Additionally, paste this code immediately after the opening tag: door Parijs of niet? - Forum Wereldfietser

door Parijs of niet?

Alsgodblieft, zoals mijn moeder altijd zegt, willen we deze zomer naar Tours fietsen langs de St. Jacobs route van Europafietsers, het traject van Mechelen tot Tours.
De hoofdroute gaat ten noorden van Parijs, maar er is een alternatief door de Lichtstad en Orléans.
Heeft iemand hier recent dat alternatief nog gereden? Ervaringen?
Door Parijs natuurlijk want dan passeer je de Tour Saint-Jacques. Parijs is tegenwoordig fietsvriendelijk, een belevenis om daar te fietsen.
Parijs was altijd al fietsvriendelijk, want de auto's stonden toch allemaal stil.
Bert van Sprang schreef:
ma 15 feb, 2021 23:15
Parijs was altijd al fietsvriendelijk, want de auto's stonden toch allemaal stil.
Op veel plaatsen kon je er ook op de fiets onmogelijk langs. Nu krijgt de fiets steeds meer ruimte.
Toch is er nog altijd veel discussie. https://eurovelo3.fr/parc-de-la-villett ... r-le-velo/
Ik fietste door Parijs, in 2012, maar ik verwacht niet dat er in essentie iets veranderd is sindsdien.
Ik koos voor Parijs omdat ik na een kleine week door de dorpen en landerijen wel eens de afwisseling en het spektakel van de metropool wilde ervaren.
Het alternatief is uiteraard ten Westen van Parijs, met als belangrijkste bezienswaardigheid de kathedraal van Chartres; één van Frankrijks (en 's-werelds) beroemdste bouwwerken.

Ten zuiden van Parijs is er de kathedraal van Orleans, met (ook) fraai glas-in-lood met taferelen van de oorlog tegen de Engelsen met Jeanne d'Arc, als geheel is echter de kerk in Chartres van een andere klasse. Ik vond Orleans ook wat verlaten, Chartres heeft meer charme, is ook veel kleiner. Zijn beiden interessante routes, ik heb er destijds een half uur over nagedacht...

Dus door Parijs dan zie je de stad en Orleans, ten westen dus Chartres en veel lommerrijk boerenland.
Een probleem in Parijs is overnachten, tenminste als je kampeert zoals ik deed. Ik stond op de camping in het Bois de Boulogne op een stuk modder, de fraaiere graspercelen zijn voor de campers. Relatief duur ook, maar dat is te verwachten.
Hetzelfde geldt voor de hotels uiteraard, en dan zit je nog met de fiets dus dat is het beste van tevoren even uit te zoeken.
Joris Flemming schreef:
di 16 feb, 2021 09:29
Ik fietste door Parijs, in 2012, maar ik verwacht niet dat er in essentie iets veranderd is sindsdien.
Baseer je dat ergens op? Ik verwacht het namelijk juist wel (en zou juist om daar achter te komen zéker de route door Parijs kiezen :) ).

Burgemeester Hidalgo (sinds 2014) zette destijds meteen vol in op gezondheid en verkeersveiligheid, en drastische beperking van autoverkeer. Hoe heeft dat so far uitgepakt? In 2015 lag er een plan om kilometers fietspad te verdubbelen voor 2020. Wat is daar van terecht gekomen? Sinds corona zijn er plotsklaps allemaal fietsroutes vrijgemaakt (de metro was ineens een minder goed idee voor woon-werkverkeer) en al rap werd besloten om veel van die routes permanent te maken. Hoe is dat nu? En dan wordt een steeds groter deel van de stad als 30km-zone ingericht. Klinkt goed allemaal. Zou er graag eens heen gaan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/05 ... er-wereld/
Grandonneur schreef:
di 16 feb, 2021 10:22
Zou er graag eens heen gaan.
Bij Bike4Travel deden ze dat in 24 uur (-:

viewtopic.php?f=22&t=20481

Helaas doet het filmpje het niet meer.
Jurr schreef:
di 16 feb, 2021 10:29
Bij Bike4Travel deden ze dat in 24 uur (-:

Helaas doet het filmpje het niet meer.
Ja dat was wel een vorm van humor (en een mooi filmpje). Rond middernacht aan een beste shoarmaschotel met cola's. Wou er laatst nog naar verwijzen in het wat-kan-ik-het-beste-eten-tijdens-het-fietsen topic. Shoarmaschotel met cola's dus, beste mensen.

excuus voor het zijweggetje :wink:
In de laatste 25 jaar reed ik met enige regelmaat door Parijs. Er is veel veranderd, ten goede. Soms ook goed bedoelde veranderingen die slecht uitpakken, zoals de te smalle fietspaden op de Boulevard Magenta bij de Gare du Nord.
Maar in het algemeen is het nu prettig fietsen in Parijs. Je hoeft veel minder voor je plek te vechten dan een jaar of 20 geleden. Nu neem je gewoon je plek.
Wat je overigens niet moet doen is heel bescheiden en angstig aan de rechterkant blijven fietsen. Dan loopt de Parijzenaar (lopend, fietsend, motorrijdend of autorijdend) over je heen. Het is een grote stad waar je dus je plek moet nemen. Met welk vervoermiddel je ook onderweg bent, een aardige woordenschat aan scheldwoorden en vloeken doet wonderen :). When in Rome...
Grandonneur schreef:
di 16 feb, 2021 10:22
Joris Flemming schreef:
di 16 feb, 2021 09:29
Ik fietste door Parijs, in 2012, maar ik verwacht niet dat er in essentie iets veranderd is sindsdien.
Baseer je dat ergens op? Ik verwacht het namelijk juist wel (en zou juist om daar achter te komen zéker de route door Parijs kiezen :) ).

Burgemeester Hidalgo (sinds 2014) zette destijds meteen vol in op gezondheid en verkeersveiligheid, en drastische beperking van autoverkeer. Hoe heeft dat so far uitgepakt? In 2015 lag er een plan om kilometers fietspad te verdubbelen voor 2020. Wat is daar van terecht gekomen? Sinds corona zijn er plotsklaps allemaal fietsroutes vrijgemaakt (de metro was ineens een minder goed idee voor woon-werkverkeer) en al rap werd besloten om veel van die routes permanent te maken. Hoe is dat nu? En dan wordt een steeds groter deel van de stad als 30km-zone ingericht. Klinkt goed allemaal. Zou er graag eens heen gaan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/05 ... er-wereld/
Ana Hildalgo heeft veel stront over zich heen gehad, maar werd vorig wel herkozen als burgemeester van Parijs.
Ivo Miesen schreef:
di 16 feb, 2021 12:44
... de te smalle fietspaden op de Boulevard Magenta bij de Gare du Nord ...
De routes van Gare du Nord naar Gare de Lyon en Gare d'Austerlitz heb ik al gereden met de fiets.
Langs de Boulevard Magenta zijn de fietspaden inderdaad te smal, maar beter dan niets.
Het is vooral het traject na de oversteek van de Seine waarover ik meer zou willen weten.
Ik fietste ook in de jaren na 2012 enige keren door het Parijse centrum. Dat ging uitstekend, ook in 2012 al. Geen enkel probleem. De drukke brede boulevards vergen even wat gewenning, afhankelijk waar je in Nederland woont, maar zoals Ivo terecht opmerkt doe je er goed aan je plek in te nemen als fietser; automobilisten, of ze nu 2 of 5 rijen breed rijden, geven je echt wel de ruimte, als je duidelijk laat zien waar je heen gaat. Verder bestaat de stad uit lange rechte verbindingswegen met busbanen die ook voor fietsers bedoeld zijn, en ook kleinere straatjes die vaak vrij rustig zijn.
Een vanouds erg prettig kenmerk van het Parijse verkeer is het eenrichtingsverkeer. Dat geeft overzicht en minder gevaar.
En er zijn inderdaad nu ook aparte fietspaden, die helaas voor voetgangers een fors deel van het voorheen zo prettig brede trottoir opeisen. Zo heeft iedere nieuwe ontwikkeling ook schaduwzijden.

Persoonlijk heb ik slechtere/gevaarlijker ervaringen met automobilisten in NL dan in het buitenland, inclusief die in de Franse hoofdstad.

Ik moet er snel weer eens heen, voordat de zo kenmerkende stadse en Parijse geur van uitlaatgassen is verdwenen in het electrische geweld...
Joris Flemming schreef:
di 16 feb, 2021 19:24
Ik fietste ook in de jaren na 2012 enige keren door het Parijse centrum. Dat ging uitstekend, ook in 2012 al. Geen enkel probleem. De drukke brede boulevards vergen even wat gewenning, afhankelijk waar je in Nederland woont, maar zoals Ivo terecht opmerkt doe je er goed aan je plek in te nemen als fietser; automobilisten, of ze nu 2 of 5 rijen breed rijden, geven je echt wel de ruimte, als je duidelijk laat zien waar je heen gaat.
Ik ben niet meteen bang van het verkeer; voor corona reed ik regelmatig met de fiets naar mijn werkplek in Brussel, en als je daar gefietst hebt, ben je wel wat gewoon.

We hebben al met de fiets in Parijs gereden, maar ook met de auto. Na enkele minuten legde mijn vrouw, die aan het stuur zat, mij de belangrijkste Parijse verkeersregel uit: rij niets of niemand aan; de andere weggebruikers moeten er maar voor zorgen dat ze jou niet aanrijden. Of de wettelijke verkeersregels daarbij strikt gerespecteerd worden, is geen prioriteit. Ik veronderstel dat deze regels ingeroepen worden wanneer het fout gaat (maar bij geen enkele rasechte Parijzenaar gaat het fout - ondenkbaar is dat!).

Dat is anders in Brussel waar - weliswaar nu minder dan vroeger - de autobestuurders in sommige wijken vinden dat ze je mogen aanrijden als je in de weg fietst.
Dan geef ik de voorkeur aan Parijs.

Het verkeer overleven zal dus wel meevallen. Maar is het een aangename route? Ik besef dat je een tijdlang niet door lommerrijke velden zult rijden, en door een wereldstad fietsen heeft zijn eigen charme, maar eindeloze chaussées langs garages en supermarkten zijn misschien niet zo prettig.
Volgens mij geef je nu zelf antwoord op je eigen vraag: ja, het kan, maar het is misschien niet leuk. Wat is je conclusie?
Ben twee jaar geleden via Bejaminse Parijs ingereden en dat was erg lang overal achterlangs.
Mijn conclusie zou zijn: DOEN! Wij deden het in 2018, terug vanuit Orleans naar het noorden, en vonden het fantastisch om te doen. Ik heb nog een extra rondje rondom de arc de triomph gefietst, tussen 6 dik auto’s. Feestje! Onze route ging formeel van noord naar zuid, en dat gaf wat problemen met de tracks en eenrichtingsverkeer.
De kick van langs dit soort monumenten (eiffeltoren, notre dame) fietsen vonden we geweldig.
Wij hebben er die dag 125 km gedaan, omdat we ten noorden door wilden naar een camping, geen hotel wilden. Dat is dus inderdaad even goed zoeken.
Of het leuk is hangt van het tijdstip af. Midden in de vrijdagmiddagspits zal het niet leuk zijn. op zondagochtend dan weer heel prettig. Mijn tip, 's avonds laat. Dan is er nog genoeg vertier maar geen extreme drukte (even er van uitgaande dat er dan geen avondklok is).
Nadat ik in 2019 opgaf tijdens Parijs-Brest-Parijs treinde ik samen met enkele andere opgevers via een omweg terug naar Parijs. Daarna leidde ik de groep met de fiets rond een uur of 11 van Austerlitz naar Montparnasse. De enige fransman in de groep was erg ongerust, hij kwam uit een dorpje aan de kanten van Grenoble en had nog nooit door Parijs gefietst. Hem vielen de ogen uit, '11 uur en je kunt alles eten wat je wil'.
Voor het echte Parijs gevoel moet je Parijs 's avonds laat beleven ;).
Parijs moet je echt doen vroeg in de morgen. Een heerlijk belevenis. Parijs Ontwaakt!
https://www.youtube.com/watch?v=7whXkifG_ms
@dederdekeer

Ik vond de route in het Parijse gebied erg meevallen; het begint al met het lange stuk langs een kanaal grofweg van NO naar ZW richting het centrum. Centrum is uiteraard toeristisch gezien erg interessant, ook op de fiets, en het is altijd leuk om te zien hoe zo'n grote stad in feite een aaneenschakeling van opgeslokte dorpen is (afgezien van de galerijflat-buurten maar daar kom je niet), ik heb vlakbij een afrit van de drukke Boulevard Periferique prettig en vrij rustig zitten lunchen, zulke contrasten vind ik de moeite waard. Verder aanbevelenswaardig zijn als altijd de fraaie openbare parken in het centrumgebied en net daarbuiten.
Ten zuiden van Periferique gaat de route over een voor mij verrassend rustiek en lommerrijk fiets/wandelpad, naar ik meen een voormalige spoorlijn, en gezien de mensen die ik tegenkwam een redelijk welvarende buurt. Vervolgens beginnen langzaam maar zeker de velden weer, met wat verspreide nieuwe "schoenendozen" als vooraankondiging van de immer voortgaande stedelijke uitbreiding.
Volgens mij is dat park in het zuiden een overkapping van de Metro... inderdaad leuke manier om de stad in (of uit) te rijden.