Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen bij StaatsBosBeheer - Forum Wereldfietser

kamperen bij StaatsBosBeheer

Onder het kamperen op Natuurkampeerterreinen vallen ook de terreinen van SBB.
Op de site van SBB staat nog steeds dat "op de bonnefooi" aankomen niet werkt.

De mailwisseling tot nu toe.

Klopt het als ik met fiets en tent wil kamperen op terreinen van SBB, dat niet kan?
Ik lees op de site: trekkersveld gesloten, op de bonnefooi aankomen kan niet.
Voor de fietser die aan het eind van de dag besluit waar hij/zij wil kamperen is een terrein van SBB een no-go area lees ik.
Lees ik dat goed?

Met vriendelijke groet


Binnen een paar minuten een automatisch antwoord.



Beste gast,



Hartelijk dank voor je email.



Momenteel is het erg druk, we streven ernaar binnen 5 werkdagen je vraag te beantwoorden.

Op de website www.logerenbijdeboswachter.nl staat de huidige beschikbaarheid, deze klopt. Mails met vragen over de beschikbaarheid worden niet beantwoord.


Wordt vervolgd.
Dit was in het begin van dit jaar al bekend
Ik heb mij af gelopen jaar aan gemeld bij de NTKC(hebben helaas nu een leden stop)
Daar kan als trekker altijd terecht,voor 1 nacht
Net als vorig jaar is dit het beleid van SBB.
Kort van te voren reserveren (dag van te voren of in de morgen)en dan geen voorkeur opgeven voor een plek, is als er plek is geen probleem.
Hoogseizoen op de eilanden zal niet gaan. Begin januari kon je al reserveren, Vlieland zat binnen een uur vol.
Als dat er staat ben ik wel benieuwd wat je hoopt te horen anders dan, "ja dat lees je goed"
Misschien was het interessanter geweest om te vragen of ze nog plannen hebben dit te versoepelen...
Ik heb tijdens de middagpauze (rond 14 of zo) bij een staatsbosbeheercamping gereserveerd voor diezelfde nacht. (Tarief is alleen niet echt leuk meer). Met het versoepelen van de maatregelen zou je verwachten dat de trekkersveldjes weer open gaan (volgens mij is er nooit echt een goede reden geweest om die te sluiten, geen enkele andere camping heeft dat gedaan).
Je kunt inderdaad terwijl je onderweg bent kijken of er voor de komende nacht nog plek is op een SBB camping en vervolgens reserveren. Voor deze verplichte reservering rekent SBB € 2,50!!

Met alle versoepelingen die aangekondigd zijn zou je inderdaad hopen dat de trekkersveldjes ook weer open gaan. Het begint er helaas op te lijken dat SBB trekkers liever niet meer heeft. Het wordt allemaal een stuk commerciëler. De tarieven zijn flink omhoog gegaan en niet rendabele terreinen worden gesloten, zoals al weer een paar jaar terug De Witrijt bij Bergeijk. Dat het verlies dat geleden werd bij De Witrijt ruimschoots goed gemaakt wordt door andere terreinen zoals bijv. op de Waddeneilanden doet er blijkbaar niet toe.

Overigens zijn de SBB terreinen niet de enige terreinen uit het Groene Boekje waarbij je vooraf moet reserveren: ook bij o.a. camping De Slangenborg in Sellingen en Quadenoord in Renkum (met sinds dit jaar een nieuwe beheerder) moet je nu vooraf reserveren en betalen!
Vanwaar de uitroeptekens?!!
Als trekker blijf je vaak maar één nacht. Dan vind ik die € 2,50 voor een verplichte reservering veel. Het gehele boekingssysteem is geautomatiseerd. Natuurlijk kost zo'n systeem ook geld en kies je er zelf voor om op een SBB terrein te overnachten. In de 'voor-corona-tijd' regelde je alles ter plekke bij de aanmeldzuil, zonder die extra kosten.
Ik heb in het afgelopen jaar bij 4 verschillende SBB kampings geslapen: Borger (Drenthe), De Lange Paal (Vlieland), Terschelling-West (Terschelling) en De Middelpolle (Ameland).

3 daarvan had ik inderdaad van te voren gereserveerd. En dat vind ik eigenlijk helemaal niet leuk want het verminderd voor mij ook de spontaniteit en onverwachtse lol. Als ik een tripje toch al verder vooruit plan, vind ik het niet erg.

Bij 1 (Borger) was ik aan komen waaien en ik heb gewoon heel vriendelijk aan de boswachter gevraagd (was ter plaatse) of ik een nachtje mocht blijven. Wat waarschijnlijk hielp is dat ik wandelend aankwam ivm een meerdaagse wandeltocht, er waren geen alternatieven dichtbij en het werd al donker. Ze was zo vriendelijk om dat toe te staan, ze heeft mijn email adres genoteerd en een paar dagen later kreeg ik een email met een betaalverzoek.

Ik vind de prijzen ook hoog en de campings qua opzet niet altijd fantastisch. Bij Borger staan er rondom veel bomen waardoor je veel schaduw hebt en 's ochtends en 's avonds weinig zon. Op Vlieland en Terschelling zijn het vooral grote velden, daar is niet veel spannends aan. Die op Ameland is tot zover mijn favoriet denk ik want daar zijn wel veel leuke speelse plekjes met veel bossages en privacy. Alle locaties zijn op zich wel top: erg rustig gelegen, geen drukke wegen in de buurt, en midden in de natuur. Sanitair ziet er op zich ook prima uit.

Vind het nog steeds jammer dat de paalcampings weg zijn. Vrees dat SBB een beetje slachtoffer wordt dat ook semi-overheidsorganisaties steeds meer zelf de broek moeten ophouden, en daardoor op zoek gaan naar verdienmodellen.
mrboot schreef:
ma 31 mei, 2021 09:01
Ik heb in het afgelopen jaar bij 4...
Je hebt het over de afgelopen 4 jaar maar de vraag van TS gaat over Corona-tijd volgens mij.
LHTJoost schreef:
ma 31 mei, 2021 12:17
mrboot schreef:
ma 31 mei, 2021 09:01
Ik heb in het afgelopen jaar bij 4...
Je hebt het over de afgelopen 4 jaar maar de vraag van TS gaat over Corona-tijd volgens mij.
Er staat afgelopen jaar op 4 kampeerterreinen 😉
jony schreef:
ma 31 mei, 2021 17:11
LHTJoost schreef:
ma 31 mei, 2021 12:17
mrboot schreef:
ma 31 mei, 2021 09:01
Ik heb in het afgelopen jaar bij 4...
Je hebt het over de afgelopen 4 jaar maar de vraag van TS gaat over Corona-tijd volgens mij.
Er staat afgelopen jaar op 4 kampeerterreinen 😉
sorry :oops:
mrboot schreef:
ma 31 mei, 2021 09:01


Vind het nog steeds jammer dat de paalcampings weg zijn. Vrees dat SBB een beetje slachtoffer wordt dat ook semi-overheidsorganisaties steeds meer zelf de broek moeten ophouden, en daardoor op zoek gaan naar verdienmodellen.
In de bossen bij Zeist heb ik een keer bij een Paalcamping gestaan. Het idee sprak mij erg aan en zonder reserveren etc.
Het is bij een keer gebleven, zelden zo’n uitgeleefde, smerige plek meegemaakt, of je op een vuilnisbelt stond.
Er was wel smorgens een meneer in uniform die betrokken was bij de camping, maar hij lette alleen op het aantal personen dat er overnachtte, niet op troep.