Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 landen of 1 land?? - Forum Wereldfietser

3 landen of 1 land??

Beste,

Mijn plan is eigenlijk om in Juli via de Vennbahn naar Luxenburg te fietsen. Daarna door heel luxenburg. Van daar via de "groene valleien route" terug naar Nederland door de Eifel. Dit rondje doorkruist wel drie landen. Wel mooi maar je zit nu ook met covid....
Denken jullie dat het handig is en haalbaar of raden jullie beter een rondje in Duitsland aan? :)

Dank
Op dit moment moet je bij binnenkomst van Duitsland in quarantaine en bij terugkomst weer. Bij het bezoek van meerdere landen zit je dan vooral in quarantaine. In juni hopelijk niet meer.
Dat is ook mijn punt. Ik wil wel door kunnen fietsen. Mijn plan is ook pas om in Juli te gaan.
martinmack schreef:
vr 12 mar, 2021 11:46
Denken jullie dat het handig is en haalbaar of ...
Dat weet echt helemaal niemand. Als er bij wijze van spreken ergens in een grote vaccinfabriek een muis in een ketel valt kan het al een stukje anders zijn.
Ik ben daar redelijk optimistisch over. Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft. Een paar weken later zijn die mensen vrij behoorlijk beschermd, en daarmee dus alle min of meer kwetsbare leeftijdsgroepen. Dat lijkt me eigenlijk genoeg om flink wat beperkingen op te heffen. Zelf hebben wij het plan om al in juni wat te gaan doen, al zal de bestemming afhangen van de ontwikkelingen in diverse landen. De minst ambitieuze variant is voor ons om vanuit Maastricht een rondje door de Eifel etc te gaan doen. Onze meest ambitieuze optie is om in Italië te gaan fietsen. Dat is ons in 2019 heel goed bevallen, al was het meer vanwege de cultuur en het eten dan vanwege het fietsen. Tegelijk is dit ook het voordeel van een fietsvakantie: je hoeft meestal niets te boeken.
Verder hangt het natuurlijk ook van je eigen leeftijd af: wij zijn beiden boven de zestig, en zullen dus redelijk vroeg gevaccineerd zijn. Als je jonger bent loopt je minder risico, maar word je daarom ook later gevaccineerd. Hoeveel later dat zal zijn valt nu nog niet te zeggen.
Zoals de vlag er nu bij hangt lijkt er redelijke kans dat jouw geplande tocht in juli mogelijk is, maar wie weet. Het virus is slim. Het kan ook zijn dat je nog in Nederland moet blijven. Maak voor alle zekerheid een plan B binnen Nederland.
Voor jouw geplande tocht zijn geen uitvoerige voorbereidingen noodzakelijk. Geen boekingen van vluchten en treinen. Je stapt gewoon op de fiets en vertrekt. Je kunt dus op het laatste moment beslissen wat je gaat doen. Je hebt nog vier maanden. Ondertussen veel voorpret en oefen vast tijdens een leuk fietstochtje bij jou in de buurt.
Wim schreef:
vr 12 mar, 2021 14:30
Ik ben daar redelijk optimistisch over. Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft. Een paar weken later zijn die mensen vrij behoorlijk beschermd, en daarmee dus alle min of meer kwetsbare leeftijdsgroepen. Dat lijkt me eigenlijk genoeg om flink wat beperkingen op te heffen.
Ik mag hopen dat het opheffen van de beperkingen bepaald wordt door het sterk omlaag gaan van de besmettingen in alle groepen. Als immers de beperkingen zouden worden opgeheven en het virus zou zich ineens sterk verspreiden in alle niet-gevaccineerde groepen dan ben ik en mijn leeftijdsgenoten de sigaar want ik ben nog geen 60.

Kijk op de staafdiagrammen van https://www.stichting-nice.nl/ en beeld je in dat de kolommen voor de leeftijden van ca 50 tot 60 ineens 5x zo hoog zouden worden. Dat is namelijk wat er nog kan gebeuren als iedereen besmet wordt in plaats van nu een klein deel.
Het aantal rondwarende besmettingen is bovendien belangrijk omdat vaccins niet 100% werken.

Interessant om in de gaten te houden zijn dus de aantallen besmettingen. Bjivoorbeeld via deze link: https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
Interessant is om te zien dat het aantal besmettingen in Israël nog niet in elkaar stort ondanks dat men daar al ver is met de inentingen. In de UK gebeurt dat kennelijk wel. Hoe het komt dat in Spanje de aantallen zo fors afnemen weet ik niet; het komt niet door de inentingen in ieder geval want ze zijn daar niet verder dan in Nederland.

Samenvatting: Je weet pas of het aantal besmettingen omlaag gaat als het zo ver is.
Ik ben ook optimistisch maar ik denk dat niemand je deze vraag met zekerheid kan beantwoorden. En de mensen die wel claimen dat ze precies weten wat er gaat gebeuren........ die zou ik met een korrel zout nemen ;)

Ik vind de vooruitzichten hoopgevend maar ik vind dat er te weinig zekerheid is om nu al "definitief" te kunnen besluiten. Ik heb het zelf voor de komende tijd maar uit mijn hoofd gezet om naar het buitenland te gaan. Raak ik ook minder snel teleurgesteld.
"Interessant is om te zien dat het aantal besmettingen in Israël nog niet in elkaar stort ondanks dat men daar al ver is met de inentingen." Dat heeft veel te maken met het gedrag van de ultra orthodoxe gemeenschap, en ook wel met dat van groepen Palestijnen.
Voor ons geldt dat we het inderdaad moeten afwachten. Voor de komende weken ben ik erg somber, maar daarna verwacht ik dat de vaccinaties toch veel gaan veranderen.
Wim schreef:
vr 12 mar, 2021 14:30
Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft.
Das leuk, maar niet iedereen is 60+.
Dat is me niet onbekend, maar de mensen boven de zestig vormen wel de grootste risicogroep. Het beleid is er primair op gericht geweest hen te beschermen. De mortaliteit onder de jongeren is veel geringer. Maar zoals Leon ook aangeeft als het virus weer veel makkelijker kan rondgaan onder die jongeren kunnen er toch weer nieuwe problemen opdoemen. Dat zie je nu al met de relatief veel hogere besmettingscijfers onder jongeren die zich minder aan de beperkingen houden. Het wordt een lastige beslissing te bepalen op welk moment de resterende risico's klein genoeg zijn om niet meer op te wegen tegen de sociaal-psychologische en economische schade. Snel doorprikken maakt het makkelijker, maar dat ligt nu weer even half stil.
Leon schreef:
vr 12 mar, 2021 14:45
Wim schreef:
vr 12 mar, 2021 14:30
Ik ben daar redelijk optimistisch over. Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft. Een paar weken later zijn die mensen vrij behoorlijk beschermd, en daarmee dus alle min of meer kwetsbare leeftijdsgroepen. Dat lijkt me eigenlijk genoeg om flink wat beperkingen op te heffen.
Ik mag hopen dat het opheffen van de beperkingen bepaald wordt door het sterk omlaag gaan van de besmettingen in alle groepen. Als immers de beperkingen zouden worden opgeheven en het virus zou zich ineens sterk verspreiden in alle niet-gevaccineerde groepen dan ben ik en mijn leeftijdsgenoten de sigaar want ik ben nog geen 60.

Samenvatting: Je weet pas of het aantal besmettingen omlaag gaat als het zo ver is.
Nadat 60+ is ingeënt is het de vraag wat maatgevend zou moeten zijn voor versoepelingen. De kale besmettingscijfers of bijvoorbeeld de IC opname - cijfers? Als we uitgaan van vergelijkbare besmettingscijfers, dan wordt de totale ziektelast voor de maatschappij na inenting van 60+ vele malen kleiner dan nu het geval is. Pas na een echte exponentiële groei van de besmettingscijfers zou de ziektelast in die nieuwe situatie weer te vergelijken zijn met de huidige situatie. Dát moet natuurlijk voorkomen worden. We blijven dus met het dilemma zitten of er veel meer open kan of dat er dan alsnog een super exponentiële groei zou ontstaan, met als gevolg ditmaal vooral vijftigers op de IC. Als versoepelingen geleidelijk gaan zal dat heus te voorkomen zijn. Maar een combinatie van een soort Coronabevrijdingsfeest en een uitgesteld carnaval kunnen we beter nog even laten tot 50+ ook is gevaccineerd. Want in de staafdiagrammen van het NICE van Leon is duidelijk te zien dat er toch ook behoorlijk wat vijftigers met Covid op het IC komen. De leeftijden daarónder zullen, gevaccineerd of niet, de IC capaciteit niet onder druk zetten. Ook niet bij een grote groei van besmettingscijfers. Dit alles onder voorwaarde dat er geen ernstigere varianten komen, én dat de prik vrij effectief werkt zoals beloofd.

Hopelijk kunnen sneltesten ook helpen bij het beheersbaar houden van de epidemie, maar dan moet een groot deel van de burgers (jazeker) er niet zo'n potje van maken als vorig jaar met het Bron en Contactonderzoek, waarvan ik een paar artsen goed ken. Man, man, man, wat hadden veel mensen die in het kader van dát onderzoek gebeld werden overal schijt aan, als ze al niet meteen de hoorn er op gooiden na het horen van het woord GGD... Daarom hadden we daar niks aan.

Of een fietstocht over een paar maanden beter door één land of door drie landen gehouden kan worden, is echt nu nog niet te zeggen. Het mooie van fietsreizen is dat je dat allemaal op het laatste moment kan bepalen. Als het zover is zou ik aan de hand van de besmettingscijfers en de regels in de verschillende landen een inschatting maken of je problemen kan krijgen bij campings, grenzen, etc. En verder natuurlijk je gezond verstand gebruiken. Als de coronacijfers dan nog aan de hoge kant zijn: heel drukke plekken mijden en als je symptomen hebt uit de buurt van anderen blijven. Overweeg om vanuit huis te fietsen. Met fiets in het OV, als dat dan mag, zal het hier en daar snel erg druk kunnen worden.

Hans
jwkeij schreef:
zo 14 mar, 2021 23:40
Wim schreef:
vr 12 mar, 2021 14:30
Ik schat dat eind april iedereen boven de zestig toch wel een eerste prik gehad heeft.
Das leuk, maar niet iedereen is 60+.
Misschien een disclaimer plaatsen bij de "korte termijn"-reis-topics: "Dit topic is alleen nuttig voor mensen die verwachten rond die tijd gevaccineerd te zijn, en in combinatie met een vaccinatiepaspoort wat extra mogelijkheden biedt." ;)
Het zal vooral van de druk op de ziekenhuizen af hangen.
Pas als dat goed onder controle is, dan gaan er echte versoepelingen kunnen doorgaan.

Volgens de belgische planning ben ik er 50er bij rond de maand Mei voor een eerste prik.
In Juli heb ik een vakantie geboekt (met het vliegtuig), dus ik hoop dan wel te kunnen gaan met een vaccinatiepaspoort.
martinmack schreef:
vr 12 mar, 2021 11:46
Denken jullie dat het handig is en haalbaar of raden jullie beter een rondje in Duitsland aan? :)
Dus je vraag is eigenlijk: "3 landen of 2 landen?"
Neem alle alternatieve tracks van de Groene Valleienroute mee op je device en de kaarten van Open Fiets Map.

Of zorg voor een app of kaart waar je deze, maar ook de Ravels, op ziet. Zo kan je altijd je route omgooien als dat nodig zou zijn, bijvoorbeeld met een stukje Maas.

En misschien kan je alleen naar Duitsland. Dan maak je bijv. een mooi rondje in de Eifel met een stukje Moezel.

Er is veel moois en die Vennbahn is toch een beetje als de A2 tussen A’dam en Utrecht. Het is een prachtige weg, maar om te rijden toch wat saai.
Dus je vraag is eigenlijk: "3 landen of 2 landen?"
Nee 1 land , dan alleen duitaland
En misschien kan je alleen naar Duitsland. Dan maak je bijv. een mooi rondje in de Eifel met een stukje Moezel.
Klopt ik hoop dat ik naar de eifel kan gaan :D
Blackbelt schreef:
di 16 mar, 2021 11:02
Het zal vooral van de druk op de ziekenhuizen af hangen.
Pas als dat goed onder controle is, dan gaan er echte versoepelingen kunnen doorgaan.

Volgens de belgische planning ben ik er 50er bij rond de maand Mei voor een eerste prik.
In Juli heb ik een vakantie geboekt (met het vliegtuig), dus ik hoop dan wel te kunnen gaan met een vaccinatiepaspoort.
Voor dit rondje door België, Luxemburg en Duitsland hoef je geen vliegreis te boeken. Je stapt 's morgens vanuit huis op de fiets of doet een stukje met de trein. Bekijk in juli hoe de vlag er voor staat.
Allerlei koffiedik kijken met gegevens van nu heeft dan geen enkele zin.
Inderdaad, er valt nu nog weinig over te zeggen, het leuke van vakantiefietsen is nu juist dat je op een ochtend wakker kunt worden en denkt: ik ga nu weg, richting het oosten...
Leer vooral van vorig jaar: persoonlijk heb ik spijt niet uitgebreider gebruik gemaakt te hebben van de mogelijkheden die er vorige zomer waren, dat gaat me niet nog een keer gebeuren.
Gisteren kreeg ik een WhatsApp bericht van een oud-klasgenoot uit m'n Amsterdamse schooljaren. Hij vertelde uitgebreid over de fietstocht samen met z'n vrouw in Zeeland. Vlissingen, Veere, maar ook Zeeuws-Vlaanderen. Bij Sint Anna-Ter Muiden staken zij vrijwel onopgemerkt de Belgische grens over en iets later kwamen zij in Knokke terecht. Met de fietsen aan de hand over de strandboulevard gekuierd. Aan de grens was er niets en niemand te merken om Nederlanders wegens Covid-19 tegen te houden of controleren. Daar ben ik heel verbaast over. Zijn de andere grensovergangen ook zo?
Dit is de grens: https://www.google.nl/maps/@51.317604,3 ... 312!8i6656