Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2021 Duitsland - Forum Wereldfietser

2021 Duitsland

Wij willen dit jaar (juni) 4 weken op pad. Idee was voorgaande jaren om naar Engeland te gaan en dwars door Engeland te gaan fietsen, maar dat doen we dit jaar dus niet, te onzeker. We willen van huis vertrekken en fietsend thuiskomen.

Planning nu: door NL noordwaarts, vanuit oost-groningen doorsteken naar de Ems, de Emsrroute tot Paderborn, de Lippe-route tot Xanten. Afhankelijk van de tijd (we fietsen 60-100 km per dag, maar nemen bij leuke stadjes een pauzedag en willen bij mooie natuurgebieden wandeldagen inplannen) gaan we daarna nog een stukje noordwaarts en pakken de 1000-sclosser route een deel voor we naar huis gaan, anders vanuit Xanten door naar huis (Heusden, bij Den Bosch).

We kopen boekjes en rijden met GPS, maar alle voorbereiding is inwisselbaar voor iets beters. ;-)
Ik ben ook maar begonnen na te denken over Duitsland, maar wat mij betreft iets als de Eifel of langs de grens met Tsjechie. Ik heb niet zo'n zin in paden langs rivieren en door saai vlak land.
Wat me wel opviel is dat er niet veel kant en klare Nederlandse routes in Duitsland zijn. Het zal dus wel een stapel Bikeline boekjes moeten worden.
Wat me vorig jaar echt goed bevallen was in Duitsland, was de Brouter website.
http://brouter.de/brouter-web/

Deze kiest vaak de lokale fietsroutes over rustige wegen.

Mijn route liep toen naar het zuiden (Dolomieten).
https://ridewithgps.com/routes/34217384
http://luddo.freehostia.com/Alps2020/Alps2020.html
berg fietser schreef:
wo 17 feb, 2021 22:01
Wat me vorig jaar echt goed bevallen was in Duitsland, was de Brouter website.
http://brouter.de/brouter-web/
Weer wat geleerd.
Als er iemand tips heeft over leuke routes in Duitsland dan houd ik me aanbevolen - wil liefst net als Polling liefst iets van een rondje rijden. (vertrek vanuit Utrecht- een trein naar/ van een grensplaats vind ik geen probleem). Heb me nog niet echt georiënteerd op routes - Corona nog een beetje veel te onzeker - maar mochten de grenzen open gaan dan lijkt Duitsland dit jaar een goede keus.
Wj hebben al eerder in Duitsland gefietst, een groot rondje via route Amsterdm-Berlijn, omhoog via Usedom langs de Oostzee terug richting NL. Laatste stukje trein.
Eerdere jaren kleinere rondje, Ruhr, Rur, Lahn enz.
Wij vinden lang grote rivieren ook niet leuk, maar kleinere rivieren wel. Daarom nu ook beginnen bij de monding, dan wordt het alleen maar leuker. ;-)
Polling - dank voor de suggestie - ga ik naar kijken. Voor mij erg lang geleden dat ik in Duitsland ben geweest en op de fiets al helemaal. Ik kan hopelijk 4 a 5 weken weg van de zomer - met ca 70 km per fietsdag. Vind het ook leuk om een stadje te verkennen. Het zal dus een combi worden van cultuur en natuur.
Misschien dat dit filmpje inspiratie biedt?


Volledige playlist op youtube

Zie verder ook het verslag op mijn website
Dank je, goede inspiratiebron!
Toch blijf ik ergens de pest houden aan Duitsland.
Niet het land of de mensen, maar die fietspaden.
Wat een ramp!
Ieder kruising richels en in dorpen over de stoep.
Binnenwegen en onverharde wegen hebben mijn voorkeur, maar nogmaals, die fietspaden, een ramp!
Poppink schreef:
do 18 feb, 2021 00:58
berg fietser schreef:
wo 17 feb, 2021 22:01
Wat me vorig jaar echt goed bevallen was in Duitsland, was de Brouter website.
http://brouter.de/brouter-web/
Weer wat geleerd.
+1
Ik gebruik deze nu standaard voor alle fietstrips in Nederland en Europa. Het werkt intuïtief en snel, zonder de steeds irritanter wordende ongemakken (traag, onzichtbare blokkades) van Basecamp. De gemaakte track exporteer je naar de cloud (bijv. Drive), download je in je mobiel en/of zet je via Basecamp in je Etrex, en rijden maar!
Poppink schreef:
do 18 feb, 2021 11:19
Toch blijf ik ergens de pest houden aan Duitsland. ... die fietspaden. Wat een ramp! ...
Inderdaad. Duitsland loopt qua verkeersinfrastructuur flink achter. Vooral binnen de bebouwde kom zijn de voorzieningen voor fietsers vaak slecht. En is er iets van een fietspad, dan staan er vaak auto's in de weg. Net zo schokkend vind ik de verkeers- en regeltechniek. De standaard stoplichten gaan op tijd en niet via lussen in de weg. Als gevolg hiervan staat het verkeer onnodig lang te wachten. Blijkbaar geven Duitsers hier minder om dan wij (en steken ze bijvoorbeeld meer geld in volksgezondheid, vgl. de vele IC-bedden; je kunt een euro maar 1x uitgeven.) Positief is dan wel weer dat Duitse automobilisten een stuk oplettender en minder hufterig rijden (dan Nederlanders) als er fietsers in de buurt zijn.
willem.m schreef:
do 18 feb, 2021 11:31
Positief is dan wel weer dat Duitse fietsers een stuk oplettender en minder hufterig rijden (dan Nederlanders).
:lol: met excuses voor het verminken van je tekst.
Tovenaar - dat geeft zeker inspiratie - straks je filmpje bekijken. Is misschien zelfs wel een mooie basis voor een rondje vanuit huis. Stukje eraan plannen vanuit Utrecht richting Emmen en een stukje vanuit Keulen naar Utrecht - met misschien een extra lus of zo om hem ietwat groter/ langer te maken.
Bij mij staat Duitsland dit jaar ook op de planning, zij het iets later (juli) en iets korter (2 weken). Het plan is om de "100 Schlösser" route te gaan fietsen in het Münsterland.
Voor mij dit jaar ook Duitsland. Overweeg een ronde vanuit Arnhem via Munchen-Praag en Berlijn. Nu nog voorpret met het zoeken naar de route. Maar misschien net als vorig jaar naar Zuid-Frankrijk worden het dagkoersen. Per deelstaat verschillende interessante websites, ook voor fietsers. Voor diegene die een rondje langs onze oostgrens willen houden en zelf willen plannen of thema routes willen rijden adviseer ik de "Radroutenplaner NRW" eens uit te proberen.
En ook handig is [www.radroutenplaner-deutschland.de]
We wonen op c.a. 2 km van de grens met Duitsland en om die reden fietsen we er veel.
Onze inspiratie voor (lange) weekendtochtjes of voor meerdere weken halen we uit https://www.radkompass.de/
Onze ervaring met deze site is positief, korte beschrijvingen per etappe, GPS gegevens enz.

veel plezier, Bennie.
willem.m schreef:
do 18 feb, 2021 11:31
Poppink schreef:
do 18 feb, 2021 11:19
Toch blijf ik ergens de pest houden aan Duitsland. ... die fietspaden. Wat een ramp! ...
Inderdaad. Duitsland loopt qua verkeersinfrastructuur flink achter. Vooral binnen de bebouwde kom zijn de voorzieningen voor fietsers vaak slecht. En is er iets van een fietspad, dan staan er vaak auto's in de weg.
Om die reden rij ik in de bebouwde kom zoveel mogelijk niet over het fietspad maar op de rijbaan. In ieder geval gebruik ik het fietspad niet als het stoepen zijn met bij elke zijweg een stoeprand. Ook fietsstroken aan de verkeerde kant van de weg zijn gewoon gevaarlijk en gebruik ik zeker niet. Op die manier selectief rijden is me daar eigenlijk altijd vrij goed bevallen.
Net zo schokkend vind ik de verkeers- en regeltechniek. De standaard stoplichten gaan op tijd en niet via lussen in de weg. Als gevolg hiervan staat het verkeer onnodig lang te wachten.
Aan de andere kant zijn ze dan wel beter voorspelbaar. Ik vind in NL dat de stoplichten wel eens te kort op groen staan of onverwacht (en vaak ook onnodig) ineens weer op rood springen. Als je in Duitsland een verkeerslicht wat verderop op groen ziet springen weet je vrij zeker of je 'm nog haalt of niet. Daar kan je veel beter op anticiperen en dat rijdt veel rustiger. Bovendien vind ik niet dat je heel veel hebt aan die detectlielussen in fietspaden hier, ze staan vaak zo laat dat je toch al helemaal hebt moeten stoppen of ze werken helemaal niet en je moet alsnog het knopje gebruiken.
Positief is dan wel weer dat Duitse automobilisten een stuk oplettender en minder hufterig rijden (dan Nederlanders) als er fietsers in de buurt zijn.
Inderdaad, daarom is in de bebouwde kom over de weg fietsen meestal geen probleem.
Aansluitend op Bennie:
Das andere Holland, een Duitse blik op ons eigen land.
En tal van mogelijkheden met Komoot vanuit iedere denkbare plaats in Duitsland. (klik op de kaart ook op de layer OpenCycleMap)

Weliswaar niet direct met een kant-en-klare route voor een 14-daagse vakantie, maar zeker een goede bron om inspiratie op te doen.
Het fietspadengedoe in Duitsland laat ik meestal rechts liggen, want dat is inderdaad ontzettend gehobbel. Ik rijd dan gewoon over de weg. Zelden moeite mee. Wat wel heel erg bijzonder is hoe extreem men zich aan regeltjes houdt in Duitsland. We fietsten langs de Rijn op een zondag. Vanwege werkzaamheden aan het fietspad (door de weeks) stond er een bordje ‘Fietsers afstappen’. Een Duits echtpaar stapte keurig af. Wij niet. Erg he? We hebben geen bordje op het verder stille fietspad gezien dat fietsers weer mogen opstappen, dus ik denk dat ze nog steeds lopen.

Het lijkt druk te worden in Duitsland de komende maanden. Ik overweeg de trein naar Stralsund te nemen wat ooit het eindpunt van een stuk Hanzefietsroute was en vandaar de Hanzefietsroute te vervolgen met de grote lus om Berlijn heen weer naar huis.