Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps fietsnavigatie fietstoch Rome - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gps fietsnavigatie fietstoch Rome

Vorige week voor het eerst een rondje van 50 km. gemaakt met m'n nieuwe iPhone 12 icm Forumslader en Son. Gewoon recreatief, relaxt en deels met tegenwind door de polder. Vertrokken met 56% batterijlading, thuiskomst met 81%. Het was zonnig weer, scherm continu aan. iPhone op het stuur met een iets aangepaste Quadlock-houder.

Blij verrast met FaceID. Maakt het erg simpel om scherm uit te zetten om energie te besparen. Even een tikje op het scherm en daarna een veeg is voldoende. Mooi groot scherm dat daardoor een goed overzicht geeft.

Op fietsvakantie gaat er ook nog een powerbank mee. En natuurlijk de 20W USB-lader, waarmee je in een half uurtje tot 50% zou kunnen opladen. Die lader is maar weinig groter dan een gewone 1A-lader.
Het plan is om de energiebesparingsmodus van de iPhone ook nog te testen. Geen idee wat daar het effect van zal zijn en of er met navigeren nadelen zijn. De behoefte aan een dedicated GPS wordt steeds kleiner.
Persoonlijk wil ik geen geld uitgeven aan een wiel met naafdynamo en dure verlichting. Ik gebruik mijn vakantiefiets vrijwel nooit in het donker, dus zo'n investering is voor mij overkill. Als ik al de telefoon voor fietsnavigatie zou gebruiken, dan is dat in combinatie met een powerbank.
Eens. Al zou je het al uit willen geven, dan zou ik dat als TS niet op dit moment doen.

Een 22 jarige op een eerste fietsreis in de bewoonde wereld via een jarenlang bekende route. Je weet nog niet of je zo'n fietsvakantie wel leuk vindt, misschien is het wel eenmalig. Vast ook niet zoveel budget, en al zou het er wel zijn dan zou ik dat vooral aan andere leuke dingen uitgeven :)

Leuk idee om geld aan een naafdynamo en een bijpassende lader uit te geven, en voor sommigen ook een prima oplossing. Maar in dit geval zou ik dat vooral niet doen. Als die naafdynamo er al in zit, zorgen dat er een goed lampje aan geknoopt zit en het daar lekker bij houden.
ericplan schreef:
di 02 mar, 2021 10:08
Vertrokken met 56% batterijlading, thuiskomst met 81%.
Waarschijnlijk staat 'Geoptimaliseerd opladen' aan (Instellingen>Batterij>Batterijconditie). Hij zal stoppen met opladen rond de 80%, om de accu te beschermen tegen veroudering. Ik meld het maar omdat ik de eerste keer dat ik met deze optie in iOS reed, niet begreep waarom de Forumslader niet doorlade tot 100%, zoals ie eerder wel deed.

Als je dan toch met zo'n Forumslader rijdt, hoef je je ook niet meer echt druk over energiebesparing op de iPhone. Ik heb het scherm dan ook op altijd aan (althans, de kaarten app houdt 'm vanzelf aan).


Maar idd, een goede powerbank werkt ook prima, als je dit mooie spul (nog) niet kan of wilt hebben.
Jurr, ik doelde op je post van gisteren om 17:22 uur. Maar als ik je verkeerd begrepen heb, is het ook prima hoor.
GPSMap64 heb ik ook overwogen. Maar het is een vrij zwaar lomp apparaat en ik heb begrepen dat opladen van het accupakje behoorlijk traag gaat. Edge laadt in een uur weer helemaal op, en dan kan je er 2 dagen mee navigeren.
Carl schreef:
ma 01 mar, 2021 23:26
(Ik houd er niet van een heel apparaat weg te moeten gooien omdat de vaste accu versleten is.)
Zeker mee eens. Maar de accu is wel vervangbaar, moet je het apparaat wel voor openschroeven. Als dat na 5 jaar een keer zou moeten zou ik dat niet zo erg vinden, dat is 1x op verwachte levensduur van 10 jaar.
Ave schreef:
di 02 mar, 2021 12:51
Jurr, ik doelde op je post van gisteren om 17:22 uur. Maar als ik je verkeerd begrepen heb, is het ook prima hoor.
Oh ok, geen tegenstelling dan hoor (-:
Hoi Mees,

Zelf heb ik de Reitsma route in 2019 gefietst.
Ik heb een Garmin edge 1030. Deze gebruik ik ook voor wielrennen.
Tijdens de reis heb ik 2 dagen volle bak regen gehad. Dan is het voordeel dat een Garmin daar tegen kan.
De batterijduur is voldoende om de hele dag te gebruiken en hou je nog over.
Nieuw zijn de Garmins aan de prijs. Je kan eventueel voor een 2e hands kijken.
Na de reis kan je de Garmin verkopen en hou je de kosten beperkt.

De Reitsma Gps route heb ik in delen opgeknipt om het handelbaar te houden.
Heb je die nodig of hulp daarbij? Stuur dan maar een PB.

Geweldig de voorpret, Geniet ervan.
Steven fietst schreef:
wo 10 mar, 2021 16:32
Hoi Mees,

Zelf heb ik de Reitsma route in 2019 gefietst.
Ik heb een Garmin edge 1030. Deze gebruik ik ook voor wielrennen.
Tijdens de reis heb ik 2 dagen volle bak regen gehad. Dan is het voordeel dat een Garmin daar tegen kan.
De batterijduur is voldoende om de hele dag te gebruiken en hou je nog over.
Nieuw zijn de Garmins aan de prijs. Je kan eventueel voor een 2e hands kijken.
Na de reis kan je de Garmin verkopen en hou je de kosten beperkt.

De Reitsma Gps route heb ik in delen opgeknipt om het handelbaar te houden.
Heb je die nodig of hulp daarbij? Stuur dan maar een PB.

Geweldig de voorpret, Geniet ervan.
Deze heb ik ook. Boven begroting van TS maar een geweldig ding. Gepiep kan je gewoon uitzetten, lekker relaxed rijden. Batterij een stuk beter dan de voorganger de 1000
Meesias schreef:
ma 01 mar, 2021 09:03
Beste allen,

Aankomende mei (2021) ben ik van plan om met behulp van de fietsroute van Reitsma naar Rome te gaan (als corona het toelaat). Met de fiets en kampeeruitrusting in huis ben ik al aardig ver met mijn voorbereidingen. Echter wil ik graag gaan navigeren met een fietscomputer. Welke raden jullie aan voor deze reis? Mijn budget ligt op ongeveer 200-300 euro!

Mees
(22 jaar)
edge 1030 en als je niet een te groot scherm nodig hebt kan een edge 530 ook prima zijn ding doen (laatste is binnen je budget maar wel zonder touchscreen
Welkom en leuk plan, hoewel je mogelijk iets te vroeg wil ivm corona maatregelen.
De keus is aan jou of je een smartphone of GPS neemt. Ik heb voor mijn eerste lange tocht (NSCR) een GPS gekocht. Omdat het mijn eerste was en het simpel moest zijn koos ik voor een teasi one. Ik vond het erg prettig werken, namelijk simpel en ik kon de hele route(6000 km ) erin zetten. Het apparaat werkt simpel en is goedkoop. Ik vond het juist fijn dat ik een route kon volgen en niet alleen een richting. Zo wist ik zeker dat ik vooral over kleine stille wegen fietste. Teasi heeft geloof ik 27 landen al op de website staan die je kan downloaden.
Nadelen Teasi: soms wat traag. Dus als je fout fietst duurt het even voordat dit aangegeven wordt. Ik heb wel eens gehad dat ik bij een kruipunt 4 keer terug moest. omdat het steeds fout leek. Nu weet ik dat ik langer moet wachten voordat de GPS daadwerkelijk aangeeft of het juist is of fout. Ander nadeel is dat het wel spatwater dicht is maar niet waterdicht. Ik heb er voor die situaties een hoesje omheen. Mio heeft ook een eenvoudige GPS, niet duur en volgens mij waterdicht. Ik heb hier echter geen ervaring mee, maar lijkt me wel een goedkoop alternatief.
Garmin heeft heel veel GPS en, maar indertijd vond ik ze vaak te duur (moet allemaal kaarten ook nog kopen), en de goedkopere hebben een heel klein scherm. Ze kunnen veel meer maar zijn ingewikkelder. Mogelijk dat nieuwere types ook gebruiksvriendelijker worden.
Succes!
Allen bedankt voor de vele reacties! Uiteindelijk heb ik toch besloten met mijn telefoon te gaan navigeren. Met als belangrijkste redenen dat ik geen extra navigatie apparaat hoef te kopen en al goed weet hoe met mijn telefoon om te gaan. Voor de navigatie ga ik de app OSMAND gebruiken, welke na enkele proefrondjes erg goed werkt!
Omdat ik veelal op campings verblijf en vaak geen stroom bij het plekje heb, gebruik ik niet de telefoon om te navigeren. Wel als backup. Een GPX-track kun je ook prima in Google Maps laden.

Voor navigatie heb ik de Garmin Etrex30. Inderdaad twee AA batterijen, evt. ook zonder batterijen aan te sluiten op een powerbank. En ik gebruik Tracks, het kruimelspoort. Werkt prima. Ik heb hem in mijn GPS vaak als een rode lijn, maar ik zie het ook als een rode lijn. Je kunt er vanaf wijken. En als ik er vanaf wijk dan gebruik ik wel eens de optie van Route om weer op de track te komen. Als je een route volgt (als bij een Tomtom) en je rijdt een keer verkeerd doet deze Garmin er best lang over om een nieuwe route te maken. Maar dat wil ik ook helemaal niet. Tracks werken perfect. En het kost niet heel veel stroom. Ik zoek ook campings, supers e.d. op de Garmin.

Twee jaar geleden met iemand gefietst die de Etrex35 had. Met touchscreen. Ik kan twee volle fietsdagen toe met 2 AA batterijen, maar die van hem was na 1 dag al op.
Fytsreizger schreef:
wo 14 apr, 2021 12:07
Een GPX-track kun je ook prima in Google Maps laden.
Dat is dan weer een mindere keuze, lijkt mij.
Google vereist o.h.a. een dataverbinding (ja, ik weet dat je ook kaarten kunt downloaden; maar dat werkt beroerd). Niet de bundel is (in de EU) het probleem, maar soms heb je domweg geen verbinding.
Belangrijker nog: OSM e.d. geeft véél meer details dan Google Maps.
Flix schreef:
wo 14 apr, 2021 12:33
Fytsreizger schreef:
wo 14 apr, 2021 12:07
Een GPX-track kun je ook prima in Google Maps laden.
Dat is dan weer een mindere keuze, lijkt mij.
Google vereist o.h.a. een dataverbinding (ja, ik weet dat je ook kaarten kunt downloaden; maar dat werkt beroerd). Niet de bundel is (in de EU) het probleem, maar soms heb je domweg geen verbinding.
Belangrijker nog: OSM e.d. geeft véél meer details dan Google Maps.
Je hebt gelijk hoor. Maar ik doe dat ook puur als backup. En als je een keer ergens zit met een wifi verbinding is een Google Maps kaart wel prettiger dan zo'n klein schermpje van de GPS. Dan is het prettig om het grotere geheel te bekijken.
Komoot kan je toch ook op je telefoon gebruiken, en daar kan je zeker de routes downloaden.
Blackbelt schreef:
wo 14 apr, 2021 14:27
Komoot kan je toch ook op je telefoon gebruiken, en daar kan je zeker de routes downloaden.
[een van de vele apps die beschikbaar zijn, waaronder komoot] kan je toch ook op je telefoon gebruiken, en daar kan je zeker de routes downloaden.
Andersom kan trouwens ook, je kan met Google Maps op je PC een route maken (werkt het beste in de "lopen" stand), en die met https://mapstogpx.com/ omzetten naar een GPX track. Werkt vrij OK voor recht-toe-recht-aan routes, niet zo goed voor kronkelroutes.