Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen en coronaregels duitsland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen en coronaregels duitsland

Het doel is inderdaad het land waar je net was, maar dan wel een stuk verderop. Dus als je bijvoorbeeld van Lobith naar Zeddam wilt, lijkt het mij volgens de regels toegestaan via Elten te fietsen.
Ja, het lijkt jou zo, prima. Maar dat zocht is dus precies niet.

Nu ik bezig ben lees ik op https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... -duitsland
"Er geldt géén uitzondering voor dagjesmensen en klein grensverkeer."

Op welke voorgaande zin die uitzondering precies op slaat in de bijgaande tekst niet aangegeven. Het slaat in ieder geval niet op de zin ervoor. Dat is de makke van dit soort teksten die vaak veranderd worden. Het is lastig om die compleet en consisten te houden zonder juridisch te worden.
Ook ik wil onder geen beding de juridische randjes opzoeken. Echter als je van Zeeland met de auto via Belgie terug mag naar Maastricht (en dat mag), mag je ook met de fiets van Weert via Maaseik naar Geleen, denk ik.
Als je dit merkwaardige verhaal in het NRC leest, mag alles. Voor sommige mensen geldt dan ook de 1,5 meter niet meer.
Dus waar zeuren we nog over. Zou ik zeggen.

Je kan ook zeggen dat deze juffrouw wat wereldvreemd is.
Dat NRC daar ruimte aan geeft, vind ik overigens ook werelvreemd.
Peter Molog schreef:
wo 14 apr, 2021 12:37
Als je dit merkwaardige verhaal in het NRC leest, mag alles. Voor sommige mensen geldt dan ook de 1,5 meter niet meer.
Dus waar zeuren we nog over. Zou ik zeggen.

Je kan ook zeggen dat deze juffrouw wat wereldvreemd is.
Dat NRC daar ruimte aan geeft, vind ik overigens ook werelvreemd.
Wie had ooit kunnen voorspellen dat een wereldfietsster op dit forum als wereldvreemd zou worden bestempeld.
Iemand die alle regels en adviezen in zijn/haar eigen voordeel wordt terecht wereldvreemd genoemd.
Leon schreef:
wo 14 apr, 2021 11:52
Ik lees dat anders:

Persons who are only in transit through and leaving the Federal Republic of Germany as quickly as possible to finish their transit journey

Op het moment dat je als tochtjesfietser de grens over bent moet je er zo snel mogelijk uit. Dus omkeren ter plekke. Het doel van je doorreis is immers in het land waar je net was.
Een transit journey kan ook tussen twee verschillende delen van het land waar je uit komt (of twee verschillende landen).
Ieder eigen interpretatie kan door iedere medewerker van een controlerende instantie anders geïnterpreteerd worden met het ge volg dat over de interpretatie gediscussieerd zou kunnen worden wat tot vreemde situaties zou kunnen leiden.
Bij mij in het grensgebied met Belgie en vooral Baarle Nassau/Hertog is het toch niet bij te houden.
Ik vermijd het maar kan gebeuren dat je ergen de grens passeerd.
gr Jan
Fedor schreef:
wo 14 apr, 2021 14:21
Een transit journey kan ook tussen twee verschillende delen van het land waar je uit komt (of twee verschillende landen).
Ja, leuk. Engels ook. Maar wat is je officiële en in Nederland, Duitsland en België geldende bron hiervan?
Er komt per 15 mei een quarantaineplicht voor mensen die vanuit een risicogebied naar Nederland reizen. Ingewijden melden dat het demissionaire kabinet daar morgen een besluit over neemt. Het is nu al de bedoeling dat reizigers uit risicolanden tien dagen in quarantaine gaan, maar veel mensen houden zich daar niet aan.

Daarom wordt de zelfisolatie een verplichting, en bij overtreding wordt een boete opgelegd. De hoogte daarvan wordt bepaald door het Openbaar Ministerie, maar zal waarschijnlijk 95 euro worden.

[...]

Waarschijnlijk gaat de plicht gelden voor reizigers uit gebieden die code oranje of rood hebben. Op dit moment is dat de hele wereld.

De plicht gaat gelden voor iedereen die vanuit een gebied met een hoog of ultrahoog risico komt, met welk vervoermiddel dan ook.
https://nos.nl/artikel/2376832-vanaf-15 ... ebied.html
https://www.stadt-koeln.de/artikel/69436/index.html

Hier staan redelijk recente regels. Overigens staat daar, onder 'Einrise aus Hochinzidenz-Gebieten' en dan 'Gibt es Ausnahmen?':
Personen, die zur Durchreise nach Nordrhein-Westfalen einreisen. Diese haben das Gebiet des Landes Nordrhein-Westfalen auf dem schnellsten Weg zu verlassen, um die Durchreise abzuschließen.
en ik kan me zo voorstellen dat een relaxt fietstochtje niet altijd de 'schnellsten Weg' is. Misschien vind een agent wel dat omkeren en in Nederland verder fietsen de snelste manier is.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1099868 ... niet-tegen
(helaas premium artikel)

Ook bij "groene" grensovergangen wordt gecontroleerd (maar bij andere doet de Duitse Zoll weer niet moeilijk overigens). Ook bij fietsers is de boete 150 euro pp en word je meteen teruggestuurd.

Dus misschien is ook een "doorsteekje" niet aan te raden.
Wat is een 'groene' grensovergang :shock:
Ik zie niet direct een probleem als je gewoon door België fietst en geen stops maakt.
Maar bv een Belg mag in NL geen terrasje bezoeken zonder 5 dagen quarantaine.

Zo lang je op je fiets zit zal een normale politieman je niet veel doen, maar je zal maar een overijverige boswachter tegen komen die zin heeft om zijn eerste boete voor Corona uit te schrijven... en die bedraagt in B zo maar eventjes 750€...

Maar eerlijk, ik ben op de fiets en wandelpaden nog geen politie tegen gekomen hier (woon wel niet bij de grens).
Polariteit schreef:
ma 26 apr, 2021 10:37
Wat is een 'groene' grensovergang :shock:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_grensovergang
Blackbelt schreef:
ma 26 apr, 2021 10:43
Ik zie niet direct een probleem als je gewoon door België fietst en geen stops maakt.
Maar bv een Belg mag in NL geen terrasje bezoeken zonder 5 dagen quarantaine.

Zo lang je op je fiets zit zal een normale politieman je niet veel doen, maar je zal maar een overijverige boswachter tegen komen die zin heeft om zijn eerste boete voor Corona uit te schrijven... en die bedraagt in B zo maar eventjes 750€...

Maar eerlijk, ik ben op de fiets en wandelpaden nog geen politie tegen gekomen hier (woon wel niet bij de grens).
Dat mag nu wel in België. Het strenge verbod is daar inmiddels verleden tijd. Zo lang je maar een korte tijd in België bent is er niks aan de hand. Een meerdaagse vakantie is een ander verhaal.
Wij wachten het af en houden dit goed in de gaten, we hebben twee opties voor de vakantie in juni: NL via diverse campings die op FaceBook in kampeergroepen hebben aangegeven dat we welkom zijn zonder reserveringen, of als het mag Ems-route en Lippe-route in Duitsland (met aanrij-route en huisrij-route in NL)
Ik denk dat veel mensen te optimistisch zijn over wat er nu al zou kunnen, en te pessimistisch over wat er binnenkort kan. Voorlopig is het gezien de hoge besmettingsgraad verstandig voorzichtiger te zijn dan we vanaf morgen weer mogen. Maar nu de vaccinaties in zo'n hoog tempo gaan denk ik dat de hele discussie binnen korte tijd overbodig zal zijn. Met het Europese Groene Paspoort kunnen we dan ook weer vrij probleemloos reizen, al weet ik niet of dat paspoort pas op groen zal gaan na de tweede prik, of ook al na de eerste, en ook niet of daar nog een wachttijd in zal zitten. Een buitenlandse fietsvakantie in juni lijkt me kantje boord tenzij je nu al een tijdje gevaccineerd bent, maar juli zou in veel gevallen moeten lukken. Wij gaan eind juli en begin augustus.
Wim schreef:
di 27 apr, 2021 11:14
Maar nu de vaccinaties in zo'n hoog tempo gaan denk ik dat de hele discussie binnen korte tijd overbodig zal zijn.
Daar ben ik minder optimistisch over.
De reden daarvoor is dat je - afaik, imho etc. - groepsimmuniteit alleen kunt bereiken als in alle subgroepen de immuniteit vergroot wordt.
Dat is echter niet zo, want er wordt vanaf de oudere leeftijden terug gevaccineerd. Dat zet in het begin, zo merken we op dit moment, weinig zoden aan de dijk omdat de gevaccineerde groepen toch al de meest voorzichtige waren.
Zolang de lagere leeftijdsgroepen niet gevaccineerd worden zullen daar besmettingen rond blijven gaan omdat die groepen voor het grootste deel toch vooral met elkaar contacten hebben en niet zo zeer met de oudere groepen. Iets dergelijks geldt voor gebieden/wijken waar de vaccinatiegraad laag blijft door veel weigeraars.
In hoeverre de door de besmettingen zelf opgebouwde immuniteit in die groepen een bijdrage levert aan de groepsimmuniteit weet ik niet. Daar kan ik weinig cijfers over vinden.
Ook moet je je realiseren dat de vaccins niet 100% bescherming bieden, dus met 65% mensen ingeënt ben je er niet helemaal en zullen er maatregelen moeten blijven gelden.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Leon schreef:
di 27 apr, 2021 11:28
Wim schreef:
di 27 apr, 2021 11:14
Maar nu de vaccinaties in zo'n hoog tempo gaan denk ik dat de hele discussie binnen korte tijd overbodig zal zijn.
Daar ben ik minder optimistisch over.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Ik ben dan toch een pak optimistischer.
Onze regering (B) durft toch te bevestigen dat zowat alle belgen tegen eind Juli hun eerste prik hebben gekregen. En vermits elk land in de EU zowat even veel vaccins krijgt ivm de bevolking zal dat wel het geval zijn in de hele EU.
Deze week gaan de leveringen van vaccins een pak omhoog, en dan kan het tempo wel omhoog.
Ik durf zelfs in te schatten dat tegen half juli zowat iedereen de kans heeft gehad op een vaccin.

Sowieso gaan jonge mensen minder en minder lang in het ziekenhuis verblijven als ze besmet geraken. En dat gaat ruimte bieden om vanaf Juni toch verder te versoepelen en het toeristisch seizoen te redden.