Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hanzeroute - paar vragen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hanzeroute - paar vragen

Flix schreef:
di 22 jun, 2021 00:22
Ik neem aan dat je weet dat er al een bewegwijzerde ‘ Radweg Berlin-Hameln’ bestaat? Erg mooi; ik heb deze vorige week voor een groot gedeelte gefietst (bleef ten zuiden van Berlijn).
Ik kan ‘m Inge dan ook erg aanraden als alternatief van een noordelijke route. En inderdaad: alle dagen wind mee, fietsend naar het oosten.😀
Ik heb hem bekeken. Stukken ervan zullen best mooi zijn. In ieder geval de eerste 30 km, die vrijwel samenvallen met mijn route (al laat hij de oude burcht met de eeuwenoude Peterlinde in Coppenbrügge, waar Tsaar Peter op weg naar Zaandam een avond doorbracht met de keurvorstin van Hannover en haar dochter, waarna een oorlog met Oostenrijk geannuleerd kon worden, links liggen ;-)).
Ik zie echter ook de bekende manco's van veel bewegwijzerde routes in Duitsland. Zoals het mijden van campings: tussen Coppenbrügge (ten oosten van Hamelen) en Plotzky (ten zuidoosten van Magdeburg) komt deze route 220 km lang niet in de buurt van een camping. In steden (zoals Hildesheim en Potsdam) gaat de route langs drukke doorgaande wegen en blijft buiten de fraaie, gerestaureerde delen van de binnensteden die de Tweede Wereldoorlog overleefd hebben. In Potsdam kom je weliswaar langs de nieuwe replica van het Stadtschloss, maar krijg je niets te zien van de indrukwekkende paleizen en parken waar de Pruisische koningen en Duitse keizers hun eigen versie van Versailles hebben neergezet. In Berlijn lift de route mee met de R1 over de kilometerslange, kaarsrechte en drukke Kaiserdamm, terwijl je ook over vrijliggende fietspaden langs kanalen en over voormalige spoortracé's tot in het centrum van Berlijn kunt komen. Ook buiten de steden zie ik deze route onnodig vaak fietspaden langs drukke wegen volgen. Dat een stille weg zonder fietspad fijner is dan een drukke weg met fietspad, lijken sommige routemakers niet te snappen. Ik weet dat het soms best een puzzel is om voor saaie en drukke stukken een mooi alternatief te vinden zonder te stranden op karrensporen en braamstruikse binnenpaden, maar dat is nu precies Zen en de kunst van het bedenken van fietsroutes :wink: .
Kees - je zou bijna "amen" zeggen :wink: op
Ik weet dat het soms best een puzzel is om voor saaie en drukke stukken een mooi alternatief te vinden zonder te stranden op karrensporen en braamstruikse binnenpaden, maar dat is nu precies Zen en de kunst van het bedenken van fietsroutes :wink: .
Volgens mij is deze draad aardig van 'Hanzeroute' naar 'Berlijnroute' gegaan :). Volg hem echter met belangstelling.

Ik zit soortgelijke plannen te maken vanuit Deventer voor een trip van kleine drie weken. Heen via Hamburg. Ergens halverwege kom ik daar de Hanzeroute tegen. Dan via de Elbe tot Wittenberge. Doorsteken naar Berlijn.


Terug vanuit Berlijn wordt een knip en plak route van de verschillende routes. Zit nu met belangstelling naar Kees' kaartje te turen voor nog meer ideeën. Eerste deel van zijn route staat, omgekeerd, al in basecamp. (Wat ook weer interessante issues geeft aangezien een eenrichtingsweg vaak ook echt een eenrichtingsweg is in Duitsland)

Maar eerste de route van https://www.bike-amsterdam-berlin.info/ volgen tot de Weser. Denk er wel wat lussen in te gaan vervangen door verkortingen. Dan langs de Weser naar Hameln om via Bielefeld weer terug te komen.

Is een lekkere puzzel met gewenste dagafstanden en de kampeermogelijkheden.

Afbeelding
Nog wat input.

Vorig jaar ben ik in Enschede begonnen met de nieuwe route van Kees Swart (zie ook eerder in dit draadje). Plan was naar Hamelen en vandaar deel 3 van de Hanzeroute oppakken, zuidwaarts.
Vanwege de hitte ben ik bij Detmold al overgestapt op de Hanzeroute. In Roermond kom je dan weer de grens over en vanuit daar naar Groningen gefietst.
Totaal gefietst Enschede - Roermond 750 km in 10 dagen. Op de Hanzeroute heb ik het uitstapje naar Soest rechts laten liggen.
Brbrbr

Leuke site die: https://gpx.logze.nl/

Ik plan meestal routes in Brouter. Die geeft campings niet met mooie grote iconen weer zoals in Komoot geloof ik.
Dan kan je wel weer Archies in Basecamp laden en je gpx file, het blijft omslachtig. Bovendien geen Basecamp fan
Kees, ik ben niet met je eens met jouw kritiek over die RBH. Over die campings kun je gelijk hebben, maar ik heb het idee dat dat de maker wijlen Uwe Jenss erg zijn best heeft gedaan om ongewenste stukken te vermijden. Ik denk ook dat hij daar niet anders in zit dan jij, ik, en de meeste andere fietsers.

Vwb het vermijden van een stadscentrum: dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals bv stadjes die mogelijkerwijs niet willen meewerken aan een bewegwijzerde route door het centrum. Met de tegenwoordige hulpmiddelen (GPS, smartphones) lijkt me dat niet onoverkomelijk. Afwijken/aanpassen van, en weer terugkeren op de route, is niet moeilijk.

Ik kan die RBT route echt aanraden; ik vind ‘m top. Maar ik kijk graag uit naar jouw route; trap ik ook graag een keer weg.
Inge1 schreef:
di 22 jun, 2021 07:03
Jouw suggestie zou dus zijn vanuit NL vertrekken - ivm wind mee - alhoewel er natuurlijk niets zo veranderlijk is als de wind :wink: .
Nou ja, mijn opmerking ging specifiek over mijn rit. En ik had gewoon mazzel, want was hoe dan ook gegaan.

Maar ik had wel medelijden met de tegenliggers die al buffelend westwaarts gingen, dus denk er van te voren even over na. Want Berlijn is vanaf Utrecht toch gewoon 565 km oostwaarts (082°), hoeveel extra bochtjes en slingers je ook mag maken. Het is aardig veel open en vlak terrein, vergis je niet. En het is best heel fijn als je de hele tijd een leuk zetje van de natuur krijgt.

In het voorjaar hebben we vaak enige tijd (2, 3 weken of zo) de Noordoostblokkade waarbij er een stevige en soms ook schrale NO wind staat. Voor de rest is ie overwegend ZW/W wind

Als je het wel aardig vind, kan ik je de app Windfinder aanraden, waar je op de kaart van elk gebied de verwachtte wind voor de komende dagen kunt zien.
Flix schreef:
di 22 jun, 2021 22:12
Kees, ik ben niet met je eens met jouw kritiek over die RBH. Over die campings kun je gelijk hebben, maar ik heb het idee dat dat de maker wijlen Uwe Jenss erg zijn best heeft gedaan om ongewenste stukken te vermijden. Ik denk ook dat hij daar niet anders in zit dan jij, ik, en de meeste andere fietsers.
Ik heb de tracks nog even wat nauwkeuriger bekeken. Buiten de steden lijkt de RBH inderdaad grotendeels over kleine binnenwegen te gaan. En jij kunt het weten als je er vorige week nog gefietst hebt ;-).

Flix schreef:
di 22 jun, 2021 22:12
Vwb het vermijden van een stadscentrum: dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals bv stadjes die mogelijkerwijs niet willen meewerken aan een bewegwijzerde route door het centrum.
Bewegwijzering in een stadscentrum is ook bijna niet te onderhouden. Bordjes verdwijnen daar sneller dan je ze op kunt hangen. Ook langs de redelijk goed onderhouden R1 merkte ik dat je in de bebouwde kom niet kon vertrouwen op de aanwezigheid van bewegwijzering.
In een grijs verleden (toen nog bijna niemand gebruikt maakte van gps) heb ik meegewerkt aan een fietsroute naar Praag die gebruik maakt van bewegwijzerde routes door Duitsland en Tsjechië. Voordeel was dat er weinig navigatietekst nodig was, maar een groot nadeel was dat bewegwijzerde routes best vaak gewijzigd bleken te worden.

Dat geldt ook voor fietsknooppunten. Michaël Wannet, de maker van de Hanzefietsroute, vermeldde liever geen knooppuntnummers in zijn routebeschrijving. Een paar keer heeft hij dat op lastig te beschrijven plekken toch gedaan, en daar is later ook gebeurd waar hij beducht voor was: gewijzigde knooppuntnummers. Michaël ging ook erg ver in het mijden van doorgaande wegen en was - ondanks dat hij zelf niet op dikke banden fietste - niet vies van zand- en bospaden. De eerste keer dat wij een stuk van de Hanzefietsroute reden, waren we daar ook niet altijd even blij mee (zie dit verslag uit 1999). Veel van die stukken, met name in de voormalige DDR, zijn inmiddels wel verbeterd.
Flix - heb inmiddels besloten om gewoon vanuit Nederland te vertrekken. Ben ik tenminste ook eens soort van vanuit thuis vertrokken. heb dat eigenlijk nog niet eerder gedaan en eens moet de 1e keer zijn nietwaar. Dat zetje van de natuur mag best heel vaak zijn en zeker op de langere afstanden :D :wink: .

Inderdaad een heel aantal km's zoals je schetst oostwaarts met open terrein en dan heb ik hem liefst niet tegen. Niets vind ik zo vervelend als constante tegenwind. Dus hoop dat de windgoden met gunstig gezind zijn.

De app Windy/ windfinder heb ik en ga ik zeker gebruik van maken.
Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Discussies over tegenwind doen me altijd aan bovenstaande regels denken.

Klein voorbeeldje: De route van Bergen naar de Noordkaap moet je fietsen van Bergen naar de Noordkaap. Dan heb je de overheersende zuidwesten wind in de rug.
Ik fietste in 2017 van de Noordkaap naar Trondheim. Ik zal vast wel eens wind tegen hebben gehad, maar het heeft mijn tocht niet verpest.
Peter - dat klopt helemaal. Gezegde/ spreuk hing altijd bij mijn ouders aan de muur.

En vrezen nee doe ik het niet maar wind mee maakt het alleen maar prettiger. Ik klim liever dan dat ik wind tegen heb.
Inge1 schreef:Ik klim liever dan dat ik wind tegen heb.
Mee eens.
De prettigste combinatie is wind tegen en klimmen. 😵

18 juni 2010:
Dan volgt nog zo’n 50 kilometer naar Stornoway. Veel heuvelachtiger dan ik verwacht had. Met de zware tegenwind heb ik het gevoel dat elke klim me weer hoger brengt. Ik voel me op een gegeven moment zo gedesoriënteerd, dat ik echt op de kaart ga uitzoeken hoe hoog ik wel niet ben. Maar dat valt tegen. Veel hoger dan 100 tot 150 meter kom ik niet. Dit is zwaarder dan de Alpen.
Om iets van het landschap te zien moet ik stoppen. Fietsend gaat dat niet.
Ik zie potentieel voor een nieuw topic: 'Wat heb je liever: flinke tegenwind of klimmen?'

Vgl. dit topic: 'Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen?' (viewtopic.php?t=23307)
Peter Molog schreef:
wo 23 jun, 2021 10:47
Dan volgt nog zo’n 50 kilometer naar Stornoway.
Been there, done that! ;-) (Zie hier)
Check! Wie komt er als eerste met het heroïsche verhaal over de maand tegenwind in Patagonia, waarbij de kiezels je horizontaal om de oren vlogen en elke één meter vooruit fietsen, er twee meter achteruit werd bewogen?!😁
De Hanzeroute gedaan in 2010.
Ook toen een draadje opgezet: viewtopic.php?f=3&t=11807&hilit=hanzeroute
Misschien kun je hier nog uit putten.
Link route : https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... te-2278680
Link foto's : https://photos.app.goo.gl/b4hXYP3FKcMvyVvXA

Dit topic haalde wat herinneringen naar boven b.v. de stadswandelingen o.a. in Lüneburg , Lübeck, Wismar en Brandenburg an der Havel, maar ook de gesprekken op overnachtingsadressen.
De B&B familie aan de Oder die mij s'avonds uitnodigde voor een borrel aan de keukentafel. Veel verhalen uit de DDR periode dat het allemaal zo slecht nog niet was en dat gestaafd met voorbeelden en vergelijkingen toen en nu.
Het B&B echtpaar in Brandenburg an der Havel die als woningbezitter werden uitgemaakt als Bourgeois en getreiterd werden b.v. door mondjesmaat of na ergerlijke vertraging bouwmaterialen aangeleverd te krijgen voor de verbouwing van hun eigen huis.

Ook de rondvaart rond Brandenburg het verval van de industrie aan de Havel b.v. de Kamgarenspinnerij.
foto 2010: https://photos.app.goo.gl/buEwH2rTDPJ2Nv1e8

Dat bracht me op het idee om daar eens meer info over op te zoeken.
Het blijkt dat in de Kamgarenspinnerij nu 15 luxueuze vakantiewoningen zijn ondergebracht.
De gevel is tijdens deze verbouwing bewaard gebleven en vertelt het bewogen verhaal van een 137 jaar oud gebouw.
foto 2013: https://www.ak-brandenburg.de/baukultur ... 13/preis09
Site van de aannemer: http://www.detlev-delfs.de/kammgarnspinnerei.html
(het jaartal op deze site klopt niet want mijn foto van 2010 toont een ander beeld)
Dank voor de aanvullend3e info - echter heb besloten de Hanzeroute naar komend jaar te verplaatsen aangezien Frankrijk net op tijd geel is geworden - stond op het punt de trein naar Berlijn te reserveren.

Ga dus alle info voor komend jaar gebruiken.
Ik ben van plan om eind augustus naar Berlijn te gaan fietsen.
Nijmegen -> Enschede -> Hamelen (Nieuwe Route KeesSwart) - Hamelen Berlijn ( https://hildesheim.adfc.de/artikel/rbh- ... hildesheim )

Ik hou niet erg van (te) onverharde wegen en zeker niet van mulle zandwegen zodat je moet afstapppen, ik wil fietsen en niet wandelen.

Ik vond de informatie in dit topic voldoende om dit te gaan proberen.
keesswart schreef:
ma 21 jun, 2021 12:12
jasmon schreef:
ma 21 jun, 2021 11:29
Inge,

Misschien heb je hier ook iets aan in je puzzel?
[url=https://www.recreatief-fietsen.nl/websi ... rbereiding]in voorbereiding Enschede naar Hamelen van Kees Swart[/url
Deze route heb ik inmiddels doorgetrokken naar Berlijn, loopt noordelijker dan de R1 en is voor Duitse begrippen rijk aan campings. Binnenkort ga ik hier nog wat afsluitend veldwerk verrichten, maar afgezien van de cover, het voorwoord en de nodige tekstcorrecties is de gids zo goed als klaar. Proeffietsers kan ik al een pdf-bestand van deze bètaversie sturen.

Op het kaartje hieronder is te zien hoe deze route aansluit op andere fietsroutes.

Afbeelding
Ik heb me als proeffietser aangemeld bij Kees en van hem een conceptprint van het boekje gekregen en zijn tracks als gpx-bestand ergens in juni..

Ik (67 jaar) ben op 14/8 jl. met mijn 2 jongste kids (28 en 27) vanuit Zaltbommel (mijn woonplaats, toevallig ook plaats in Hanzeroute) vertrokken om naar Berlijn te fietsen (daar woont mijn oudste zoon).

In 3 dagen (eigen route gemaakt) hebben we de camping te Bieleveld bereikt vanaf waar we in ieder geval tot Haldensleben de hoofdroute van Kees Swart hebben gevolgd.

Dat stuk was mooi en avontuurlijk. Kees knoopt diverse bestaande radwegen aan elkaar en wijkt regelmatig uit om ons het bos of akkerbouw gebied in te sturen, waarbij veelal sprake is van bos of grind/gravelpaden. In dit gedeelte van de route zijn ook de meeste hoogtemeters te overwinnen, veelal over die grind/gravelpaden. Je fiets, met name banden en remmen, moeten dan wel in goede c.q. topconditie zijn. Soms was het meer mtb-en dan fietsen (haha). Ik heb nog een traditionele vakantiefiets (Avaghon S28, inmiddels met Pendix), mijn kinderen hadden allebei een nieuwe gravelbike en vonden het prachtig. Steeds als we weer het bos ingestuurd werden roepte mijn dochter: let op er komt weer een "keesswart"- weggetje aan.
De route van Kees heeft ook de neiging om veelal van een radweg af te wijken om (een beetje om) door een plaatsje (het centrum) te gaan. Soms komt dat uit, soms niet.
Aantal keren zijn we in bebouwd gebied over voetpaden geleid (eigenlijk niet voor fietsers dus) en een aantal keren door winkelstraten waar je overdag eigenlijk niet mocht fietsen.
Ik heb eerder al omgekeerd de Hanzeroute gefietst, (2010) maar de route van Kees tussen Bieleveld en Haldensleben vond ik eigenlijk wel mooier en met meer variatie.

Vanuit Haldensleben hebben we eerst de hoofdroute gevolgd, Tangermunde wilden we overslaan en mijn eigen route aldaar liet mij over de pont tussen Grieben-Ferchland (noordelijker dan Rogätz, waar Kees zijn alternatief startte). Helaas was/is de pont naar Ferchland sinds enige maanden uit de vaart. Politieke keuze vanwege acties milieugroeperingen lazen we op internet (diesel pontje?). Toen besloten om door te fietsen naar Tangermunde, de brug te nemen en ergens verderop hebben we de alternatieve route weer opgepakt naar Unter den Havel.
Daarna hadden we nog 2 fietsdagen gepland om aan te komen op camping Am Mahlower See (ten zuiden van Berlijn, daar stond mijn vrouw inmiddels met vouwwagen). Aangezien het nogal regenachtig was hebben we besloten om een eigen route te maken ten noorden van de Havel naar Potsdam (Brandenburg overgeslagen) , daar nog wat gegeten en zijn we in 1 ruk door gefietst naar Mahlow.

We hebben er 9 dagen overgedaan, ca. 810 km vanaf Zaltbommel - Mahlow (uitstapjes niet meegerekend).
De volgende dag vanaf Mahlow naar Alexanderplatz/Fernsehturm gefietst, want die wilde mijn dochter op de foto (als bewijs dat we Berlijn hadden) gehaald en daarna door naar Bikini (bij Gedächtniskirche) en weer terug. Volgende dag via Tempelhof naar BrewDog DogTap Berlin bij Marienpark met alle kids en aanhang. Zo vanuit het zuiden van Berlijn naar richting Mitte maak je ook wel weer de nodige kilometers. Laatste dag maar met de auto naar mijn oudste zoon gegaan (bij Mauerpark), door druke in de stad doe je er zo meer dan een uur over om 25 km te overbruggen (alsof je half Nederland doorkruist).

Het was een mooie fietstocht met ons 3-en en we hebben genoten en plezier gehad ondanks het wel wat wisselvallige weer. Gelukkig hadden we hoofdzakelijke wind mee (veelal uit W/NW/N).

Onze stops waren vanaf Zaltbommel en telkens volgende dag):
- Megchelen (camping De Bosrand bij de zeer gemoedelijke Ans, op grens NL/Dld) (105 km)
- gepland Senden (camping Kranencamp), helaas de QR van de vaccinatie van mijn dochter was pas 10 dagen oud en werden we geweigerd), doorgefietst naar Hilltrup waar we een appartementje voor 1 nacht hebben genomen (geen moeilijke corona-vragen) (105 km)
- Bieleveld (camping park Bieleveld, sanitair een 5) (73 km)
- Barntrup (camping Teutoburgerwald, sanitair een 10) (74 km)
- Coppenbrugge (camping Rattenfangerplatz, gerund door een vereniging met vrijwilligers) (57 km, uitgebreide lunch in Hamlen)
- Bettmar (camping Waldsee) (92 km)
- Haldensleben (Jugendherberg, tentjes niet opgezet maar een familiekamer genomen) (109 km)
- Kützkow (camping Unter der Havel) (120 km)
- Mahlow (camping Mahloweer See bei Berlin) (77 km)


Mijn dochter heeft via Polarsteps een blog bijgehouden: https://www.polarsteps.com/AnoukMijdam/ ... ur-berlijn

We hebben dus voor een deel de (hoofd)route gevolgd van Kees. Ik gebruikte een Garmin gpsmap 66s waarop ik de tracks had gezet (als 1 geheel, als dagtracks en als transparante kaart en alle camping als waypoint en POI). Primair als kaart de Openfietsmap en een enkele keer de Topo Pro v9 Germany. Om een backerei (ochtendritueel: koffie met broodjes) of supermarkt te vinden altijd de gps even laten routeren (of de kids waren sneller met hun smartphone)

Ik heb Kees mijn bevindingen toegestuurd en van hem begrepen dat hij het traject al weer aan het optimaliseren is (met name ook de routes door bepaalde steden (centrumgebied) en wat asfaltalternatieven tov bospaadjes).
Wij vonden het een hele mooie, afwisselende en avontuurlijke tocht. En zeker mijn kinderen hebben genoten met hun gravelbikes.
Hou de definitieve versie van Kees in de gaten zou ik zeggen en dan fietsen volgend jaar!
(en ik vond het wel weer heel mooi om met uitgevlogen kinderen , zo met z'n 3-en dit te (her)beleven).
Gr.
(een andere) Kees
Deze pont tussen Grieben-Ferchland vaart weer sinds 1 september, ben er mee overgestoken op 5 september.
2C299CBD-74F1-4F4B-9A4F-A0E1A133470D.jpeg
Ik vond het wel een verademing om wel door de leuke dorpen gestuurd te worden, vaak wordt je omgeleid waardoor je veel mist.
Over de bospaden….. hmm, ik zal her erop houde dat het weer niet mee zat, van elke dag ketting schrobben word ik niet blij. Ook grind/steen paden door de bossen kunnen mij niet bekoren, vooral niet wanneer ze steil zijn, mijn wiel draait wel maar ik sta stil en daar gaat het niet goed.
Overigens wist ik niet dat ze in Duitsland zoveel wegen hadden met kinderkopjes.
Verder niets dan lof over de mooie paden die gekozen zijn, ik heb de route vanaf Enschede tot aan Hamelen gevolgd, daarna overgegaan op de Hanze3.