Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk - Italië - Forum Wereldfietser

Frankrijk - Italië

Hallo,

We overwegen om deze zomer naar Rome te fietsen. Vertrek voorzien op 13 juli.
Aangezien ik op 12 juli mijn tweede vaccinatie krijg en dus pas op 26 juli mijn coronapaspoort, denken we eraan om via Frankrijk naar Italië te fietsen. Dan blijven we 14 dagen in hetzelfde land en moet ik me onderweg geen zorgen maken om een PCR-test te kunnen vinden.
Dus zoeken we een grensovergang van Frankrijk naar Italië.

Een blik op Google Maps: col de Agnel? Col de la Lombarde? Colle della Maddalena?
Iemand ervaring? Of andere suggesties? We willen drukke wegen vermijden.

Zijn er kleine wegen in Italië om dan van die kant verder te fietsen richting Rome, tot we op de route van Benjaminse of Reitsma geraken? Iemand ervaring?

Vriendelijke groeten
Sabien Dessein
Wat dacht je van een tocht met veel cultuurhistorie?
Emo's Reis naar Rome. Gaat door België en Frankrijk naar Italië.
Je zult voor je vertrekt nog wel de overnachtingsmogelijkheden moeten onderzoeken. En er rekening mee moeten houden dat er delen in Frankrijk zijn waar ce campings zeer schaars zijn. Tot aan Lyon fiets je door een gebied waar weinig touristen komen, en zijn de voorzieningen navenant.
Wel is het van belang om het boek van Dick de Boer bij je te hebben, of in ieder geval gelezen te hebben, al is dat laatste een beetje kort dag.
Via mijn site vind je ook het ISBN nummer. In jullie geval zou ik het rechtstreeks in België bestellen.

Je steekt de Alpen over via de Mont Cenis.
Na Pavia loopt deze route grotendeels samen met de Via Francigena. Die is goed bewegwijzerd. Zie hiervoor de site van de EAVF.

Je hebt Benjaminse en Reitsma dan helemaal niet nodig.

Eventueel zou je vanuit België ook rechtstreeks de Via Francigena kunnen oppakken. Op mijn site van de Via Francigena, staan al een paar suggesties voor aanrijroutes vanuit Nederland en België.
Er is nog een tweetal andere aanrijroutes, maar die zijn door Corona nog niet verder dan het ontwerpstadium. Mocht je interresse hebben, laat het dan even via een PB weten.
De Col d'Agnel is echt een topper! Lekker hoog, mooi aangelegd, uitzicht op de Monte Viso, en niet zo druk. Hij is wel zwaar, maar met bepakking wel te doen hoor.

Ik kwam er destijds, in mijn beginjaren als vakantiefietser, met met veel te veel spullen op de fiets en veel te weinig conditie, na lang zwoegen in de sneeuw boven. Dat was afzien, maar zo leer je je grenzen verleggen.

Na de Agnel kan je aan de Italiaanse kant nog de steile Sampeyre (pas bovenop mooi uitzicht, en gave afdaling) en relatief onbekende Colle Fauniera (smalle weg, best wel verlaten) meepakken voordat je naar het oosten fietst.

Meer in het algemeen is mijn tip om zelf aan de hand van de kaart een route te bedenken. Ik vind dat leuk, al was het maar vanwege de voorpret. Brouter.de is dan heel handig om deze route te maken. Die zet je dan vervolgens op je telefoon (bijvoorbeeld Osmand of Locus) of gps-device.
Peter Molog schreef:
do 17 jun, 2021 16:06
Tot aan Lyon fiets je door een gebied waar weinig toeristen komen, en zijn de voorzieningen navenant.
Dat is wel wat ruim genomen zou ik zeggen. Mee eens als je zegt tot Dijon of nog wat noordelijker.
We pluizen verder uit.
We zijn gewend hoor om routes zelf uit te stippelen maar een leidraad en tips zijn altijd heel handig.

Er zijn dus blijkbaar wel mogelijkheden. Alvast bedankt!
Pluis ze.
Ik ben nu in Frankrijk en problemen wegens corona?
Nope, niente, nada, niks.
Niemand die iets vraagt.
Ja, mondkapje in de winkels.
En heerlijk stil op straat.
In een klim van 14 km slechts 18 motoren en 28 fietsers geteld.
Wat dat betreft: leve de corona!
Poppink schreef:
vr 18 jun, 2021 19:51
Wat dat betreft: leve de corona!
is ook een manier van kijken. :|