Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kust-naarKust Pyreneeën Spaanse kant - Forum Wereldfietser

Kust-naarKust Pyreneeën Spaanse kant

Hallo,

Wil in juni met zoon in Pyreneeën gaan fietsen. Wel de Katharen route (Frankrijk) gevonden incl GPS (https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... etsroute#6) maar wil eigenlijk kijken of ik via de Spaanse kant weer terug kan.

Is daar ergens een GPS route van te vinden die ik kan gebruiken of kan aanpassen? Tips en suggesties zijn welkom.

Groet
Wij zijn in 2019 van Girona naar Saint Sebastian gefietst over een offroadroute waarvan de maker aangaf dat die ook met "normale" trekkingfietsen te fietsen zou moeten zijn. Dat was een uitdaging en als we het beu waren zijn we ook uitgeweken naar de harde weg. Het was wel erg mooi!
Gewoon op de kaart fietsen, als je maar van het oostelijk deel van weg N-260 blijft. Te druk! Ook tussen Puigcerda en Seu de Urgell is de N-260 druk .
Neem vanaf de kust kleine weggetjes naar Olot. Daar kun je de oude N-260A volgen tot Ripoll. Vervolgens GI-401, GI-402, B-402, B-400 langs de Pedraforco (de bergtop in vorm van een vork). C-563, C-562 naar Seu d'Urgell Vanaf hier neem je de N-260. Deze is ongeveer 9 km druk tot de rotonde voorbij het vliegveld.
Volg de N-260 naar Puente la Reine de Jaca. Het laatste deel was ooit een drukke weg, maar er loopt parallel een snelweg. Bij Puente La Reina de wegen A-176, A-137, NA-137 en NA-140 en je komt in het Baskenland.
Wel je vaccinatiepaspoort meenemen. Van je zoon ook trouwens.
Peter Molog schreef:
wo 21 apr, 2021 13:45
Wel je vaccinatiepaspoort meenemen. Van je zoon ook trouwens.
Ja dat moeten we nog uitzoeken de komende weken. Ik hoop dat het niet te ingewikkeld allemaal gaat worden. Vaccinatie paspoort is wellicht wat lastig maar negatieve testuitslag zou moeten kunnen als ze dat willen.
Houdt aan de Spaanse kant wel rekening met stevige klimmen. Zo is de Coll del Cantó tussen Seu d'Urgell en Sort erg lang en in het begin erg steil. Was in de laatste Ronde van Catalonië geplaatst in de buitencategorie... Grote delen van de door Bert Sitters beschreven N-260 vind ik toch wel te druk om lekker te fietsen en te genieten van het fraaie landschap. Ik zou eerder kiezen voor kleine witte of gele weggetjes die er min of meer parallel aan lopen. Kom je idd soms een stuk onverhard tegen, maar ook veel minder verkeer. Bv. de L-401 en de L-511, van Berga naar Tremp, en de Hu-631 van Laspuna naar Broto.
RealRedHair schreef:negatieve testuitslag zou moeten kunnen
Over het algemeen is die volgens mij maar 48 uur geldig. Moet je wel heel snel fietsen.
Peter Molog schreef:
wo 21 apr, 2021 15:39
RealRedHair schreef:negatieve testuitslag zou moeten kunnen
Over het algemeen is die volgens mij maar 48 uur geldig. Moet je wel heel snel fietsen.
Niemand weet hoe het in juni is. De lol bij voorbaat verpesten door allerlei huidige coronabeperkingen op te sommen is niet echt uitnodigend. Laat mensen toch een beetje dromen en plannen maken!
peter de rijk schreef: Laat mensen toch een beetje dromen en plannen maken!
Dromen? Prima,doe ik ook. Plannen maken? Prima, doe ik ook.
Maar we moeten ook reëel zijn. In juni is nog lang niet iedereen gevaccineerd. En een test is 48 uur geldig nu, en dat zal ook niet veranderen. Tenzij een medicus hier andere info heeft.
Nu veel beloven (geloven) maakt de teleurstelling groter. Lees de teksten van Rutte vande laatste maanden er op na.
Peter Molog schreef:
wo 21 apr, 2021 22:02
peter de rijk schreef: Laat mensen toch een beetje dromen en plannen maken!
Dromen? Prima,doe ik ook. Plannen maken? Prima, doe ik ook.
Maar we moeten ook reëel zijn. In juni is nog lang niet iedereen gevaccineerd. En een test is 48 uur geldig nu, en dat zal ook niet veranderen. Tenzij een medicus hier andere info heeft.
Nu veel beloven (geloven) maakt de teleurstelling groter. Lees de teksten van Rutte vande laatste maanden er op na.
Denk je dan echt dat vragenstellers daar helemaal geen weet van hebben of zo? Moeten ze dan eerst een disclaimer geven: "ik ben bekend met de coronamaatregelen en de plannen voor deze fietsreis zijn onder voorbehoud."
Het is allemaal zo evident als wat en leidt onnodig af van het topic. Maar goed, nu maak ik me daar zelf ook schuldig aan.
Ik ben lang geleden (2000, aiai) van kust naar kust gefietst aan de Franse kant. Over de bekende TdF-bergen. Ik heb me destijds laten vertellen dat wegen en weggetjes aan de Spaanse kant meer noord/zuid lopen wat een dergelijke tocht lastiger zou maken. Maar mogelijk zit ik ernaast.
Boeiender is de juiste term, vind ik. Wie over de Pyreneën denkt als een rij hoge toppen waar je langsheen kunt zoeven komt in ieder geval bedrogen uit.
wimmo17 schreef:
wo 21 apr, 2021 15:07
Houdt aan de Spaanse kant wel rekening met stevige klimmen. Zo is de Coll del Cantó tussen Seu d'Urgell en Sort erg lang en in het begin erg steil. Was in de laatste Ronde van Catalonië geplaatst in de buitencategorie... Grote delen van de door Bert Sitters beschreven N-260 vind ik toch wel te druk om lekker te fietsen en te genieten van het fraaie landschap. Ik zou eerder kiezen voor kleine witte of gele weggetjes die er min of meer parallel aan lopen. Kom je idd soms een stuk onverhard tegen, maar ook veel minder verkeer. Bv. de L-401 en de L-511, van Berga naar Tremp, en de Hu-631 van Laspuna naar Broto.
Ik gaf al aan dat delen van de N-260 te druk zijn, maar op de delen die ik aangeef is de de N-260 een vrij rustige bergweg. Je moet soms flink klimmen, maar dit zijn de Pyreneeën. Bovendien houdt het zware vrachtverkeer daar niet van. Je kunt inderdaad een stuk zuidelijker van Berga naar Tremp, maar je ontwijkt dan alleen een stuk oude N-260; nu N-260A. De grote stromen gaan echt via de nieuwe weg. Je kunt inderdaad ook via de HU-631 van Laspuna naar Broto, mooie weg, maar ook klimmen. Wel mooi uitstapje maken naar het schitterend gelegen Torla. Even een paar rustdagen om te wandelen in het Nationaal Park. Maar voor Broto zit je alweer op de N-260. Het is lastig om de N-260 te mijden. Er zijn op veel plaatsen geen geasfalteerde alternatieven. Voor mij zijn onverharde wegen in bergen geen optie, maar voor liefhebbers van fietsen op zand, grind en rotsgrond is dat natuurlijk een paradijs.
peter de rijk schreef:
wo 21 apr, 2021 21:05
Peter Molog schreef:
wo 21 apr, 2021 15:39
RealRedHair schreef:negatieve testuitslag zou moeten kunnen
Over het algemeen is die volgens mij maar 48 uur geldig. Moet je wel heel snel fietsen.
Niemand weet hoe het in juni is. De lol bij voorbaat verpesten door allerlei huidige coronabeperkingen op te sommen is niet echt uitnodigend. Laat mensen toch een beetje dromen en plannen maken!
Ik ben het volkomen met Peter de Rijk eens. Ik neem aan dat er toch ook een stuk zelfverantwoordelijkheid is. Verder wordt via overheidskanalen voldoende informatie verstrekt om juist in te schatten hoe de vlag er in juni bij staat.
Dank voor alle suggesties en tips. Blijft toch lastig om overzicht te krijgen van de wegen. Ik kijk dan op BRouter en Google Maps (staan wegnummers beter op). Wil dan export doen naar GPS voor OsmAnd. Van BRouter is geen offline versie beschikbaar waarbij je de kaarten kunt downloaden meen ik. En met OsmAnd is route plannen minder makkelijk vind ik. Na ja eerst maar eens zien of de grenzen een beetje open gaan. Anders maandje later maar dan wordt het drukker en warmer.
Op een racefiets heb ik met Cycletours de Spaanse kant van oost naar west gereden. Met volle bepakking is misschien aan de zware kant, maar ter inspiratie... https://www.strava.com/activities/2470736790
In 2011 heb ik voor de Wereldfietsers een buitenlandtocht georganiseerd door de Spaanse Pyreneeën van oost naar west. Onderweg deden we al de natuurreservaten aan waar je langs komt. we pauzeerden daar en maakten een wandeling. De tocht begon in Girona. Uiteindelijk eindigden we in Biarritz (Frankrijk) om terug te vliegen naar Nederland.
Misschien is dat wat voor je.

Hierbij de link uit 2011 met reacties van deelnemers en een link naar foto's

viewtopic.php?f=9&t=14256&hilit=Pyrenee%C3%ABn&start=20
Ronald van der Perk schreef:
ma 17 mei, 2021 22:56
Hierbij de link uit 2011 met reacties van deelnemers en een link naar foto's

viewtopic.php?f=9&t=14256&hilit=Pyrenee%C3%ABn&start=20
Oh wat een inspirerende tocht! Zijn de details van de routes ook ergens te vinden?
Lijkt mij een heel mooie tocht. In de reactie van Ronald vd Perk staat dat Fred Kok wellicht nog de gps route heeft van deze tocht. Zou ik deze kunnen krijgen? Lijkt mij handig om in ieder geval delen hiervan te gebruiken. Is sept. een goed moment voor deze tocht door/langs de zuidelijke Pyreneeën, wie heeft hier ervaring mee?
saartje schreef:
vr 21 mei, 2021 09:00
Lijkt mij een heel mooie tocht. In de reactie van Ronald vd Perk staat dat Fred Kok wellicht nog de gps route heeft van deze tocht. Zou ik deze kunnen krijgen? Lijkt mij handig om in ieder geval delen hiervan te gebruiken. Is sept. een goed moment voor deze tocht door/langs de zuidelijke Pyreneeën, wie heeft hier ervaring mee?
De GPS tracks zijn beschikbaar, stuur een PB

Voorjaar is vele malen mooier met de natuur in bloei. In het algemeen fiets je op grotere hoogte waardoor de warmte in het late voorjaar en zomer meevalt. In september zijn de dagen korter en het weer minder mooi.