Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan?

163 berichten
keesswart schreef:
wo 16 jun, 2021 11:40
.... Zoals deze topic starter, die begin mei vertrokken is en met veel hulp van mensen die hij onderweg tegenkomt plus een dosis geluk inmiddels al in Montenegro is beland....
Dank voor het delen! Eindelijk weer een reisverhaal. Zo wordt het glas gelukkig weer halfvol. Ik wens Bjorn dan ook het allerbeste toe!
wat ervaringscijfers:

ik heb op de heenreis het traject naar frankrijk via essen (nl belgie) en quevy (belgie frankijk gedaan). gene controles. in parijs en bordeaux mijn gele boekje laten zien soms aan de politie en toen was men blij (met 1 injectie)
terugreis bij verlaten frankrijk naar belgie: werd niet gecheckt (is ook niet nodig als je max 48 uur in belgie verblijft). ook weer bij essen gefietst en niet de ice gepakt. wel kwam ik tussen belgie en nl de grens controle politie tegen maar geen controle op pcr

o ja: in frankrijk pcr test ondergaan 2 dagen geleden en nog steeds geen uitslag :)
Een ingevuld en afgestempeld vaccinatie paspoort opent nagenoeg alle poorten.
Poppink schreef:
wo 16 jun, 2021 20:33
Een ingevuld en afgestempeld vaccinatie paspoort opent nagenoeg alle poorten.
Dan moet je wel iemand hebben die dat in je gele boekje zet. Vooral lastig als je niet door de GGD gevaccineerd bent.
Poppink schreef:
wo 16 jun, 2021 20:33
Een ingevuld en afgestempeld vaccinatie paspoort opent nagenoeg alle poorten.
Er zijn toch een paar kanttekeningen bij...

Dit werkt niet in alle landen. Ijsland vraag nog steeds een test bij aankomst, en je moet dan in een quarantaine hotel tot je het resultaat kent. Dat duurt normaal wel een dikke dag.
Noorwegen is nog potdicht voor toeristen.

En je vaccinatiepaspoort geeft je in de meeste landen pas de vrijheid vanaf 14 dagen na de laatste prik.
Mijn vrouw heeft Astra Zeneca gekregen en krijgt haar 2de prik pas op 10 Augustus... Dus we hangen nog vast tot 24 Augustus aan de testen als we naar het buitenland willen.

In België kan je je cornonapaspoort nu via een app mooi downloaden. Dat werkt prima, en bij mij staat er nu mooi in dat ik 1 vaccin heb gehad.
Ik kan me voorstellen dat de regels strikt(er) worden gehandhaafd bij grenspassages als het om vliegen, veren en treinen gaat. Als je gewoon de grens over gaat fietsen en zelfs als je met de auto naar je fietsgebied rijdt, dan vermoed ik dat er niet overal mannetjes staan om te gaan controleren (behalve dan misschien in landen als Noorwegen, China of Noord-Korea). Dit even los van wat de regels zijn en dat iedereen wordt geacht zich daaraan te houden.

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de gevolgen van de vaccinatie op het fietsen zelf. Men zegt dat je daardoor magnetisch wordt, en ik ben er nog niet uit of dat handig is
https://twitter.com/Nieuwsuur/status/14 ... 77060?s=20

Zo gaat het dus. Intercontinentaal uit een land waar het niet zo lekker gaat. Wat een klucht. Niet een EU fietser die naar een ander EU land fietst met of zonder een o zo handig digitaal document op zak. (geen idee overigens of je nou daadwerkelijk zo'n wetsovertreder bent als je ongecontroleerd een grens passeert, zoals wel gesteld wordt. Zou niet verbaasd zijn als het recht op vrij verkeer van personen puntje bij paaltje zwaarder zou tellen als een inreisverbod).
willem.m schreef:
do 17 jun, 2021 09:23
Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de gevolgen van de vaccinatie op het fietsen zelf. Men zegt dat je daardoor magnetisch wordt, en ik ben er nog niet uit of dat handig is
Mijn stuurtas met magnetische sluiting had in elk geval een dramatische uitwerking op de noordaanwijzing van mijn kompasbel. Zoals meestal heb ik gekozen voor symptoombestrijding: bel vervangen.
willem.m schreef:
do 17 jun, 2021 09:23
Ik kan me voorstellen dat de regels strikt(er) worden gehandhaafd bij grenspassages als het om vliegen, veren en treinen gaat. Als je gewoon de grens over gaat fietsen en zelfs als je met de auto naar je fietsgebied rijdt, dan vermoed ik dat er niet overal mannetjes staan om te gaan controleren (behalve dan misschien in landen als Noorwegen, China of Noord-Korea). Dit even los van wat de regels zijn en dat iedereen wordt geacht zich daaraan te houden.

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de gevolgen van de vaccinatie op het fietsen zelf. Men zegt dat je daardoor magnetisch wordt, en ik ben er nog niet uit of dat handig is
Ik verwacht ook niet dat er om de paar km, of aan de grenzen mannetjes staan die de certificaten controleren, maar de vraag is altijd... wat als....

Die hele onzekerheid heeft mij toch belet om vluchten te boeken. Als je je 48h op voorhand moet laten testen, en je hebt je resultaat niet snel genoeg (er wordt al voorstpeld dat de testcentra het niet gaan aan kunnen), dan vertrek je met een pak stress.
Als je dan nog eens een dag moet zitten schimmelen in een hotel (Ijsland bv) om te wachten op je resultaat, dan is het hele doel van vakantie (ontstressen, leuke tijd, etc) al helemaal om zeep.
Dus wij hebben besloten om in België te blijven tot we allebei onze 2 dosissen hebben gehad en er geen testen meer nodig zijn.
Maar ik verwacht dat de regels nog wat aangepast worden als de cijfers verder blijven dalen.
Grandonneur schreef:
do 17 jun, 2021 09:52
https://twitter.com/Nieuwsuur/status/14 ... 77060?s=20

Zo gaat het dus. Intercontinentaal uit een land waar het niet zo lekker gaat. Wat een klucht. Niet een EU fietser die naar een ander EU land fietst met of zonder een o zo handig digitaal document op zak. (geen idee overigens of je nou daadwerkelijk zo'n wetsovertreder bent als je ongecontroleerd een grens passeert, zoals wel gesteld wordt. Zou niet verbaasd zijn als het recht op vrij verkeer van personen puntje bij paaltje zwaarder zou tellen als een inreisverbod).
Als je met de fiets of de auto uit het oranje buitenland in Nederland terugkeert en niet in quarantaine gaat, overtreed je geen enkele wet. De NL overheid doet het voorkomen dat je bij terugkeer uit Frankrijk (oranje) in quarantaine moet ("u gaat 10 dagen in quarantaine") , maar dat betreft toch echt niet meer dan een advies.
Ik ben vooral bezorgd hoe het zal gaan als in juli de coronacheck-apps actief zijn. Je krijgt dan groen licht als je gevaccineerd bent of een recente test hebt ondergaan. Omdat de tweede Astra-Zenecaprik pas na 13 weken wordt gegeven, heb ik pas één prik gehad en de recente test is ook maar beperkt geldig. De app zal mij dus geen groen licht geven als ik een paar dagen in Duitsland, het beoogde vakantieland, ben. Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat werken. Gaan bv. hotels, spoorwegmaatschappijen, musea en campings vragen naar een groen vinkje of zal dat wel loslopen? Ik heb gehoord dat er in Duitsland heel veel testlocaties zijn die werken met sneltesten. Worden deze ook in de coronacheck-app geregistreerd?
LHTJoost schreef:
do 17 jun, 2021 07:50
Poppink schreef:
wo 16 jun, 2021 20:33
Een ingevuld en afgestempeld vaccinatie paspoort opent nagenoeg alle poorten.
Dan moet je wel iemand hebben die dat in je gele boekje zet. Vooral lastig als je niet door de GGD gevaccineerd bent.
Ik heb 2x AstraZeneca gehad van de plaatselijke huisartsen.
Geel boekje aangeschaft en voor vanmiddag een afspraak gemaakt dat zij dit in hierin afstempelen.
DaVinci schreef:
do 17 jun, 2021 13:54
LHTJoost schreef:
do 17 jun, 2021 07:50
Poppink schreef:
wo 16 jun, 2021 20:33
Een ingevuld en afgestempeld vaccinatie paspoort opent nagenoeg alle poorten.
Dan moet je wel iemand hebben die dat in je gele boekje zet. Vooral lastig als je niet door de GGD gevaccineerd bent.
Ik heb 2x AstraZeneca gehad van de plaatselijke huisartsen.
Geel boekje aangeschaft en voor vanmiddag een afspraak gemaakt dat zij dit in hierin afstempelen.
Gevaccineerd op mijn werk (zorg). Toen discussie over gele boekjes op gang kwam, deze besteld. Die zijn nog niet binnen en mijn vakantie is inmiddels begonnen. Dan maar op pad met print van RIVM en kaart van verstrekking. Zal wel los lopen, verwacht ik.
FransD schreef:
do 17 jun, 2021 13:27
Ik ben vooral bezorgd hoe het zal gaan als in juli de coronacheck-apps actief zijn. Je krijgt dan groen licht als je gevaccineerd bent of een recente test hebt ondergaan. Omdat de tweede Astra-Zenecaprik pas na 13 weken wordt gegeven, heb ik pas één prik gehad en de recente test is ook maar beperkt geldig.
De tweede AstraZeneca-prik heb ik gehad 7 weken na de eerste, hiervoor kreeg ik een oproep.
Een broer van mij, hij woont in een andere plaats, zou de tweede AstraZeneca-prik half juli krijgen, deze week gebeld met de huisartenpraktijk, hij kan z'n tweede prik morgen halen.
Dus als je de tweede prik eerder wilt hebben zou ik eens met de praktijk bellen, nee heb je, ja kun je krijgen.
DaVinci schreef:
do 17 jun, 2021 14:23
De tweede AstraZeneca-prik heb ik gehad 7 weken na de eerste, hiervoor kreeg ik een oproep.
Een broer van mij, hij woont in een andere plaats, zou de tweede AstraZeneca-prik half juli krijgen, deze week gebeld met de huisartenpraktijk, hij kan z'n tweede prik morgen halen.
Dus als je de tweede prik eerder wilt hebben zou ik eens met de praktijk bellen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Gedaan, maar dat was dus nee hebben en nee houden.
Bedankt voor de vele reacties. :)
Ik begrijp dat het ongevaccineerd, best wel wat ingewikkelder kan worden allemaal, mn. op vliegvelden en treinen ed.
Ik denk idd. als je gewoon een rustige grensweg passeert van Duitsland of België, dat het dan nog wel meevalt.
Maar voor de zekerheid, ga ik dit jaar, denk ik, vooral alleen in NL fietsen. Ik heb geen zin in 'gedoe' onderweg.

Misschien is er volgend jaar wel meer duidelijkheid ed.
En wat dacht je van ongewenste mutaties mee terug brengen.

Zij die niet gevaccineerd zijn blijven als het aan mij zou liggen verplicht in NL.
Inge1 schreef:
zo 20 jun, 2021 08:14
En wat dacht je van ongewenste mutaties mee terug brengen.

Zij die niet gevaccineerd zijn blijven als het aan mij zou liggen verplicht in NL.
+1
Ik volg dit draadje met aandacht, kort samengevat stel ik:
  • Niemand weet hoe je onderweg PCR-tests kunt afleggen met tijdig resultaat
  • in de praktijk maakt het niet uit, eender welk papiertje waar "vaccinatie" opstaat telt (behalve Duitsland?)
Ik hoop dan ook stellig dat toegang voor gevaccineeerden snel onwettig wordt verklaard door één of ander grondwettelijk hof.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb net mijn eerste AstraZeneca-prik gekregen (en goed ziek van geweest). Ik zie geen enkele reden om je niet te laten vaccineren, maar qua besmettelijkheid doen die vaccins -- voor zower ik weet -- weinig tot niets. Zie ook oplopende cijfers in UK.
Inge1 schreef:
zo 20 jun, 2021 08:14
En wat dacht je van ongewenste mutaties mee terug brengen.

Zij die niet gevaccineerd zijn blijven als het aan mij zou liggen verplicht in NL.
Als ik als student na een ruim jaar opgesloten zitten in mijn kleine kamertje, amper college en contacturen ook nog eens te horen krijg dat het verboden is om tijdens mijn vakantie het land te verlaten, zou ik er helemaal klaar mee zijn.
Ik ben niet tegen vaccineren, maar het idee dat persoon A met een gunstiger jaartal wel naar de Franse Alpen mag fietsen en ik, met mijn slechter jaartal/lotnummer, het maar moet houden bij een verplicht rondje Nederland vind ik belachelijk.