Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veloroute de soleil of Groene weg? - Forum Wereldfietser

Veloroute de soleil of Groene weg?

Allen,

Ik heb vorig jaar mijn eerste fietsvakantie achter de rug (La Velodyssee), en heb de smaak te pakken.

Ik zou terug door Frankrijk willen fietsen en dacht eventueel van België naar de Middellandse Zee te fietsen.

Wat zijn de grote verschillen tussen Veloroute de soleil en de Groene weg?

- verhard / onverhard (ik rij met de racefiets maar met een grof profiel zodat ik op de Velodyssee nooit ben lek gereden)
- stijgingspercentage
- vanuit toeristisch oogpunt (het blijft ook vakantie en wil graag dingen zien)
- fietsplezier: ik rij niet graag 100 kms rechtdoor
- moet ik rekening houden met constant wind op kop door de mistral?

Bedankt voor jullie input,

Ignace
Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke routes (ik maak liever zelf routes - leve de voorpret!).

Als je van beide routes een track kunt vinden, dan kan je ze inladen in bijv. brouter (http://brouter.de/brouter-web/#map=10/5 ... te-quality) en daar kan je dan antwoorden op je vragen 1, 2 en 4 krijgen. Alhoewel stijgingspercentages natuurlijk heel lokaal en kort zijn; dat haal je alleen uit een hoogteprofiel als je enorm inzoomt, maar nauwkeurig zal dat niet zijn. Wat er onderweg te zien is (vraag 3) lijkt me subjectief: de een smult van markante landschappen, de ander van kerken en kloosters en weer iemand anders raakt in extase van oude sluisjes.
ignacedegens schreef:
ma 15 mar, 2021 11:47
Allen,

Ik heb vorig jaar mijn eerste fietsvakantie achter de rug (La Velodyssee), en heb de smaak te pakken.

Ik zou terug door Frankrijk willen fietsen en dacht eventueel van België naar de Middellandse Zee te fietsen.

Wat zijn de grote verschillen tussen Veloroute de soleil en de Groene weg?

- verhard / onverhard (ik rij met de racefiets maar met een grof profiel zodat ik op de Velodyssee nooit ben lek gereden)
- stijgingspercentage
- vanuit toeristisch oogpunt (het blijft ook vakantie en wil graag dingen zien)
- fietsplezier: ik rij niet graag 100 kms rechtdoor
- moet ik rekening houden met constant wind op kop door de mistral?

Bedankt voor jullie input,

Ignace
Die Veloroute du Soleil ken ik niet, maar op de Groene Weg is alles verhard tot aan de Middellandse Zee.
Van België naar het zuiden is een mistral net wat je wilt.
Je kunt pech hebben. In 2015 heb ik 650 km tegenwind gehad. Hij blies met 40 km/u vanuit het zuiden, volgens de lokale bladen. Zulke dingen zijn onvoorspelbaar.
De Groene Weg is niet zwaar. Alleen de Ardennen (als je die neemt, een aanrader wat mij betreft) en een stuk in de Drome vragen wat vermoeiend klimwerk. Maar vlak is het vrijwel nergens, met uitzondering van een stuk Luxemburg en het stuk na Valréas.
Toeristisch valt er op de route zelf niet zoveel te beleven, tot je redelijk ver in het zuiden bent.
Routemaker Paul Benjaminse schrijft over de Veloroute du Soleil: "De Véloroute du Soleil is ook een fietsroute met zeer weinig hoogtemeters, misschien wel het minst van alle fietsroutes tussen Nederland en de Middellandse Zee."
Zo te zien gaat deze route geheel door het Sâone- en Rhônedal, als je niet van langdurig fietsen over een dijk langs een rivier houdt, is dit geen superaantrekkelijke route. Veel mooier maar ook zwaarder is naar mijn idee de route van Eindhoven richting Barcelona, ook van routemaker Paul Benjaminse, die ook de heuvels en bergen van de Auvergne en de Ardèche meeneemt (variant via Le Puy). Van deze route heb ik een reisverslag gemaakt van de Bourgogne tot aan Béziers.
Vóór de Bourgogne zijn er een hoop mogelijkheden, bijvoorbeeld langs de Franse Maas en Langres, helemaal niet verkeerd.
Wat die mistral betreft, die waait van noord naar zuid en levert mooie blauwe luchten op.
Bedankt voor jullie tips alvast.

Ondertussen heb ik beide gpx gedownloaded en de bijhorende boekjes besteld.

Zoals ik het nu zie ga ik:
- eurovelo 5 volgen van mijn woonplaats naar Luxemburg
- in Luxemburg schakel ik over naar de veloroute de soleil (zo pak ik Metz en Nantes mee die ik al lang eens wilde bezoeken)
- vanaf het dorpje charmes schakel ik over op de groene weg, die iets meer hoogtemeters heeft en die niet altijd de dijk volgt (wat ik minder leuk vind).

Tips blijven natuurlijk welkom !!!
Ik denk dat je Nancy bedoelt...
Nantes ligt aan de Atlantische kust en is héél véél verder.
De charme van de Veloroute du Soleil is dat je hem eigenlijk wel met een Nederlandse stadsfiets kunt rijden. Ik was vorig voorjaar van plan deze route uit te proberen omdat het op deze manier een goede tip is voor een allereerste fietsvakantie zonder ideale fiets. Dat ging toen niet door. Als het een beetje zwaarder mag zou ik zelf kiezen voor de Benjaminse route naar Barcelona, en dan bovenlangs en niet door het dal. Wij vonden die erg mooi. De Groene Weg staat ook nog op mijn lijstje, maar nu kan ik daar nog niets over zeggen.
Ik ken de Véloroute du Soleil. Deze is niet zwaar. De rivieren zijn totaal verschillend. Erg mooi is het stuk langs het Canal de L'Est dat een verbinding vormt tussen de Moezel en de Saône. Langs een trap van oude sluisjes ga over de waterscheiding tussen de Noordzee en de Middellandse Zee.
In Bourgondië ga je voor een groot deel van de Saône af door echte grand cru wijngaarden en oude Bourgondische plaatsen met kleurrijke dakpannen-mozaïeken. Lyon is een stad die je moet meemaken vanaf het fietspad.
De Machtige Rhône verveelt geen moment. Imposante hangbruggen sieren deze rivier. Regelmatig wissel je van oever. De meest spectaculaire oeverkruising is de lange Himalaya-brug. Als de Mistral aanwakkert slingert deze lange brug heftig. Deze wind heb je in de rug.
Je kunt een slinger maken over de Dolce Via door de Ardèche over een oud spoorlijntje door tunnels en over hoge viaducten met fraaie panorama's. Op een deel tuft nog een stoomtreintje uit grootvaders tijd, maar de trein heeft een fietsenwagon.
Doe met je fiets een dansje op de oude brug van Avignon. Net onder Arles kom je langs de dubbele ophaalbrug van Vincent van Gogh.
Je eindigt in de middle of nowhere aan de Middellandse Zee. Op Plage Napoleon is niets. Ook geen enkel tentje om wat te eten of te drinken. De Franse keizer koos in 1815 dit maagdelijke strand bewust uit voor zijn landing na de ontsnapping van zijn verbanningsoord Elba. Pas bij Waterloo werd Napoleon Bonaparte gestuit.
ignacedegens schreef:
di 16 mar, 2021 14:01
Bedankt voor jullie tips alvast.

Ondertussen heb ik beide gpx gedownloaded en de bijhorende boekjes besteld.

Zoals ik het nu zie ga ik:
- eurovelo 5 volgen van mijn woonplaats naar Luxemburg
- in Luxemburg schakel ik over naar de veloroute de soleil (zo pak ik Metz en Nantes mee die ik al lang eens wilde bezoeken)
- vanaf het dorpje charmes schakel ik over op de groene weg, die iets meer hoogtemeters heeft en die niet altijd de dijk volgt (wat ik minder leuk vind).

Tips blijven natuurlijk welkom !!!
In Vlaanderen en Wallonië is de Eurovelo 5, de Via Romea Francigena, gereed en bewegwijzerd , In Brussel was men nog bezig. Ik weet niet hoe situatie nu is. De Via Romea Francigena gaat dwars door het het centrum langs Manneken Pis. Informeer bij ProVelo in Brussel. https://www.provelo.org/en/section/bicycle-tourism
Wat vond je van La Velodyssee? Ik ben van plan om die misschien binnenkort ook eens te doen... Van zuid naar noord dan. Wat is de gunstigste richting i.v.m. de wind? Want meestal van zuid naar noord wind in de rug dacht ik...
ignacedegens schreef:
ma 15 mar, 2021 11:47
Allen,

Ik heb vorig jaar mijn eerste fietsvakantie achter de rug (La Velodyssee), en heb de smaak te pakken.

Ik zou terug door Frankrijk willen fietsen en dacht eventueel van België naar de Middellandse Zee te fietsen.

Wat zijn de grote verschillen tussen Veloroute de soleil en de Groene weg?

- verhard / onverhard (ik rij met de racefiets maar met een grof profiel zodat ik op de Velodyssee nooit ben lek gereden)
- stijgingspercentage
- vanuit toeristisch oogpunt (het blijft ook vakantie en wil graag dingen zien)
- fietsplezier: ik rij niet graag 100 kms rechtdoor
- moet ik rekening houden met constant wind op kop door de mistral?

Bedankt voor jullie input,

Ignace
Bedankt iedereen.

@Tim
Ik heb de velodyssee gedaan van noord naar zuid. Ik heb deze gedaan met de racefiets hoewel vele stukken onverhard zijn (heel grof profiel als band). Enkel een zeer achterwerk van de onverharde stukken in combinatie met 8 bar op de koersbanden.

- wind heb ik weinig last van gehad
- bijna volledig vlak
- mijn vrouw is gevolgd met de mobilhome + onze 2 kids van 6 jaar. Ideaal voor hen want je rijdt vlak langs de kust voor het grootste stuk (ze konden hele dag op strand spelen en dan een uurtje of 2 verder rijden). Daarom heb ik deze ook gekozen. Ikzelf hou meer van het binnenland, mooie dorpjes en lekker frans eten. Dat vind je op deze route iets minder. Maar de combo bretagne, st nazaire, Atlantische kust en Frans baskenland maakt veel goed. Alleen heb ik elke dag meer dan 100 kms gereden (ik had geen bagage, reed met de racefiets en moest geen logies zoeken). Moest ik er maar 40 kms per dag kunnen doen, zou ik wel verveeld geweest zijn door de lange stukken langs de kust zonder leuke dorpen.
Blackbelt schreef:
di 16 mar, 2021 14:22
Ik denk dat je Nancy bedoelt...
Nantes ligt aan de Atlantische kust en is héél véél verder.
Klopt! Nantes ben ik vorig jaar gepasseerd (velodyssee)
ignacedegens schreef:
di 16 mar, 2021 14:01

Zoals ik het nu zie ga ik:
- eurovelo 5 volgen van mijn woonplaats naar Luxemburg
- in Luxemburg schakel ik over naar de veloroute de soleil (zo pak ik Metz en Nantes mee die ik al lang eens wilde bezoeken)
- vanaf het dorpje charmes schakel ik over op de groene weg, die iets meer hoogtemeters heeft en die niet altijd de dijk volgt (wat ik minder leuk vind).

Tips blijven natuurlijk welkom !!!
Lijkt me een goed plan. Als je het deel van de Groene Weg tot aan Charmes overslaat, mis je niet zoveel. Behalve de Ardennen natuurlijk, maar daar pak jij ook wel een zuidelijk stukje van mee. Na Charmes vond ik het landschap en de dorpjes op de Groene Weg interessanter worden.

EDIT: In Charmes kun je in de verleiding komen om het kanaal / de rivier te volgen naar Corre i.p.v. de route van de Groene Weg. Zo vermijd je enkele hellingen maar we hebben daar ooit een kilometer of dertig van gedaan vanuit Charmes en voor mij was dat geen aanrader. Maar dat ben ik maar ...
Blackbelt schreef:
di 16 mar, 2021 14:22
Ik denk dat je Nancy bedoelt...
Nantes ligt aan de Atlantische kust en is héél véél verder.
Nantes ligt niet aan de kust, maar aan de Loire.
bert sitters schreef:
wo 17 mar, 2021 07:24
Blackbelt schreef:
di 16 mar, 2021 14:22
Ik denk dat je Nancy bedoelt...
Nantes ligt aan de Atlantische kust en is héél véél verder.
Nantes ligt niet aan de kust, maar aan de Loire.
15 km van de kust.... en inderdaad aan de Loire, maar wel honderden km ver van Metz en Nancy.
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 13:35
bert sitters schreef:
wo 17 mar, 2021 07:24
Blackbelt schreef:
di 16 mar, 2021 14:22
Ik denk dat je Nancy bedoelt...
Nantes ligt aan de Atlantische kust en is héél véél verder.
Nantes ligt niet aan de kust, maar aan de Loire.
15 km van de kust.... en inderdaad aan de Loire, maar wel honderden km ver van Metz en Nancy.
Via de Loire fietsroute is dit 62 km.
bert sitters schreef:
wo 17 mar, 2021 14:11
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 13:35
bert sitters schreef:
wo 17 mar, 2021 07:24

Nantes ligt niet aan de kust, maar aan de Loire.
15 km van de kust.... en inderdaad aan de Loire, maar wel honderden km ver van Metz en Nancy.
Via de Loire fietsroute is dit 62 km.
Wat wil je nu zeggen....
Ik wil alleen zeggen dat Metz en Nantes niet bij elkaar liggen, het moet Metz en NANCY zijn.

En kan zijn dat de Loire fietsroute nog wat omwegen maakt... Ik kan ook van Nantes eerst naar Bordeaux rijden en dan naar de kust, dan zijn het een paar honderd km....
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 15:29
bert sitters schreef:
wo 17 mar, 2021 14:11
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 13:35


15 km van de kust.... en inderdaad aan de Loire, maar wel honderden km ver van Metz en Nancy.
Via de Loire fietsroute is dit 62 km.
Wat wil je nu zeggen....
Ik wil alleen zeggen dat Metz en Nantes niet bij elkaar liggen, het moet Metz en NANCY zijn.

En kan zijn dat de Loire fietsroute nog wat omwegen maakt... Ik kan ook van Nantes eerst naar Bordeaux rijden en dan naar de kust, dan zijn het een paar honderd km....
Wat ik wil is het geven van juiste informatie. Het is uitstekend dat je er op wijst dat Nantes en Nancy verwisseld werden, maar de Loire fietsroute loopt echt langs de Loire langs de kust en gaat niet via Bordeaux.
Er is een omleiding, omdat bij Paimboeuf er nog altijd geen toestemming is om het fietspad op het jaagpad aan te leggen, maar dit maakt slechts enkele kilometers verschil.
Zie voor een beeld van Nantes dit kaartje de afstanden met de auto. https://www.viamichelin.nl/web/Routes/R ... -Frankrijk
OK, en nu weer over de routes naar het zuiden.
Wij hebben een paar jaar geleden de route van Benjaminse, Amsterdam-Barcelona gefietst. Bij de Pyreneen de Katharenroute opgepakt. Wij vonden de Benjaminse route erg afwisselend en fraai, wij hebben het deel langs Le Puy met meer hoogtemeters gedaan. Er zitten de nodige hoogtemeters in deze route maar met de racefiets is dit toch mooi? Vooral naar het zuiden van Frankrijk zie je de leegloop van dorpen. Soms geen camping meer, geen koffie of winkeltje waar dit in de gids nog stond aangegeven. Maar een fles water geven de Fransen je graag in deze streken. Als hoogtemeters mogen vind ik deze route zeker een aanrader.