Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen en coronaregels duitsland - Forum Wereldfietser

fietsen en coronaregels duitsland

vraagje...ik wil het pieterpad over 2 weken gaan fietsen ( zullen er vast meer zijn :-) ), nu gaan er een aantal stukken van het fietserspad door duitsland. Het is met mijn knooppuntenboek makkelijk om een stukje andere route te maken, maar weet iemand hoe het nu met duitsland zit als je er een stukje door fietst? dit ivm met dat je moet testen als je in duitsland komt?
Alvast bedankt, jose
Gewoon nu niet Duitsland in gaan.
Hallo, als regelmatige Duitslandvaarder kan ik je alleen over nu vertellen. In twee weken kan alles weer anders zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buurlanden

De lockdown is verlengd tot 9 mei. Mijn advies is als bovenstaande reactant. Als je er niet door kan, ga er omheen.
Je mag niet eens tanken zonder test.
Dus fietsen ook niet.
Er kan snel een slotje op dit topic 🔒
Waarom een slotje? Er zijn genoeg routes tussen twee punten in Nederland waar de kortste (of meest fietsbare) route een stukje door Duitsland loopt. De kans dat je daar betrapt wordt is miniem, maar mocht dat gebeuren dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je daar een boete voor krijgt (zelfs de Duitse politie kan redelijk zijn). Het probleem bij tankstations is dat je moet afrekenen en daarmee contact hebt met de medewerker van het tankstation. Er is echt geen razzia op recreatieve fietsers die even een stukje Duitsland fietsen.
Ik weet niet hoe ver/lang die stukjes door Duitsland gaan, maar zolang je niet uitgebreid in de bebouwde kom zichtbaar gaat lopen zijn verwacht ik niet veel problemen. Sowieso is 'doorreizend verkeer' door Duitsland gewoon toegestaan, en in mijn ogen ben je dat als fietser ook als bijvoorbeeld door die 'Duitse hoekjes' fietst....

Zelf zou ik het dus wel aandurven (wandelend of fietsen). met de auto dus niet, en inderdaad tanken of boodschappen doen in DLD doe ik voorlopig maar even niet :oops:
slugbait schreef:
di 13 apr, 2021 22:39
Waarom een slotje? Er zijn genoeg routes tussen twee punten in Nederland waar de kortste (of meest fietsbare) route een stukje door Duitsland loopt. De kans dat je daar betrapt wordt is miniem, maar mocht dat gebeuren dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je daar een boete voor krijgt (zelfs de Duitse politie kan redelijk zijn). Het probleem bij tankstations is dat je moet afrekenen en daarmee contact hebt met de medewerker van het tankstation. Er is echt geen razzia op recreatieve fietsers die even een stukje Duitsland fietsen.
Omdat het volgens de huidige regels niet is toegestaan. (De redenering die jij nu optuigt -gewoon doen, niemand zal je betrappen- kan je bijvoorbeeld ook gebruiken voor met de auto harder dan de maximumsnelheid rijden omdat het jou beter uitkomt en er toch geen flitsers staan.) Dit staat uiteraard los van wat je persoonlijk van het nut van die regels vindt; het gaat ook om voorbeeldgedrag. Bovendien is het eenvoudig om die paar stukjes grensgebied in NL af te leggen. Duitsland op slot, topic op slot zou ik zeggen.
Bij deze een praktijk-reactie van iemand die letterlijk tegen de Duitste grens woont. Eerst maar eens de regels: als je op doorreis bent mag je gewoon Duitsland in. Betekent dus de ene grens over Duitsland in, doorfietsen en niet afstappen om te winkelen of bij de bakker een broodje kopen, en bij de andere grens (of dezelfde) Duitsland weer uit. Mag gewoon, doe ik elke dag.

Dan, de manier waarop de Duitse politie de politieke realiteit omzet in de werkelijkheid van alledag: als je wordt aangehouden en je bent niet op doorreis wordt je niet teruggestuurd, krijg je geen boete, maar wordt je door de politie doorgestuurd naar het dichtstbijzijnde Duitse testcentrum. Op de vraag (in de krant) aan de Duitse politie hoe dat ging met testcentra die na 12 uur s’middags gesloten zijn (komt hier in de kleine steden in de grensstreek nogal eens voor) was het antwoord “dat is een probleem voor de politiek, niet voor de politie”.

Ook hier geldt, doe normaal, doe fatsoenlijk, dan lossen we het samen op. Het enige slotje wat je dan nog nodig hebt zit op je fiets.
willem.m schreef:
wo 14 apr, 2021 07:35
Omdat het volgens de huidige regels niet is toegestaan. (De redenering die jij nu optuigt -gewoon doen, niemand zal je betrappen- kan je bijvoorbeeld ook gebruiken voor met de auto harder dan de maximumsnelheid rijden omdat het jou beter uitkomt en er toch geen flitsers staan.) Dit staat uiteraard los van wat je persoonlijk van het nut van die regels vindt; het gaat ook om voorbeeldgedrag. Bovendien is het eenvoudig om die paar stukjes grensgebied in NL af te leggen. Duitsland op slot, topic op slot zou ik zeggen.
Omdat je de letter van de wet hebt en de geest van de wet. De maatregelen zijn bedoeld om al die winkelende en benzine tankende Nederlanders te stoppen, niet een fietser die even aan de verkeerde zijde van een lijn op een kaart zit. (Overigens, afgelopen weekend fietste ik van Nijmegen naar Zwolle. Normaal steek ik dan bij Emmerik de Rijn over, dit keer maar via Arnhem gegaan.)

Daarnaast sluit ik me (als voormalige grensstreekbewoner) aan bij Speeder300. De grens is de afgelopen 30 jaar zo sterk vervaagd dat een harde sluiting bijna niet meer mogelijk is.
Ik ben vanuit mijn studie goed bekend met het principe van de geest van de wet (teleologische interpretatie). Maar ik stop ermee, want het heeft geen zin om te discussiëren met iemand ... die stelt 'ook al mag het niet, doe het maar, want je wordt toch niet betrapt'. Slotje voor mij dan maar. 🔒
Speeder300 schreef:
wo 14 apr, 2021 07:49
Bij deze een praktijk-reactie van iemand die letterlijk tegen de Duitse grens woont. Eerst maar eens de regels: als je op doorreis bent mag je gewoon Duitsland in. Betekent dus de ene grens over Duitsland in, doorfietsen en niet afstappen om te winkelen of bij de bakker een broodje kopen, en bij de andere grens (of dezelfde) Duitsland weer uit.
Dit is dan wel nuttige informatie voor de TS (en evt. anderen.

Dan kan je dus toch - volgens de wettelijke regels - een doorsteek maken, mits je geen gebruik maakt van winkels e.d..
Speeder300 schreef:
wo 14 apr, 2021 07:49
Bij deze een praktijk-reactie van iemand die letterlijk tegen de Duitste grens woont. Eerst maar eens de regels: als je op doorreis bent mag je gewoon Duitsland in. Betekent dus de ene grens over Duitsland in, doorfietsen en niet afstappen om te winkelen of bij de bakker een broodje kopen, en bij de andere grens (of dezelfde) Duitsland weer uit. Mag gewoon, doe ik elke dag.
Dit is wél verhelderend. Dank je wel hiervoor!
(Ik las dit pas later.)
Ik heb me rot gezocht naar een bevestiging of zoiets in België ook zou mogen, maar niet gevonden. Het loopt vast op terminologie. Wat is bijvoorbeeld een reiziger?
Let op: ik ben niet op zoek naar het antwoord, maar naar de bron daarvan.
Leon schreef:
wo 14 apr, 2021 09:33
Ik heb me rot gezocht naar een bevestiging of zoiets in België ook zou mogen, maar niet gevonden. Het loopt vast op terminologie. Wat is bijvoorbeeld een reiziger?
Let op: ik ben niet op zoek naar het antwoord, maar naar de bron daarvan.
https://reopen.europa.eu/nl/

Ik gebruik deze, is volgens mij wel redelijk 'actueel'. Daar vind je iig ook een antwoord over België :wink:
Dat vind ik geen antwoord. Zelfs een link naar google zou handiger zijn geweest...
Jojosje schreef:
di 13 apr, 2021 19:57
weet iemand hoe het nu met duitsland zit als je er een stukje door fietst? dit ivm met dat je moet testen als je in duitsland komt?
Duitsland heeft Nederland bestempeld als "hoogincidentiegebied". Daarvoor geldt:
The following persons do not require testing when entering the country by land or sea, after spending time in a high-incidence area:

Persons who only passed through a high-incidence area without a stopover,

Persons who are only in transit through and leaving the Federal Republic of Germany as quickly as possible to finish their transit journey,

In the case of stays of less than 72 hours: Persons who, for the purpose of business, transport people, goods or commodities across borders by road, rail, ship or plane while adhering to appropriate safety and hygiene practices,
https://www.bundesgesundheitsministeriu ... lisch.html
(via https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus)
Leon schreef:
wo 14 apr, 2021 09:33
Ik heb me rot gezocht naar een bevestiging of zoiets in België ook zou mogen, maar niet gevonden. Het loopt vast op terminologie. Wat is bijvoorbeeld een reiziger?
Let op: ik ben niet op zoek naar het antwoord, maar naar de bron daarvan.
Niet-essentiële reizen naar België zijn verboden voor personen van wie hun hoofdverblijfplaats in het buitenland ligt.

Welke reizen zijn essentieel?

Reizen om professionele redenen
Reizen van diplomaten, ministers, Staats- en regeringsleiders; reizen van het personeel van internationale organisaties en instellingen, en van personen uitgenodigd door deze internationale organisaties en instellingen; de reizen van het personeel van diplomatieke en consulaire posten en van personen uitgenodigd door deze posten; de reizen van leden van het Europees Parlement in het kader van hun functies;
Reizen omwille van dwingende gezinsredenen
Reizen omwille van humanitaire redenen
Reizen die studiegerelateerd zijn
Reizen als onderdeel van het dagdagelijks leven van grensgemeenten en grensregio’s
Reizen om zorg te dragen voor dieren
Reizen in het kader van juridische verplichtingen
Reizen om dringende herstellingen te laten uitvoeren in het kader van de veiligheid van een voertuig
Reizen in het kader van een verhuizing
Doorreizen
https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
(via https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus, waar ook staat dat dit geldt tot 19 april)
Doorreizen
Dit lijkt dan op dezelfde regeling als in Duitsland en zou je kunnen vertalen dat als je fietsroute een stukje door Duitsland of België gaat dit geen probleem hoeft te zijn. Of je het moet willen, is een ander verhaal.
Ik lees dat anders:

Persons who are only in transit through and leaving the Federal Republic of Germany as quickly as possible to finish their transit journey

Op het moment dat je als tochtjesfietser de grens over bent moet je er zo snel mogelijk uit. Dus omkeren ter plekke. Het doel van je doorreis is immers in het land waar je net was.

Dat bedoel ik dus met terminologie: wat is precies een doorreis?