Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cote d'azur naar Rome? - Forum Wereldfietser

Cote d'azur naar Rome?

Ik ben van plan deze zomer van ongeveer 20 augustus tot 5 september samen met een vriend op reis te gaan.

De eerste planning was vanaf Rotterdam naar Berlijn te fietsen, maar we werden beiden ook erg enthousiast van het idee om langs de Côte d'Azur naar Rome te fietsen. Het idee is om dan de TGV naar Nice of Marseille te pakken en vanaf daar naar Rome te rijden en dan het vliegtuig terug te nemen.

Een eerste grove schatting is ongeveer 940km als we vanaf Marseille zouden gaan, 720km als we vanaf Nice zouden gaan.

Zijn dit haalbare afstanden? Moeten we dit überhaupt willen? :lol: Welke route zouden jullie doen in ons geval? Zijn er nog stukken die uitzonderlijk leuk zijn en waar we de route overheen moeten laten lopen?

Andere tips?

Ik ben mij ondertussen ook al aan het inlezen met sites zoals Europebicycletouring.com - French Riviera en praktischere zaken zoals de fiets mee in de trein binnen Europa.

We zijn allebei begin 30, redelijk fit en rijden waarschijnlijk met een vergelijkbare last als vorig jaar toen we een week kamperend door Nederland zijn gegaan. Ongeveer 50/60L op zijn fiets en 65/70L op mijn fiets met kampeerspullen zoals tent, slaapzak en kookgerei.

Afbeelding
Afbeelding
Zal dit jaar op deze fiets zijn met dan nog een rando + frametas

Addendum: Ja we zijn ons zeker bewust van het reisadvies voor Frankrijk. De hoop is dat dit in augustus beter is. Anders kunnen we altijd nog onze plannen over een andere boeg gooien.
Ook leuk om te lezen, ze fietsen van Nederland naar Zuid-Frankrijk en door naar Rome, ongetraind, op oude racefiets.
Veel plezier!
De filosofie van de heuvel: op de fiets naar Rome
by Ilja Leonard Pfeijffer

Rickie
Bedankt voor de tip. Zal eens kijken of die nog te vinden valt. :D

Voor het overzicht:
Afbeelding
Ik zou zeker niet alleen langs de kust fietsen, wordt heel eentonig.
Vanaf Lucca zou ik op Siena aanhouden, Pienza, Orvieto en kijk maar in gidsen wat daar de mooiste plaatsen zijn.
Sorano, Pitigliano, Bagnoregio, Radicofani, San Martino al Cimino, un mer a boire.
Callas, Grasse, Vence in Frankrijk
Er is zo veel.
Pak desnoods de Col de Tende mee.
Sorry, ik laat me gaan.
Leuke route! Vorig jaar nog een paar stukjes van gefietst, langs de Ligurische kust:

Afbeelding

Mij zou het wel moeite kosten op te schieten op die route. Veel teveel leuke plekjes en lekkere dingen onderweg. :D

Afbeelding
Poppink schreef:
ma 14 jun, 2021 00:09
Ik zou zeker niet alleen langs de kust fietsen, wordt heel eentonig.
Vanaf Lucca zou ik op Siena aanhouden, Pienza, Orvieto en kijk maar in gidsen wat daar de mooiste plaatsen zijn.
Sorano, Pitigliano, Bagnoregio, Radicofani, San Martino al Cimino, un mer a boire.
Callas, Grasse, Vence in Frankrijk
Er is zo veel.
Pak desnoods de Col de Tende mee.
Sorry, ik laat me gaan.
Oh nee hoor, een overdaad aan opties betekend meer smaken om uit te kiezen. :P

Ik zat hetzelfde al te denken. Voordeel in Frankrijk in die regio is dat er tegenwoordig schijnbaar een hoop fietspaden bij zijn gekomen, maar in Italië is landweggetjes pakken en de kleinere plaatsen in het binnenland aandoen waarschijnlijk leuker.
non-fixie schreef:
ma 14 jun, 2021 00:35
Leuke route! Vorig jaar nog een paar stukjes van gefietst, langs de Ligurische kust:

Afbeelding

Mij zou het wel moeite kosten op te schieten op die route. Veel teveel leuke plekjes en lekkere dingen onderweg. :D
Ah, met de Méral van mevrouw non-fixie zie ik. Leuk. :)

Ik denk ook dat we niet te lange dagen in het zadel moeten plannen, anders komen we nooit terug. Een paar rustdagen tussendoor is wel zo fijn én geeft een excuus om inderdaad de lokale lekkernijen te proberen.
Hallo mannen,

Wat een top plan.
Wellicht https://en.eurovelo.com/ kan jullie wat helpen. Er staan veel bekende routes door heel Europa met heel veel "Must See" locaties.
Groet :)
Paar dagen voor vertrek en het lijkt er op dat heel de Cote d'Azur last heeft van bosbranden. Het hele stuk tussen Marseille en Saint-Tropez heeft last van meerdere grote bosbranden en het Noorden van Italië heeft te maken met overstromingen.
Wij zijn dus de plannen aan het omgooien.

Nog steeds naar Marseille, maar we gaan nu via Andorra naar Barcelona fietsen. Zal voor vertrek de route die we gepland hebben staan delen. Iets meer bergen, maar ook een leuke route.

Wel heel erg vervelend voor de mensen die daar wonen. :cry:
Je kunt ook de Benjaminse-route tussen Barcelona en Béziers bestuderen voor een minder ambitieus alternatief dan via Andorra. Op de gelinkte site vind je ook de gpx-bestanden.
Langs de Middellandse Zee is in elk geval het traject tussen Nice (Grande Corniche) en Albenga de moeite waard. Fietspad langs de kust. Daarna wordt het lastiger. Vanaf La Spezia is het langs de kust hoofdzakelijk saai en druk, de Maremma uitgezonderd. Het binnenland is daar veel aantrekkelijker.
peter de rijk schreef:
wo 18 aug, 2021 13:46
Je kunt ook de Benjaminse-route tussen Barcelona en Béziers bestuderen voor een minder ambitieus alternatief dan via Andorra. Op de gelinkte site vind je ook de gpx-bestanden.
Bedankt voor de tip. Daar gaan we nog naar kijken. Een stukje bergen lijkt ons juist wel leuk en we hebben er 2 weken de tijd voor. Barcelona lijkt ook een goede optie voor de terugreis te zijn. Met de trein sluit je relatief snel weer aan op het Franse TGV netwerk en kan je in 11 uur weer thuis zijn.

Afbeelding
Marseille naar Barcelona - Komoot
Langs de Middellandse Zee is in elk geval het traject tussen Nice (Grande Corniche) en Albenga de moeite waard. Fietspad langs de kust. Daarna wordt het lastiger. Vanaf La Spezia is het langs de kust hoofdzakelijk saai en druk, de Maremma uitgezonderd. Het binnenland is daar veel aantrekkelijker.
Voor een volgende keer is dat zeker goed om te onthouden. We waren deze route van plan, welke inderdaad na La Spezia het binnenland in gaat.

Afbeelding
Tour Marseille naar Rome.
jaccow schreef:
wo 18 aug, 2021 14:45
Barcelona lijkt ook een goede optie voor de terugreis te zijn. Met de trein sluit je relatief snel weer aan op het Franse TGV netwerk en kan je in 11 uur weer thuis zijn.

[...]
Of vliegen met bijvoorbeeld Transavia, of een Flixbus met fietsenrek, of een aparte fietstransporteur en zelf vrijer zijn in de terugreis... mogelijkheden genoeg ;)

Veel plezier!
Ook deze route hebben we vast een stukje voor je verkend. :)

Carcassonne, twee maanden geleden:

Afbeelding

Veel plezier!
Klaar om te gaan. :D

Afbeelding
Wat doe je met de fietshoes als je gaat fietsen?

en veel plezier.
brbrbr schreef:
zo 22 aug, 2021 16:43
Wat doe je met de fietshoes als je gaat fietsen?

en veel plezier.
Die is met La Poste onderweg naar mijn hostel in Barcelona. ;)