in Lubeck, de EuroVelo 13, ijzeren gordijn oppakken en daarna overstappen Elbe radweg aansluitend op de Havel-Radweg

en in Lübeck vooral langs gaan bij Niederegger Marzipan
dat mag je niet missen taart eten in het Cafe, en Niederegger marzipan voor in je fietstas.
Jasmon ga ik nader bekijken - dank voor de suggestie :D

En marsepein - yummi ga ik zeker eten :D
keesswart schreef:
ma 21 jun, 2021 12:12
[Deze route heb ik inmiddels doorgetrokken naar Berlijn, loopt noordelijker dan de R1 en is voor Duitse begrippen rijk aan campings. Binnenkort ga ik hier nog wat afsluitend veldwerk verrichten, maar afgezien van de cover, het voorwoord en de nodige tekstcorrecties is de gids zo goed als klaar. Proeffietsers kan ik al een pdf-bestand van deze bètaversie sturen.
Ik neem aan dat je weet dat er al een bewegwijzerde ‘ Radweg Berlin-Hameln’ bestaat? Erg mooi; ik heb deze vorige week voor een groot gedeelte gefietst (bleef ten zuiden van Berlijn).
Ik kan ‘m Inge dan ook erg aanraden als alternatief van een noordelijke route. En inderdaad: alle dagen wind mee, fietsend naar het oosten.😀
Flix - dank voor de aanvulling.

Jouw suggestie zou dus zijn vanuit NL vertrekken - ivm wind mee - alhoewel er natuurlijk niets zo veranderlijk is als de wind :wink: .
Besef dat je geen rechte stukken in de polder fietst, of langs de kust, maar meer bochtige wegen vaak door bossen. Die wind speelt niet zo'n rol.

Toen ik in oktober 2018 van Dresden naar huis fietste, was de overheersende windrichting zuidoost.
willem.m schreef:
di 22 jun, 2021 07:09
Besef dat je geen rechte stukken in de polder fietst, of langs de kust, maar meer bochtige wegen vaak door bossen. Die wind speelt niet zo'n rol.
inderdaad. Je kunt beter voorbereid zijn op een mogelijke hittegolf (midden Duitsland midden zomer) dan op mogelijk wat meer of minder tegenwind.

(Als je het in je hebt; hou de optie van afwijken van je route altijd open. Het kan zomaar zijn dat een verplaatsing van 80km en je richting wijzigen je in een gunstiger zone brengt. Met andere woorden 2 uurtjes treinen tussendoor kan makkelijk het verschil maken tussen prachtig fietsen of dagen afzien.)
Hittegolf liever nier maar liever warm dan koud(er) weer.

De trein tussendoor pakken vind ik niet erg - mits ze er zijn. Daar heb ik langs de route nog niet naar gekeken (zal niet de 1e keer dat ik er 1tje pak tussendoor om wat km's in te halen).