Additionally, paste this code immediately after the opening tag: door Parijs of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

door Parijs of niet?

bert sitters schreef:
wo 17 feb, 2021 09:15
Parijs moet je echt doen vroeg in de morgen. Een heerlijk belevenis. Parijs Ontwaakt!
https://www.youtube.com/watch?v=7whXkifG_ms
Mee eens!

Gaat voor meer steden op trouwens :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=CciX6723xZg
OK, het wordt door Parijs, dank aan de reageerders.
Nu maar hopen dat het dit jaar nog kan.
derdekeer schreef:
do 18 feb, 2021 09:15
OK, het wordt door Parijs, dank aan de reageerders.
Nu maar hopen dat het dit jaar nog kan.
Ik heb nog eens naar het routeboekje gekeken en besef nu plots dat we Chartres niet hoeven te missen als we de tocht wat langer maken. Tours-Chartres is 170 kilometer, dat moet te doen zijn in twee dagen.
Bovendien heeft Chartres blijkbaar een goede treinverbinding met Paris Montparnasse. In één dag weer thuis zijn, zou dus ook moet lukken. Al is het dan niet alleen alsgodblieft maar ook alsSNCFblieft.
heb ook het plan om naar Parijs te gaan. Ik weet dat er nu een avondklok is die om 18.00 uur ingaat.
ik weet ook dat inwoners van Frankrijk niet verder dan 1 km van huis mogen. Maar wat betekent dit voor fietsende Nederlanders?
Als we al het land binnen mogen. Is er ergens meer -actuele- info te vinden?

Want plannen maken is de helft van alle plezier, maar het is natuurlijk prettiger als je ook echt op weg kunt
Ik ben in 2010 door Parijs gefietst in 1 dag, ik vond het eigenlijk prima te doen, de wilde verhalen van toen herkende ik totaal niet. Het vervelendste zijn eigenlijk de voorsteden zowel qua sociale onveiligheid als verkeer.
Parijs zelf uitgebreider bezoeken heb ik later een keer met het OV gedaan zodat je niet met je fiets zit.

Inderdaad, Brussel vind ik veel gevaarlijker. Eigenlijk heb ik nog geen stad meegemaakt die ik zo gevaarlijk heb ervaren als Brussel (hoewel ik bv geen ervaring heb met bv Boekarest, Moskou of Napels, lijken me ook geen pretje).
bast1aan schreef:
zo 28 feb, 2021 18:09
Het vervelendste zijn eigenlijk de voorsteden zowel qua sociale onveiligheid als verkeer.
(...)
Inderdaad, Brussel vind ik veel gevaarlijker. Eigenlijk heb ik nog geen stad meegemaakt die ik zo gevaarlijk heb ervaren als Brussel.
Reed je langs de St. Jacobs fietsroute door Parijs? En wat was je ervaring in die voorsteden?
Ik weet niet hoe de St Jacobsroute door Parijs loopt maar Parijs in of uit rijden via de Benjamins-route is echt fantastisch. Ik reed er via die route uit en zat in no-time langs kanalen in het buitengebied. en dat dan gerekend vanaf Gare du Nord.
derdekeer schreef:
zo 28 feb, 2021 20:11
Reed je langs de St. Jacobs fietsroute door Parijs? En wat was je ervaring in die voorsteden?
Het is alweer 11 jaar geleden, ik weet het niet precies meer. Ik heb iig geen voorbekende route gebruikt, maar ad-hoc de weg geprobeerd te vinden vanaf het zuid-oosten. Ik herinner me dat ik in voorsteden terrecht kwam waar je de weg steeds kwijt raakte, het verkeer onprettig was en je je niet veilig voelde in de verlopen wijken met groepen mensen die naar je schreeuwden, met lelijke gebouwen en flats enz.
Ik ben toen op eoa doorgaande 4-baans N weg (N6? N19?) terrecht gekomen met langsrazend verkeer maar met vluchtstrook. Daarop een heel eind kunnen komen maar op gegeven moment hield de vluchtstrook op en heb ik de fiets over een hek moeten tillen (met helpende omstanders, yay), en kwam ik uiteindelijk wel via reguliere straten op een prettige manier in het centrum. Via de Eiffeltoren, Champs-Élysées enz langs de N1 weer richting België gefietst.

Afijn, ik zou anderen aanraden om iets meer voorbereiding te treffen tenzij je ook zin heb in plezierig of onplezierig avontuur :)

Groeten, Bastiaan
Met een ommetje naar Tours kan ook :-)

In de zomer van 2019 fietste ik van Parijs naar Nantes via een aantal Franse fietsroutes
> een deel via de Véloscénie langs Versailles en Tours tot aan Domfront
> een deel van La Vélo Francette tot aan Angers
> een deel van La Loire a Vélo tot aan Nantes (maar je kunt natuurlijk naar Orleans gaan ;-))

Vond ik ook een dikke aanrader!

Enne...Parijs binnenrijden via het kanaal....doen!
bast1aan schreef:
ma 01 mar, 2021 19:45

Afijn, ik zou anderen aanraden om iets meer voorbereiding te treffen tenzij je ook zin heb in plezierig of onplezierig avontuur :)
Ach ja, ik zou een routeboekje volgen, de voorbereidingen zijn getroffen voor mij.

Maar ik herken je verhaal. Ooit zijn we op de bonnefooi Avignon langs het westen binnengereden, door voorsteden.
Toen zijn we even in een soort fiets-inferno terechtgekomen. En dat was dan nog maar Avignon.
Ik heb er geleerd dat het Avignon van les Avignonnais niet bepaald het Avignon van de toeristen en de ansichtkaarten is(*).
Vandaar mijn nieuwsgierigheid mbt. Parijs, zijn voorsteden en de fiets.

(*) Nu zullen sommigen een beetje offtopic zeggen: ja, natuurlijk, wist je dat nog niet? Maar zelfs in de omgeving van mijn thuisstad, die ongeveer evenveel inwoners telt als Avignon, moet je lang zoeken naar de treurigheid van de voorsteden van Avignon.
Nienke VDR schreef:
ma 01 mar, 2021 20:59

Enne...Parijs binnenrijden via het kanaal....doen!
Dank je voor de tip. In dat deel van route heb ik wel vertrouwen.
Ik vraag me af wat erna komt. Maar aan de reacties te zien, valt het best mee.
bast1aan schreef:
ma 01 mar, 2021 19:45
derdekeer schreef:
zo 28 feb, 2021 20:11
Reed je langs de St. Jacobs fietsroute door Parijs? En wat was je ervaring in die voorsteden?
Het is alweer 11 jaar geleden, ik weet het niet precies meer. Ik heb iig geen voorbekende route gebruikt, maar ad-hoc de weg geprobeerd te vinden vanaf het zuid-oosten. [...] voorsteden [...] weg steeds kwijt [...] verkeer onprettig [...] niet veilig [en meer ellende]
Ik reed in 2011 de route van Sweerman (Jacobsroute) naar het zuiden over de hoofdroute dus via Chartres, en terug via de alternatieven, dus oa. door Parijs. Ik vond het heen een geweldige belevenis om die kathedraal van Chartres langzaam te naderen die ik op autovakanties met mijn ouders zo vaak gezien had, en nou ja, op de hoofdroute was ook verder veel moois te zien. Op de terugweg was ik in hartje Parijs voor ik er erg in had. Niks akelige voorsteden en zo dus. Staat als ik me goed herinner ook in de beschrijving van de route, en dat was waarder dan ik me vooraf had voorgesteld. Enig nadeel was dat ik niet gezien had dat de beschrijving in noordelijke richting ophield bij Gare de l' Est en dat ik Parijs dus uit moest komen op de kaartjes. Gelukkig ging dat langs het Canal St. Martin ook vrij eenvoudig.

Mijn tip dus: zorgen dat je lang genoeg vrij hebt en allebei de opties doen, een op de heen- en de andere op de terugweg. ;) En als je op de routeboekjes kijkt, even goed opletten naar de aanwijzingen. Ik vond Parijs eigenlijk alleen maar leuk; het enige lastige was dat ik er niet wilde slapen en dat er geen camping was aan de kant waar ik de stad uit kwam.

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
Carl schreef:
ma 01 mar, 2021 23:14
het enige lastige was dat ik er niet wilde slapen en dat er geen camping was aan de kant waar ik de stad uit kwam.

Carl
De eerste camping die ik tegen kwam aan de noordkant, op de route van Benjaminse, was na 170 km in Suzy. Daar was dan ook gelijk een restaurant (dat is iets van voor Corona, maar ff Googelen :wink: )
Gewoon doen! Ik heb twee keer door Parijs gefietst. Ik heb in heel wat steden in de wereld gefietst. Zelfs Miami, Tel Aviv of helemaal dwars door Londen, enzovoorts. Er zijn in Parijs langs de belangrijkste straten markeringen voor fietsen. Ik was pas voor het eerst in Parijs toen ik al 33 jaar wereldfietser was. Al die prachtige avenues en de bezienswaardigheden. Jaren eerder gingen m'n vrouw en ik per auto naar Parijs en gekampeerd in Choissy-le Roi. Op een dag stonden wij voor de Etoile Charles de Gaulle, je weet wel die razend drukke rotonde met daar middenin de Arc de Triomphe. Hier komen twaalf straten op uit en dat zonder stoplichten. Zij werd er helemaal bang van.
Later toen ik per fiets door Parijs reed, maakte ik zelfs nog een aantal rondes op dezelfde Etoile, gewoon met de stroom mee en van rijbaan naar rijbaan wisselend om bij de Arc de Triomphe te komen.
Toen ik naderhand m'n vrouw telefonisch vertelde wat ik daar heb gedaan, ging de hoorn van de telefoon aan de draad bungelen.... Maar Parijs is een avontuurlijke stad om er te fietsen! Het wegdek is echter niet overal goed van kwaliteit en uitkijken voor openslaande autoportieren van erlangs geparkeerde auto's. Er zijn drie jeugdherbergen in Parijs. Maar nogal druk en je moet je lang van te voren reserveren.
33. Voor de Eiffeltoren.jpg
25. Fietspad op busbaan.jpg
IMG_0487.JPG
In 2018 hebben wij de st. Jacobsroute gefietst, we waren enorm onder de indruk van de route die ons Parijs inleidde. Een halve dag fiets je langs een rivier, af en toe zie je wat gebouwen achter de bomen, dan komt langzaam de bebouwing dichterbij het fietspad en verschijnen er super gezellige cafeetjes langs het water. Niet veel later verlaat je de rivier en ben je ineens midden in het centrum van Parijs. Wij reden toen naar Camping Paris om daar een rustdag te houden. Ik ben blij dat wij ervoor gekozen hebben om dwars door Parijs te gaan.

Mijn partner was enorm angstig om Parijs in te fietsen, maar de dag van te voren las ze de beste tip ooit.

In Parijs op de wegen gedraag je jezelf als een auto, dus niet langs de rand van rijbaan rijden maar gewoon in het midden van de rijbaan. Parijzenaren zijn er aan gewend om niet vol gas te rijden en blijven dan netjes achter je. Zo is ze de de rotonde bij de Arc de Triomphe over gefietst met een grote glimlach op haar gezicht.
egopro schreef:
di 25 mei, 2021 10:49

In 2018 hebben wij de st. Jacobsroute gefietst, we waren enorm onder de indruk van de route die ons Parijs inleidde.
Dank je voor de reactie. Mooie foto.
De Arc de Triomphe zullen we toch eens op een andere keer doen, denk ik. Ik heb die rotonde meegemaakt als passagier in de auto en dat was een beetje een opmerkelijke ervaring, ergens een stukje.
Nu is het afwachten of het zal mogen, een fietstocht in Frankrijk. Vorige week hebben we onze eerste coronaprik gehad, AstraZeneca. De tweede prik is voor 10 augustus. Het is nog onduidelijk voor mij of half-gevaccineerde Belgen Frankrijk binnen zullen mogen zonder bijkomende verplichtingen.
Op vrijdag 28 mei a.s. krijgen wij onze tweede prik Pfizer. Daarna gaan we naar Zweden. Opmerkelijk is dat de overtochten per Stena Line naar Göteborg nu al bijna zijn volgeboekt!
Hier zijn de reisadviezen voor België en Frankrijk.
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... len-belgie
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... -frankrijk
Ik droom nog altijd ervan om in eind augustus Halle, Geraardsbergen, Tournai, Villeneuve en Lille per fiets te bezoeken.
derdekeer schreef:
di 25 mei, 2021 12:20
egopro schreef:
di 25 mei, 2021 10:49


Nu is het afwachten of het zal mogen, een fietstocht in Frankrijk. Vorige week hebben we onze eerste coronaprik gehad, AstraZeneca. De tweede prik is voor 10 augustus. Het is nog onduidelijk voor mij of half-gevaccineerde Belgen Frankrijk binnen zullen mogen zonder bijkomende verplichtingen.
Heb zelf vorige week mijn tweede Pfizerprik gehad, kreeg ook een print mee, een vaccinatiebewijs.
Maar dat schijnt niet te tellen in la France. Er wordt gewerkt aan een Europees vaccinatiedocument.
En anders bij de GGD een test doen, na 1 dag krijg je bericht en dan snel weg, is 72 uur houdbaar, de verklaring.
Ik wil eind juni op weg naar Parijs.
Vooralsnog moet je als je de Franse grens passeert twee zaken bij je hebben; een max 72 uur oude negatieve PCR test, en een ingevuld formulier ("erewoordverklaring") waarin je verklaard dat je niet ziek bent.
Zie www.nederlandwereldwijd.nl

Ik weet niet zeker of iedere GGD test ook een PCR is, en het gaat de Fransen dus specifiek om een negatieve PCR.
Commercieel kost zo'n test nu 89 euro. (met dank aan de NL regering)
Joris Flemming schreef:
ma 31 mei, 2021 22:45
Vooralsnog moet je als je de Franse grens passeert twee zaken bij je hebben; een max 72 uur oude negatieve PCR test, en een ingevuld formulier ("erewoordverklaring") waarin je verklaard dat je niet ziek bent.
We wachten nog even af.
Misschien mogen we Frankrijk binnenkort weer binnen zonder al te veel heisa, ook al hebben we maar één prik gehad.