Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps fietsnavigatie fietstoch Rome - Forum Wereldfietser

Gps fietsnavigatie fietstoch Rome

Beste allen,

Aankomende mei (2021) ben ik van plan om met behulp van de fietsroute van Reitsma naar Rome te gaan (als corona het toelaat). Met de fiets en kampeeruitrusting in huis ben ik al aardig ver met mijn voorbereidingen. Echter wil ik graag gaan navigeren met een fietscomputer. Welke raden jullie aan voor deze reis? Mijn budget ligt op ongeveer 200-300 euro!

Mees
(22 jaar)
Welkom, leuk plan!

Qua navigatie kun je eigenlijk drie kanten op. Met een papieren kaart navigeren, dat met een apart GPS apparaat doen of navigeren met je smartphone. Gezien je leeftijd heb je vast wel een smartphone waar je op kunt navigeren.

Als je met je smartphone gaat navigeren, zorg dan voor:
- Een navigatie app met offline kaarten zodat stroomverbruik en dataverbruik beperkt kunnen worden
- Dat je telefoon netjes op je stuur blijft zitten met bijvoorbeeld een bevestiging van Quadlock of SP Connect
- Dat je telefoon niet leegraakt halverwege je fietsdag door je stroomverbruik te beperken en/of 1 of 2 powerbanks mee te nemen en die net als je telefoon regelmatig op te laden, op de plaats waar je overnacht bijvoorbeeld

Er is hier vast ook wel iemand die je wat wil vertellen over losse GPS apparaten.
Dat klinkt erg leuk! En de voorpret is al begonnen, lekker hoor.

Ik heb een Garmin Edge Touring, tot nu toe alleen gebruikt voor dagtochten. Werkt goed maar ik heb gemerkt dat het wel handig is om een papieren kaart als back-up mee te nemen. Soms volg je een gedownloade route en dan loopt de Garmin vast. Er zit een hele wereld van techniek achter die ik niet goed ken of kan uitleggen, maar meestal is er een fout in de kaart opgetreden. Soms verliest de Garmin het GPS-signaal. Herstarten dan werkt het weer.

Buiter de bebouwde kom werkt het heel goed, binnen de bebouwde kom, met veel afslagen en zijstraten, is het soms wat lastig omdat de signalering het soms even niet kan bijhouden. Maar als je op je schermpje kijkt dan zie je de route voor je en je ziet ook wanneer je afwijkt van de route en hoe je weer terug kan komen. Heel soms moet je even klein stukje terug, dat had ik bijvoorbeeld in het centrum van Den Haag.

Maar er ging echt een hele wereld voor me open, je plukt allerlei routes van internet en fietsen maar, veel fijner dan op elke straathoek op de kaart te moeten kijken.

Ik kocht er wel een boekje bij 'GPS wijzer voor de recreatieve en sportieve fietser' want in het begin is het even puzzelen en uitzoeken.

Maar ik zou echt niet meer zonder willen. Voordeel boven telefoon is dat de batterij veel langer mee gaat.

Veel plezier!
Ik gebruik op mijn smartphone Locus Map Pro. Fijne en zeer uitgebreide app waarmee je ook in combinatie met brouter routes vooraf uit kunt stippelen. Importeren van gpx bestanden is uiteraard ook mogelijk. Ik het downloaden van online kaarten om vervolgens offline te gaan gebruiken is vanuit deze app mogelijk.
Dit in combinatie met forumslader voor de nodige stroomvoorziening.

Ouderwetse papieren kaarten zou ik sowieso ook meenemen. Je weet maar nooit.
Ik gebruik de Garmin etrex voor continue navigatie (d.w.z. tracks volgen, geen routes!), de telefoon met Locus Pro om snel even iets op te zoeken of voor het overzicht, en dus geen papieren kaarten. Naar Rome fietsen is gewoon in de bewoonde wereld. Mocht je telefoon crashen (heel kleine kans) dan vind je vast wel een oplossing; daar hoef je je niet met papieren kaarten tegen te 'verzekeren'.

Zie vooral ook de vele eerdere topics op dit forum over precies hetzelfde onderwerp. 💡💡💡
gewoon je telefoon gebruiken met Osmand bijvoorbeeld.
Gewoon in Google Maps "Rome" ingeven.

;-)
Yamadori schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 10:15
Voordeel boven telefoon is dat de batterij veel langer mee gaat.
Dan heb je ook gelijk het enige interessante voordeel van een dedicated GPS apparaat te pakken.
Een smartphone is snel, je kunt makkelijk en vloeiend in- en uit zoomen, crasht nooit, kun je makkelijk routes op zetten en/of maken, heeft geen beperkingen in geheugenruimte hiervoor ivm lengte, aantal waypoints, etc, etc. Dat je een boekje zou moeten lezen om zo'n ding te doorgronden, zegt ook al genoeg.

Ik denk niet dat een moderne 22-jarige, opgegroeid met iPhone's o.i.d., nog blij wordt van het werken met een ouderwets apparaat als een Garmin.

PS: werk dan weer niet met Apple of Google Maps, want vergeleken met OpenStreetMap te weinig nauwkeurig. En data gebruik (of beperkt downloadsysteem).
willem.m schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 10:34
...tracks volgen, geen routes...
Wat is het verschil tussen 'routes' en 'tracks'?
Of bedoel je met 'route' soms 'turn-by-turn' navigatie?
Ik ben blij dat ik geen fietsnavigatie meer gebruik.
Dat gepiep als je ook maar even 'verkeerd' rijdt of omdat het ergens gewoon mooi is van 'de route' afwijkt.
Mijn advies: maak foto's van alle bladzijden van zo'n vaste route een laat je leiden door de wind en je goede humeur.
1:200.000 kaarten geven heel veel informatie, vooral over plekken die je wilt vermijden.
Ik vind kaarten heerlijk om plannen te maken, niet alleen ver van te voren maar ook voor de volgende dag.
Op m'n telefoon heb ik Google Maps, Windy maps en maps.me om alternatieven te bieden.
Ook belangrijk: een goede weersvoorspelling app. Meteosuisse vind ik de topper, maar helaas alleen in Zwitserland te gebruiken.

Lekker er op uit, neus in de wind, wie houdt je tegen.
In de toekomst zal navigeren met een telefoon vast prima gaan en de norm worden. Voor nu verkies ik toch een waterdichte en robuuste Etrex 30 vanwege het bijzonder lage stroomverbruik en de AA batterijen. Ik kan een dag of vijf fietsen op een setje goede oplaadbare batterijen. Ik hoef dan niet steeds te rijden met kabeltjes naar een battery pack in de stuurtas, en elke avond te bedenken hoe ik mijn telefoon kan opladen. Ik heb wat reserve oplaadbare batterijen mee, en zo kan ik een hele vakantie navigeren zonder iets op te laden. Die telefoon heb ik ook mee, maar die staat bijna steeds uit, en hoef ik op die manier ook maar eens in de zoveel dagen op te laden van een kleine lichte powerbank. Het werkt allemaal prima.
Ik begrijp niets van de klacht over gepiep: mijn Etrex piept niet. Ik fiets tracks en geen routes. Voor de duidelijkheid: ik heb professioneel altijd veel met papieren topografische kaarten (en kompas) gewerkt, en kan er dus goed mee overweg. Ik vond het ook wel wat hebben om af en toe toch even te verdwalen. Toch ben ik overgegaan, en ik wil nooit meer terug. Ik hoef nu veel minder op de navigatie te letten, en heb dus meer aandacht voor het landschap, en daar gaat het me om. Ik heb wel altijd een papieren kaart/routeboekje bij me voor het overzicht.
Dubbele post. Uitgegumd.
Overigens denk ik dat mei 2021 een beetje vroeg is om zonder corona issues te reizen. Gezien de leeftijd van de OP zal hij tegen die tijd ook nog geen vaccinatie paspoort hebben, als dat er al komt.
Jurr schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 09:21
Als je met je smartphone gaat navigeren, zorg dan voor:
- Een navigatie app met offline kaarten zodat stroomverbruik en dataverbruik beperkt kunnen worden
Ooit een steekhoudend advies maar – repeat modus – met een beetje moderne telefoon kun je gerust een hele dag online navigeren zonder dat die leeg raakt. Powerbank mee zoals je zegt en je hebt voor een paar dagen stroom. Wat dat datagebruik betreft: binnen de EU en bij KPN en Vodafone ook in Zwitserland is het roam like home en ik heb nog nooit gemerkt dat mijn databundel door telefoonnavigatie fors werd aangevreten. Ik schat dat je voor een hele vakantie op OSM navigeren niet meer dan een paar honderd MB verbruikt, en wie heeft er nou geen paar GB per maand tot zijn beschikking?
Kortom, telefoon aan en gaan!
willem.m schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 10:34
[...]
Zie vooral ook de vele eerdere topics op dit forum over precies hetzelfde onderwerp. 💡💡💡
Die alleen met de zoekfunctie te vinden zijn, want de berichten staan kris/kras door de subfora.

Een subforum voor GPS-navigatie zou handig zijn, maar daar schijn ik alleen in te staan.
Poppink schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 14:22
Ik ben blij dat ik geen fietsnavigatie meer gebruik.
Dat gepiep als je ook maar even 'verkeerd' rijdt of omdat het ergens gewoon mooi is van 'de route' afwijkt.
Als je gps piept terwijl je dat niet wil dan heb je het niet goed uitgezocht. Je kan je gps prima gebruiken zonder dat ie piept en zonder dat ie je "dwingt" hem te volgen. Maar als je om die reden al bent afgehaakt, is dat misschien ook maar beter. Dan gebruik je een kaart en sta je vaker stil dan je lief is.

Mocht je voor een gps gaan, kies dan voor 1 met batterijen (bv Etrex) en niet met interne accu (Edge). Liefst met voeding via naafdynamo maar die moet je dan wel hebben. Maar ook dan toch liever batterijen voor het geval er iets mis gaat met de voeding via de dynamo.

Maar via je smartphone is ook een prima keuze inderdaad sinds die waterdicht zijn. Osmand (offline) voldoet dan prima maar er is van alles te krijgen (kopen). Ik wil het allebei gebruiken. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Flix schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 13:22
willem.m schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 10:34
...tracks volgen, geen routes...
Wat is het verschil tussen 'routes' en 'tracks'?
Of bedoel je met 'route' soms 'turn-by-turn' navigatie?
Goede vraag. Ik bedoel met "track" een lijntje volgen (of daar af en toe bewust van afwijken) en met "route" de turn-by-turn-navigatie. Misschien is dat Garmin-jargon.
peter de rijk schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 14:26

Ooit een steekhoudend advies maar – repeat modus – met een beetje moderne telefoon kun je gerust een hele dag online navigeren zonder dat die leeg raakt.
Het lijkt erop dat mijn telefoon eigenlijk vooral veel stoom verbruikt als het ontvangst beroerd is. Dan blijft het ding constant zoeken naar een telecom mast binnen bereik, en zodra 'ie die dan weer eens heeft probeert 'ie keer op keer weer de mogelijkheden van een data verbinding. Geen idee of dat de oorzaak is, maar lijkt wel alsof het dan een stuk sneller leeg is voor m'n accu.
peter de rijk schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 14:26

Wat dat datagebruik betreft: binnen de EU en bij KPN en Vodafone ook in Zwitserland is het roam like home en ik heb nog nooit gemerkt dat mijn databundel door telefoonnavigatie fors werd aangevreten. Ik schat dat je voor een hele vakantie op OSM navigeren niet meer dan een paar honderd MB verbruikt, en wie heeft er nou geen paar GB per maand tot zijn beschikking?
Bij mij gaat het in het buitenland vaak dusdanig traag met de dataverbinding dat ik het halen van een datalimiet erg lastig vind. Het lijkt erop dat men als buitenlandse provider 'eigen abonnee eerst' nastreeft en daarna de beste buitenlandse vriendjes komen en vervolgens pas de rest. Maar misschien heb ik wel een meer premium provider nodig? Ik heb het idee dat het sneller ging in de tijd dat ik een lokaal simkaartje kocht met data en ik daar net als de locals op snelheid mee kon doen.
Een "Route" is inderdaad "routerend". Die zegt hier links en over honderd meter rechts. Nogal dwingend.
Een "Track" is een lijn op een kaart zoals je die bij wijze van spreken ook op een papieren kaart zou kunnen trekken als globaal plan. Je kan er overheen fietsen of je wijkt ervan af om er op een later moment weer op terug te komen. Dat is zoals ik wil navigeren.
willem.m schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 16:11
Flix schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 13:22
willem.m schreef: ↑
ma 01 mar, 2021 10:34
...tracks volgen, geen routes...
Wat is het verschil tussen 'routes' en 'tracks'?
Of bedoel je met 'route' soms 'turn-by-turn' navigatie?
Goede vraag. Ik bedoel met "track" een lijntje volgen (of daar af en toe bewust van afwijken) en met "tracks" de turn-by-turn-navigatie. Misschien is dat Garmin-jargon.
De mooiste vertaling voor "track" vind ik het woord kruimelspoor. Geeft goed aan wat het is en waar je het voor gebruikt.

Is overigens geen Garmin-jargon maar GPX-jargon: https://gis.stackexchange.com/questions ... n-oruxmaps