Additionally, paste this code immediately after the opening tag: petitie voor veer over de monding van de Loire. - Forum Wereldfietser

petitie voor veer over de monding van de Loire.

De hoge en lange brug over de monding van de Loire tussen Saint-Nazaire en Saint-Brevin-les-Pins is levensgevaarlijk voor fietsers. Ik ben ooit over deze brug gefietst en doe het geen tweede keer.
Een smalle fietsstrook, pal naast een drukke autoweg met ook zwaar vrachtverkeer. De op- en afritten zijn flink steil.
Tot 2011 ging er ook een pont, maar deze is opgeheven. De fiets kan mee met een bus, maar alleen in de zomermaanden en het aantal plaatsen is beperkt.
Dit punt wordt steeds meer een kruispunt van fietsroutes. Als je de Loireroute hier beëindigt , moet je hier naar de overkant om de trein te nemen in Saint-Nazaire,
Het fietsen zit in Frankrijk fors in de lift. Daarom is een Frankrijk een petitie gestart, om weer een pont in de vaart te krijgen.


https://secure.avaaz.org/community_peti ... g8byLsVdks
Wel vreemd dat de brug - bij stormachtig weer - verboden is voor voetgangers (waar een heel smal stoepje voor beschikbaar zou zijn) maar dus niet voor fietsers.

Iets verderop hangen bloemetjes aan de reling

https://www.google.nl/maps/@47.2972982, ... 384!8i8192
Net de petitie getekend. Zomer 2018, door een staking bij de SNCF, ongepland deze brug genomen. Wel mooi weer, maar een stevige wind uit zee. Zeer vermoeiend fietsen, met constant tegenstuur geven. En dan de weg opschieten als de zijwind even wegvalt omdat je ingehaald wordt door een vrachtauto. Met de krappe ruimte die je als fietser hebt niet echt plezierig.

De foto is voordat we de brug op gingen.
0145D060-5740-4CC6-8C35-A39AE80FCE75.jpeg
Ook maar getekend, ik ben dol veerpontjes.
Leuk!
Pont St. Nazaire.
Uit mijn dagboekje van 11 juli 1978: Pont St. Nazaire, vuile wind, foto's gemaakt.
IMG_20210310_0007 (Medium).jpg
IMG_20210310_0005 (Medium).jpg
Toevallig vanavond net deze dia's aan het scannen.
Goed te zien dat er met die oude auto's veel meer ruimte overblijft voor de fietser.
En dat er toen blijkbaar veel meer wandelaars waren.
blokdoorn schreef:
do 11 mar, 2021 07:58
Goed te zien dat er met die oude auto's veel meer ruimte overblijft voor de fietser.
Het lijkt op de foto’s van Poppink dat de brug vroeger tweebaans was. Nu driebaans met wisselende rijrichting voor de middelste baan.