Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan? - Forum Wereldfietser

Onderweg voor grenspassage pcr-test nodig en hoe dan?

163 berichten
Als je je niet laat vaccineren kun je naar het buitenland met een negatieve pcr-test inmiddels weer, naar iig veel landen, heb ik begrepen. Die uitslag krijg je dan (ook) op papier?

Ik vroeg me af, als je een rondreis wil maken op de fiets door Europa, dien je dan, voor iedere landspassage zo'n pcr-test te doen (omdat hij niet langer dan 48 of 72 uur oud mag/moet zijn en zo ja.. dat is toch een gedoe??: hoe gaat het dan in zijn werk en al zeker als je geen I-phone hebt en geen idee hebt, waar je zo'n test kunt doen.

Idem met het reserveren van treinen.

Bv. als ik een trein wil nemen naar Basel en weer terug wil een paar weken later, met een trein vanuit Frankrijk.. wat zijn de regels dan. Moet ik bv. bij instappen in buitenlandse trein, of bv. in Nederlandse trein die de landsgrens passeert, ook zo'n pcr-test overhandigen en idem, als ik weer met een trein in Frankrijk terugwil naar NL. Ik bedoel, ik kan wel een trein reserveren, maar als ik de trein niet inkom zonder pcr-test.

Ik kom er niet echt uit, vragen meer mensen zich dit af?
Het is niet zo 1,2,3 zwart/wit te zeggen, omdat:

A - het per land verschilt
B - het afhankelijk zal zijn van het land waarvandaan je vertrekt en welke kleurcode dat krijgt in het land van waar je naar toe gaat.
C - voor sommige landen is het ook nog eens afhankelijk van je verblijfasduur
D - van dag tot dag verandert

Kortom mijn advies: zoek het kort van te voren op bij de officiële instanties van de landen waar je heen wilt/doorheen wilt.

Een goed startpunt vind ik zelf https://reopen.europa.eu/nl/

Vanaf daar kan je bij de meeste landen redelijk snel doorklikken naar de officiële instanties per land.

Kortom: best een hoop gedoe. Wil je dat gedoe omzeilen dan is het het handigste om redelijk off the grid te blijven, dus iig treinen vermijden ;)
Met andere woorden: Europa bestaat helemaal niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan, ....nou misschien een beetje in Brussel, nu nog wel.
Gewoon die spuit erin; klaar.
sjefke schreef:
zo 13 jun, 2021 23:00
Met andere woorden: Europa bestaat helemaal niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan, ....nou misschien een beetje in Brussel, nu nog wel.
Je ziet dat er één ding niet lekker gaat, trekt vervolgens de conclusie dat dat dan wel overal voor zal gelden en bent kennelijk ook vergeten hoe anders de wereld voordien was.
Mee eens Leon.

Klopt inderdaad dat we in deze overgangsfase iedereen druk bezig is om het een en ander op elkaar af te stemmen. Dat kost veel energie en soms, voor ons als reizigers, te veel tijd. Maar laten we reëel zijn, dat we al praten over rondreizen is een hele grote stap waar we een paar maanden geleden niet aan durfden denken.
Met de informatie van vandaag moet je inderdaad wat vaker een PCR test doen als je nog niet alle vaccinaties hebt gehad. Dat kan in elk land maar kost wel wat regelwerk. De verwachting is dat dit over een paar maanden, zelfs een paar weken, een heel stuk minder is in Europa.
In Duitsland wordt je bijvoorbeeld geacht sowieso je zeer regelmatig te laten testen. Je mag op veel plekken alleen maar binnen als je een vaccinatiebewijs of een recente test hebt. De test infrastrutuur is daar ook op ingericht.
Dat in Nederland het idee is dat je alleen maar test als je vermoedelijk iets hebt en dan gelijk tot de uitslag in quarantaine moet is iets wat in het buitenland helemaal niet gebruikelij is. Sterker nog. Er zijn Europese landen die maanden geleden gewoon structureel de hele bevolking getest hebben.
Dus eerst kijken hoe het er verder aan toe gaat in het desbetreffende land voordat je in paniek schiet.
(Laten inenten is sowieso de beste optie. Vanaf morgenmiddag is voor mij de 14 daagse periode na de inenting voorbij.)
sjefke schreef:
zo 13 jun, 2021 23:00
Met andere woorden: Europa bestaat helemaal niet, heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan, ....nou misschien een beetje in Brussel, nu nog wel.
Je bedoelt de EU waarschijnlijk. Europa bestaat al heel wat langer dan de politieke samenwerking die EU heet. Tip: er wordt op dit moment zelfs een voetbalcompetitie gehouden die naar Europa is vernoemd en er doen toch hele rare landen aan mee.

Wat betreft de testen, ik verwacht geen controles tenzij op het vliegveld. Er rijden op dit moment horden landgenoten de grenzen over zonder een geüniformeerde met kritische vragen te ontmoeten. Op de fiets geen probleem lijkt me.
Binnenkort gaan die eisen vast nog verder omlaag.
Maar goed, officieel moet je je aan alle regels houden, dat is waar.

Reizen was begin vorig jaar voor onze regering om economische redenen ook geen enkel probleem, zelfs in het licht van de situatie zoals die zich in Italië ontwikkelde…
Het gaat snel beter met de besmettingen, vooral omdat steeds meer mensen gevaccineerd zijn. Individueel is het belangrijkste te zorgen dat je zo snel mogelijk gevaccineerd bent. Collectief moeten we in Europa afspreken wat er nodig is om veilig te kunnen reizen. Dat Digitale corona paspoort is het perfecte instrument, maar er is nu ook afgesproken dat verkeer over de grens mogelijk moet zijn zonder test of zo als het om twee groene landen gaat, dus landen met een echt lage infectiegraad. Dat zit er aan te komen, al loopt Nederland ondanks de snel dalende infectiecijfers nog steeds achter op veel andere landen die het nog beter doen.
Flix schreef:Gewoon die spuit erin; klaar.
Wel 2x. Let daar wel op.

Verder helder advies!
Peter Molog schreef:
ma 14 jun, 2021 17:54
Flix schreef:Gewoon die spuit erin; klaar.
Wel 2x. Let daar wel op. ...
Met Janssen maar 1x hoor.

Dus afhankelijk van het vaccin gewoon 1 of 2x die spuit erin; klaar!
willem.m schreef:
ma 14 jun, 2021 17:59
Met Janssen maar 1x hoor.
Klopt, die andere heet Jansen.
Jansen en Janssen.jpg
Jansen en Janssen.jpg (30.4 KiB) 5848 keer bekeken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jansen_en ... n_(Kuifje)

(sorry, kon het niet laten)
Maar volgens mij moet je wel erg je best doen om Jans(s)en te scoren.
Maar als je hier
viewtopic.php?f=47&t=29913#start
schrijft
fud0 schreef:
za 11 nov, 2017 20:25
Al vanaf 1960 wordt er getest hoe het weer te manipuleren. Er wordt nu al 20 jaar volop gesprayed en het weer wordt wel degelijk, vreselijk, georganiseerd of herorganiseerd door mensen die daar belang bij hebben.
Iig wordt er overduidelijk gesprayed.
wordt het leven wel lastig.
Ik ben afgelopen week door Duitsland gecrost (zit op dit moment in Görlitz, dus v.a. morgenvroeg Polen in) en zoals verwacht weinig ‘gedoe’. Af en toe vraagt een hotelletje je wat, en dan laat ik mijn vaccinatieboekje zien met 1x BioNTech/Pfizer (1x vanwege ooit doorgemaakte corona). Er wordt naar gekeken en dan maar ‘ja’ geschud. Terrassen en campings malen nergens om.
Oftewel: maak je niet druk. Want als de Duitsers al relaxt hiermee omgaan, zal het in Frankrijk of Italië en zo wel niet anders zijn.

Maar wel erin die prik; anders blijf maar lekker thuis; zonder vaccinaties blijft de wereld vwb corona, onveilig!
Flix schreef:
ma 14 jun, 2021 22:07
Oftewel: maak je niet druk. Want als de Duitsers al relaxt hiermee omgaan, zal het in Frankrijk of Italië en zo wel niet anders zijn.
Voor Italië kan ik dat zeker beamen. Met een antigeentest de grens over (geen controle) en fietsen maar.
Italië heeft dan ook behoorlijk lage infectiecijfers, flink lager dan Nederland. Ze prikken er ook enthousiast op los. Ik sprak laatst een collega die vertelde dat alle personeel in het onderwijs, van universiteit tot kinderopvang, verplicht gevaccineerd is. Wie niet wilde moet ander werk doen, en als dat er niet is geen salaris. Kortom, de vraag de komende tijd zal vaak niet zozeer zijn of andere landen veilig zijn, maar of Nederland veilig genoeg is als land van oorsprong. Prikken dus, en nog een beetje afstand houden en zo.
fud0 schreef:
zo 13 jun, 2021 22:02
... pcr-test ... uitslag krijg je dan (ook) op papier? ...
Voor wat mijn ervaring waard is:

Het gaat niet meevallen als je je aan de regels wilt houden. En niet alleen omdat die soms wel dagelijks veranderen.
Ik heb al heel wat pcr-testen gedaan maar de uitslagen kwamen na minstens 8 uur per e-mail binnen als certificaat/pdf-document. Bij testen na 12 uur (in de middag dus) kwamen de resultaten pas meer dan 24 uur later. Niet iets om ter plaatsen op te wachten.
Laatste keer terug naar Nederland vanuit Canada (half mei) was een negatieve uitslag van een antigeen-test, afgenomen op het vliegveld, voldoende. Die test (verplicht en afgenomen op het vliegveld) gaf binnen een half uur de uitslag en was bij navraag ook beschikbaar op papier. Hoewel dat dus geen Europese grensovergang betrof, is een test met een "geprinte uitslag" dus wel mogelijk maar zal sterk afhankelijk zijn van de test faciliteit.
Ook zul je in de buurt van grensovergangen moeten zoeken naar een test locatie.
Veel reacties hier gaan over het omzeilen van de regels "omdat de pakkans toch klein zou zijn". Zo goed mogelijk proberen om aan de regels te voldoen lijkt mij echter een betere manier van reizen. Gevaccineerd of ongevaccineerd.

Groet,
Tom.
Inderdaad, en vaak wordt ter plekke de moeite gedaan om het je makkelijk te maken. Zie bijvoorbeeld de tekst die ik op de site van een camping tegenkwam:
b) vor Ort sind dann alle 72 Stunden (gerechnet vom Datum des Anreisetests an) weitere Tests durchzuführen und an der Rezeption jeweils bis 16.00 Uhr vorzuzeigen. Diese können Sie als kostenlosen „Spucktest“ von der am Campingplatz angrenzenden Teststation durchführen lassen. Es empfiehlt sich, hier rechtzeitig Testtermine zu vereinbaren.
Bron: https://www.campingplatz-toenning.de/
(De camping iets verderop ziet trouwens leuker uit voor een fietser).

Maar als het zo georganiseerd wordt dan wordt het bijna lastiger de regels te omzeilen dan je aan de regels te houden.
Tom vds schreef:
wo 16 jun, 2021 00:42
Veel reacties hier gaan over het omzeilen van de regels "omdat de pakkans toch klein zou zijn". Zo goed mogelijk proberen om aan de regels te voldoen lijkt mij echter een betere manier van reizen. Gevaccineerd of ongevaccineerd.
Inderdaad, al stijg je hiermee niet in de pikorde van statusgevoelige wereldfietsers, die een cool en avontuurlijk imago koesteren en risico's bagatelliseren. Zoals deze topic starter, die begin mei vertrokken is en met veel hulp van mensen die hij onderweg tegenkomt plus een dosis geluk inmiddels al in Montenegro is beland. In Kotor schrijft hij: 'Leef je leven, het kan zomaar voorbij zijn. Wij nemen die boodschap die avond onbewust mee naar de kroeg. De gezelligheid in de bar, de muziek draait volop en het bier vloeit rijkelijk. Tot om 11 uur de muziek uit gaat en mensen langzaam naar huis vertrekken. Lopend door de smalle stegen richting het hostel, hoor ik ineens van achter een stel gesloten deuren muziek bonken. Ik bedenk me geen moment, trek de deur open en zie een stampvolle kroeg zich voor me openen. Als enige buitenlander in de kroeg, maar het was beregezellig en ook tamelijk laat toen ik uiteindelijk mijn hostel bereikte. Morgen wel weer fietsen was het plan, hopelijk willen de benen meewerken.'

Dat is toch wat anders dan een ‘solofietser in de buitenlucht’...

Tim1983 schreef:
wo 31 mar, 2021 15:07
En als solofietser in de buitenlucht, veel veiliger kan niet denk ik dan...
Dat Montenegro een bijzonder fietsland is, kan ik uit eigen ervaring beamen (zie hier en dan even scrollen). Als dit land in het nieuws komt, is er meestal iets gebeurd dat wij best wel bizar vinden, zoals het afgelopen najaar deze verre van virusvrije begrafenis van een geestelijke.



Ik ben nieuwsgierig genoeg om zijn blog met een zekere fascinatie te volgen. Hij lijkt het tij nu mee te hebben, maar er kunnen overal nog vervelende virusvarianten de kop opsteken, zoals nu weer in Engeland. Hopelijk bereikt deze ongevaccineerde wereldfietser gezond zijn eindbestemming, zonder virusverspreider te worden. Dan heeft hij wel geluk gehad.
Zowel het te onbezorgde gedrag van de fietser in Montenegro, als de te strak geregelde controle in Duitsland vind ik beangstigend. Ik hoop dankzij de massale vaccinaties ergens komende zomer een paar weken te kunnen fietszwerven zonder drukke plekken te bezoeken en zonder continue mijn gezondheidsstatus te laten controleren.