Additionally, paste this code immediately after the opening tag: European Divide Trail - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

European Divide Trail

willem.m schreef:krijg jeuk bij het jargon in sommige artikelen (epic, adventurous, remote e.d..)

+ 1
willem.m schreef:
di 01 jun, 2021 16:32
(Ondanks die uitleg blijf ik de term 'divide' semantisch gezien vreemd vinden. Ik vermoed dat men die uitleg pas later heeft bedacht omdat de term zo lekker bekt. Sowieso krijg ik een dubbel gevoel bij Bikepacking.com. Ik vind de opzet, look & feel, de foto's e.d. echt heel erg inspirerend, maar krijg jeuk bij het jargon in sommige artikelen (epic, adventurous, remote e.d..)
Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar, want bikepacking.com zijn niet de makers van deze route. En hebben dus ook de naam niet bedacht. Zij pikken hooguit een graantje mee dankzij het werk dat iemand anders verzet heeft om deze route te maken.

Maar laat dit draadje over de European Divide gaan, niet over bikepacking.com.
Je hebt gelijk.
Echt smullen dit!
Ik ben een reis van 9 weken in de USA aan het plannen, maar deze URL doet dat plan wankelen!

Wat een gave foto's en wat een gave trip!
Wel interessant, maar nogal opgeblazen taalgebruik, en Komoot beschriijft het wel heel fantasievol.
'through the patchwork of farmland, woodland, heathlands and grasslands of Central Europe,'
Ik vind Hamburg- Hanover- Keulen en dan links van Karslruhe Franrijk rijden niet echt Centraal Europa, dan verwacht ik een stuk Polen ofzo, anders door Tsjechie.
Dus leuk initiatief, en zeker als het geen technische trails zijn ben ik benieuwd hoever je zou komen op 42 mm banden en een alround vakantiefiets! Want mooie routes zijn er nooit genoeg.
Inmiddels ben ik 5 weken onderweg op de EDT richting zuid-noord en ben bijna halverwege mijn verlof van 3 maanden en een beetje. Geprikkeld om ons continent te doorkruisen over een mooie onverharde route was de aanleiding hem te gaan fietsen. Tot nu toe is het één groot avontuur waar ik erg van geniet maar wel één met z’n ups en downs. Belangrijkste in dit topic is dat het ondanks de voorkeur van de maker voor ‘doubletracks’ het een zware en ruige route is. Grofweg is 40% verhard, 55% mooie gravel en (waarschijnlijk minder dan) 5% stijl en rotsige single/double track met soms zware stukken hike-a-bike. Die laatste categorie bepaald natuurlijk de zwaarte van de route. Her en der zitten er ook fouten in de route (zowel Komoot als de gpx) waardoor terug rijden/lopen soms de enige optie is. Goed dagelijks de kaarten bestuderen is een must en dan nog zal je af en toe een stukje terug moeten. Dus af en toe wat schakelen tussen de ruige EDT of een lichtere asfalt variant afhankelijk van de gesteldheid van de benen op dat moment. Van de EDT fietsers die ik ontmoet doen de meesten hun eigen variant en neemt men de vrijheid de route naar eigen kunnen en mogelijkheden in te vullen. Het advies dat ik zeker zou willen geven is dat een lichtgewicht uitrusting een absoluut voordeel is en die de beklimmingen en hike-a-bikes een stuk draagbaarder maken. Mocht je meer willen lezen over mijn ervaringen dan verwijs ik naar mijn blog:
https://www.polarsteps.com/MartijnRaap ... trail-2022
PS Ik ben reizende dus ik ben beperkt in mijn online aandacht.
Leuk om te zien en te lezen!

Goede reis verder en ik blijf je foto's en verslagen volgen (-:
Zeurpunt: het is een knap stuk werk, maar de route volgt geen waterscheiding en zeker geen Europese waterscheiding.
In de atlas over vooroordelen kun je lezen hoe je Europa op twintig manieren op kunt delen (in de bijlage 8 voorbeelden). Blijkbaar is er een 21e manier: de EDT. Als ‘bouwer’ van de Dutch Divide (en op die naam val ook van alles af te dingen) weet ik hoeveel werk het kost om 1000 km route te maken en niet te vergeten te onderhouden.

Ik vind het geweldig dat ie er is de EDT en Martijn ik lees t.z.t. graag meer ervaringen.

Bijlagen

HenkS schreef:
ma 16 mei, 2022 14:20
Zeurpunt: het is een knap stuk werk, maar de route volgt geen waterscheiding en zeker geen Europese waterscheiding.
De route volgt wel meer dingen niet. De route volgt bijvoorbeeld ook niet de Amsterdamse metrolijn 50. Maar ter verdediging van de route, de route claimt dan ook nergens de Amsterdamse metrolijn 50 te volgen. Een waterscheiding trouwens ook niet...

Wat de route wel volgt is keurig uitgelegd op de officiële website!
De route zorgt hoogstens voor een 'divide' op het forum. 😉
Marc Dirkx schreef:
vr 20 mei, 2022 00:05
Als ‘bouwer’ van de Dutch Divide (en op die naam val ook van alles af te dingen) weet ik hoeveel werk het kost om 1000 km route te maken en niet te vergeten te onderhouden.
Als ik diverse verhalen over de EDT op dit forum, over sjouwen met fietsen over onevenredig heftige rotspaden, lees lijkt het alsof er een aantal manco's in zitten die er maar niet uitgehaald worden.
Ach, als met een stukje sjouwen de rest van een weg kilometers lang een fraai stuk fietsen oplevert dan kan het een prima investering zijn. Natuurlijk is het niet iets voor iedereen die na twee keer met Reitsma en twee keer met Benjaminse in een boekje op de stuurtas geknoopt heeft gefietst.

Niet je fiets dusdanig vol hangen met spullen dat je eerst de bepakking moet tillen en daarna de fiets kan wel helpen om de moraal langer hoog te houden ;)

Maar ja, ook kan bijvoorbeeld wekenlang regen in de weken vooraf het zo anders maken.

Die verhoudingen fietsen versus lopen kunnen zo onder andere per hoeveelheid bagage, per weersomstandigheden, per gebruikte fiets, per mountainbike techniek van fietser verschillen. Ook in beleving.

En anders kun je je altijd nog tot asfaltwegen beperken..

(-:
Ik vond het verhaal van forumgebruiker bdr laatst niet echt voor meerdere uitleg vatbaar hoor. De route was gewoon niet zo als hij door de maker gepresenteerd was. Over dat presenteren gaat het. Als je bij alpine- of langlaufskieën of bij bergwandelen een blauwe piste uitzet en het blijkt een zwarte te zijn dan krijg je ook opmerkingen.
Ach, een Surly Krampus is geen Surly Cross-Check, 6 kleurrijke Ortliebs zijn geen ultralichte bikepacking setup, 6 weken regen is niet 6 weken droogte en Henk & Ingrid zijn geen Tom Pidcock & Pauline Ferrand-Prévot...

Ik weet niet of forummember bdr het anders zou hebben ervaren op een andere fiets in een ander seizoen met minder bagage?

Maar als de route is uitgezet op een Krampus met 29x3.0 (75-622) met 10 kilo bagage en anders wordt ervaren door iemand met een Cross-Check 28x1.5 (38-622) met 25 kilo bagage, dan kan ik me dat zomaar voorstellen.
Dat er soms geen hout van een track klopt levert wel leukere verhalen en dus 'advertentiewaarde' op. Bovendien is een beetje 'avontuur' juist leuk ter afwisseling van het soms saaie (kantoor)leven. Dus waar gaat het over...
Goed om te weten is dat de route door 1 persoon is gemaakt. Voor de langste bikepacking.com route (ter wereld?!) is dat natuurlijk niet te doen. De GDMR in de VS is een flink ontwikkelde route met inmiddels een hele organisatie erachter. De volgende stap is dat iemand zich opwerpt om de EDT beter te organiseren om er een betrouwbaarder route van te maken. Al fietsende probeer ik een modus te bedenken hoe deze route beter te maken. Het ideaalst naar mijn mening is als lokale partijen verantwoordelijk zijn voor de route en ook eventuele veranderingen kunnen doorvoeren. Ik filosofeer maar wat. De route zo laten en interpreteerbaar maken door de rijders is ook een optie. Door de zwaarte en de (vaak) beperkte tijd van de rijder is het vaak logisch om af en toe een stukje ‘af te snijden’ of wat minder ‘off road’ of hms te pakken.
Is dat niet eerder een probleem van een gebrek aan feedback?
Als de maker op z’n eentje zo’n route samenstelt gaat er op zo’n afstand altijd wel ergens iets fout.
Hij heeft de route onmogelijk in elk seizoen gereden bijvoorbeeld.
Als anderen de route dan narijden en er gaat iets mis(weg afgesloten bvb) moet er feedback gegeven worden om dit op te kunnen lossen. Maar velen doen een omweg en pikken verder weer aan maar daar is de maker niet wijzer van geworden.

Andere problemen kunnen zeker ook meespelen..
Een onverharde route verandert onder je handen. Ik heb een paar onverharde routes in Nederland gemaakt. Allemaal korter dan 200km. Verharde wegen liggen er voor altijd en zijn hooguit tijdens werkzaamheden een tijdje afgesloten. Onverharde routes wijzigen continu. Er gaan stukjes dicht, er worden stukjes verhard, er worden stukjes omgelegd. Zo'n route in standhouden lukt alleen als de maker feedback van de rijders krijgt en deze wil verwerken.
Het handigst is om commentaar via Komoot te geven. Hier kunnen ook anderen je commentaar zien. Echter ik heb nooit feed-back gekregen op mijn comments dus weet niet of het wel door komt. Verder weet ik ook niet of het de intentie van de maker er actief mee bezig te zijn en de route perfect te maken. Mogelijk dat hij het wel best vindt hoe de route nu is en de verantwoordelijkheid graag doorspeelt naar anderen…