Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Den Haag naar Alicante in Spanje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Den Haag naar Alicante in Spanje

Voor de wind zou ik zeker "windy" downloaden om een mogelijke actuele weergave van de wind en de mogelijke voorspellingen te kunnen zien.

Succes met je tocht !!
Dan begrijp ik uit je reactie dat je de routes van Cycling Europe niet gereden hebt. Misschien aardig om die dan eens te rijden en dan tot een vergelijking te komen.
willem.m schreef:
do 15 apr, 2021 17:41
harriewbd schreef:
do 15 apr, 2021 17:19
Zeker een grapje dat fietsen in Zuid-limburg zwaarder is.
Dan nodig ik je uit om een Limburgs Mooiste lus van 100km met allerlei klimmen met veel "kip" met 15kg bepakking te gaan rijden. Alleen het binnenland van IJsland, een soort Zuid-Limburg maar dan onverhard en met nog steilere klimmen, vind ik zwaarder. En niet te vergeten delen van het VK. Ik kan me voorstellen dat routes van Cycling Europe minder venijnig zijn.
Johnnl schreef:
do 15 apr, 2021 18:03
Voor de wind zou ik zeker "windy" downloaden om een mogelijke actuele weergave van de wind en de mogelijke voorspellingen te kunnen zien.
...
En dan? Niet gaan fietsen als je tegenwind hebt? Of de andere kant op fietsen? En wat te doen als het regent: ook maar in de tent blijven?
harriewbd schreef:
do 15 apr, 2021 19:31
Dan begrijp ik uit je reactie dat je de routes van Cycling Europe niet gereden hebt. Misschien aardig om die dan eens te rijden en dan tot een vergelijking te komen.
Dat gaat 'm niet worden. Op fietsvakantie rij ik graag mijn zelf gemaakte route, liefst met veel hoogtemeters. 🚵‍♂️⛰️
Ik denk dat dit uiteindelijk een leuk maar problematisch plan is. Ik lees net dat de regering per 1 mei een verplichte quarantaine instelt, en ik lees hier en daar dat ook andere landen dat al hebben of plannen ervoor hebben. De reden is duidelijk: corona is nog niet weg. Kortom, ik vermoed dat veel grenzen nog min of meer dicht zullen zitten, en dat hotels niet vanzelfsprekend open zijn, net zo min als horeca. Als je iets dergelijks wilt doen, denk dan aan september.
Ook in een normaal jaar zou ik wat huiverig zijn voor dit plan. De OP heeft duidelijk weinig of geen ervaring, en de fiets is weinig geschikt zodra er wat geklommen moet worden. Op een dergelijke fiets kun je de Veloroute du Soleil nemen, maar dat is het wel.
maartenvdkolk schreef:
di 13 apr, 2021 22:05
Als ik in de Bosatlas kijk lijken er in het stuk Pau-Oloron Ste-Marie-Pamplona-Zaragoza-Reus/Taragona niet al te veel bergen te liggen of verkijk ik me daar op?
Neuh...

Groetjes,

Carl
Wim schreef:
do 15 apr, 2021 19:48
Ik denk dat dit uiteindelijk een leuk maar problematisch plan is. (...) Op een dergelijke fiets kun je de Veloroute du Soleil nemen, maar dat is het wel.
Iedereen moet doen waarin hij zin heeft. Het kan een fantastische tocht worden, ook al wordt het eindpunt niet per fiets bereikt. Maar iemand die zich zorgen maakt over de windrichting ... lijkt mij iemand die zich afvraagt of z/hij het wel gaat halen wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn.
Je kunt geluk hebben maar normaal gezien er is altijd wel iets op dergelijke lange tocht. Een spaak die breekt, verschroeiend heet weer, banden die voortdurend lek lopen, een hond die je bijt, een opeenvolging van uitputtende hellingen, en ja, waarom niet, dagenlang forse tegenwind. Niks dat een ervaren fietser tegenhoudt maar wie voor het vertrek op "optimaal" gokt zou ik deze tocht niet aanbevelen.
@TS.. ik sluit me aan bij voorgaande poster. Ik denk inderdaad ook dat het een fantastische tocht kan worden. En als je wilt gaan, dan ga je gewoon, laat je niet door ons tegen houden. Ook als je het niet helemaal uit fietst kun je nog steeds een prachtige ervaring hebben.
Ik geloof wel dat de tijd tussen nu en vertrek te kort is om nog alle informatie waar je om vraagt te kunnen doorgronden. Is het erg als je dingen mist of niet weet? Dat ligt aan jezelf.... als je voorafgaand aan vertrek het idee wilt hebben dat je "tot in de puntjes" voorbereid bent kun je lelijk met je neus op de feiten gedrukt worden. Als je daarentegen meer zoiets hebt van: ik zie het allemaal wel, dan kun je een veel leukere tijd hebben. Ik zie 2 scenarios: gewoon gaan en maximaal genieten, of plan aanpassen naar een iets minder ambitieuze route.

Deze tocht behoort niet tot de categorie "instapmodel". Maar op doorzettings- en aanpassingsvermogen kun je heel ver komen :wink:
Heerlijk draadje dit: met de bosatlas in de hand een fietsroute plannen.
Ik hoop dat Maarten een blog gaat bijhouden, of hier verslag wilt doen.👍🏻
mrboot schreef:
vr 16 apr, 2021 07:52
@TS.. ik sluit me aan bij voorgaande poster. Ik denk inderdaad ook dat het een fantastische tocht kan worden.
Het zou jammer zijn als de tocht al in de Ardennen strandt wegens te heftig of na een paar nachten kamperen wegens 'iets verkeerd ingeschat', of wegens 'wat zijn die expreswegen eng', niet wetend van betere routes.
Dat laatste lijkt hier gelukkig niet het geval te zijn, mits de Garmin doorgrond wordt.
TS maartenvdkolk heeft het vooralsnog bij 1 bericht gelaten: zijn openingspost. Misschien is het een idee om dit topic na 28 goedbedoelde reacties met vele adviezen en zijsporen even te laten rusten en Maarten de kans te geven om van alle waardevolle tips wat kaas te gaan maken.
Flix schreef:
wo 14 apr, 2021 11:46
maartenvdkolk schreef:
di 13 apr, 2021 22:05
Welke windrichting heerst er meestal in Frankrijk en in Spanje?
Die is ook leuk.
In Spanje is het redelijk variabel; Frankrijk staat o.h.a. onder invloed van de ZW straalstroom, maar het al dan niet aanwezig zijn van bv de Mistral (noordelijke wind) is veel belangrijker.
Maar.... de route en tijd staat toch al vast, dus deze vraag is weinig relevant meer?

De 'wind' in Spanje:
spain-map-wind-large.jpg
Waar vond je deze?

Gr Tim
Tim1983 schreef:
vr 16 apr, 2021 20:03
Waar vond je deze?
Hiero: https://www.cyclefiesta.com/multimedia/ ... ycling.htm
Wij hebben in september/oktober 2019 deze route vanaf Zuid-Limburg gefietst. Op deze link kan je misschien inspiratie opdoen.
https://hetfietsavontuur.wordpress.com
willem.m schreef:
do 15 apr, 2021 17:41
harriewbd schreef:
do 15 apr, 2021 17:19
Zeker een grapje dat fietsen in Zuid-limburg zwaarder is.
Dan nodig ik je uit om een Limburgs Mooiste lus van 100km met allerlei klimmen met veel "kip" met 15kg bepakking te gaan rijden. Alleen het binnenland van IJsland, een soort Zuid-Limburg maar dan onverhard en met nog steilere klimmen, vind ik zwaarder. En niet te vergeten delen van het VK. Ik kan me voorstellen dat routes van Cycling Europe minder venijnig zijn.
ik neem de uitnodiging graag aan, heb je een link naar een route bestand?
nilsk123 schreef:
di 25 mei, 2021 20:12
ik neem de uitnodiging graag aan, heb je een link naar een route bestand?
Helaas niet.
Zuid-Limburg is erg zwaar vanwege de vele kleine klimmetjes.