Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps fietsnavigatie fietstoch Rome - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gps fietsnavigatie fietstoch Rome

Ik vind het argument van Flix toch ook wel steekhoudend. Zeker voor de jongere generatie is een etrex echt een stap terug in de tijd: een klein scherm, trage software, vreselijke Basecamp. Je wilt het liefst alles op je telefoon doen: routes/tracks maken en volgen. Evt. kan je een oude telefoon (al dan niet rainproof) gebruiken met als enige functie de navigatie. Dat doe ik soms ook met mountainbiken (gaat dan 3 uur mee), en met een powerbank eraan (of naafdynamo, als je die al hebt) kan je dan zelfs de hele dag toeren. En je 'goede' mobiel blijft dan beter beschermd, grijpklaar en voldoende opgeladen. Een dikkere powerbank mee (of twee aparte) kan dan handig zijn.
ericplan schreef:
ma 01 mar, 2021 16:24

De mooiste vertaling voor "track" vind ik het woord kruimelspoor. Geeft goed aan wat het is en waar je het voor gebruikt.
Dat is ten dele waar. Er vormt zich een "kruimelspoor" wanneer je je verplaatst. Maar een track kan je ook vooraf maken op bv je pc. Dan is het toch al weer minder een kruimelspoor.
Het zijn evengoed afzonderlijke punten, kruimels. Alleen in dit geval vooruit berekend en niet ter plekke uit de satellietgegevens gebakken.
Meesias schreef:
ma 01 mar, 2021 09:03
Echter wil ik graag gaan navigeren met een fietscomputer.
Kun je misschien aangeven wat jij verstaat onder 'een fietscomputer'? Veel mensen die tot nu toe gereageerd hebben, lijken te denken dat je daar een telefoon mee bedoelt. Ik versta er zelf een tellertje onder dat snelheid, afgelegde afstand en dergelijke weergeeft, maar daar kun je sowieso niet mee navigeren (tenzij je fietstocht naar Rome bestaat uit '1700 km rechtuit' :wink: ). Bedoel je een GPS-ontvanger die specifiek gericht is op fietsen? We kunnen wat gerichter antwoord geven als we bijvoorbeeld weten dat de keuze om geen smartphone te gebruiken, al gemaakt is.

Groetjes,

Carl
Nog even over tracks & routes:
In de basis navigatie, zoals die door schepen en vliegtuigen wordt uitgeoefend, is een route een lijn tussen vertrek- en aankomstpunt, meestal via een aantal waypoints, die je van plan bent te volgen.
Een track is de ware lijn (vector) die wordt gevolgd over de aarde bv tussen 2 waypoints, dus de beweging door water cq lucht gecorrigeerd voor stroming en/of wind.

Maar jullie interpretatie is ook heel mooi en bruikbaar voor fietsen.
Beste allen,

Bedankt voor vele reacties, de voorpret van een dergelijke reis is inderdaad al een reis opzich!

Met "fietscomputer" bedoel ik een fietsnavigatiesysteem als een Garmin of dergelijke. Dit had in eerste instantie mijn voorkeur, met als voornaamste reden de batterij duur en het ontlasten van mijn de batterij van mijn telefoon. Ik zag ook de Mio cyclo discover langskomen, iemand ervaring met een dergelijk apparaat? Of eventueel andere apparaten?

Door de verschillende tips ben ik ook nu meer gaan nadenken over de optie van telefoon als navigatie. Het werkt inderdaad gewoon makkelijk en er zijn tegenwoordig sterke powerbanks. Al met al dus zeer goede optie! Ook heb ik de kaarten al in huis, dus deze altijd als backup.
Wat betreft reizen in coronatijd hoop ik dat een fietsvakantie een van de eerste opties is deze zomer. Ik ben al gevaccineerd vanwege mijn werk in de zorg, dus ik heb een beetje hoop om mijn droom (de fietsreis) te verwezenlijken deze zomer!
LHTJoost schreef:
ma 01 mar, 2021 15:36
Dan gebruik je een kaart en sta je vaker stil dan je lief is.
Ik ben meer van het om me heen kijken en stilstaan is me ook lief.
Het leuke van stilstaan, of liever stil zitten, is dat dan de wereld om je heen ineens begint te leven.
Je ziet meer dan vanaf de fiets.
Maar fietsen is ook erg leuk.
Ik mag graag tijdens het trappen 'naar buiten kijken'.
Ik ben het niet eens met de kritiek op dedicated navigatieapparaten, maar ben wel een relatief ouwe lul. Ik vind de Garmin Edge betrouwbaarder en trefzekerder werken dan smartphone+apps, de bediening is ook betrouwbaarder, het scherm blijft goed zichtbaar bij zonlicht, etc. Ja, je moet wel ff weten hoe je een GPX file op het ding zet, of hoe Garmin Connect werkt, waarmee je gewoon met bluetooth gekoppeld bent met je smartphone en internet, en wennen aan de bediening.

Dit los van het stroomverbruik wat idd belangrijkste reden is voor mijn keus van Garmin.

Een Edge met interne accu is m.i. een betere keus dan een Etrex met batterijen, aangezien je een USB apparaat tegenwoordig makkelijker oplaadt dan losse AA batterijen. Nog los van dat de Edge meer moderne functies heeft zoals smartphone-koppeling.

Er zijn goedkopere alternatieven dan Garmin Edge zoals de Wahoo Elemnt, vereist wel verdiepen in de eigenschapen om een goede keus te kunnen maken.

Mgoed om eerlijk te zijn, als ik nu zou beginnen met zo'n avontuur, zou ik smartphone nemen + twee niet te kleine powerbanks, idd, werkt ook wel met 1x per dag opladen en weinig investering nodig.

Ik zou zelf nooit meer terug willen naar papieren kaarten tenzij je je steeds op kruispunten wil afvragen waar je bent en waar je heen moet. Als je last hebt van gepiep moet je een track plotten op je smartphone/fietscomputer en geen routering gebruiken. Een papieren kaart heeft ook nooit vereiste detail om (snel) kleine wegen en leuke routes te zoeken, tenzij je er heel veel van mee zeult onderweg naar Rome.
Dag Meesias,

Goed plan om naar Rome te fietsen. Ik reed toen nog zonder navigatie, een lang verslag vind je op www.aartveldhuizen.nl, waarbij je moet doorklikken op ‘ga toch fietsen’!
Sindsdien rijdt mijn vrouw meestal mee en gebruik ik navigatie, omdat ik met haar niet fout wil rijden en meteen alle campings, hotels, eettentjes, winkels en noem maar op wil zien wat gewoon met je mobieltje offline kan. Gewoon op mijn simpele Samsung mobieltje die met Quadlock vast op mijn stuur zit. Bij regen trek ik er een condoom overheen. In mijn stuurtasje zit een powerbank waar hij aan vast zit en waarmee hij hem een paar dagen kan voeden. Itt tot wat Jurr zegt kun je eenvoudig je accu besparen door wifi en bluetooth uit te zetten. Als je Osmand download, wat het meest uitgebreide programma is voor navigatie, kun je thuis alle kaarten downloaden en de route er al in zetten. Reuze simpel.
Ik maak zelf kaarten voor de Garmin (openfietsmap.nl) en heb jaren rondgetoerd met diverse Garmin apparaten maar ben geswitched naar een android smartphone icm Osmand. Het ding crasht itt tot de Garmins nooit, gps tracks zijn veel makkelijker te beheren, veel meer opties wb kaartgebruik en makkelijker up to date te houden (je bent niet meer afhankelijk van een of andere tovenaar die maar1x per jaar de Europakaart update🤭). Display is ook veel beter afleesbaar, scherm ook veel groter. Kortom, begin niet aan die Garmin crap als je al een smartphone hebt! 🤳
Na enkele jaren met de eTrex te hebben gereisd ben ik ook om. De tergend trage reactie op zoomen en 'pannen' heb je op een smartphone niet, en in tegenstelling tot de eTrex is mijn telefoon nog nooit gecrasht. Ik gebruik op mijn Samsung S10 OSMand en dat werkt prima. De app kan veel meer dan ik nodig heb, maar daar heb ik meestal geen last van. Ik volg veelal tracks, het grote nadeel van routes vind ik dat de app als je per ongeluk verkeerd rijdt gaat denken dat het is wat je wil, en begint vrolijk opnieuw een route te bepalen. Ook bij een track kun je al dan niet gewenst afwijken van het lijntje, maar dan zie je in elk geval wel wat de bedoelde route is. Daar kan je meteen, of op een later moment weer naar terug.

Ik moet wel tot mijn teleurstelling vaststellen dat mijn Samsung S10 niet op 100% batterijlading blijft als ik hem voor navigatie gebruik. Ik gebruik de Cinq5 The Plug om de telefoon op te laden, en in tegenstelling tot mijn oude iPhone 6s levert die kennelijk niet genoeg. De S10 verbruikt kennelijk meer. Ik heb al geëxperimenteerd met vliegtuigstand/zuinige stroomverbruiksopties etc., maar tot nu toe niet afdoende. Maar goed, als ik het scherm uitzet op minder kritische momenten laadt hij weer op, en dat is tot nu toe afdoende geweest.
Ik zou ook, zoals hierboven door iemand gesuggereerd, mijn oude iPhone puur voor de navigatie mee kunnen nemen, maar ik hoop eigenlijk nog steeds dat ik mijn S10 zo kan dresseren dat hij genoeg heeft aan de stroom van The Plug.
Ave schreef:
ma 01 mar, 2021 21:03
Itt tot wat Jurr zegt kun je eenvoudig je accu besparen door wifi en bluetooth uit te zetten.
Ik zie de 'itt' niet ten opzichte van de berichten die ik hier eerder in dit topic plaatste, want die staan bij mij ook uit.

Leg eens uit.
Even ter aanvulling: om accu te besparen hoef je het ding niet op vliegtuigmodus te zetten, of apart Bluetooth en WiFi uit. Dat zijn tegenwoordig allemaal slimme low-power services, dat die geen significante druk op de accu leggen.
Wat wel helpt is het scherm op een (veel) lagere helderheid, maar daar heb je met daglicht niet veel aan.
bast1aan schreef:
ma 01 mar, 2021 20:02
Een Edge met interne accu is m.i. een betere keus dan een Etrex met batterijen, aangezien je een USB apparaat tegenwoordig makkelijker oplaadt dan losse AA batterijen.
Bij mijn Garmin GPSMap64 heb ik een 'powerpackje' van Garmin dat eruitziet als twee aan elkaar geklonken AA's. Die kunnen er dan ook los in, en laden kan in het apparaat met de usb-aansluiting. Kan dat bij de eTrex niet?
(Ik houd er niet van een heel apparaat weg te moeten gooien omdat de vaste accu versleten is.)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 01 mar, 2021 23:26
Kan dat bij de eTrex niet?
De eTrex draait op twee gewone 1,5 V batterijen (AA), dat is dan ook zijn grote pluspunt.
PeterVanRijn schreef:
di 02 mar, 2021 06:36
Carl schreef:
ma 01 mar, 2021 23:26
Kan dat bij de eTrex niet?
De eTrex draait op twee gewone 1,5 V batterijen (AA), dat is dan ook zijn grote pluspunt.
Mijn vraag was of je oplaadbare AA's (of het oplaadbare accupackje van Garmin) in een eTrex via de usb-aansluiting kunt laden. Als dat niet kan, zie ik het pluspunt (tov. bijvoorbeeld de GPSMap die dat wel kan) niet zo.

Groetjes,

Carl
Nee, kan niet in de Etrex, wel op de Oregon (v600 of v700).
Overigens is zo'n speciale AA niet nodig, met een trucje kan je iedere oplaadbare AA laden in jouw Garmin.
Vertel eens meer over dat trucje?
Of je neemt een Wahoo Elemnt, Elemnt Bolt of Roam, en je maakt/beheert/synchroniseert je routes via Strava of Komoot.
Onder de batterijen zit een schakelaartje die ingedrukt wordt door zo'n "accupack"
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10 ... 6&start=54
Afbeelding

Je kan met een dun stukje plastic of papier onder de AA's dat knopje óók ingedrukt houden (zie https://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=337368#p337368)
Afbeelding
zodat de Garmin denkt dat het een 'originele' accupack is. Als dat knopje ingedrukt is, kan je AA's opladen in jouw Garmin. Ik denk dat ze die constructie hebben bedacht om te voorkomen dat men alkaline AA's per ongeluk wil gaan laden en het zorgt ook nog eens voor extra omzet bij de verkoop van dergelijke accupacks (een softwarematige schakelaar had ook gekund).