Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Driedaagse in Wallonië - Forum Wereldfietser

Driedaagse in Wallonië

Dag iedereen

Ik vroeg me af wie er inspiratie heeft voor driedaagse fietsroutes in Wallonië. De Vennbahn of ravel routes lijken mij niet zo boeiend. Iemand ervaring met de rando vélos routes? Op hun website kwam ik ook nog een route Landen - Maastricht - Eupen tegen.
Meer specifiek zijn wij op zoek naar iets om in 4 dagen te doen (incl 1 dagje niksen... ) en zo'n 60-70km per dag. Wat klimwerk is ook fijn, maar elke dag 1000+ misschien niet.
Ik ben benieuwd!
Je hebt RAVeL's in soorten in maten. Ik vind er echt prachtige bij zitten Vaak loopt een RAVeL vaak samen met een Randovélo. Het Randovélo-net is uitgezet door vrijwilligers. Soms zijn het leuke wegen, maar ook wel eens te druk met auto's en dan ineens onmogelijke geitenpaadjes. De routes zijn niet altijd goed bijgehouden. De bewegwijzering met de blauwe en gele strepen is te vaak verdwenen.
In Wallonië breiden de RAVeL's zich gestaag uit. Een RAVeL is een fiets/wandelroute op een voormalige spoorweg of een oud jaagpad.
Dit interactieve kaartje is inmiddels gedateerd, want er zijn nieuwe RAVeL's bij gekomen.
https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html

De combinatie RAVeL 109/2 Van Thuin naar Chimay en 136 van Clmay via Mariembourg naar de Maas is nu helemaal af. Dus prachtig fietsen van de Samber ten westen van Charleroi naar de Maas. Je kunt ook een rondje maken door langs de Maas en Samber terug te fietsen. Je kunt ook in Namen beginnen met dit rondje. Met de trein van Maastricht naar Luik en daar overstappen naar Namen. De stations van Luik en Namen hebben liften voor de fiets. 8 km ten westen van Namen is de leuke camping.Les Trieux in Mallone. Je moet even een klein stukje klimmen, maar er is een prachtig veldje voor fietsers. Met een schitterend uitzicht en picknicktafels. De camping heeft een klein winkeltje met koud bier. In het dorp zijn wat supermarkten. http://www.campinglestrieux.be/
Chimay heeft een eenvoudige gemeentecamping niet ver van het centrum van het stadje.
Dinant heeft een eenvoudige camping aan de Maas met tentplaatsen aan de rivier. De Delhaize supermarkt is niet ver.

|Er zijn in Wallonië de laatste jaren ook diverse nieuwe langeafstandsroute ontstaan. De oudste is de Vennbahn
https://www.vennbahn.eu/nl/

Geheel nieuw is de bewegwijzerde Waalse UNSESCO fietsroute langs UNESCO-plaatsen in Wallonië.
https://walloniebelgietoerisme.be/nl/3/ ... et-de-fiet

Door Wallonië loopt Via Romea Francigena: de officiele Eurovelo 5. Deze route loopt naar Italië. Het Waalse deel is vanaf het zuidoosten van Brussel naar Martelange aan de grens met Luxemburg helemaal af en bewegwijzerd,
https://ravel.wallonie.be/nl/home/itine ... elo-5.html

Er is ook de Eurovelo 3 van het Drielandenpunt bij Vaals naar de Franse grens bij Maubeuge. Geheel bewegwijzerd.
https://ravel.wallonie.be/nl/home/itine ... elo-3.html

Dan is er de Internationale Maasroute. De Eurovelo 19.Deze is eveneens geheel bewegwijzerd.
https://nl.eurovelo.com/ev19

Je kunt natuurlijk uit al deze route een combinatie maken voor een leuk rondje van 3 -4 dagen.
Veel voorpret.
bert sitters schreef:
di 04 mei, 2021 13:43

De combinatie RAVeL 109/2 Van Thuin naar Chimay en 136 van Chlmay via Mariembourg naar de Maas is nu helemaal af. Dus prachtig fietsen van de Samber ten westen van Charleroi naar de Maas.
Ik heb op 28 maart het traject Thuin - Chimay - Mariembourg - Heer-Agimont - Dinant gereden, en er ontbraken nog enkele kilometers Ravel vlak voor Mariembourg. Ik moest even een drukkere weg nemen. Niet bepaald een onoverkomelijk probleem, natuurlijk.

Voor de rest: goeie tip. Beginnen in Namen, Samber volgen tot Charleroi, naar Thuin, Chimay enzovoort.
Leuke tip! Ik zocht de route op en de streek ziet er alvast interessant uit. Ook de route lijkt erg te doen qua afstand en hoogtemeters.

Is er iemand die ervaring heeft met de Eurovélo 5 door Wallonië?
Ik vond vorig jaar het stuk tussen Bergen/Mons en La Louvière, langs het Centrumkanaal, met de kleine scheepsliftjes ook leuk om te fietsen.
Charleroi binnenfietsen langs de Samber is dan weer alsof je door een bijzonder filmdecor fietst, genre apocalypse ;-)
Ook wel de moeite.
LukasWynona schreef:
za 08 mei, 2021 09:22
Leuke tip! Ik zocht de route op en de streek ziet er alvast interessant uit. Ook de route lijkt erg te doen qua afstand en hoogtemeters.

Is er iemand die ervaring heeft met de Eurovélo 5 door Wallonië?
Nog niet, maar de spiksplinternieuwe Eurovelo 5 Via Romea Francigena in België staat op mijn lijstje, zodra het weer kan. Ook de delen in Brussel en Vlaanderen.
Of je fietst op om het even welk klein weggetje en begaanbaar pad. Als het een route is, is het landschap prima en het gezelschap gezellig. Indien niet dan is het unexploited territory voor de meeste fietsers en geniet je van de stilte. Alleen auto's en huizen moet je zien te vermijden. Auto's gaat nog. Huizen vermijden in Wallonië is lastiger. Westelijk blijven werkt wel wat.

Op de volgende site zie je de meeste wel. Als je inzoomt krijg je er meer te zien. Klik na inzoomen rechtsonder op Routes en je krijgt een lijstje van wat in beeld is.
https://cycling.waymarkedtrails.org/#?m ... 484!5.3342
De Eurovelo 5 Via Romea Francigena komt uit Canterbury in Engeland. Als je deze route volgt, ga je met de boot over naar Calais. De route gaat door de stad RIjsel via het Jaagpad langs de Deule en de Citadel van Sébastien Vauban. Zonnekoning Lodewijk de Veertiende gaf deze fortenbouwer de opdracht voor de bouw nadat hij een stuk Vlaanderen met Rijsel had ingepikt.(zie het komende nummer van tijdschrift De Wereldfietser, dat in juli in jouw brievenbus rolt).
Vervolgens slinger je op het jaagpad langs het Canal de Roubaix tussen de bebouwing van Roubaix en Tourcoing door.
Langs het Spierekanaal naar de Schelde kom je België binnen. De Schelde vormt hier de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Je fietst op de Vlaamse oever, hoewel je af en toe door Wallonië fietst. Er zijn bochten uit de Schelde gehaald, maar de grens volgt de oude loop.
Via de fietsbrug de IJzerwegbrug kom je weer in het Walenland. Je volgt het fietspad op de voormalige spoorweg L83 naar Ronse in Vlaanderen. Net voor de grens is een stukje van c.a. 1.2 km van de L83 nog niet gereed. Dit is het enige stukje van de Eurovelo 5 Via Romea Francigena in Wallonie dat nog niet af is.
Vanaf het station van Ronse moet een stuk fietspad op de L87 van ongeveer 5 km tot weer de grens met Wallonië nog gerealiseerd. worden, maar dit is Vlaanderen.
Wederom in Wallonië blijft je de L87 volgen naar Lessen (Lessines). Vanaf dit stadje rollen je banden op het jaagpad langs de Dender naar Geraardsbergen: het stadje met de oudste Manneken Pis. Ook bekend om de Muur, maar ook door de mattetaarten, bereid met rauwe melk
Door Vlaanderen gaat het naar Halle van commissaris Witse, de meest zuidelijke stad van Vlaanderen. Via het jaagpad langs het Kanaal van Willebroek fiets je Brussel binnen. De route gaat dwars door het centrum en langs Manneken Pis 2. In Brussel moeten de bordjes van de Eurovelo 5 Via Romea Francigena nog geplaatst worden.
Je gaat na Brussel nog even wisselend door Vlaanderen en Wallonië, maar na de Vlaamse oever van het meer van Genval fiets je in het Walenland tot de grens met Luxemburg bij Martelange, waar Belgen massaal tanken, omdat de benzine in Luxemburg goedkoper is.
Je gaat via Namen met de citadel boven het samenvloeien van de Samber en de Maas. Je volgt een stukje fraai Maas tot net voor Dinant. Daar klim je de Ardennen in naar Ciney en La Roche-en-Ardennes. Je tikt net Bastenaken niet aan. Via het dal van de Alzette fiets je door de benedenstad van van Luxemburg-stad. In de buurt van de kazematten en de jeugdherberg kun je met de fiets in de lift naar het hoger gelegen centrum en het station voor de trein terug.

Voor een beginpunt kun je met de trein van Antwerpen naar Rijsel. Gaat praktisch ieder uur.
Je zou ook kunnen beginnen in Doornik, met de gigantische kathedraal en de oude Pont de Trous over de Schelde. Je volgt dan een stukje de RAVeL 4 op het jaagpad langs de linkeroever van de Schelde naar de aansluiting bij het Spierekanaal.