Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen en coronaregels duitsland - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsen en coronaregels duitsland

Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 11:40
Onze regering (B) durft toch te bevestigen dat zowat alle belgen tegen eind Juli hun eerste prik hebben gekregen.
Ja, dan hebben we het er dus over wat Wim met het woord 'binnenkort' aanduidt. Eind juli vind ik persoonlijk al ver in de zomer. Of zoals Belgische experts zeggen: "“Ik vrees dat we onze zomer verknoeid hebben”. (bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210423_96114620)
We zullen zien.

BTW Zolang we niet voor vakantie de grens over kunnen zitten de campings hier snel vol. Gisteren leek elke camping rondom Valkenburg (L) waar ik langs fietste zelfs tsjokvol.
Leon schreef:
di 27 apr, 2021 11:49
BTW Zolang we niet voor vakantie de grens over kunnen zitten de campings hier snel vol. Gisteren leek elke camping rondom Valkenburg (L) waar ik langs fietste zelfs tsjokvol.
En dat laatste zal er voor zorgen dat, ongeacht het aantal besmettingen, een aantal vakantielanden/buurlanden voor veilig verklaard worden door de regering. Iedereen in de zomer in het binnenland houden, dat kan de toeristische sector in Nederland niet aan waardoor er te weinig afstand gehouden kan worden.
De diverse virologen en andere medici redeneren puur vanuit het medisch perspectief, dat is hun vak. De verdere gevolgen bekijken dat is meer het werk voor beleidsmakers. Ergens heb ik het gevoel dat deze meivakantie eigenlijk een groot fieldlab is, in hoeverre kunnen mensen in het binnenland vakantie vieren.
Het antwoord is vorige zomer al gegeven op bijvoorbeeld het station van Oostende. Nee. Je zult minimaal op Benelux niveau of nog groter moeten kijken om er voor te zorgen dat mensen niet teveel op elkaar gepakt vakantie vieren.
De Nederlandse planning is dat iedereen die dat wil begin juli een eerste prik gehad heeft, en twee derde daarvan al een tweede. Mijn inschatting is dat het nog sneller zal gaan. Begin juli is nog een week of tien, en we krijgen de komende weken al tegen de 1,5 miljoen doses per week, en dat gaat nog verder groeien. De vaccinaties van 50-59 jarigen staan dus ook op het punt te beginnen. Vooral in juni gaan we vervolgens ook veel doses krijgen van Janssen, en daarvan hebben we er steeds maar eentje nodig. We hebben iets van 13 miljoen mensen boven de 18, en niet iedereen zal een prik willen. En zoals ook werd opgemerkt, de buurlanden zitten in een vergelijkbaar schema. Ik hoorde gisteren dat een collega van mij in Napels en zijn vrouw al gevaccineerd zijn. Zij zijn tegen de veertig.
Wim schreef:
di 27 apr, 2021 16:35
De Nederlandse planning is dat iedereen die dat wil begin juli een eerste prik gehad heeft, en twee derde daarvan al een tweede. Mijn inschatting is dat het nog sneller zal gaan. Begin juli is nog een week of tien, en we krijgen de komende weken al tegen de 1,5 miljoen doses per week, en dat gaat nog verder groeien. De vaccinaties van 50-59 jarigen staan dus ook op het punt te beginnen. Vooral in juni gaan we vervolgens ook veel doses krijgen van Janssen, en daarvan hebben we er steeds maar eentje nodig. We hebben iets van 13 miljoen mensen boven de 18, en niet iedereen zal een prik willen. En zoals ook werd opgemerkt, de buurlanden zitten in een vergelijkbaar schema. Ik hoorde gisteren dat een collega van mij in Napels en zijn vrouw al gevaccineerd zijn. Zij zijn tegen de veertig.
Dat is mijn inschatting ook.
In België werken ze nogal strikt volgens leeftijd, en eens de 65+ aan de beurt is geweest komen de mensen met onderliggende aandoeningen aan bod.
Mijn poolse collega's geraken blijkbaar sneller aan hun vaccin omdat de bereidheid daar nog lager ligt, en er een boel onlogische dingen gebeurd zijn.

Ik denk ook dat zowel de Nederlandse als Belgische regeringen een beetje het principe "Underpromise, overdeliver" aan het toepassen zijn. Er zijn al zo veel politici die hun gezicht verloren of bakken kritiek over zich heen kregen, dan ze een volgende sisser wel kunnen missen.
Ik ben 53 zonder prioriteit, en mijn inschatting is dat ik rond 1 Juni aan de beurt ben.
Wat ik moeilijker kan inschatten is hoe de "2de prik" de vooruitgang voor de "1ste prik" gaat beïnvloeden.
In Nederland gaat de vaccinatie van de groep 50-59 een dezer dagen beginnen. Mijn inschatting is dat dat met het Astra Zeneca vaccin gaat gebeuren, en dat de groep 40-49 jaar kort daarna met het Pfizer Biontech vaccin aan de beurt is. Het duurt niet lang meer.
In B lopen de merken door elkaar. Astra Zeneca nu ook voor de 41+ ers.

Cijfers worden mooi bij gehouden op dit dashboard.

https://covid-vaccinatie.be/nl
Wim schreef:
di 27 apr, 2021 21:12
In Nederland gaat de vaccinatie van de groep 50-59 een dezer dagen beginnen. Mijn inschatting is dat dat met het Astra Zeneca vaccin gaat gebeuren,
Astra Zeneca wordt toch niet aan mensen onder de 60 gegeven?...
Hier de volgorde en welk vaccin voor mensen die niet in de zorg werken in NL.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... er%20zijn.
Astra Zeneca wordt nog niet gebruikt onder de 60. Maar binnenkort krijgen we er nog veel van en wat moeten we daar dan mee? De EMA zegt dat je het prima onder de 60 kunt gebruiken. Dus prikken maar want hoe meer er gevaccineerd zijn hoe beter. Hugo de Jonge heeft hierover al advies gevraagd. We zouden gek zijn als we het niet deden.
Jojosje schreef:
di 13 apr, 2021 19:57
vraagje...ik wil het pieterpad over 2 weken gaan fietsen ( zullen er vast meer zijn :-) ), nu gaan er een aantal stukken van het fietserspad door duitsland. Het is met mijn knooppuntenboek makkelijk om een stukje andere route te maken, maar weet iemand hoe het nu met duitsland zit als je er een stukje door fietst? dit ivm met dat je moet testen als je in duitsland komt?
Alvast bedankt, jose
Dit was de vraag van José op 13 april. Ze zou dus nu onderweg zijn. Geen reactie van José op de wirwar van discussie met alle uitlopers gezien. Ik vermoed dat José pragmatisch handelt en zoals zij al aangaf door even via het knooppuntenboekje even een stukje andere route maakt Toch handig die knooppunten. Iedereen weer bedankt.
bert sitters schreef:
wo 28 apr, 2021 07:06
Ik vermoed dat José pragmatisch handelt en zoals zij al aangaf door even via het knooppuntenboekje een stukje andere route maakt
Inderdaad, er zijn in feite maar twee opties: of via Duitsland rijden (doorreis, toegestaan), of een paar keer een stukje omrijden via Nederland.
Waarop baseer je het vermoeden dat ze voor optie twee heeft gekozen?
Speeder300 schreef:
wo 28 apr, 2021 07:36
bert sitters schreef:
wo 28 apr, 2021 07:06
Ik vermoed dat José pragmatisch handelt en zoals zij al aangaf door even via het knooppuntenboekje een stukje andere route maakt
Inderdaad, er zijn in feite maar twee opties: of via Duitsland rijden (doorreis, toegestaan), of een paar keer een stukje omrijden via Nederland.
Waarop baseer je het vermoeden dat ze voor optie twee heeft gekozen?
Heeft geen zin meer. De vraagsteller is al onderweg.
https://duitslandinstituut.nl/artikel/3 ... lde-vragen

Niet noodzakelijke reis niet doen.

Pakkans zal klein zijn.
Maatregels handhaven zal mogelijk geen prioriteit hebben op die fietser met driekleur vlag Nederland die hij achterop zijn fiets als versiersel heeft hangen.

Zou je ook met alle gemak van de wereld doorfietsen als je verderop in de straat een agent ziet staan die ziet dat jij vanuit Nederland de grens oversteekt? Antwoord met ja en ik zou zeggen; gaan.
Probleem is, zoals zo vaak, die vermaledijde praktijk; ik woon pal aan de grens en kom met zeer grote regelmaat met de fiets op doorreis door Duitsland; geen probleem whatsoever.

Aan de andere kant, hou s.v.p. in gedachten dat die (Europese) samenwerking flinterdun is; toen ik met de evacuatie in 1995 via Duitsland wilde rijden bleken binnen één á twee uren álle (al dan niet slaperige groene) grenzen met betonblokken afgezet te zijn, vergezeld van een aantal geüniformeerde personen die het midden hielden tussen politie en leger; geen doorgang. Dus maak jezelf vooral niets wijs.
Speeder300 schreef:
wo 28 apr, 2021 13:06
geüniformeerde personen die het midden hielden tussen politie en leger;
marechaussee :?: :wink:
LHTJoost schreef:
vr 30 apr, 2021 22:36
marechaussee :?: :wink:
Waarschijnlijk wel, al zullen de Duitsers daar ongetwijfeld een eigen woord voor verzonnen hebben. Zo kwam ik er onlangs achter dat het ding dat ongeveer in de hele wereld als derailleur bekend staat bij onze Oosterburen “umwerfer” heet. Zeer toepasselijke naam, al probeer ik me altijd het achterkamertje voor te stellen met daarin een stel officieel aangestelde Duitsers die voor elk “vreemd” woord een toepasselijk Duits substituut zitten te verzinnen :) .
LHTJoost schreef:
vr 30 apr, 2021 22:36
Speeder300 schreef:
wo 28 apr, 2021 13:06
geüniformeerde personen die het midden hielden tussen politie en leger;
marechaussee :?: :wink:
Duitsland kent geen marechaussee, maar de "Bundesgrenzschutz". Dit is een politie-eenheid. De Nederlandse marechaussee is onderdeel van de krijgsmacht. Daarnaast heeft Duitsland de "Zoll". Dit is de douane.
Ik schat in dat de vraagsteller inmiddels al weer thuis is van het Fietserpad. Dus alle reacties op dit draadje lijken op mosterd na de maaltijd.
[/quote]
Ik schat in dat de vraagsteller inmiddels al weer thuis is van het Fietserpad. Dus alle reacties op dit draadje lijken op mosterd na de maaltijd.
[/quote]

Waarom wordt in dit draadje over regelgeving voortdurend door mensen die het niet interessant meer vinden geroepen dat iedereen er maar over op moet houden?

Ook ik ben een direkte grensbewoner en verbaas me over het beeld van "de grens" bij velen. De grensregio is gewoon 1 leefgebied ("zachte grens"). Wat zouden de niet grensbewoners ervan vinden als er 500 meter van hun huis ineens een muur stond en dat ze alleen nog aan hun kant van de muur mochten blijven?
Verder lijkt het beeld van de "duitser" met starre hantering van regels en gebrek aan menselijkheid nog wijd verbreid. Volgens mij mogen wij als "nederlanders" zelf wat beter in de spiegel kijken. Persoonlijk vind ik dit draadje daar tekenend voor.
geelfietsje schreef:
za 01 mei, 2021 09:12
Ook ik ben een direkte grensbewoner en verbaas me over het beeld van "de grens" bij velen. De grensregio is gewoon 1 leefgebied ("zachte grens"). {..knip..}
Verder lijkt het beeld van de "duitser" met starre hantering van regels en gebrek aan menselijkheid nog wijd verbreid. Volgens mij mogen wij als "nederlanders" zelf wat beter in de spiegel kijken. Persoonlijk vind ik dit draadje daar tekenend voor.
Ik kan me als grensbewoner erg vinden in jouw opmerking dat er, 76 jaar na WOII en 32 jaar na de eenwording, nog steeds regelmatig in inmiddels sterk overtrokken stereotypen wordt gesproken. Dat maakt maar weer eens duidelijk hoe lang denkwijzen in mensen kunnen voortleven. Generaties!
Aan de andere kant voel ik me dan ook niet aangesproken onder de uitdrukking "wij als "Nederlanders"". Daarmee doe je min of eer hetzelfde.

Dat de grensregio één leefgebied is, is deels waar, maar in mijn beleving ook deels onwaar. Er bestaan op veel gebieden echt forse verschillen. Ik heb daar helemaal geen probleem mee. Sterker: binnen 10 km fietsen waan ben ik in een heel ander land. Wat wil ik als wereldfietser nog meer?
Leon,

We denken er hetzelfde over en Nederlanders heb ik tussen haakjes gezet omdat die stereotypie inderdaad ook weinig ruimte voor realiteit beidt.

En tegen iedereen die erin geïnteresseerd is: Ook nu hoef je echt niet om te fietsen als je van A naar B moet en er staat toevallig een lijntje op de kaart. Beter niet winkel ingaan en niet overnachten of vakantie (natuurlijk). Nog even wachten.