Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mergelland Fietsroute in Zuid-Limburg is terug - Forum Wereldfietser

Mergelland Fietsroute in Zuid-Limburg is terug

De Mergelland Fietsroute in Zuid-Limburg is terug,
Door het vele autoverkeer en de talloze motorrijders was de oude route te gevaarlijk geworden. De route is daarom alweer enkele jaren geleden eruit gehaald. De vraag bleef echter. De ANWB en Visit Zuid-Limburg hebben nu een nieuwe route uitgezet op kleinere wegen via de knooppunten. Er komen geen aparte bordjes. Je volgt gewoon de nummers van de fietsknooppunten. De totale route is 155 km en gaat over een paar beruchte hellingen en zoevende afdalingen. Lijkt een leuke tocht met de lente in het vooruitzicht.
Let op: de borden van de autoroute staan er nog wel, maar de nieuwe fietsroute loopt anders.
Zie.
https://www.anwb.nl/fietsroutes/tips/mergellandroutes
155km totaal maar het zijn drie lussen. Wat meer stukjes over gravel dus da's leuk. De "bekende" hellingen vallen buiten de route dus het is een "Limburg light"-route ;)
Tja, je moet problemen eigenlijk bij de bron aanpakken. Ik denk dat het al zou schelen als er in de weekenden en schoolvakanties een verbod komt op groepen motorrijders (bijv. max. 2, geen knettergeluid) en wielrenners (bijv. max. 6). Dat geeft meer ruimte aan fietsers die geen overlast veroorzaken.

Wat de route zelf betreft ben ik wel benieuwd naar wat onze local hiervan vindt.
willem.m schreef:
vr 19 mar, 2021 10:02
Ik denk dat het al zou schelen als er in de weekenden en schoolvakanties een verbod komt op groepen motorrijders (bijv. max. 2, geen knettergeluid) en wielrenners (bijv. max. 6). Dat geeft meer ruimte aan fietsers die geen overlast veroorzaken.
Kleine opmerking van een racefeietser die doorgaans alleen rijdt: moet je dan alle groepen met meer dan zes fietsers verbieden?

Mijn ervaring met trage fietsers is dat de kleine groepen - pakweg tot vier - voorkomend zijn en het niet nodig vinden om de hele weg in beslag te nemen. Ik probeer dan dezelfde voorkomendheid aan de dag te leggen, ga ze niet voorbijrazen en passeer met een vriendelijk groet.

Maar meer dan vier trage fietsers ... ja, dan gebeurt het wel eens dat ze het ruim nemen, gezellig met elkaar praten, zelfs een aandringende fietsbel niet horen, niet weten hoe ze een meter kunnen vrijmaken voor een iets snellere fietser etc.
Als ik de groep dan toch kan voorbijrijden krijg ik wel eens te horen dat "de weg voor iedereen is!" waarbij "iedereen" blijkbaar niet op mij slaat.
Nogmaals: geen probleem met trage fietsers. Maar ook zij maken soms een merkwaardige persoonlijkheidstransformatie door wanneer ze met veel zijn.
Fedor schreef:
vr 19 mar, 2021 09:27
De "bekende" hellingen vallen buiten de route dus het is een "Limburg light"-route ;)
Maar denk niet dat het een tochtje voor iedereen die kan fietsen is. Er zitten een aantal hellingen in waar je goed het verschil moet weten tussen lekker omlaag rollen of goed uitkijken en stevig kunnen remmen als het nodig is.

Ik snap niet voor wie de route is. Voor de 'gewone' toeristen (waarvan de meeste per E-bike) is hij veel te lang. Voor wielrenners is hij niet echt aantrekkelijk vanwege het niet-doorgaande karakter van veel stukken, stukken bebouwde kom, stukjes gravel en het ontbreken van voor de hand liggende wielerklimmen.
De inschatting van 3 uur en 30 minuten voor 155 kilometer vind ik wel cool. 44 km/u gemiddeld. 8)

P.s. Ik heb dit bericht wel gewijzigd op vr 19 mar, 2021 10:37, maar zeker niet totaal gewijzigd. :shock:
derdekeer schreef:
vr 19 mar, 2021 10:20
willem.m schreef:
vr 19 mar, 2021 10:02
Ik denk dat het al zou schelen als er in de weekenden en schoolvakanties een verbod komt op groepen motorrijders (bijv. max. 2, geen knettergeluid) en wielrenners (bijv. max. 6). Dat geeft meer ruimte aan fietsers die geen overlast veroorzaken.
Kleine opmerking van een racefeietser die doorgaans alleen rijdt: moet je dan alle groepen met meer dan zes fietsers verbieden?
...
Wat ik voorstel is uiteraard niet realistisch, want zo'n verbod is waarschijnlijk via wetgeving niet af te dwingen. En het is al helemaal niet te handhaven; de politie kan beter capaciteit investeren in het binnen de perken houden van drugsproductie en -logistiek. Het is dus vooral een ergernis van iemand die zelf niet graag in een grote groep fietst .8)
Leon schreef:
vr 19 mar, 2021 10:27
Maar denk niet dat het een tochtje voor iedereen die kan fietsen is. Er zitten een aantal hellingen in waar je goed het verschil moet weten tussen lekker omlaag rollen of goed uitkijken en stevig kunnen remmen als het nodig is.
Vanaf de Kruisberg naar beneden is bijvoorbeeld wel een lekkere :P
willem.m schreef:
vr 19 mar, 2021 10:35
willem.m schreef:
vr 19 mar, 2021 10:02
Ik denk dat het al zou schelen als er in de weekenden en schoolvakanties een verbod komt op groepen motorrijders
Wat ik voorstel is uiteraard niet realistisch, want zo'n verbod is waarschijnlijk via wetgeving niet af te dwingen.
Dit deel wel: https://www.ad.nl/utrecht/lekdijk-gaat- ... ~a1cca1d4/

In de Eifel zijn in het weekend ook een aantal wegen afgesloten voor motorrijders.
Fedor schreef:
vr 19 mar, 2021 11:05
In de Eifel zijn in het weekend ook een aantal wegen afgesloten voor motorrijders.
Dat wordt hier lastig:
Een groot deel van de huizen in het Heuvelland is voor de toeristische verhuur; ze staan letterlijk overal. Die worden typisch verhuurd in midweken en weekenden. Dus twee keer per week komen er in elk huisje één of meestal meerdere auto's die daarna boodschappen gaan doen op ca. 10 km afstand, de ochtend daarna brood halen bij de bakker, een paar uur later later op pad gaan om ergens naar toe te gaan of te toeren en later weer terugkomen. Er zijn al een aantal wegen afgesloten maar dat kunnen er niet meer worden omdat de huisjes dan onbereikbaar zijn. Ook met motoren moet dat kunnen want huurders komen ook wel met motoren.

Qua handhaving moet je .. (edit) .. je er niet te veel van voorstellen.

Er zijn al met al maar weinig wegen die je zou kunnen afsluiten. De Epenerbaan is een van de weinige, maar wel een goede.
de zwaarste beklimming lijkt de Vaalserberg. Maar dat is meer een molshoop dan een berg :D
Jammer de echte klimmetjes er niet in zitten, zoals de Camerig (vroeg op de dag nog rustig) . de dode man, ( daar fiets je alleen) , de keuterberg (verboden voor auto's) de loorberg ( daar kunnen wel 2000 man tegelijk omhoog, zo breed is die weg)
JandeFietser schreef:
ma 22 mar, 2021 15:23
de zwaarste beklimming lijkt de Vaalserberg. Maar dat is meer een molshoop dan een berg :D
Jammer de echte klimmetjes er niet in zitten, zoals de Camerig (vroeg op de dag nog rustig) . de dode man, ( daar fiets je alleen) , de keuterberg (verboden voor auto's) de loorberg ( daar kunnen wel 2000 man tegelijk omhoog, zo breed is die weg)
De klim vanaf Gemmenich naar de Vaalserberg is ongeveer 2 km met gemiddeld net boven de 5%, maar er zitten stukken in van boven de 10%. in de haarspeldbochten krijg je toch een beetje een Alpengevoel. Je gaat eerst via een tunnettje onder de spoorbaan en laat zie je de spoorbaan beneden je de tunnel in verdwijnen.
Ook Ik vind het jammer dat de Keutenberg niet in het knooppuntennet zit. Lijkt mij wel moeilijk te combineren met de Doodeman, of er moet er een naar beneden gedaan worden. De Doodeman is wel voor superberggeiten. Ik denk dat veel gemiddelde fietsers er zelfs met een e-bike niet tegenop komen. Die naam is er niet voor niets.
Camerig is in de weekeinden en op vakantiedagen na de vroege ochtenduurtjes echt veel te druk met automobielen en motoren. De nieuwe Mergellandroute gaat hier iets zuidelijker door België.
Overigens zit de Loorberg in route.
bert sitters schreef:
ma 22 mar, 2021 17:03
Ook Ik vind het jammer dat de Keutenberg niet in het knooppuntennet zit.
Knooppuntenroutes moeten door quasi iedereen in beide richtingen bereden kunnen worden en ze wilden geen dependance van het Academisch Ziekenhuis aan de voet van de helling zetten.
Leon schreef:
ma 22 mar, 2021 17:17
bert sitters schreef:
ma 22 mar, 2021 17:03
Ook Ik vind het jammer dat de Keutenberg niet in het knooppuntennet zit.
Knooppuntenroutes moeten door quasi iedereen in beide richtingen bereden kunnen worden en ze wilden geen dependance van het Academisch Ziekenhuis aan de voet van de helling zetten.
Inderdaad, de afdaling vanaf de Keutenberg is met 22% te gevaarlijk voor veel fietsers.
De naam " de Dode Man " is gekomen naar aanleiding van een ongeluk met een paard en wagen en heeft dus niets met fietsen te maken.
De weg is zeer steil en vrij lang maar ook met een goede E-bike wel te doen als je maar wel de goede versnellingen kiest.
BertKremer schreef:
ma 22 mar, 2021 19:46
De naam " de Dode Man " is gekomen naar aanleiding van een ongeluk met een paard en wagen en heeft dus niets met fietsen te maken.
De weg is zeer steil en vrij lang maar ook met een goede E-bike wel te doen als je maar wel de goede versnellingen kiest.
Toch zal ik ooit eens gaan kijken of ik ook met een Rohloff en hard stampen boven kan komen ;)
dat gaat je lukken, ik heb hem al minimaal 10x opgereden, echt niet de steilste in mijn leven :)
De Hardknott Pass bijvoorbeeld is een stuk moeilijker.
De Dode Man is inderdaad niet extreem steil of hoog. Jaren geleden fietsten we er met een flinke weekendgroep (toen nog) zwaar bepakte wereldfietsers al tegenop.
Maar er zit wel iets gemeens in. Zie het plaatje met mijn barometrische track hieronder. Elk rondje is een meetpunt.
Gemiddeld over een groot deel is de hellingsgraad 12%, al ligt dat vooral aan waar je begint en stopt met meten. (Zie de twee meetpunten in het plaatje en het resultaat aangewezen met de rode pijl)
Het eerste steile stuk is daarbij ca. 14%. Daarna komt een klein stukje onder de 10%. Dat zie je gebeuren en de neiging om je als fietser in te gaan stellen op een iets minder steile helling is vrijwel onontkoombaar, ook ik 'trap er elke keer weer in'. Daarna wordt de helling namelijk ongemerkt toch weel wat steiler. Degenen die deze helling ook gemeen vinden gaan op die plek stuk.
Mijn advies: probeer 2 km/u langzamer te fietsen dan wat je spontaan zou doen. Gemakkelijk vind ik dat nog steeds niet.
Afbeelding
N.b. de hoogtegetallen kloppen alleen relatief. Het dagelijkse ijken van de hoogte doe ik niet aan.
@Leon: Volgens mij hoort dat hoogteprofiel bij een locatie elders op onze aardkloot: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... _sea_level
http://heuvelsfietsen.nl/ranglijst_Nederland.php

Doodeman staat trouwens net is hoger dan de Keutenberg.

Geweldige naam trouwens, Koning van Spanje vind ik ook prachtige naam