Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weekje Frankrijk /Luxemburg - tips? - Forum Wereldfietser

weekje Frankrijk /Luxemburg - tips?

Hallo!

De zomer komt eraan, de coronacijfers zijn behoorlijk. Wij plannen een weekje te gaan fietsen over 2 weken.

Heeft iemand al fijne routes gedaan met kleine campings onderweg waar je niet noodzakelijk moet reserveren?
- In Frankrijk provincie Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine
- in Luxemburg

Reden waarom specifiek deze regio's: deze vereisen geen quarantaine bij aan-/ en terugkomst.
Nooit eerder op deze manier een verlofweekje gepland. 't is eens iets anders :)

vele groeten,
lise
Ik heb nog nooit een camping in Frankrijk gereserveerd en in deze tijd van het jaar ben ik menigmaal de enige gast geweest.
Het is in die regio's een stuk spannender of de camping al open is of nog wel bestaat dan of je moet reserveren, of zou door corona nu ineens alles anders zijn?
Interessant, ik snap het niet zo goed als je een PCR test van maximaal 72 uur oud moet hebben, geld dat dan voor grenspassage? Of altijd?

Verder kan je volgens mij altijd aanwaaien bij Franse campings.Ik heb daar weinig slechte ervaringen mee. Ik geloof tijdens een rit in april/mei van Nederland naar Spanje dat we 1x bij een camping aankwamen die er niet meer was, en 1x een camping die nog gesloten was.

Tip: Archies app en ook even melden als er fouten in staan, daar worden anderen dan weer gelukkig van.
Lise schreef:
za 12 jun, 2021 12:45

- In Frankrijk provincie Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine
- in Luxemburg

Reden waarom specifiek deze regio's: deze vereisen geen quarantaine bij aan-/ en terugkomst.
Woon je in Nederland? Dan vereist geen enkele Franse regio quarantaine bij terugkeer. Zolang Frankrijk voor Nederland nog oranje is, is er alleen een advies om in quarantaine te gaan.
peter de rijk schreef:
za 12 jun, 2021 13:35
Lise schreef:
za 12 jun, 2021 12:45

- In Frankrijk provincie Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine
- in Luxemburg

Reden waarom specifiek deze regio's: deze vereisen geen quarantaine bij aan-/ en terugkomst.
Woon je in Nederland? Dan vereist geen enkele Franse regio quarantaine bij terugkeer. Zolang Frankrijk voor Nederland nog oranje is, is er alleen een advies om in quarantaine te gaan.

Wij wonen in Leuven, als wij naar rode zones in frankrijk gaan moeten we in quarantaine (en die tijd/goesting hebben we niet)

Zijn er mensen die tips hebben voor leuke routes?
Wat wij fijn vinden : rustige banen, onverhard, zo veel mogelijk autovrij indien mogelijk.

dank!
Er zijn op meerdere plekken in Luxemburg oude spoortracés omgebouwd naar fietsroutes. Je kunt hier vast informatie over vinden als je even googelt. En knoop vervolgens in Brouter.de of een ander programma de stukken aan elkaar.
We hebben in juni 2018 o.a. gefietst in (het noorden van) Luxemburg. Dat beviel prima. Veel goede, nieuwe fietspaden maar ook buiten de fietspaden was er goed te fietsen, zeker op de wat kleinere wegen. Leuke kleine campings genoeg, reserveren was in juni niet nodig. Wat opviel ten opzichte van België en Duitsland, weinig tot geen winkels in de dorpen. Wel enkele grote winkelcentra in het niets.

In 2019 waren we in het noorden van Frankrijk. Daar is vooral het probleem dat er weinig campings, winkels e.d. meer over zijn.
De kleine camping municipal lijkt bijna uitgestorven. Reserveren was niet nodig maar wel controleren of de camping nog bestaat.
M&A schreef:
do 17 jun, 2021 10:13
We hebben in juni 2018 o.a. gefietst in (het noorden van) Luxemburg. Dat beviel prima. Veel goede, nieuwe fietspaden maar ook buiten de fietspaden was er goed te fietsen, zeker op de wat kleinere wegen.
Zeker, maar mijd vooral de wat grotere wegen want de Luxemburgers scheuren daar als gekken (tenzij er toevallig een flitspaal staat). Ze zijn rijk, de benzine is er spotgoedkoop en ze hebben allemaal een overbemeten bolide à la Max Verstappen, en dat zul je weten ook.
peter de rijk schreef:
do 17 jun, 2021 14:12
Zeker, maar mijd vooral de wat grotere wegen want de Luxemburgers scheuren daar als gekken (tenzij er toevallig een flitspaal staat). Ze zijn rijk, de benzine is er spotgoedkoop en ze hebben allemaal een overbemeten bolide à la Max Verstappen, en dat zul je weten ook.
Ik heb in 2019 en 2020 een aantal dagen in Luxemburg gefietst. Ik herken jouw woorden 'als gekken scheuren' niet. Integendeel: ik vond dat men netjes reed, ook op doorgaande wegen, en goed rekening hield met mij als fietser. (In Nederland daarentegen maak ik geregeld mee dat automobilisten hard op je af komen rijden en weinig afstand houden.) En dat van die 'overbemeten bolide' is niet relevant, want dat zegt niets over veilig rijgedrag, en mogelijk meer over jouw persoonlijke afkeer van zulke auto's.
peter de rijk schreef:
do 17 jun, 2021 14:12
M&A schreef:
do 17 jun, 2021 10:13
We hebben in juni 2018 o.a. gefietst in (het noorden van) Luxemburg. Dat beviel prima. Veel goede, nieuwe fietspaden maar ook buiten de fietspaden was er goed te fietsen, zeker op de wat kleinere wegen.
Zeker, maar mijd vooral de wat grotere wegen want de Luxemburgers scheuren daar als gekken (tenzij er toevallig een flitspaal staat). Ze zijn rijk, de benzine is er spotgoedkoop en ze hebben allemaal een overbemeten bolide à la Max Verstappen, en dat zul je weten ook.
We hebben ons een paar keer op grotere wegen gewaagd. Het viel mee met het langscheuren maar misschien kwam dat omdat we een fietskar met kind bij ons hadden. Dat van de overbemeten bolides is herkenbaar. Elk dorp van niks had tenminste één grote autodealer, maar geen bakker of café dus :roll:

Wij hadden de fietskaart van het letzebuerger velos initiativ (1 : 100.000). daar stond alles op wat nodig was om zelf routes te maken, alleen geen campings.
willem.m schreef:
do 17 jun, 2021 14:26
peter de rijk schreef:
do 17 jun, 2021 14:12
Zeker, maar mijd vooral de wat grotere wegen want de Luxemburgers scheuren daar als gekken (tenzij er toevallig een flitspaal staat). Ze zijn rijk, de benzine is er spotgoedkoop en ze hebben allemaal een overbemeten bolide à la Max Verstappen, en dat zul je weten ook.
Ik heb in 2019 en 2020 een aantal dagen in Luxemburg gefietst. Ik herken jouw woorden 'als gekken scheuren' niet. Integendeel: ik vond dat men netjes reed, ook op doorgaande wegen, en goed rekening hield met mij als fietser. (In Nederland daarentegen maak ik geregeld mee dat automobilisten hard op je af komen rijden en weinig afstand houden.) En dat van die 'overbemeten bolide' is niet relevant, want dat zegt niets over veilig rijgedrag, en mogelijk meer over jouw persoonlijke afkeer van zulke auto's.
Lees erin wat je wilt, Willem! (hint: ironie, hyperbool.) Oftewel, ik vind overbemeten bolides gewoon leuker klinken dan "auto's waarvan de motor meer vermogen heeft dan strikt noodzakelijk om in het verkeer mee te komen". Echt, van mij mag iedereen in een Maserati rijden (leuk om naar te kijken tenslotte), zolang ze niet overdreven snel met onnodig veel dB's optrekken en inhaalcapriolen uithalen. Want dat geeft geluidhinder en is gevaarlijk. En dat zag ik dus in Luxemburg regelmatig, net als in Wallonië trouwens.
Ok. Ik heb zelf een enorme hekel aan lawaaibakken, of dat nou zulke auto's, motoren, scooters, bladblazers of dronken mensen zijn.