Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk - huren met verschillend ophaal- en afleverpunt - Forum Wereldfietser

Frankrijk - huren met verschillend ophaal- en afleverpunt

Hallo iedereen,
Ik zocht hier even op, en algemeen via google, maar ik vind helemaal niks, of ik gebruik de juiste termen niet. Ik ben 2x dwars door Frankrijk gefietst met eigen fiets (en terug met de trein) maar deze zomer zou ik in Frankrijk van Nantes naar Poitiers willen fietsen met huurfietsen: ophalen in Nantes en afleveren in Poitiers. Maar ik vind geen enkele fietsverhuur waar je een verschillend ophaal- en afleverpunt kan ingeven. Dat lijkt me toch niet zo uitzonderlijk en moet toch makkelijk te vinden zijn? Heeft dat een specifieke naam dat ik niet ken en daarom geen zoekresultaten vind hiervoor?

Dank,
Peter
Ik denk toch dat je een beetje te optimistisch bent, want ik denk dat dit soort fietsenverhuur behoorlijk zeldzaam is, waar ook ter wereld.
Voor vrijwel alle Fransen is het ondenkbaar dat je überhaupt van de ene naar de andere stad zou fietsen, Oftewel: er is geen vraag naar zo'n product
Wat in NL 'normaal' is, is dat niet automatisch ook in Frankrijk... of in welk ander land dan ook. Fietsverhuur in Frankrijk is sowieso al vrij beperkt en vooral te vinden in gebieden met redelijk wat toerisme. Het aanbod bestaat dan ook nog vrijwel uitsluitend uit mountainbikes, daar VTT genoemd.
Zelfs bij autoverhuur is verhuur 'enkele reis' een zeldzaamheid in Frankrijk en in elk geval erg kostbaar.
Dat is vreemd aangezien ze zelf lange fietsroutes aanbieden via hun toeristische dienst, met verschillende begin- en eindpunten. Dat ze dit zelf niet doen kan ik begrijpen, maar een land met zoveel toerisme, en bvb fietsverhuur via oui, hun treinapp, zouden ze fietsen ook makkelijk kunnen terugtransporteren waar nodig.
https://nl.francevelotourisme.com/fietsroute
Is ook logisch dat zoiets niet aangeboden wordt hè. Vanuit het perspectief van een verhuurder: hoe verzeker je zo’n fiets, wat als ie niet terug komt? Ketting gebroken, belt de klant je dan om het op te lossen? Lekke band? Tas tussen de wielen en de klant breekt daardoor z’n botten? Om wat voor reden dan ook komt de klant tot halverwege, haal je dan de fiets op? Hoeveel schrijft zo’n fiets af, hoe gaat iemand ermee om? Wat zou een verhuur moeten kosten om de risico’s af te dekken, laat staan er nog wat aan te verdienen?

Niet te doen. Wat ik zou doen: koop een fiets op je startpunt, en verkoop hem aan de finish. (Of geef hem weg, stuur hem op naar huis, kan allemaal).
Of begin/eindig met een stukje OV.

Vanaf je eindpunt waar je de fietsen huurt met het OV naar je startpunt. Of huur ze op je beginpunt en ga vanaf het eindpunt weer met het OV naar je startpunt.
Het kan wel degelijk en wel bij https://paulette.bike/fr/.
Bij Paulette Bike kun je een Fiets huren in Nantes en die op een andere vestiging weer inleveren, alleen Poitiers staat er niet bij.
Maar misschien is er een ander bedrijf waar dit wel kan. Googel eens op "location vélo Nantes" en location vélo Poitiers, en kijk of je niet 2x hetzelfde bedrijf tegenkomt.
DaVinci schreef:
ma 14 jun, 2021 10:10
Het kan wel degelijk en wel bij https://paulette.bike/fr/.
Bij Paulette Bike kun je een Fiets huren in Nantes en die op een andere vestiging weer inleveren, alleen Poitiers staat er niet bij.
Maar misschien is er een ander bedrijf waar dit wel kan. Googel eens op "location vélo Nantes" en location vélo Poitiers, en kijk of je niet 2x hetzelfde bedrijf tegenkomt.
Waw, dank, dat is al heel wat. Limoges, Chateauroux of Montluçon zouden ook haalbaar zijn, maar staan ook niet op lijst. De punten liggen vooral langs de Atlantische kust en noord van de Pyreneeën tot Montpellier. Maar het geeft dus aan dat er mogelijkheden zijn. Ik ga hen eens contacteren, misschien kennen ze gelijkaardige verhuurders eerder in het binnenland.
  • 6
Je kunt een fiets huren in Nantes en op andere plaatsen langs de Loire weer inleveren. Google naar Loire a Velo.
Je kunt dus van Nantes fietsen naar Poitiers en vandaar de fiets meenemen in de trein naar Tours. Daar kun je dan de fiets weer inleveren. https://www.laloireavelofietsroute.nl/p ... -mn-fiets/
Let wel op. Het oude station van Tours is een kopstation. Veel doorgaande treinen, ook de TGV's stoppen op een station in de voorstad Saint-Pierre-des-Corps.
Het bestaat zelfs in Frankrijk.
Hier de info voor de Vélomaritime, de nieuwe kustroute (EuroVelo 4) tussen Duinkerken aan de Belgische grens en Brest in Bretagne:
La location "sur mesure", en one way
Idéale pour un voyage à vélo en itinérance, la location one way permet de louer un vélo à son point de départ (point fixe ou en livraison) et de le restituer à son point d'arrivée. Plusieurs prestataires proposent ce type de service sur La Vélomaritime, pensez à bien anticiper vos réservations. La plupart des prestataires propose la location de vélos classique et à assistance électrique ainsi que l'équipement (sacoches, casque...), précisez bien vos besoins lors de vos demandes.

Sur tout l'itinéraire ou les 3/4
Les Trouvillaises propose la livraison et la récupération de vélos sur tout l'itinéraire.
Vélo Emeraude à Saint-Malo et La Station du Vélo 59 à Dunkerque proposent la location de vélos pour réaliser le parcours Dunkerque <> Saint-Malo avec un retour possible au Mont-Saint-Michel.

En Bretagne / Normandie
‎En Normandie / Hauts-de-France‎

[+ een hele lijst verhuurders die op wat kortere afstand leveren]
https://www.lavelomaritime.fr/infos-pra ... er-un-velo

Als hulp is dit een ruwe vertaling met Google:
De "op maat gemaakte" verhuur, in één richting‎
‎Ideaal voor een fietstocht tijdens het ‎‎zwerven,‎‎met de enkele reis kunt u een fiets huren bij het startpunt (vast punt of levering) en deze terugbrengen naar het aankomstpunt. Verschillende dienstverleners bieden dit soort diensten aan op La Vélomaritime, vergeet niet om te anticiperen op uw reserveringen. De meeste aanbieders bieden de verhuur van klassieke fietsen en elektrische hulp, evenals uitrusting (fietstassen, helm ...), specificeer uw behoeften tijdens uw verzoeken.‎

Op de hele route of 3/4‎
‎Les Trouvillaises‎‎ biedt de levering en het herstel van fietsen over de hele route.‎
‎Vélo Emeraude in Saint-Malo‎‎ en ‎‎La Station du Vélo 59 in Dunkerque‎‎ bieden fietsverhuur om de ‎‎Dunkerque <> Saint-Malo route te maken met een mogelijke terugkeer naar Mont-Saint-Michel.‎

‎In Bretagne / Normandië‎
‎In Normandië / Hauts-de-France‎

[+ een hele lijst verhuurders die op wat kortere afstand leveren]
Dat zijn inderdaad goede berichten, en er lijken zowaar verschillende mogelijkheden in Frankrijk voor deze manier van huren te zijn.
Nu nog -de vaak wat weerbarstiger- praktijk; ik ben benieuwd.
Het zou leuk zijn als TS tzt van zich laat horen hoe e.e.a. uitpakte, en mogelijkerwijs wat tips aan anderen kan geven.
DaVinci schreef:
ma 14 jun, 2021 10:10
Het kan wel degelijk en wel bij https://paulette.bike/fr/.
Bij Paulette Bike kun je een Fiets huren in Nantes en die op een andere vestiging weer inleveren, alleen Poitiers staat er niet bij.
Maar misschien is er een ander bedrijf waar dit wel kan. Googel eens op "location vélo Nantes" en location vélo Poitiers, en kijk of je niet 2x hetzelfde bedrijf tegenkomt.
Ik heb hen gecontacteerd maar voor het ophalen van maximaal 12 fietsen in een andere plaats dan waar ze kantoren hebben vragen ze 800€.
Langs de Loire lijkt dit wel mogelijk. Zie hier: https://detoursdeloire.com/
Zij vermelden dit:

Prenez et déposez votre vélo où vous le souhaitez !
6 AGENCES ET 2 PARTENAIRES LE LONG DE
LA LOIRE À VÉLO
Deze Bicybags brengt / haalt fietsen op vele fietsroutes in Zuid-West-Frankrijk:
Vélodyssée - Nantes - Hendaye
Vélo Francette Saumur - La Rochelle
Flow Vélo - Thiviers - Rochefort
Tour de Gironde à vélo - Bordeaux – Saint Émilion – La Réole – Andernos les Bains – Le Verdon – Margaux
Loire à vélo - Saumur Nantes
Canal des 2 Mers à vélo - Royan -Toulouse
Lot Valley cycle route - Cahors - Damazan.

https://bicybags.com/en/bike-transport-price