Additionally, paste this code immediately after the opening tag: European Divide Trail - Forum Wereldfietser

European Divide Trail

Wow: een nieuwe uitdaging.

Een route waar ik al lang van droom en ook wel eens het idee heb gehad om deze samen te stellen is nu beschikbaar. De Europese tegenhanger van de Great Divide: vanuit Noorwegen in 7600 km naar Portugal met 65% onverhard.

Andy Cox heeft gewoon even 3 jaar de tijd genomen om deze route samen te stellen.

Heel veel zin in!!!!

https://bikepacking.com/routes/european-divide-trail/
Wow, die is wel gaaf zeg!
Zeker gaaf! Ik zag hem ook al voorbij komen op bikepacking.com, voor de volledigheid hier ook nog de officiële website:

https://europeandividetrail.com/

Dat eerste stukje tekst op die site, het kopje "the Philosophy", spreekt mij ook erg aan.
The idea came to me from riding some of the more established bikepacking routes and finding them too technically and physically challenging for long term, long distance travel.
Technisch uitdagende routes met erg veel op en af zijn ook leuk natuurlijk, maar een route puur gericht op grote afstanden afleggen trekt mij misschien nog wel meer.
Nou, dat het fietsbaar is voor gewone mensen met bagage op de fiets ondanks dat het voornamelijk onverharde wegen zijn, dat spreekt me wel aan.
Misschien eerst eens een stukje proberen vanaf Bad Pyrmont om te zien wat hij zo uitgekozen heeft.
Zo zie je maar weer dat zelfbedachte routes heel gaaf zijn. Hopelijk inspireert dit tot meer mooie zelfbedachte langeafstandroutes dwars door Europa.
Hoezo willem, alle routes zijn toch een keer 'zelfbedacht'?
En als je deze EDT volgt, fiets je toch ook geen 'zelfbedachte' route meer?
Flix schreef:
ma 31 mei, 2021 12:30
Hoezo willem, alle routes zijn toch een keer 'zelfbedacht'?
En als je deze EDT volgt, fiets je toch ook geen 'zelfbedachte' route meer?
Sorry, maar ik heb geen tijd om dit uit te leggen.
Gaaf hoor, dit is toch wel 1 van mijn ultieme fietstochten, om heel europa van noord naar zuid te doorkruisen... :)
Marc Dirkx schreef:
zo 30 mei, 2021 21:39
Wow: een nieuwe uitdaging.

Een route waar ik al lang van droom en ook wel eens het idee heb gehad om deze samen te stellen is nu beschikbaar. De Europese tegenhanger van de Great Divide: vanuit Noorwegen in 7600 km naar Portugal met 65% onverhard.

Andy Cox heeft gewoon even 3 jaar de tijd genomen om deze route samen te stellen.

Heel veel zin in!!!!

https://bikepacking.com/routes/european-divide-trail/

Ik was al een tijdje aan het wachten op de release van zijn route. In september fiets ik o.a. een stuk van zijn route in Spanje. En ergens in de toekomst 3-4 maanden verlof nemen dan maar.....

Op insta kun je Andy Cox volgen op https://instagram.com/doubletrackfanati ... =copy_link
Heel tof...vervoer lijkt me nog wel een ding. En dan bedoel ik niet de fietsroute :wink:
Of schrijft hij daar ook iets over?
LHTJoost schreef:
ma 31 mei, 2021 17:53
Vervoer lijkt me nog wel een ding.
Van/naar Portugal is niet zo'n probleem, de noordpunt lijkt me meer uitdaging (-:
LHTJoost schreef:
ma 31 mei, 2021 17:53
Heel tof...vervoer lijkt me nog wel een ding. En dan bedoel ik niet de fietsroute :wink:
Of schrijft hij daar ook iets over?
Gewoon via de Noorse westkust naar het startpunt fietsen, heb je meteen een mooie aanloop.

Als saaie optie lijk je te kunnen vliegen op Kirkenes, dat ligt vlak bij de start.
Ik ben wel benieuwd wat zijn overwegingen zijn geweest voor het start en eindpunt. Noordkaap en Gibraltar waren waarschijnlijk te mainstream. Wel een pre dat de route zowel noord-zuid als zuid-noord kan.

Ik begrijp dat de routes alleen via Komoot beschikbaar zijn. Iemand al een poging gedaan (delen) te downloaden: neem aan dat dat kan?
Marc Dirkx schreef:
di 01 jun, 2021 08:20
Ik ben wel benieuwd wat zijn overwegingen zijn geweest voor het start en eindpunt. Noordkaap en Gibraltar waren waarschijnlijk te mainstream. Wel een pre dat de route zowel noord-zuid als zuid-noord kan.

Ik begrijp dat de routes alleen via Komoot beschikbaar zijn. Iemand al een poging gedaan (delen) te downloaden: neem aan dat dat kan?
Hoi Marc,

Je kunt gewoon vanuit komoot de GPX data exporteren/downloaden.

gr,
Patrick
Dat is wel per stukje. Is iemand al een bestand van de hele route tegen gekomen?
Als je wil kan ik ook het GPX-bestand mailen.
Overigens vind ik Ëuropean Divide Trail een verwarrende benaming, want wat wordt hier gescheiden? Het water links en rechts van de trail komt uiteindelijk allemaal in de Atlantische Oceaan terecht.
Bert van Sprang schreef:
di 01 jun, 2021 14:17
Overigens vind ik Ëuropean Divide Trail een verwarrende benaming, want wat wordt hier gescheiden? Het water links en rechts van de trail komt uiteindelijk allemaal in de Atlantische Oceaan terecht.
Ik vermoed dat de bedenker er óf niet goed over heeft nagedacht óf het gewoon lekker vond klinken. Of allebei.

Ik ga vanavond denk ik maar eens de Meierij Divide Trail rijden. 😉
Bert van Sprang schreef:
di 01 jun, 2021 14:17
Overigens vind ik Ëuropean Divide Trail een verwarrende benaming, want wat wordt hier gescheiden? Het water links en rechts van de trail komt uiteindelijk allemaal in de Atlantische Oceaan terecht.
Van de officiële site:
‘Divide’ is a popular choice of name for a long distance bikepacking route, and while this doesn’t follow any continental divide, however it does cross many cultural, political, economic and environmental divides in its crossings of Europe. Weaving the history of this varied land into the journey, to try to dispell the reality of the international borders, to create an adventurous route with a European style to it, from the far northeast to the far southwest and many points in-between.
(Ondanks die uitleg blijf ik de term 'divide' semantisch gezien vreemd vinden. Ik vermoed dat men die uitleg pas later heeft bedacht omdat de term zo lekker bekt. Sowieso krijg ik een dubbel gevoel bij Bikepacking.com. Ik vind de opzet, look & feel, de foto's e.d. echt heel erg inspirerend, maar krijg jeuk bij het jargon in sommige artikelen (epic, adventurous, remote e.d..)