Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken - Zweden - Forum Wereldfietser

Denemarken - Zweden

Hallo, ik stuurde een paar dagen geleden een berichtje voor een tocht naar Rome.

Maar Denemarken en Zweden lonken ook. Paar opties: thuis vertrekken, via Duitsland, Denemarken naar Stockholm of thuis vertrekken, naar noorden van Denemarken - boot naar Gothenburg - naar Stockholm en terug naar Kopenhagen). Ik ben hier de kaart aan het bekijken.

Weet iemand of het gemakkelijk is om een ferry te nemen van bv. Fehmarn (Duitsland) naar Rodby in Zweden? Er zijn nog andere ferry-verbindingen mogelijk. Kun je aankomen en de boot nemen (met de fiets mee) of moet je dit lang op voorhand reserveren, wat voor ons dan weer moeilijk zal zijn. Hier hebben we helemaal geen ervaring mee.

En wat met de overzet van Gothenburg naar Frederikshaven in Denemarken? Dit is een langere overzet. Misschien moet dit wel gereserveerd worden?

Vriendelijke groeten
Sabien
Twee jaar geleden nam ik de boot van Langesund (Noorwegen) naar Hirtshals (Denemarken) en ik had niet gereserveerd. Heb gewoon enkele uurtjes voor vertrek een ticket gekocht aan het loket nabij de aanlegsteiger. Dat was geen enkel probleem.
Wel herinner ik me dat de camping van Hirtshals volzet was toen we er, laat 's avonds, aankwamen. Dan maar verder gefietst tot een volgende camping in Egelund, zo'n 25 km verder.
Sabien schreef:
zo 20 jun, 2021 11:46
En wat met de overzet van Gothenburg naar Frederikshaven in Denemarken? Dit is een langere overzet. Misschien moet dit wel gereserveerd worden?
In 1982 niet :wink:
Ik denk nu ook na over Denemarken - Zweden, ik heb me er nav deze post even in verdiep.
Als ik nu een overtocht online boek om 16:00 uur vanmiddag voor één fietser kan dat probleemloos. Lijkt mij dat je ook ter plekke een kaartjes kunt kopen. Het is natuurlijk nu niet hoog seizoen, maar er zijn meerdere afvaarten per dag.
Op de site van Stena line staat:
stena.JPG
stena.JPG (9.11 KiB) 3559 keer bekeken
Mijn uitleg is dan dat het niet hoeft, kan wel financieel aantrekkelijk zijn.

Ik zou i.i.g. niet van te voren reserveren, misschien pas als ik zeker weet wanneer ik in Gothenburg ben.
Ik lees even mee in dit topic, voor mijzelf staat een rondje Noord-duitsland, Denemarken, Zuid-Zweden, Noord-Duitsland op mijn shortlist voor deze zomer, en dan wsl met de boten Helsingor -> Helsingborg en Trelleborg -> Travemunde. Daarvan was ik ook benieuwd naar de mogelijkheden om pas last minute een overtocht te boeken.
Ferry, van Fehmarn naar Rodby is voor fietsers ideaal, zat een paar jaar terug met ruim 100 fietsers op de boot, het is gewoon alsof je met de trein gaat (die kan er overigens ook op)
Gotenburg naar Frederikshaven was ook geen probleem, net als met de andere veerboten, de wat kleinere varen wat onregelmatig en dat zul je even uit moeten zoeken maar de fiets kan zover ik weet overal op mee.
de korste oversteek Helsingor -> Helsingborg is een pontje wat continu vaart.
Trelleborg -> Travemunde is ook geen probleem, wel reserveren als je 's nachts wil vanwege een kajuit die ze willen dat je dan gebruikt. (vanaf Kiel idem)
Online een kaartje kopen de dag ervoor is ook prima te doen. Camping van Travemunde ligt vlak naast de haven.
Zonder in te gaan op specifieke vragen toch een wat opmerkingen.
Hoe korter de oversteek,
hoe vaker de oversteek gemaakt kan worden,
hoe makkelijker het is om aan de kade of op de boot, schip, ferry of pont een kaartje te kopen.
Bij een oversteek in de nacht, met hut wordt het wat lastiger. Dan kan vooruitboeken soms wel slim zijn.
Dat klinkt veelbelovend! Nu nog informeren voor PCR-tests onderweg 😣.
Sabien schreef:
zo 20 jun, 2021 11:46
Hallo, ik stuurde een paar dagen geleden een berichtje voor een tocht naar Rome.

Maar Denemarken en Zweden lonken ook. Paar opties: thuis vertrekken, via Duitsland, Denemarken naar Stockholm of thuis vertrekken, naar noorden van Denemarken - boot naar Gothenburg - naar Stockholm en terug naar Kopenhagen). Ik ben hier de kaart aan het bekijken.

Weet iemand of het gemakkelijk is om een ferry te nemen van bv. Fehmarn (Duitsland) naar Rodby in Zweden? Er zijn nog andere ferry-verbindingen mogelijk. Kun je aankomen en de boot nemen (met de fiets mee) of moet je dit lang op voorhand reserveren, wat voor ons dan weer moeilijk zal zijn. Hier hebben we helemaal geen ervaring mee.

En wat met de overzet van Gothenburg naar Frederikshaven in Denemarken? Dit is een langere overzet. Misschien moet dit wel gereserveerd worden?

Vriendelijke groeten
Sabien
Rødby ligt in Denemarken (op het eiland Lolland) niet Zweden. Maar het fietspad naar de Fehmarnsundbrücke is wel heel erg smal. Bij een tegenligger moet je in de berm stilstaan.
Martin E. van Doornik schreef: Maar het fietspad naar de Fehmarnsundbrücke is wel heel erg smal. Bij een tegenligger moet je in de berm stilstaan.
Of je rijdt gewoon door. Moet je tegenligger de berm in. :shock: :lol: :roll:
Peter Molog schreef:
do 24 jun, 2021 17:54
Martin E. van Doornik schreef: Maar het fietspad naar de Fehmarnsundbrücke is wel heel erg smal. Bij een tegenligger moet je in de berm stilstaan.
Of je rijdt gewoon door. Moet je tegenligger de berm in. :shock: :lol: :roll:
Hier is het, vanaf de brug gezien richting het Duitse vasteland.
https://www.google.nl/maps/@54.3965937, ... 000!8i5000
Ziet er nu iets beter uit dan ik toen ik daar in 2013 was.
Op de brug zelf is het fietspad wel breder. In 1975 lag het fietspad nog naast de spoorbaan.

Fehmarnsundbrücke in 1975 (klein).jpg
Ik had een paar jaar geleden nu ook niet het idee dat het fietspad zo smal was, zelfs niet met een 3-wieler, die is overigens niet veel breder dan een volbeladen vakantiefiets.
Dacht ik dat die donkere strook op het fietspad van de "vaste" Streetview gewoon asfalt was, maar is eigenlijk de schaduw van de vangrail ernaast.... zie de vierkante gaten.
_Peter_ schreef:
zo 20 jun, 2021 14:14
Ferry, van Fehmarn naar Rodby is voor fietsers ideaal, zat een paar jaar terug met ruim 100 fietsers op de boot, het is gewoon alsof je met de trein gaat (die kan er overigens ook op)
Als de Fehmarnsundtunnel er eenmaal is, dan verwacht ik dat het gedaan zal zijn met deze (drukke) ferry.
Dan zal het waarschijnlijk, net als bij KH-Malmo, een verplichte trein gaan worden.
Sabien schreef:
zo 20 jun, 2021 11:46
Maar Denemarken en Zweden lonken ook. Paar opties: thuis vertrekken, via Duitsland, Denemarken naar Stockholm of thuis vertrekken, naar noorden van Denemarken - boot naar Gothenburg - naar Stockholm en terug naar Kopenhagen). Ik ben hier de kaart aan het bekijken.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid een container-ferry van Gent naar Gotenbrg (gaat ook naar Brevik, Noorwegen) te nemen, of terug. De zgn. DFDS-Volvo-express.
(moet je wel ruim van te voren boeken!)

Wat ik een verrasend rondje vond: Sassnitz- Bornholm- Ysted.
(verrasend, omdat mijn plan pas tjdens kopen van ticket onstond: stond naast tientallen Honda Goldwings, die naar Bornholm??? bleken te gaan, voor een internationale Goldwing-week)
Heel afwisselend, maar dan zit je natuurilijk wel een stuk in Dld.