Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuiderzeeroute - Forum Wereldfietser

Zuiderzeeroute

Nu we toch nog (hopelijk heel) even aan grenzen gebonden zijn met fietsen, wil ik de Zuiderzeeroute gaan fietsen. Ik heb een week, en rij een kilometer of 80 per dag, dus ruimte om hier en daar af te wijken van de route.
Zijn er misschien mensen met tips over wat ik niet mag overslaan?

En kennen mensen leuke kleine campings waar ik mijn tentje kan opslaan? Hoe primitiever, hoe beter wat mij betreft!
Ik heb deze een paar jaar geleden gefietst en buiten het stuk van Medemblik tot Stavoren (over de afsluitdijk) is de hele route een paradepaardje.

Zelf heb ik toen de auto in Baarn geparkeerd (bij het treinstation, gratis) en heb de volgende campings gebruikt (beide bevielen me):

Camping in Medemblik -
https://www.google.com/maps/place/Arado ... NuVlJSUkFC

Camping in Zwartsluis - https://www.google.com/maps/place/Stand ... d6.0756544

Let erop dat op zondag deze veerboot pas laat open gaat, ik kon toen terug naar Zwartsluit fietsen en de brug in Hasselt pakken - https://www.google.com/maps/place/Veerd ... d6.0406249
Dank je! Gelukkig kan de afsluitdijk op dit moment met de bus, dus dat scheelt :-)

Ik zat te denken om ook de Zaanse Schans aan te doen, is vast lekker rustig nu.
Leuk idee, ik vond zelf het stukje vanuit Amsterdam naar Volendam ook erg mooi.
De Uitdammerdijk is afgesloten. Er is wel een omleiding aangegeven, langs Ransdorp. Blijft jammer dat je een stuk langs het water mist
Dan zou ik in het Friese gedeelte de steden Workum, Hindeloopen en Sloten niet overslaan. Vooral Sloten is erg klein, maar ook heel mooi. Verder in het Zuidwesten van Fryslân Gaasterland. Het heuvelachtige landschap is te danken aan de laatste ijstijd.

Ook een mooie plaats, maar wel wat van je route af, is Kampen. In het plaatsje Zalk is een klein kampeerterrein midden in het dorp. Erg leuk. Je kunt er vanuit Kampen naar toe fietsen langs de IJssel. Weet niet of je de Polders mee wilt nemen anders zou je daarna door de Veluwe kunnen fietsen richting Amersfoort (ook een erg mooie stad).

Anno
In Zalk (omgeving Zwolle) is een prachtig plekje in het dorp vlakbij de kerktoren.
Sorry, ik was te snel. Deze camping wordt hiervoor ook al genoemd, maar ik vind het zo'n mooi plekje.
Fytsreizger schreef:
wo 26 mei, 2021 08:33


Ook een mooie plaats, maar wel wat van je route af, is Kampen. In het plaatsje Zalk is een klein kampeerterrein midden in het dorp. Erg leuk. Je kunt er vanuit Kampen naar toe fietsen langs de IJssel. Weet niet of je de Polders mee wilt nemen anders zou je daarna door de Veluwe kunnen fietsen richting Amersfoort (ook een erg mooie stad).

Anno
Dank voor de tips!
Kampen en Amersfoort had ik inderdaad ook in gedachten. Bij Kampen richting Flevoland en dan bij Zeewolde terugsteken richting Amersfoort en een stukje Utrechtse Heuvelrug.
Dat kampeerterrein in Zalk ga ik zeker eens opzoeken.
De stadjes Monnickendam, Edam, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Mooie, overzichtelijke en echt oude handels-/vissersstadjes.
Wij gaan dit jaar ook die kant op, maar vermijden bus en afsluitdijk door via Texel en Vlieland van Den Helder naar harlingen te gaan. Kost wat meer tijd, maar we hebben vier weken (en vertrekken zaterdag a.s.)
Polling schreef:
wo 26 mei, 2021 17:55
De stadjes Monnickendam, Edam, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Mooie, overzichtelijke en echt oude handels-/vissersstadjes.
Wij gaan dit jaar ook die kant op, maar vermijden bus en afsluitdijk door via Texel en Vlieland van Den Helder naar harlingen te gaan. Kost wat meer tijd, maar we hebben vier weken (en vertrekken zaterdag a.s.)
Den Helder en de Wadden gaan niet passen in mijn schema, Hoorn en Medemblik moet lukken. Als camping heb ik "het bos roept" vlakbij de afsluitdijk bedacht nu.

Veel plezier voor jullie, ik wou dat ik een maand had!
Met 80km/dag heb je best veel tijd 'over'. waarom die tijd niet gebruiken om een dagje te maken in één gebied. Wieden-Weerribben. Belt-Schutsloot, Jonen, Muggenbeet, en eventueel Giethoorn zal ook nog ongewoon rustig zijn. Uitstapje naar Hasselt erbij, en je maakt zo een prachtige ronde.

https://www.visitweerribbenwieden.com/r ... en-wieden/
Grandonneur schreef:
do 27 mei, 2021 09:32
Met 80km/dag heb je best veel tijd 'over'. waarom die tijd niet gebruiken om een dagje te maken in één gebied. Wieden-Weerribben. Belt-Schutsloot, Jonen, Muggenbeet, en eventueel Giethoorn zal ook nog ongewoon rustig zijn. Uitstapje naar Hasselt erbij, en je maakt zo een prachtige ronde.

https://www.visitweerribbenwieden.com/r ... en-wieden/
Weerribben zit niet meer in de de route. Is eruit gehaald, want het smalle fietspad met de bruggetjes langs de Kalenberg werd te druk. De route gaat nu via Blankenham naar Blokzijl
bert sitters schreef: Weerribben zit niet meer in de de route. Is eruit gehaald, want het
DUS mag je niet afwijken van de route!!
Als je eenmaal een route volgt, mag je daar niet van afwijken. We zijn erg streng. Althans sommigen. :roll: :oops: :lol:
Peter Molog schreef:
do 27 mei, 2021 16:58
bert sitters schreef: Weerribben zit niet meer in de de route. Is eruit gehaald, want het
DUS mag je niet afwijken van de route!!
Als je eenmaal een route volgt, mag je daar niet van afwijken. We zijn erg streng. Althans sommigen. :roll: :oops: :lol:
Graag goed lezen. Ik zeg niet dat je niet mag afwijken. Ik geef alleen de informatie dat de route is gewijzigd.
bert sitters schreef:eruit gehaald, want het
Want. Dus. En.
Er wordt een suggestie gedaan voor een prettig extra rondje.

En dat dit afwijkt van een een bordjesrondje?
So what!
Nog niet vermeld de mogelijkheid (Onder voorbehoud van Corona regelgeving) met de Veerboot (Enkhuizen-Stavoren) de Wieringermeer en de Afsluitdijk te vermeiden.
janenliseth schreef:
do 27 mei, 2021 19:19
... te vermeiden.
Wat betekent "vermeiden"? Een IJsselmeerse transitie van man naar vrouw?
willem.m schreef:
do 27 mei, 2021 19:26
janenliseth schreef:
do 27 mei, 2021 19:19
... te vermeiden.
Wat betekent "vermeiden"? Een IJsselmeerse transitie van man naar vrouw?
Vermeiden of vermijden ?
Vermeiden komt uit het Duits.
willem.m schreef:
do 27 mei, 2021 19:26
janenliseth schreef:
do 27 mei, 2021 19:19
... te vermeiden.
Wat betekent "vermeiden"? Een IJsselmeerse transitie van man naar vrouw?
Over alle verschrijvingen op dit forum kun je een dik telefoonboek maken.