Additionally, paste this code immediately after the opening tag: corona vaccinatie en reizen binnen de EU - Forum Wereldfietser

corona vaccinatie en reizen binnen de EU

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_21_2121
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... -from-june

De grenzen gaan in dit voorstel van de commissie open voor wie gevaccineerd is en dat met het komende Green Certificate kan aantonen. Dat is dan voorlopig wel pas twee weken na de laatste/tweede dosis, al kan die regel tzt versoepeld worden als de besmettingscijfers in Nederland laag genoeg zijn. Zolang het Green Certificate er nog niet is komen er interim maatregelen.
Je links zijn niet volledig en doen het daarom niet... :lol:

En ik hoop niet dat gevaccineerd zijn de enige mogelijkheid is om te reizen, want als gezonde dertiger die niet in een beroeps-/bevolkingsgroep valt die loopt te drammen om voorrang ben ik waarschijnlijk pas in 2023 aan de beurt :roll:
Polariteit schreef:
ma 03 mei, 2021 13:46
Je links zijn niet volledig en doen het daarom niet... :lol:

En ik hoop niet dat gevaccineerd zijn de enige mogelijkheid is om te reizen, want als gezonde dertiger die niet in een beroeps-/bevolkingsgroep valt die loopt te drammen om voorrang ben ik waarschijnlijk pas in 2023 aan de beurt :roll:
Je ziet het te zwart in.

Mijn dochter (24 jaar) zou begin Juli haar vaccin krijgen in B. Dat zal in NL niet veel later zijn. Elk land krijgt vaccins ifv bevolkingsaantallen en mijn dochter krijgt ook op geen enkele manier voorrang.
Ik heb de links aangepast. Dit gaat specifiek over de rechten die je voorlopig met vaccinatie zou krijgen. In dat Digital Green certificatie kun je tzt ook recente testresultaten zetten, of documentatie dat je corona hebt gehad.
Zelf denk ik dat alle gepraat over testen etc bijna verleden tijd is, nu de vaccinatiesnelheid flink aan het toenemen is en omdat die testen helemaal niet zo betrouwbaar zijn als we wel dachten. Het plan is nu iedereen die dat wil begin juli een eerste prik te laten hebben, en velen ook al een tweede. Ik denk dat dat gaat lukken. Als we daarmee de infectiegraad ook snel naar beneden krijgen kan de eis van twee weken na de tweede prik verlaagd worden, en zou een vakantie eind juli of in augustus erin moeten zitten. Dan moet iedereen zich natuurlijk wel laten prikken.
Ligt het aan mij?
Volgens mij wordt zowel in het artikel in The Guardien, als in de EU verklaring, alleen gesproken over reisverkeer van buiten de EU naar de EU. The Guardien die zijn bericht baseert op de EU-verklaring hanteerd dezelfde bewoordingen.
Er is wel sprake van het Digital Green Certificate, wat binnen Europa moet gaan gelden, maar dan voor niet-EU ingezetenen.
Wat de consequenties voor reizen binnen Europa, staat volgens mij niet in deze verklaring.

Het NRC heeft er ook een stuk over. Maar ook dat gaat alleen over niet-EU ingezetenen. Maar stelt nog wel wat vragen.

Voor reizen binnen Europa is in deze teksten hoogst indirect wat te lezen.

Maar je kunt natuurlijk ook de regel hanteren:

"Regels gelden voor iedereen, behalve voor mij!"

Zie hier.
Goed gezien Peter - ik had dat niet opgemerkt. Wat je er overigens aan kunt zien is dat dat Digital Green Certificate een belangrijke rol zal gaan spelen binnen Europa, en dat het de regel wordt dat dat paspoort bij vaccinatie voor jou pas op groen gaat twee weken na de tweede dosis, tenzij de infectiegraad in je land van oorsprong flink lager is dan nu. En ik ben het helemaal met je eens dat we ons aan de regels moeten houden want de wet is er voor iedereen, en Covid is nog niet weg.