Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitdagende routes voor de racefiets - Forum Wereldfietser

Uitdagende routes voor de racefiets

Hoi allemaal,

Het afgelopen jaar ben ik in de zomer toen de coronarestricties het toelieten voor het eerst op fietsvakantie geweest. Ik heb de Reitsma route gedownload (asfalt versie) en ben er met de wielrenner en een klein tentje op uit gegaan, van limburg tot in Rome via toscane. Ik heb hier veel plezier aan gehad, en ben me, met het oog op de versoepelende corona maatregelen, aan het orienteren op een nieuwe reis.

Ik zoek een lange route die wielren-fiets-vriendelijk is (lees verhard), en qua terrein uitdagend. De lol en de uitdaging zit hem voor mij in het overbruggen van de afstand en het verslaan van de nodige hoogte meters. De meeste routes die ik tegenkom zijn zover ik kan zien meer uitgestippeld voor de wat toeristischere fietser, mooie rustige wegen met ook wat onverhard. Helemaal fantastisch natuurlijk, maar niet waar ik naar op zoek ben.

Ik wil in europa blijven, maar heb verder weinig specifieke wensen qua bestemming. Ben me bijvoorbeeld aan het orienteren op een ronde verenigd koninkrijk, maar ben benieuwd naar ervaringen van andere wielren enthousiastelingen.
Waar veel over te vinden is op het internet is de 100 cols tocht. Je kan er alle kanten mee op. Zelf geen ervaring.
nilsk123 schreef:
ma 17 mei, 2021 13:38

Ik zoek een lange route die wielren-fiets-vriendelijk is (lees verhard), en qua terrein uitdagend. De lol en de uitdaging zit hem voor mij in het overbruggen van de afstand en het verslaan van de nodige hoogte meters.
Ik weet niet wat jij uitdagend vindt, maar Langs Oude Wegen vind ik zelf een heel aardige tocht om licht bepakt met de racefiets te doen. Begint behoorlijk pittig met een overtocht van de Ardennen. Daarna volgt een gemakkelijker stuk tot aan de rand van het Centraal Massief, dat ik wat uitdagender gemaakt heb door de dagafstand op te drijven, één keer tot 200 kilometer. Het Centraal Massief en wat daarna komt tot aan de voet van de Pyreneeën is niet 100 Cols-zwaar maar wel heuvelachtig en opnieuw best uitdagend wanneer je de dagafstanden lang genoeg maakt.

Niet echt een fietstocht maar toch met de fiets gedaan: la Route des Grandes Alpes. Aanbevolen, wat mij betreft, al zullen velen hier vinden dat er te veel autoverkeer is. In kilometers uitgedrukt niet zo lang maar hoogtemeters zat. En met Menton als prachtig eindpunt.
Ik weet niet hoe lang je onderweg wilt zijn, maar er zijn in Europa een hele rits superrandonnées: routes van 600km met minimaal 10000hm. In Duitsland alleen al zijn er vier van deze routes. Dit zijn de links:
https://www.audax-randonneure.de/superr ... /rheingold
https://www.audax-randonneure.de/superr ... -rundfahrt
https://www.audax-randonneure.de/superr ... elchensatt
https://www.ara-mittelhessen.de/sr-kbl/

Route des Grande Alpes staat ook al jaren op mijn lijstje, op de terugweg naar Thonon-les-Bains kun je nog Mont Ventoux meepakken, of een paar Italiaanse en Zwitserse cols. Vanwege de drukte zou ik iets als Route des Grande Alpes het liefst eind juni of in september doen.
Heb je ook overwogen om zelf een route te bedenken? Voor mij gaat er niets boven voorpret. Bovendien ben ik eigenwijs genoeg om vast te stellen dat eigen routes de beste zijn. Brouter is je vriend. 😉

Zoals hiervoor al opgemerkt is je timing relevant. Niets is zo vervelend als in juli of augustus samen met honderden motorrijders een Alpencol oprijden. En na de n-ste alpenpas kan me het bovenkomen op een col met daar een zee van motorrijders en hip geklede wielrenners ook niet meer zo bekoren.

Wat dat betreft vind ik jouw idee van een route in het VK nog niet eens zo gek. Daar kan je flink veel hoogtemeters maken en bovenop heuvels komen zonder dat je meteen in een kermis terecht komt.

Spanje zou mij ook mooi lijken voor een lange toertocht. Mocht je zonder tent willen gaan, dan is Spanje in het voor- en naseizoen zelfs een aanrader - want niet duur. Italië ook: treinen naar Turijn of Milaan, naar het zuiden racen, even de punt of hak aantikken en weer terug. Eitje.

Veel voorpret!
De 100 cols is werkelijk schitterend en als je ergens in het landschap een rij heuvels ziet weet je 1 ding zeker! Je moet er over heen. Ik heb er van genoten, omdat je door de mooiste natuurgebieden komt en nog mooie vergezichten krijgt voorgeschoteld.

De groene weg naar de Middellandse Zee is ook helemaal geschikt voor de racefiets en juist leuk als je wat meer kilometers wil maken. Hij komt vlak langs de Mont Ventoux, dus… Deze route wordt door veel racefietsers gevolgd.
Bedankt voor de reacties, ga me er op beraden. Die super randoneurs in duitsland zien er interessant uit.
En als je het wat dichter bij huis wil houden.
Kijk eens naar De brabantse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Vlaanderen.

Daar zitten toch ook wat hm in, en je kan ze eventueel aan elkaar rijgen voor een meerdaagse tocht.